PDA

View Full Version : Welke versterker???



ijff
26 mei 2004, 19:59
Jaja, ik weet het.. zoek in het forum en je vindt 80 van dit soort threads.. en dat heb ik ook gedaan.. maar daarmee kom ik er nog niet uit.

Ik zoek een versterker:
- niet duurder dan €800,-
- waar ik thuis een vet geluid mee kan krijgen op huiskamervolumen en/of met koptelefoon
- die ik live kan gebruiken als backup, zonder PA
- die het geluid van m'n Egnater top een beetje benaderd (lekkere rauwe rocksound - Marshall-achtig).

Ik wil eigenlijk het lieft een buizenversterker.. maar daar heb ik thuis niets aan.. een met ingebouwde powersoak zou een optie zijn (Koch Twintone bijv.) .. maar die zijn weer iets te duur.

Heb vandaag een line6 spider II en een Flextone III geprobeerd.. die laatste was wel aardig.. die eerste zwaar ruk.

Andere suggesties?

Bluesbreaker
4 juni 2004, 11:06
Ik wil eigenlijk het lieft een buizenversterker.. maar daar heb ik thuis niets aan..

hoezo heb je daar thuis niks aan, een buizenversterker thuis klinkt ook beter dan een transistorversterker thuis hoor......

V!N
4 juni 2004, 12:13
Met het volume van een Bluesbreaker op standje "burenvriendelijk" klinkt die niet zo lekker als op standje "optreden zonder PA". :wink:

Attenuator, dat is het magische antwoord op alle luide buizenvragen.
Daarmee kan je je versterker op standje "hoezo PA ?" zetten en met de attenuator afremmen tot standje "er slaapt een baby naast de luidspreker". :-D

Koop wat je het meest geweldig vindt klinken, ongeacht het volume. Koop daarna een attenuator om het volume voor je ultieme geluid te bepalen.

Bluesbreaker
5 juni 2004, 13:04
Met het volume van een Bluesbreaker op standje "burenvriendelijk" klinkt die niet zo lekker als op standje "optreden zonder PA".

tuurlijk, een buizenversterker mag voor thuis dan misschien wel niet zo veel beter zijn dan een transistor, maar live wel.
Een transistor klinkt "nooit" beter dan een buizen, dus buizen blijft gemiddeld het beste klinken. Maargoed ik denk niet dat ik je daarvan moest overtuigen.

bovendien

-Ik wil eigenlijk het lieft een buizenversterker..

Bluesbreaker
5 juni 2004, 13:10
Attenuator, dat is het magische antwoord op alle luide buizenvragen.
Daarmee kan je je versterker op standje "hoezo PA ?" zetten en met de attenuator afremmen tot standje "er slaapt een baby naast de luidspreker". :-D

Koop wat je het meest geweldig vindt klinken, ongeacht het volume. Koop daarna een attenuator om het volume voor je ultieme geluid te bepalen.

aah, dat klinkt mooi
is dit waar je het over hebt?
http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/nieuws/soakers/soakersalg.html

V!N
5 juni 2004, 17:29
Het live-geluid is belangrijker dan het slaapkamergeluid, en hoe mooi clean sommige transistorversterkers ook kunnen zijn (JC 120), de licht overstuurde bluestonen en zwaar overstuurde rockriffs komen in mijn oren nog het beste uit een buizenbak.

Maar toch, thuis wil je natuurlijk ook wel eens zo lekker "vol" geluid hebben als op het podium, maar dan moet het beestje luider staan dan de straat leuk vindt.
Gelukkig zijn daar attenuators voor, het beste idee voor buizenversterkers sinds "Laten we een basversterker van Fender klonen en als gitaarversterker verkopen" :)


Ah, je hebt de pagina van Gerrit Peet gevonden. Die bouwde ooit ook attenuators, de ITA Power Soaker. Geweldige apparaatjes die niet veel slechter waren dan de Marshall Powerbreak of Koch Loadbox, maar wel stukken goedkoper.
Ik vond dit de beste attenuator om een versterker alleen thuis mee af te remmen, voor op het podium of in de studio zou ik persoonlijk een betere willen.

In de volgende onderwerpen vind je mijn bevindingen over verschillende attenuators:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=22594
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=32252

G2G
6 juni 2004, 12:21
Ja, koop je zelf een buizenversterker aan zoals iedereen hier zegt, en dan kom je thuis en krijg je constant op je donder omdat je te luid moet spelen. en dan nog, dan moet je al aardig over je 800€ gaan wil je een goede buizenvertserker (2de hands). Heb je problemen later moet die tuben de vervangen en die zever.
Koop toch die Flextone 3. Voor die prijs (ongeveer 700 voor een XL!) heb je een stuk of 20 buizenvertserkers in huis. Ik zweer het, het verschil van een simulatie van een flextone 3 en de 'echte' zooi is er wel, maar thuis zul je er héél weinig van merken, en live zullen de kenners het wel merken, maar die zullen dit zeker niet erg vinden. Vergeet niet, als je goede vingers hebt kun je verdomme veel uit zo'n goedkope Flextone 3 halen.

Misschien wel wat subjectief, maar ik heb al veel buizenversterkers en een Felxtone naast mekaar gezet en ik moest ik kiezen met een budget van

G2G
6 juni 2004, 12:22
ik hoop dat ik geen buizenbezitters beledigd heb, dat was niet bedoeld zo.
maar buizen vind ik wel top, maar dan moet je echt voor één sound kiezen terwijl je bij line 6 meerdere mogelijkheden hebt

V!N
6 juni 2004, 23:25
Heb JIJ dan wel eens van een attenuator gehoord ?
Of in dit onderwerp erover gelezen voordat je postte ?

Een lijn zes is misschien wel erg handig voor thuis om zachtjes te spelen, of met hoofdtelefoon in plaats van speakers, of direct in te pluggen en op te nemen ..
Maar dit alles kan ik ook met een fantastische buizenversterker en de attenuator die ik daarvoor ga bestellen.

Een enorme hoeveelheid aan versterkergeluiden heb ik niet, dat moet ik lijn zes nageven. Ik heb daarentegen wel alleen de drie die ik echt geweldig vind en meer heb ik niet nodig.
Sommigen hebben genoeg aan het geluid van een of twee geweldige buizenversterker(s) in plaats van een teveel aan geluiden om te gebruiken die het (nog) niet halen bij het origineel.
Voor een top-40 coverbandje voor bruiloften, partijen en in de lokale disco is lijn zes natuurlijk een uitkomst.

Die modelingversterker van Vox is een stap in de goede richting, die heeft wel enige dynamiek en snijdt een stuk beter door de mix dan lijn zes.
Misschien ben ik ouderwets en heb ik teveel echte versterkers gehoord om lijn zes goed te vinden. Net als ik teveel elpees en CD's heb om MP3's goed te vinden klinken.


En iemand iets aanpraten ? Je hebt niet veel gelezen ..


Ik zoek een versterker:
- die het geluid van m'n Egnater top een beetje benaderd (lekkere rauwe rocksound - Marshall-achtig).Hm, één geluid is schijnbaar genoeg.


Ik wil eigenlijk het lieft een buizenversterker.. (behoeft geen verdere uitleg)

ijff
7 juni 2004, 15:07
Yep.. ben er intussen ook al uit. Het gaat een buizenversterker van max. 20 watt worden, waar ik dan vrij goedkoop een attenuator of L-pad aan kan hangen.
Voorname reden is ook de waarde van de versterker.. als ik nu voor zo'n EUR 400,- een 2e hands buizenversterker koop, kan ik die bijna zonder waardeverlies weer verkopen over een paar jaar. Een modellingversterker zal wel zwaar in waarde dalen.

G2G
7 juni 2004, 17:23
weet je al welk merk en type?

Bluesbreaker
7 juni 2004, 17:59
20 watt??
lijkt me niet echt veel als je ook live er mee wilt kunnen spelen
bovendien heb je een budget van 800 euro, laat dat nou net de prijs zijn van een Marshall JCM200 DSL 401 (40 watt, 1x12" speaker)

lijkt me geen verkeerde keuze als je een Marshall achtig geluid wilt hebben, je versterker live wilt kunnen gebruiken en een echte buizenversterker wilt.

ijff
7 juni 2004, 18:14
20 watt is echt wel genoeg volgens mij.. wij spelen vrijwel nooit zonder P.A. en als we wel zonder P.A. spelen dan is dat in zulke kleine zalen dat 20 watt voldoende moet zijn. Bovendien kan ik altijd nog een van m'n Thiele-boxjes aansluiten om d'r wat meer geluid uit te persen.

Maar goed.. ik ben intussen in onderhandeling over een Mesa Studio 22 (in ruil voor m'n pedaltone en wat geld).

Swampash
7 juni 2004, 23:44
De VOX valvetronix vind ik inderdaad ook een te gekke modelling versterker.
Lijn 6 pak ik als ik met de bus naar mijn werk moet, geen succes overigens. :razz:

BartL
7 juni 2004, 23:51
20 watt is echt wel genoeg volgens mij
Hèhè...eindelijk iemand met me eens :cool: