PDA

View Full Version : Het helemaal schoonmaken/onderhouden van je gitaar



Wicked Willy
26 mei 2004, 23:02
Hoe maak je gitaar goed schoon en met welke middelen/merken?

En dan bedoel ik alles:

-fretbord
-body/hals: die mooie muziekwinkelglans?
-eventuele metalen/nikkelen en vergulde onderdeel
-pots
-etc

Aat
27 mei 2004, 00:15
Willy, het is allemaal sterk afhankelijk wlek materiaal de gitaar is. Glans gelakt, mat gelakt, fretboards kun je 1 keer per jaar met een beetje fretolie schoonmaken, verder is en blijft een zahcte niet pluizende doek het allerbetse. Er zijn diverse middeltjes te krijgen voor de 'muziekwinkelglans' maar nogmaals een goede schone theedoek doet ook vaak wonderen (alleen is het wat langer wrijven za'k maar zeggen).

Wat je onderschrift bertreft er is een bekend mer amp dat wel degelijk to 11 kan :wink:

Arnie
27 mei 2004, 09:22
Wat je onderschrift bertreft er is een bekend mer amp dat wel degelijk to 11 kan :wink:

Spinal Tap rules! :D

BLOK182
27 mei 2004, 17:57
Ik doe per keer snaren vervangen meteen ff het fretboard goed schoonmaken (ouwe handdoeken rulen). Af en toe tussendoor ff de achterkant vd nek schoonmaken, en voor otpredens de body ff lekker schoonmaken (lekker patsen :razz: )

Shaggy
27 mei 2004, 20:34
Alles schoon is wel een pittige karwij en vooral als ie echt goor is. Sleutel ligt het schoonhouden van je gitaar. Als ik klaar ben met spelen gebruik ik een microvezeldoek (kurkdroog) en poets ik mijn gitaar overal een beetje. Mijn stratje ziet er nog splinternieuw uit. Verder moet je je frets in de gaten houden en indien nodig insmeren met fretolie (ik gebruik een merk van Gibson, erg goede spul). Fretolie gaat ook erg lang mee.Van die polijstmiddeltjes gebruiken kan ik je afraden want daar schuur je op termijn je lak weg. Het meest vervelende karwij vind ik de elementen schoonhouden. In die kiertjes zitten plectrumrestjes enzo ..

schoonhouden dus

Neals
2 juni 2004, 18:06
Alles schoon is wel een pittige karwij en vooral als ie echt goor is. Sleutel ligt het schoonhouden van je gitaar. Als ik klaar ben met spelen gebruik ik een microvezeldoek (kurkdroog) en poets ik mijn gitaar overal een beetje. Mijn stratje ziet er nog splinternieuw uit. Verder moet je je frets in de gaten houden en indien nodig insmeren met fretolie (ik gebruik een merk van Gibson, erg goede spul). Fretolie gaat ook erg lang mee.Van die polijstmiddeltjes gebruiken kan ik je afraden want daar schuur je op termijn je lak weg. Het meest vervelende karwij vind ik de elementen schoonhouden. In die kiertjes zitten plectrumrestjes enzo ..

schoonhouden dus

Ik vind dat een gitaar best vies mag zien eigenlijks