PDA

View Full Version : verschil tussen ESP/LTD EC-400 en EC-1000 meerprijs waard?



andoni
27 mei 2004, 10:44
test

iam
27 mei 2004, 10:49
typen :)

andoni
27 mei 2004, 10:54
Ik zit hier al maanden te GASsen op die EC-reeks van ESP/ltd. Maar als ik even goed kijk is die EC-400 eigenlijk verassend goedkoop voor wat je krijgt. Nu vroeg ik mij af of dan het prijsverschil met een EC-1000 die bijna het dubbele kost gerechtvaardigd is?

EC-400:
Construction: Set Neck
Scale: 24.75”
Body: Mahogany
Neck/Fretboard: 3-pc. mahogany/rosewood
Inlays: Flags w/model name at 12th fret
Pickups: EMG-81 active set
Electronics: 2 volume, tone, 3-way toggle
Hardware: Black + Earvana compensated nut & Grover tuners
Bridge: Tune-o-matic w/stop tailpiece
Binding: White (neck, headstock)
Frets: 24 XJ
Colors: BLK, VSB, STBC

EC-1000:
Construction: Set neck
Scale: 24.75”
Body: Mahogany (quilted maple top on STBC, flamed maple top on ASB)
Neck/Fretboard: 3-pc. mahogany/rosewood
Inlays: Abalone flags w/model name at 12th fret
Pickups: Seymour Duncan JB/59 set (ASB), EMG-81 active set (BLK, STBC)
Electronics: Volume, tone, 3-way toggle
Hardware: Chrome (ASB), gold (BLK), black (STBC) + Sperzel locking tuners
+ Earvana compensated nut
Bridge: TonePros locking w/stop tailpiece
Binding: White w/abalone (body, neck, headstock)
Frets: 24 XJ
Colors: ASB, BLK, STBC


Als ik het goed begrijp zijn de enige verschillen:
-De EC-1000 heeft Sperzel Locking tuners, de EC-400 Grover tuners.
-De EC-1000 heeft een Tonepros locking brug met tailpiece, de EC-400 een Tune-o-matic met tailpiece.
-De EC-1000 heeft een abalone binding die zowel over de kop, hals en body loopt, de EC-400 een witte binding en alleen op de kop en de hals.
-De EC-1000 heeft een maple top, de EC-400 niet.

Nu heb ik die EC-400 gevonden in een winkel voor minder dan 600 €. (er gaat zeker nog wat af, ik heb een kortingskaart :D ). Zou ik niet beter dan meteen die Ec-400 nieuw kopen i.p.v. te wachten tot ik een duurder model 2e hands vind? Mij lijken de verschillen tussen de 2 niet echt groot op wat uiterlijkheden na (binding, maple top). Alleen de brug (maar heb zelf nu een gitaar met een Tune-o-matic en ben er erg tevreden over) en de tuners, maar die tuners zullen toch ooit vervangen moeten worden, kan ik er even goed als ze versletren zijn erg goede op laten zetten...

iam
27 mei 2004, 11:16
vergeet de elementen ook niet

andoni
27 mei 2004, 11:19
euh over die elementen:
het zijn bij beide gitaren EMG 81's tenzij, je die sunburst EC-1000 neemt, dan zijn het Seymour Duncans. Maar ik heb al een gitaar met Seymour Duncans en zou nu willen gaan voor actieve EMG 81's.

dus zowel in de EC-400 als de EC-1000 die ik op het oog heb zitten EMG 81's

gerrekat
27 mei 2004, 11:28
vind die EMG's het grootste minpunt van mijn ESP....

andoni
27 mei 2004, 11:33
ja maar jij zal wel iets meer dan 600 € voor je ESP betaald hebben :razz: Ik bedoel, je moet de dingen in balans zien, voor een dergelijke budget à mid-range gitaar ben ik al blij dat er kwaliteits elektronica inzit zoals EMG 81's, je kan er niet van houden, dat spreek ik niet tegen. :)

dit is verdorie het geld dat je betaald voor een gemiddelde epiphone of zo :o (waarmee ik niet wil zeggen dat een epi slecht is, maar vergelijk de specs eens)

gerrekat
27 mei 2004, 11:41
ja dat klopt voor een gitaar uit die prijsklasse is het redelijk uniek alhoewel er weel steeds meer gitaren uit Korea voorzien worden van premium electronica.

en ja of het verschil tussen de EC-1000 en 400 het warad is? dat ligt eraan...de EC-1000 komt met sperzel locking tunes redelijk leuke maple veneertjes en ziet er wat luxer uit....

wat vind jij het mooiste als je van envoud houd moet je zeker voor de 400 gaan! zoniet de 1000 lijkt mij!

Anders Destium
27 mei 2004, 11:46
Ik zou voor de EC-1000 gaan, het feit dat het een deluxe serie is maakt de gitaar ook waardevaster (behalve dat het ook gewoon een betere gitaar is) :)

gerrekat
27 mei 2004, 11:51
Weet niet of ie echt beter is, maar mooier vind ik hem wel....

andoni
27 mei 2004, 12:09
mja bij de EC-1000 vind ik de cutaways wat mooier, maar persoonlijk hou ik van niet al te opvallende gitaren, dus die maple top en binding doen me niet echt veel. Het enige wat ik misschien de moeite waard vind zijn die locking tuners, maar om daar zoveel meer geld voor neer te leggen, ik ben maar een arme student...
In de toekomst zou ook voor mijn Line6 Spider 212 een vervanger moeten gezocht worden :-?

Maar wat maakt de EC-1000 (buiten de bovengenoemde verschillen) een betere gitaar? De afwerking en kwaliteit? Ik dacht dat de EC-1000 ook in Korea wordt gebouwd, en dat alleen de elektronica in de USA erin wordt gezet?

Dat van waardevastheid heb je volgens mij met elke LTD. Ik heb nog een van de allereerste LTD Vipers (Viper-100) gekocht, die kwamen toen nog in mahonie met Duncan Designed PU's. Werden toen nog niet aanzien als budgetgitaren (heb er toch iets van een 720 € voor betaald), maar nu heeft ESP de typebenaming van de LTD modellen volledig omgegooid. Een Viper-100 is nu de op één na goedkoopste en is gemaakt uit agathis en heeft (crappy) ESP elementen. Dit zorgt ervoor dat als je een een paar jaar geleden een Viper 100 kocht in de veronderstelliing dat je een dergelijke gitaar makkelijk verder kon verkopen tegen een goede prijs, je nu dik genaaid bent. De mensen zien immers Viper 100 staan en denken meteen: "och dat is dat supergoedkope model, die koop ik niet." Terwijl ik hier spreek over een gitaar in mahonie met Gotoh tuners. Maar persoonlijk doe ik deze gitaren niet weg, ik schep er plezier in (al is het goedkope rommel, zoals mijn Squier strat) om ze af en toe op te pakken en er wat op te spelen en ze te bekijken).

Josdevos
27 mei 2004, 15:41
Ik weet nog wel een mint ASB met Duncans en koffer voor je staan... €750
Tenzij je persé EMG's wil...

Soulflyhigh
27 mei 2004, 17:50
In Belgie zeker ik zag hem staan op het ESP forum :-D

andoni
27 mei 2004, 18:56
@ josdevos je spreekt dan over de EC-1000?
ik vind dat wel het mooiste model, zo die sunburst, maar heb even een vraagje over die Duncans die erin zitten. Hoe verhouden deze elementen zich tegenover de EMG 81's? Ik bedoel gaan ze een amp genoeg op zijn doos geven om een lekkere overdrive te krijgen zonder je gain volledig te moeten open draaien (met alle feedback en zo tot gevolg)?
Moest dit zo zijn dan zou dat het model zijn dat ik het liefste wil, ook qua veelzijdigheid en al, maar ik ben toch overwegend harcore/metal/emo gitarist, nu kan ik geloven dat tussen deze echte Duncans en mijn "nep" Duncan designed wel veel verschil zal zitten?

Mja ik zou hem eens moeten testen, en als de klank mij aanstaat dan wordt het die sunburst, het is de mooiste imo. Ben wel geïnteresseerd, nu weet ik niet meteen deze weken want t zijn bijna examens, maar ben iig erg geïnteresseerd.

Phyrexian
28 mei 2004, 10:49
Hey Andoni, de Duncans die in ESP's/LTD's zitten hebben meer dan genoeg ouput om je preamp buizen een serieuze schop te verkopen.
Ik heb zelf ook Duncans in m'n BC Rich en haal er makkelijk genoeg output mee om vlot metal mee te kunnen spelen.

NeeraDJ
28 mei 2004, 18:46
Het verschil tussen Duncan Designed en de echte Seymour Duncan aftermarket pick ups zijn ongelooflijk groot dude! Kwalitatief zijn de echte aftermarket Seymour Duncans veel beter en zorgvuldiger gemaakt, met betere materialen ook. De echte in de USA de Designes in Korea

In vergelijking met de EMGs zijn de Duncans natuurlijker en worden ze ook daadwerkelijk beïnvloed door het hout, verder heb je geen last van dat steriele eentonige geluid (erg subjectief, maar ik heb dan ook een hele lange tijd de EMG81 in m'n main axe gehad).

De JB/'59 set is erg populair, hoewel ik persoonlijk de Jazz beter bij de JB vindt passen. De JB is een hoge output humbucker met Alnico 5 magneet, het is dus niet over-the-top en piercend agressief. Het staat wel zijn mannetje tussen de hoge output keramische magneet elementen. O.a. Dave Mustaine, frontman van Megadeth, Marty Friedman (ex-gitarist Megadeth), Jerry Cantrell (Alice in Chains), Al Pitrelli (Savatage), George Lynch en vele andere Rock/Metal artiesten gebruiken dit element. Dus het is zeker wel geschikt voor Metal, maar echter ook voor veel en veel meer. Ik heb 'm zelf ook en ben er gek op!
De '59 heeft minder output, maar heeft wel een soort van bite, de clean ups zijn echt geweldig, het is echter wel meer een element voor '80's Rock. Met de juiste rig is hier moeiteloos een goede EVH sound uit te rammen. Het heeft wel meer bas dan de JB en minder midden, dus het verschil is iets groter.

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel