PDA

View Full Version : Akoestische gitaren die licht bespeelbaar zijn



Shaggy
27 mei 2004, 20:19
Hoi,

Na tig jaren electrisch wil ik ook een goede akoestische erbij hebben. Ik heb nu een jhonson steelstring maar is best zwaar, vooral als je altijd electrisch gewend bent. Ik ga me orienteren voor een akoestische die licht bespeelbaar zijn. Ik ken er een die wel licht speelt, dat is een ibanez (type ??) maar zijn er nog meer van rond de 250 euro die lekker licht bespeelbaar zijn?? Oh ja, en zijn martins dan geschikte snaartjes?

Ik weet en ga ook zelf uitproberen maar goed advies is meegenomen.

Groetjes

Hempo
27 mei 2004, 20:53
een martin van 250 euro vind je niet denk ik :)

Picker
27 mei 2004, 22:11
Lichte bespeelbaarheid heeft in principe minder te maken met het merk en type gitaar, dan wel met de afstelling. Als je kam en brug lag zijn afgesneden staan de snaren laag boven de toets, en speelt de gitaar licht. Meestal praat je over de 'action' van de gitaar.

Er zijn wel wat voorwaarden: de hals van de gitaar moet perfect recht zijn, mag niet te ver voorover staan. Dat laatste treedt soms op bij goedkope gitaren, na bepaalde tijd. Bovendien mag je geen versleten frets hebben. Maar met een goed geplaatste, rechte hals kan iedere gitaar super licht afgesteld worden. Dat betekent wel dat je de sleuven in de kam dieper moet vijlen (vereist hele smalle vijltjes) en het brugzadel (aan de onderkant) moet afvijlen. Dat is geen werkje waar je onbezonnen aan moet beginnen, maar elke gitaarbouwer of reparateur kan dat voor je doen. Het gevaar is namelijk dat je te veel wegvijlt, en dan gaan je snaren rammelen op de frets.

Hoe laag je kunt gaan met je action hangt ook van je speelstijl af. Sla je hard aan met een plectrum, dan kunnen de snaren niet te laag boven de toets, omdat de amplitude tijdens het trillen groter is dan wanneer je bijvoorbeeld fingerpicking doet. De snaren raken de frets dan eerder, dus moet de action wat hoger en zal de gitaar wat zwaarder spelen.

Juist omdat het 'zo licht mogelijk afstellen' van een gitaar een precies werkje is (en dus tijd kost), en omdat sommige mensen nu eenmaal keihard willen rammen op een gitaar, is de action op de meeste gitaren die je in de winkel koop veel hoger gezet dan nodig zou zijn voor jouw eigen speelstijl.

Natuurlijk kun je de gitaar ook lichter bespeelbaar maken door dunnere snaren te kopen, zoals 0.011 of 0.010. Ook sommige merken snaren zijn wat stugger dan andere. Het i wel zo dat dunne snaren minder volume geven, de klank van je gitaar beïnvloeden, en meer intonatieproblemen kunnen geven.

Op mijn website (www.fingerpickguitar.com, Lesson 2) staat een verhaaltje over de action van gitaren en hoe je er mee om moet gaan.

Picker.

Shaggy
31 mei 2004, 14:01
wow,

thnx man ..

Brianmayrulezzz
31 mei 2004, 20:35
Yamaha of ovation?

Dylan61
10 juni 2004, 07:58
Ik ging voor een Martin D16, de verkoper vroeg probeer Taylor ook eens, het werd de Taylor vanwege o.a. de bespeelbaarheid.

roppie
12 juni 2004, 10:42
hoe licht bespeelbaar een gitaar is heeft toch ook wel een beetje met je hals zelf te maken volgens mij hoor. Tenminste, een dunnere hals lijkt mij lichter spelen dan een dikke hals.