PDA

View Full Version : tips & trucs vintage tremolo van Stratocasters



Stratman70
27 mei 2004, 10:22
Dit zal vast al wel 73937433 keer eerder aan bod zijn geweest, maar wat zijn nou de ultieme trucs en tips om je strat zuiver gestemd te houden, terwijl je vaak opdrukt en de tremeolo handel (niet subtiel) gebruikt.

Ik heb er enkele, waar ik soms echt maar toevallig achterkwam:

- De brug zwevend maken, dus niet op de body laten rusten
- Zorgen dat je snaren echt van voor tot achter helemaal goed gerekt zijn
- Een topkammetje met zo ONdiep mogelijke sleufjes waar de snaren doorheen gaan. Ik heb zelf een topkammetje van been gemaakt voor mijn Tokai strat, waarbij de snaren bijna allemaal boven het topkammetje uitkomen, op de hoge E snaar na. Maar zelfs die ligt zo ondiep, dat ik niet te wild moet doen, omdat hij er anders affloept en naast de hals hangt. dat werkt eigenlijk wel. Op mijn Fender strat zit een grafieten topkammetje, waar de snaren wat dieper liggen, maar die ontstemt soms ook ietsje sneller.
- Locking tuners, waarbij je de snaar vastzet in het stemmechaniekje.

Op deze manier heb ik een redelijk stemvaste gitaar, waarbij ik vrij ruig tekeer kan gaan met de tremolo. Maar heeft iemand nog meer tips om ontstemmen tegen te gaan?

Dirk_Hendrik
27 mei 2004, 11:48
Ik denk dat je de meeste wel hebt. Het ontstemprobleem wat je met een gewone fender trem hebt is ingebouwd in het ontwerp ervan. Het ding heet van origine ook wel vibratohandel en later bleek dat sommigen (hendrix b.v.) de uitdrukking vibrato wat ruimer zagen dan good old Leo. Waarom denk je dat jongens als Floyd Rose in de eerste plaats aan het ontwerpen sloegen? Wil je heftig poken, neem dan een gitaar met een ander type trem.

sash
27 mei 2004, 12:09
Ikzelf heb een hekel aan tremolo gebruik en verder heb ik de vervelende gewoonte om die poken binnen 2 maanden te breken. Kan aardig op lopen in de kosten. :)

Bij mij staat de brug gewoon plat tegen de body, 5 veren erin en zo strak mogelijk aangedraaid, 0.11 erop, hoge actie en goan met die banoan. :D

bert k
27 mei 2004, 13:21
Stratman zegt iets over de snaren zo ondiep mogelijk door de topkam. Maar als je dat doet lopen de snaren veel te hoog over de eerste fret, dus je open grepen wordt heel zwaar. De diepte maakt niet zoveel uit, maar wel dat de sleuven precies op maat zijn, zodat de snaar vrij kan bewegen. Daar heb je een speciaal setje vijltjes voor nodig, wat je natuurlijk nooit zelf koopt, dus dat kan beter bij de gitaarboer.
Het best werkt IMO een Graphtech topnut, dat glijdt geweldig!

Epic
27 mei 2004, 15:57
Je kam en je zadels met potlood een beetje smeren kan wel helpen. En niet te veel windingen om je stemmechanieken bevorderd de stemvastheid ook wel.

Anders Destium
27 mei 2004, 16:01
Koop een strat met een floyd, dan zijn al je stemproblemen in 1 keer opgelost :wink: Met een vintage trem moet je een beetje vintage omspringen, maar dat doe ik zelf ook niet. Ik weet niet hoe groot je problemen zijn, maar bij mijn Ibanez stratkopie met Magnum tuners en Gotoh vintage tremolo heb ik nooit echt problemen gehad met ontstemmen.

Wat je desnoods zou kunnen doen is een tremsetter overwegen, die komt dan in de plaats van je veren. Wat een tremsetter doet is een soort demperveer systeem, waardoor je brug meer buffer krijgt als je er mee gaat "klooien". Volgens mij zijn die dingen niet overdreven duur, de mensen die ze gebruiken zijn er erg over te spreken :)

Shaggy
27 mei 2004, 16:18
ik vind het geen gezicht .. een strat met een floyd .. doe dan liever een wilkinson trem, alleen kun je daar wat minder mee buigen

Anders Destium
27 mei 2004, 16:25
Als je een mooie gitaar wilt moet je sowieso geen strat kopen ( :D ), maar als je perse een stemvaste strat wilt bij voortdurend misbruik ontkom je eigenlijk niet aan een floyd. Een Wilkinson is inderdaad ook een goede optie :)

Shaggy
27 mei 2004, 17:30
of een no-trem en een ontzettend flexibele hals :razz:

sash
27 mei 2004, 17:34
Het best werkt IMO een Graphtech topnut, dat glijdt geweldig!

Maar klinkt als een stel homo's die veelvuldig gebruik maken van vaseline.

Dirk_Hendrik
28 mei 2004, 09:13
Fantastisch dat dat zo mooi glijdt maar volgens mij is dat "lekker soepel laten glijden" een oplossing voor het probleem maar geen oplossing voor de oorzaak.

Een beetje kritisch kijkend naar een standaard trem: Wat doet het:
Het ontspant je snaren waardoor je toon omlag gaat. Basta. Het is dus in de eerste plaats helemaal niet de bedoeling dagt je snaren gaan glijden. Voegt ook niets toe aan het pookwerk. Dat, samen met het maar bidden dat die windingen rond je mechaniek blijven zitten, is de reden van toplocks.

piezo
29 mei 2004, 08:22
Stratman zegt iets over de snaren zo ondiep mogelijk door de topkam. Maar als je dat doet lopen de snaren veel te hoog over de eerste fret, dus je open grepen wordt heel zwaar.

Bert, meestal zeg je wel zinnige dingen, maar dit is klinkklare onzin. Ondiepe sleuven in een lage topkam geven natuurlijk dezelfde snaarhoogte als diepe sleuven in een hoge topkam.

Nicci
29 mei 2004, 09:27
Een beetje kritisch kijkend naar een standaard trem: Wat doet het:
Het ontspant je snaren waardoor je toon omlag gaat. Basta. Het is dus in de eerste plaats helemaal niet de bedoeling dagt je snaren gaan glijden. Voegt ook niets toe aan het pookwerk. Dat, samen met het maar bidden dat die windingen rond je mechaniek blijven zitten, is de reden van toplocks.

dit lijkt me een redelijke correcte analyse.

bat
29 mei 2004, 23:09
Ik ben het eigenlijk wel eens met de stelling dat wanneer je hevige duikvluchten of oneindige hoogten probeert te bereiken met een trem, je het beste een Floyd Rose kunt gebruiken.

Een standaard-trem op een strat is namelijk helemaal niet gemaakt voor het heftigere gebruik, maar voor subtiele accenten (enter een of andere Shadows-tune)

Diedo
29 mei 2004, 23:35
Stratman zegt iets over de snaren zo ondiep mogelijk door de topkam. Maar als je dat doet lopen de snaren veel te hoog over de eerste fret, dus je open grepen wordt heel zwaar.

Bert, meestal zeg je wel zinnige dingen, maar dit is klinkklare onzin. Ondiepe sleuven in een lage topkam geven natuurlijk dezelfde snaarhoogte als diepe sleuven in een hoge topkam.

je kan natuurlijk zelf wel bedenken dat dat zo is, maar in de muziekwinkel hebben ze denk ik niet een heel assortiment topkammen oplopend naar hoogte... en als je dus met twee in eerste instantie identieke opklammen begint is er wel degelijk een verschil, zonder dat je eerst een stuk van de onderkant moet afvijlen...
het is dus wel iets om rekening mee te houden.

bat
29 mei 2004, 23:37
een beetje gitaarmechanieker maakt z'n topkammen zelf. Dan kun je hem krijgen zo je hem wilt.

floyd
2 juni 2004, 10:59
Even een vraagje tussendoor , hoe maak je nou precies de brug zwevend?
Als ik er nu een veer tussen uit haal dan zweefd de brug wel maar ik neem niet aan dat dit de juiste wijze is.

Raffel
2 juni 2004, 11:09
over het algemeen zit je met 3 veren goed als je niet te dikke snaren gebruikt. Een eventuele 4e en 5e kan je er als het goed is uithalen. Als je gitaar dan gestemd is, maar de brug nog steeds vlak staat, moet je de schroeven aan de veren (trem gat aan achterkant) een stuk uit de body draaien. Daarna bijtunen, bijdraaien, bijtunen, bijdraaien. Totdat je zadels evenredig aan de body staan.