PDA

View Full Version : Delay pedaaltje wat kan je er mee?



Sebastiaan
28 mei 2004, 14:22
Ik heb een delay pedaaltje (Ibanez DL10)van iemand gekregen en aangezien ik nog nooit met pedalen heb gespeelt vraag ik me af wat voor leuke dingen je er mee kan doen heb wel wat geprobeerd en als ik wat speel lijkt het net een echo. wat zijn leuke stukjes om hier mee te spelen.

Antal
28 mei 2004, 14:33
Hoi Sebastiaan! Allereerst welkom op dit forum. Het pedaaltje wat je hebt lijkt niet alleen te klinken als een echo, het is het ook! De meeste mensen gebruiken het om hun solo's wat voller en lekkerder te laten klinken. Maar het is in ieder geval een bruikbaar ding. Ik zou er lekker mee gaan expirimenteren als ik jou was!

arno
28 mei 2004, 19:04
Niet alleen een echo maar ook een vertraging in de sound (delay dus)

Als je aanslaat hoor je pas enkele (mili)seconde later de toon uit je versterker. Ik weet niet of alle delay pedaaltjes dat hebben overigens.

Nocki
28 mei 2004, 19:46
hoi een delay doet meestal het volgende.

het geluid na het originele geluid nog eens laten horen.

de volgende knoppen zitten er vaak op.

delay time - tijd tussen het originele geluid en de copy
feedback - het aantal keer dat je het geluid hoort (zeg maar hoe lang de staart is.
Level - het volume van de toon ten opzichte van het origineel...

met een delay kan je een staartje aan je solos maken. klinkt heel leuk.
ok voor tokkels klinkt het leuk. denk aan nothing else matters van ozzy osbourne in de tijd dat hij bij iron maiden venom covers deed. :-)
delay met chorus klinkt heel lekker voor dat soort dingen.

delay kan je ook gebruiken om te spelen. brian may van queaan doet dit vaak en goed.

bv een stukje spelen van ongeveer 2 seconden en stoppen. de delay speelt het na en daarna kan jij weer.
je kan dan eigenlijk 2 tonige solo's maken. is heel leuk door achter je delay aan te spelen.

succes ]

Nocki

Swan
28 mei 2004, 20:09
. denk aan nothing else matters van ozzy osbourne in de tijd dat hij bij iron maiden venom covers deed.

Nocki


:o

Mithrandir
28 mei 2004, 20:23
Nocki spoort af en toe echt niet :lol:

Veel delay's hebben vaak ook nog de optie om het delay geluid te moduleren met een chorus of vibrato, zo krijg je een beetje het idee van een oude bandecho (een beetje :)).

Nocki
28 mei 2004, 21:25
ja dat klopt. ikl schijn iets te hebben wat rare dingen kan maar ben er nog niet uit... het is een boss ps-2 het is een pitch sgift maar ik gebruik m als delay pedaal. heel stom maar ik moet toch ook delay hebben. en niemand doet zn dd-3 weg....


The edge van U2 doet trouwens ook leuke dingen met delay's...

NOcki

Speeddemon
30 mei 2004, 13:55
Nocki, leg eerst dat gedoe rond Ozzy eens uit!

a) Nothing Else Matters is van Metallica
b) Iron Maiden coverde wel eens Thin Lizzy
c) Metallica coverde vroeger Diamond Head, Blitzkrieg, Budgy...
d) Venom was de eerste blackmetal band ooit en had een zwaar beroerde drummer en bassist, een middelmatige gitarist en een slechte, doch charismatische zanger (weliswaar niet Jim Morrison/JFK charisma... :razz: )

maar eh... als jij opnames hebt uit '82/'83 van Ozzy, waar hij een nummer covert uit '91, uit het parallele universum waar Iron Maiden Venom covert... more power to you! :o :wink:

dejohan
30 mei 2004, 23:33
delay kan je ook gebruiken om van die spacy dub-reggae geluiden te maken. Bijvoorbeeld om de 4 maten heel kort aanslaan, zodat je zo'n uitstervend geluid krijgt.

Of om (de vroege) U2 na te spelen. Check bijvoorbeeld hun oude nummers zoals "I Will Follow", "The Electric Co" of "Pride".

harrie-beton
1 juni 2004, 00:13
de duidelijkste mp3's met een delay:

1973
One of these days - pink floyd (twee bas gitaren met een delay)
delay 317 m seconden

1978
Middenstuk van Brighton Rock (QUEEN) live uitvoering diverse concerten.
delay 800 miliseconden

1979
Run like hell - Pink Floyd
409 m seconden

U2 - BAD
1984
delay 436 m seconden

Downloaden en luisteren

dejohan
1 juni 2004, 00:44
de duidelijkste mp3's met een delay:

1973
One of these days - pink floyd (twee bas gitaren met een delay)

1978
Middenstuk van Brighton Rock (QUEEN) live uitvoering diverse concerten.
delay 800 miliseconden

1979
Run like hell - Pink Floyd

U2 - BAD
1984

Downloaden en luisteren

Inderdaad BAD van U2, goed voorbeeld.

jaywalker
1 juni 2004, 12:01
altijd als ik ff een delay te beschikking heb is het eerste wat ik speel : u2 - bad