PDA

View Full Version : Mijn gitaar is 114 jaar oud!



Picker
27 mei 2004, 20:18
Heb deze week een parlor gitaar op de kop getikt, gebouwd in 1890!
Kunnen jullie je voorstellen: toen de tweede wereldoorlog uitbrak was dat al een gitaar van 49 jaar oud!!! Erg indrukwekkend. En ondanks zijn 114 jaren speelt dat ding nog steeds als een droom! Licht en strak. En ongelooflijk luid: mijn Taylor wordt finaal omvergeblazen door dat kleine gitaartje!

Het ding heeft stalen snaren, maar is qua constructie bijna identiek aan een Spaanse gitaar. De dreadnoughts en dergelijke waren in 1890 nog niet uitgevonden. Ook het bracing pattern is totaal archaisch: gewoon één dwarslat onder de brug, verder niks.

Wie wat foto's wil zien - kijk even op mijn website (zie beneden) en klik op mijn hoofd (niet die van Tommy Emmanuel).

Picker.

Noid
29 mei 2004, 21:00
Zo, dat is zeker een oudje, ziet er nog erg goed uit. Als ik hem zo zie, dan kan ik me eigenlijk niet eens voorstellen dat dat ding 114 jaar oud is ... Hij lijkt nog zoveel op "moderne"acoustische gitaren. Wel erg leuk, weet je ook nog iets over de historie van de gitaar? Hoe ben je er eigenlijk aan gekomen? En al die reparaties en nieuwe frets enz. heb jij dat gedaan/laten doen, of was dat al zo voor je hem kocht?

Begrijp ik het goed dat dit een Washburn is? Is dat dan nog steeds dezelfde producent, of is de merknaam later overgenomen door een ander.

soup
29 mei 2004, 22:49
die gitaar ziet er nog echt goed uit , en die stemmechanieken prachtig hoe dat dan vroeger was

Picker
29 mei 2004, 23:15
Zo, dat is zeker een oudje, ziet er nog erg goed uit. Als ik hem zo zie, dan kan ik me eigenlijk niet eens voorstellen dat dat ding 114 jaar oud is ... Hij lijkt nog zoveel op "moderne"acoustische gitaren. Wel erg leuk, weet je ook nog iets over de historie van de gitaar? Hoe ben je er eigenlijk aan gekomen? En al die reparaties en nieuwe frets enz. heb jij dat gedaan/laten doen, of was dat al zo voor je hem kocht?

Begrijp ik het goed dat dit een Washburn is? Is dat dan nog steeds dezelfde producent, of is de merknaam later overgenomen door een ander.

Het grappige is: hij lijkt eigenlijk erg weinig op een moderne acoustische gitaar - die was immers toen nog niet uitgevonden. Dat is het leuke van het hebben van zo'n ouwe gitaar: je kunt hem helemaal bekijken en zien waar de verschillen zitten. Eigenlijk is het grotendeels een Spaanse gitaar, maar dan met stalen snaren. Bracing pattern ontbreekt. Mechanieken zitten andersom! Truss rod heeft-ie nog niet. Binding om het achteblad heeft-ie niet. Enzovoort, enzovoort...

Ja, dit is een Washburn. In die tijd een van de beste merken! Misschien nog wel gebouwd door George Washburn himself.

Over de historie weet ik niets, jammergenoeg. Maar dat spreekt anderszijds ook wel weer tot de verbeelding... Hoeveel mooie vrouwen zouden er mee bezongen zijn, hoelang heeft iemand moeten sparen om de vier dollar die hij in 1890 kostte te kunnen betalen, wat voor muziek is er allemaal op gespeeld, hoe zijn al die krassen erop gekomen, welke mensen hebben deze gitaar allemaal (hun hele leven) als eigendom gehad...

schaap
29 mei 2004, 23:19
Damn die tuners :o
Echt mooi, ben je toch beetje nieuwsgierig hoe die er nieuw uit zou hebben gezien :cool:

Javaca
30 mei 2004, 01:57
Kunnen we ook geluidssampletjes verwachten?

Mooi ding.
Ik heb zelf een suzuki die gedateerd wordt op de jaren '30 maar dat is een draak van een gitaar.

Lion
30 mei 2004, 10:24
Echt een beauty, Picker! :-D
Dat die gitaar het al die jaren uithoudt met de trekkracht van stalen snaren en een zo eenvoudige brace! Het bovenblad lijkt niet hol getrokken? Hoe is de actie? Je hebt toch al een heel brede greep en dan moet je het misschien ook nog met een toevallig grote actie doen?

The Mule
30 mei 2004, 10:41
Echt een cool ding Picker, ik blijf het toch wonderbaarlijk vinden dat hij stalen snaren kan hebben (in de zin van: aankan), misschien in 1 van z'n vorige levens toch iets aangepast daarop? Ik kan me trouwens een artikel herinneren in een Engels gitaarblad waarin een oude Washburn Parlor gitaar werd gerestaureerd. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden...

edit: het was de Vintage Special van het blad 'Guitar', editie januari 2004

(ik heb even een scan gemaakt van die 4 pagina's, stuur ik wel even naar je toe)

(BTW: you've got a PM!)

maylingjv
30 mei 2004, 12:49
man man man man man ik ben stikjaloers,echt een mooi pareltje :wink:

wietse
30 mei 2004, 14:49
heel mooi gitaartje , je kan duidelijk zien dat hij oud is de bodyvorm is veel slanker dan bij moderne gitaren.
een kennis van me heeft een stuk of wat van die echt oude gitaren ,soms ware kunstwerkjes zo mooi als die met parelmoer , zilverdraad en ivoor ingelegd zijn.
z'n oudste is van 1820 geloof ik , een duur gitaartje .
maar veel plezier ermee.

MathijsvanderHurk
30 mei 2004, 15:31
Kicke man, die wil ik ook.
Mijn gitaar leraar heeft er een uit 1700 ofzo, en die is ook best mooi. Zegt de naam Pavel Steidl jullie iets?

abbys
30 mei 2004, 16:38
ja hoor, was nog een goeie vriend van me :) hehe

on topic: WWWEW!!! ( simpelere uiting van gevoel kan niet)

Sidhe
31 mei 2004, 18:27
Wat een mooi ding zeg! Zeker tof, en ziet er nog heel goed uit voor zo'n oud beestje ;) wees er zuinig op (maar dat deed je vast al wel.. :P)

stewartfan
7 juni 2004, 18:37
jah mooi gitaar echt super

nu ik hier tog kijk zie ik dat iemand hier een suzuki heeft
daar zou ik wel eens wat meer over willen weten ik heb namelijk
een grand susuki

dit staat eer aan de binnen kant op

GRAND SUZUKI

60325

model nr fg-100

kiso suzuki & iwana tradings
made in japan


kennen julie deze gitaar kunnen julie mij er wat meer over vertellen
het is een staal snarige gitaar