PDA

View Full Version : "diodes"jcm 800?



sr.face
26 mei 2004, 19:08
test

sr.face
26 mei 2004, 19:08
Hallo mensen,

Lekker ingewikkeld wordt het dus. Ik heb een JCM 800 2203. Prima ding. Slechts te lomp om overal mee naar toe te zeulen. Dus wat doen we? Juist we kopen een combo. (1x12)
Lijkt me echter wel mooi als ik i.p.v. 1 kanaal, een 2 knl. heb (clean en scheur).
Dit mag uiteraard niet ten koste van het geluid gaan. ( wel heeeel ietsie, maar niet veel )
Ik word nog veeleisender: Ik weet niet of het standaard is of juist niet, maar ik wil mijn 4x12 op de versterker kunnen aansluiten.

Wat ik tot nu toe weet of denk te weten:

2104 Geen idee, eens geleden dat dit ook een type was. Of is dit een typ(e) fout?
4010 1 x 12 50 watt
4104 2 x 12 50 watt
4210 1 x 12 50 watt
4211 2 x 12 100 watt
20th anniversary series ?? wat voor type is dat?

De 4210 is de combo versie van de 2210
Hier zitten echter in beide “Diodes” in voor extra gain???
Zitten hier nog wel dezelfde preamp buizen in en zijn deze “diodes” gewoon extra?
Daarnaast zijn er in de 4210 van ’83 foutjes gevonden. Latere bouwjaren hebben hier schijnbaar geen last meer van.

In welke types zitten die “diodes” nou in?
Kun je ze allemaal op je cab. Aansluiten?
Wat zijn precies de slechte bouwjaren?

Groeten

sr.face
26 mei 2004, 19:09
Hallo mensen,

Lekker ingewikkeld wordt het dus. Ik heb een JCM 800 2203. Prima ding. Slechts te lomp om overal mee naar toe te zeulen. Dus wat doen we? Juist we kopen een combo. (1x12)
Lijkt me echter wel mooi als ik i.p.v. 1 kanaal, een 2 knl. heb (clean en scheur).
Dit mag uiteraard niet ten koste van het geluid gaan. ( wel heeeel ietsie, maar niet veel )
Ik word nog veeleisender: Ik weet niet of het standaard is of juist niet, maar ik wil mijn 4x12 op de versterker kunnen aansluiten.

Wat ik tot nu toe weet of denk te weten:

2104 Geen idee, eens geleden dat dit ook een type was. Of is dit een typ(e) fout?
4010 1 x 12 50 watt
4104 2 x 12 50 watt
4210 1 x 12 50 watt
4211 2 x 12 100 watt
20th anniversary series ?? wat voor type is dat?

De 4210 is de combo versie van de 2210
Hier zitten echter in beide “Diodes” in voor extra gain???
Zitten hier nog wel dezelfde preamp buizen in en zijn deze “diodes” gewoon extra?
Daarnaast zijn er in de 4210 van ’83 foutjes gevonden. Latere bouwjaren hebben hier schijnbaar geen last meer van.

In welke types zitten die “diodes” nou in?
Kun je ze allemaal op je cab. Aansluiten?
Wat zijn precies de slechte bouwjaren?

Groeten

josh.vandenberg
26 mei 2004, 19:27
jcm 900 werkt met diodes(high gain dual reverb b.v )klinkt wel heelerg goed .Onwijze dynamiek en zeer strak geluid.Is eigenlijk een distortion met een goede buizen versterker

GuitarMaster
26 mei 2004, 20:18
sr face, ik moet mijn JCM800 combo kwijt. Het gaat om een model 4210, mail of pm me maar als je geinteresseerd bent

Guinness
26 mei 2004, 23:58
De 2204 is inderdaad een type en is de 50w versie van de 2203 dus geen combo.

De 2100 is ook een 100watt jcm900 head, dus ook geen combo en maakt geen gebruik van diodes. Die andere codes moet je maar eens opzoeken op een een marshall site van een of andere freak... :razz:

diengeman
27 mei 2004, 13:08
ik heb een 4104. dit is volgens mij een 2203 maar dan een 2*12 combo en 50 watt. wil je niet ruilen met de 2203 +bijbetaling van jouw kant?

diengeman
27 mei 2004, 13:09
is de 2203 nog helemal origineel en 100%? wat wil je er minimaal voor hebben?

wimmeltje
27 mei 2004, 14:54
ik heb een 4104. dit is volgens mij een 2203 maar dan een 2*12 combo en 50 watt. wil je niet ruilen met de 2203 +bijbetaling van jouw kant?

een 2203 en bijbetalen? Wat is er dan zo speciaal aan die 4104 dat ie moet bijbetalen??

wimmeltje
27 mei 2004, 14:58
ik heb een 4104. dit is volgens mij een 2203 maar dan een 2*12 combo en 50 watt. wil je niet ruilen met de 2203 +bijbetaling van jouw kant?

een 2203 en bijbetalen? Wat is er dan zo speciaal aan die 4104 dat ie moet bijbetalen??

sr.face
27 mei 2004, 15:17
Guitarmaster, welk bouwjaar is die 4210? en wat moet ie kosten?

Daarnaast "bijbetalen van jouw kant" haha.
Dacht het niet! De 2203 tops staan al voor 700 euri op gitaarmarkt etc.
Nu is dat wel aan de prijzige kant, maar ik ga zeker niet bijbetalen

Mijn vraag was eigelijk meer:
in welke types zitten diodes en welke niet?
en is het verschil (behalve dan meer gain) ontzettend goed hoorbaar?

Mijn plan is om mijn 8240 (s80) te verkopen, vervolgens met bijbetaling een jcm 800 combo aan te schaffen. Dan speel ik er een paar maand op en voldoet dat ding aan mijn eisen, dan gaat de 2203 weg. Maar dat duurt vast nog wel een tijdje :)

sr.face
27 mei 2004, 15:30
Trouwens meneer Diengeman,

Er staan heel veel 4104 combo's op gitaarmarkt, tweedehands.nl, marktplaats etc. Vaak veel dezelfde advertenties op 1 website, maar toch.
Of zijn al die combo's waar "17 euro" bij staat, slecht één combo van dezelfde persoon? :-D

De kracht van adverteren is herhalen
De kracht van adverteren is herhalen
De kracht van adverteren is herhalen

Je moet me trouwens die 17 euro nog ff uitleggen, de mensen met een minder hoog IQ zoals ik :oops: snappen dat nog niet.

Groeten

BlackSun
27 mei 2004, 16:25
Daarnaast heeft meneer diengeman de combo gekocht voor 250 euro en kraakte en piepte er vanalles na een search op dit forum :D

Al
27 mei 2004, 16:51
Mijn vraag was eigelijk meer: in welke types zitten diodes en welke niet?

Diodes zitten in degenen die een schakelbaar overdrive kanaal hebben.

Al

GuitarMaster
27 mei 2004, 17:51
Ik heb geen idee van wanneer mijn 4210 is, er zit iig nog een celestion lead 80 speaker in (ik geloof dat die er alleen in de eerste jaren in zaten)
Ik wil er 400 euro voor hebben, lijkt me een nette prijs.

GuitarMaster
27 mei 2004, 17:52
owjah, het serienummer is 08963p, iemand een idee uit welk jaar ie dan is?

diengeman
28 mei 2004, 16:01
omdat een 4104 een combo is zou je bij moeten betalen. volgens mij is een combo meestal meer waard dan een top, omdat het een versterker (top) +2 speakers (speakerkast) is. als je de advertenties goed leest zie je dat die 17 euro niet de vraagprijs is van de 4104, maar dat er ook nog o.a buizen en speakers in de advertenties staan waar die prijs voor geld. maar volgens jouw snappen mensen met een minder hoog IQ dan jij dit niet. er zijn volgens mij heel weinig mensen die dit niet snappen, en 'dus zo'n laag IQ als jij hebben. hier kom je zelf mee, want ik kan dit namelijk niet beoordelen als ik je niet ken. maar doe mar eens een IQ-test. mischien valt het nog best mee. voor derest heb ik nog geen 4104 te koop zien staan. alleen 2-kanaals 1*12 jcm800's. deze zijn minder waard dan de 4104 wat je waarschijnlijk best weet. bel amders even naar Zwier om te vregen wat deze 4104 waard is. ik heb 'm daar een tijdje te koop gezet. wat het kraken, piepen en weinig bas betreft, dat was een speaker die niet goed aangesloten was. nu zitten er 2 dezelfde (G12-80) speakers in, en heeft ie lekker wat laag.

V!N
28 mei 2004, 20:55
De eenkanaals oer-JCM 800 is de enige JCM 800 die geen diodes gebruikt om te scheuren, de rest wel: Split Channels en Silver Jubilee / Slash Signature. Die laatste twee zijn dezelfde versterker, de Slash is namelijk een heruitgave van de Silver Jubilee.
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes.

Het JCM 800 programma begon in 1981 en in 1982 kwamen de Split Channels op de markt. In 1989 werd het programma stop gezet en een jaar later begon men met de JCM 900 series.

De verschillende types in de JCM 800 Split Channels zijn:

2210 - 100 Watt head
2205 - 50 Watt head

4211 - 100 Watt 2 x 12" combo
4210 - 50 Watt 1 x 12" combo
4212 - 50 Watt 2 x 12" combo



Op de achterplaat staat het serienummer geslagen. De letter hierbij geeft aan uit welk jaar de versterker komt:

O - 1981
P - 1982
R - 1983
S - 1984
T - 1985
U - 1986
V - 1987
W - 1988
X - 1989



Hoewel de Split Channels "JCM 800" in de naam hebben, heeft het circuit binnenin heeft niets te makken met de bekende eenkanaals uitvoering hiervan. Het geluid dus ook niet.

Om meer gain te krijgen op een goedkope manier, werd "diode clipping" toegepast. Maarliefst vijf diodes scheuren in de Splits. Een Big Muff scheurt op een combinatie van diodes en transistoren, in die hoek kun je het geluid dus plaatsen.
De eerste versie heeft op hoge gain een flinterdun druk en fuzzig geluid. Dit heeft wel wat weg van een Big Muff, maar dan dunner.



Er ruwweg drie verschillende versies van de Split Channels uitgekomen. De eerste had een boel fouten erin zitten. De tweede serie begon ergens in 1985 heeft dit opgelost en meer nog. Daarom lijken die twee ook totaal niet op elkaar wat het geluid betreft, het hele circuit is opnieuw ontworpen. Het verschil tussen de tweede versie en de derde (en tevens laatste) uit eind 1988 is zowel in circuit en geluid niet zo groot, de meesten spreken daarom ook maar van twee verschillende versies.
Tot slot zijn er nog een boel verschillen in componenten voor de EL34/6550 uitvoeringen.
Als je een versterker met een W treft, vraag dan of je hem van binnen even mag bekijken. Op het chasis vind je een label met het modelnummer, de exacte keuringsdatum en enkele handtekeningen.



Als de gain wat hoger staat en je slaat een A akkoord aan, begint hij een heel akelig geluid te krijsen/kraken/piepen. Zet je de gain wat lager, verdwijnt het.
Dit kan enkele oorzaken hebben, je mag hopen dat het komt door een slechte aarding bij de input. Als je dit schoonmaakt en niet vergeet dit bij je gitaren en pluggen ook schoon te houden, kan het hele probleem weg zijn.

Maar als dit niet helpt, heb je de vroege versie en dan moeten de onderdelen in het schakelend gedeelte van de versterker vervangen worden.
De grote fout is namelijk dat het cleane en het scheurkanaal altijd tegelijk aanstaan en je met de voetschakelaar kiest welke van deze kanalen je "zo zacht mogelijk" wilt hebben staan, een van de kanalen helemaal uitzetten is helaas niet mogelijk.

Dit verschijnsel noemt men "Channel Bleed".

Een andere fout die opvallend niet overkomen is in latere versies, is het gebruik van aanzienlijk slechtere "tone caps" of "filter caps" in de 50 Watt modellen. Hierdoor is er op wat voor volume dan ook niet hetzelfde stevige laag te vinden als de 100 Watters leveren.



Ik ken van de combo's betreft alleen de vroege versie, van heads ken ik alles. Mijn 4210 uit 1983 (waar ik overigens 200 euro voor heb betaald) heeft de originele speaker nog, een 15 Ohm Celestion G12M 70 (T3577), met een witte sticker met zwarte opdruk. Dit is een van de slechtste speakers die ik ooit heb gehoord en zeker de slechtste Celestion waarvan het geluid mijn oren ooit heeft bereikt.
Ik weet niet wat er in de latere zit, maar veel combo-bezitters hebben de speaker vervangen. Ik heb eens de Celestion Vintage 30 uit mijn monitor erin gehad en dit was meteen al een verbetering, ineens had ik bas, maar het werd wel iets doffer en ik kreeg er heel wat meer midden bij.

Zoals vrijwel alle versterkers met een printplaat, is ook een Split erg moeilijk te modificeren, nauwelijks mogelijk zelfs. De diode clipping is er uit te halen, maar dan nog zijn er veel factoren die ervoor blijven zorgen dat er niet een goed geluid uit te halen is. Alles in de versterker is namelijk ontworpen om samen te werken met scheurende diodes.



Zijn Split Channel JCM 800's dan slecht ? Ja en nee. De vroege versie heeft technisch gezien kinderziektes waardoor deze niet kan functioneren zoals een versterker dat hoort te doen. Zie het als een testversie, een concept-versterker die de fabriek te vroeg heeft verlaten.

Diode clipping, mits goed in het circuit toegepast, kan erg goed klinken op hoge gain. In de latere versie zit het goed en maakt het er een goede (hard)rock / metal versterker van.
Op lage gain is het nog steeds een ietwat onnatuurlijk scheurgeluid, maar daar koop je dan ook niet dit type versterker voor.

Michael Schenker gebruikt alleen maar (late) Split Channel JCM 800's en de geluiden van de vroege Metallica en ook Megadeath lijken toch verdacht veel op dat van de latere Splits.



Maar goed en slecht, dat zit allemaal in en tussen de oren ..

Thijssie
29 mei 2004, 11:16
<knip>

Maar goed en slecht, dat zit allemaal in en tussen de oren ..

Kijk dat zijn nog eens leerzame postings :)

Guinness
29 mei 2004, 19:11
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes



Cool, laat ik die nu net allbei hebben :P

Soulman
30 mei 2004, 14:13
De TSL en DSL zijn ookk buizen wbt het scheurgeluid, transistoren worden alleen gebruikt bij de fx loop en reverb. Wat wel weer grappig is, is dat de 2 kanaals 800's een buizen gestuurde fxloop en reverb hebben.

V!N
30 mei 2004, 15:15
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes

Cool, laat ik die nu net allbei hebben :P

Verhip, ben jij mijn verlanglijstje soms aan het nastreven ? :D
Dat je en JCM 900 SL-X had, wist ik. Welk type JCM 800 heb je ?

V!N
30 mei 2004, 15:16
De TSL en DSL zijn ookk buizen wbt het scheurgeluid

Neen, veel meer-kanaals Marshalls hebben wel een clean met een volledig buizen-signaalpad. JCM 800 Split Channel, JCM 900 Dual Reverb en ook de 19" JMP-1 voorversterker.

Ik heb het geluid van de DSL en TSL nooit interessant genoeg gevonden om me in de techniek ervan te verdiepen, maar met zoveel gain met(relatief) weinig buizen ? Dan kan het haast niet anders dat hierin transistoren / op-amp chips / diodes aan het werk zijn.

Speeddemon
30 mei 2004, 16:50
omdat een 4104 een combo is zou je bij moeten betalen. volgens mij is een combo meestal meer waard dan een top, omdat het een versterker (top) +2 speakers (speakerkast) is.
Kromme redenering;
Ik durf te wedden dat alleen de carrosserie van een Rolls Royce al duurder is dan een nieuwe Daewoo Matiz.

m.a.w. de 2203 top is een zeer bekende en veelgevraagde amp. Die moet in redelijke staat al gauw 400-500 euro minimaal opleveren. Jouw combo is GEEN bekende en veelgevraagde bak. Leuk dat er een speaker aanhangt, maar als ik aan 1981 AC/DC denk, schiet bij mij niet Marshall 4104 binnen. :roll:

Jantje heeft een Soldano SL0100 top. Pietje heeft een Mesa Boogie Studio 22 Combo (allebei aardige versterkers).
Pietje wil ruilen, maar dan zal Jantje moeten bijbetalen.
Jantje lacht Pietje hard uit en het gitaarforum met hem.

Begint t muntje te vallen? :wink:

sr.face
30 mei 2004, 17:34
Meneer Diengeman,

Wat mij simpelweg gewoon ergert is het feit dat u bij uw advertentie 17 euro hebt staan terwijl het minst dure artikel 17 euro kost.
Dit wekt bij mij de illusie dat u het misschien leuk vindt dat mensen die niet meer dan 20 euro voor een JCM 800 overhebben, naar uw advertentie gaan kijken en misschien toch zachtjes moeten huilen. Zet er gewoon geen prijs neer.

Wat één of andere verkoper verteld zal me een worst wezen. Het gaat om de daadwerkelijke marktwaarde. Maar dat hoef ik u niet te vertellen, aangezien u zelf al meerdere malen met uw prijs gezakt bent. Ik meen van 550 naar nu iets van 440? Corrigeer me maar als ik het fout heb. Ik heb namelijk nu geen zin om dat weer op te zoeken.
Feit is dat u voor een versterker die u voor 440 euro tracht te verkopen wilt ruilen met een versterker met een hogere marktwaarde. Ik geen u hierin geen ongelijk! Alleen niet zo schijnheilig doen a.u.b.

“citaat: voor derest heb ik nog geen andere 4104 te koop zien staan.”

Heel goed!!! Ik bedoelde er mee te zeggen dat al die dingen die worden aangeboden van éen en dezelfde persoon zijn. Dat heet sarcasme. 1 advertentie per website is genoeg.

Mijn dank gaat vandaag wel uit naar o.a.V!N.
Wat mij betreft wordt deze persoon genomineerd voor “gitaarforummer” van de maand.
Thanks voor de info!


Nog ff een vraagje aan de mensen op het forum:
Wat is een gangbare prijs voor een 4010? 400 euro?
Welke versterker is over het algemeen duurder? De 4210 of de 4010?

diengeman
30 mei 2004, 20:30
zoveel weet ik ook niet van die JCM800 af, dus ook niet van de 2203 en de 4104. ik lees er soms wel eens iets over, of hoor er wel eens anderen iets over zeggen. ik schrijf dus gewoon wat ik hoor. dan is het zo dat ik verkeerde info heb gekregen, of dat jullie Vin aan een goede deal helpen. ik probeer i.i.g. niemand te beledigen, maar schrijf gewoon op wat ik gehoord en gelezen heb. mijn excuus dus als ik iemand heb beledigd. maar wat is een 4104 dan wel echt waard? de gitaarzaak waar ik regelmatig kom, verkocht er 1 voor 700 euro. en is een 4104 dan niet gewoon dezelfde versterker als de 2203, alleen dan 50 watt en een combo? dat dacht ik namelijk van wel, of ben ik verkeerd ingelicht?

Guinness
30 mei 2004, 20:55
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes

Cool, laat ik die nu net allbei hebben :P

Verhip, ben jij mijn verlanglijstje soms aan het nastreven ? :D
Dat je en JCM 900 SL-X had, wist ik. Welk type JCM 800 heb je ?



Een 2203 uit 1981. Helemaal orgineel, dus nog nooit in gemod.. Mogen op termijn wel eens nieuwe buizen in.

V!N
30 mei 2004, 21:40
Mijn dank gaat vandaag wel uit naar o.a.V!N.
Wat mij betreft wordt deze persoon genomineerd voor “gitaarforummer” van de maand.
Thanks voor de info!

Kijk, dit is nog eens leuk te horen. :) Graag gedaan face !

Ik ben zelf twee jaar geleden ietwat naief geweest en heb me (als zovelen) laten verleiden door het goudgeborstelde aluminium plaatje met daarop in het zwart gezeefdrukt "JCM 800".
Ik werd nog verder verliefd toen ik erachterkwam dat deze versterker een effectlus, reverb en twee kanalen had. Dus JCM 800 scheuren en ook nog clean in dezelfde versterker ? Het kan niet beter zou je denken. Maar ja ..

Ik heb me er toen eens flink in verdiept en posts als deze zijn het resultaat daarvan.


Zo goed als ik je over de techniek en data kan helpen, kan ik helaas niet niet bij het bepalen van de huidige marktwaarde. Ik heb al anderhalf jaar niet meer gelet op Splits die te koop staan en waar thans de beste deals gesloten kunnen worden, weet ik ook niet.

Maar ik zou zeggen, kijk wat er op het net voor wordt gevraagd, vraag naar wat (tevreden) bezitters hebben betaald, schrijf de data van de verschillende versies met bijbehorende letters bij het serienummer op als je op pad gaat en laat daarna het besluit over aan je oren.

Destijds was eBay Duitsland een erg goed en goedkoop adres voor Splits, misschien nu nog ? Ik zal een voor je kijken ..

Jazeker, niet een eenkanaals JCM 800 combo ter veiling, maar wel enkele Splits, toevallig allemaal 4210's:

Een Limited Edition 4210 (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46656&item=3725865441&rd=1)
Een beetje aan de prijs, maar deze versterker heeft dan ook meer verzamel- dan speelwaarde.

Een reguliere 4210 (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46656&item=3726589381&rd=1)
Vraag of deze verkoper naar het serienummer en of hij je foto's wil sturen. Als het een uit de goede jaren is, vraag dan of hij tóch zaken wil doen met het buitenland.

Een witte limited edition 4210 (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46656&item=3726788038&rd=1)
Het ziet er welliswaar erg stijlvol uit, maar vanwege het vroege bouwjaar zou ik deze persoonlijk overslaan.

Duitsland is voor de handelaar tijdrovend en vanwege de benzine ook nog duur, maar de speler kan daar leuke dingen tegen voor een prijs die lang niet gek is. Op een vrije zaterdag kun je zo op en neer naar Duitsland, kun je er ook nog een leuk dagje van maken.

V!N
30 mei 2004, 21:49
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes

Cool, laat ik die nu net allbei hebben :P

Verhip, ben jij mijn verlanglijstje soms aan het nastreven ? :D
Dat je en JCM 900 SL-X had, wist ik. Welk type JCM 800 heb je ?

Een 2203 uit 1981. Helemaal orgineel, dus nog nooit in gemod.. Mogen op termijn wel eens nieuwe buizen in.

Een uit het eerste productiejaar nog wel, hier heb je een fantastisch apparaat aan. En aan de SL-X niet minder, je bent een man met smaak !

Guinness
30 mei 2004, 22:23
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes

Cool, laat ik die nu net allbei hebben :P

Verhip, ben jij mijn verlanglijstje soms aan het nastreven ? :D
Dat je en JCM 900 SL-X had, wist ik. Welk type JCM 800 heb je ?

Een 2203 uit 1981. Helemaal orgineel, dus nog nooit in gemod.. Mogen op termijn wel eens nieuwe buizen in.

Een uit het eerste productiejaar nog wel, hier heb je een fantastisch apparaat aan. En aan de SL-X niet minder, je bent een man met smaak !


Dank u, dank u...


Ik heb ook ooit een keer ee split channel gehad en hoewel ik het crunch kanaal niet zo denderend vond, vind ik het cleane kanaal ongeveer het beste wat ik van marshall heb gehoord. Maar je moet dan ook een truukje toepassen. Je moet eens je master vol. von open zetten en je volume regelen met de preamp (net andersom dus). Je krijgt dan zo'n mooie ronkende toon. Ik heb die van mij verkocht aan een amsterdammer. Ik weet niet of hij hier ook nog rondspookt. Hij was de versterker aan het proberen en toen ik zei je moet dit eens proberen was hij helemaal verkocht aan het geluid.

Waarschuwing: Probeer dit dus nooit met een 2203 want gegarandeerd dat je trommelvliezen zijn geknapt.

Kan iemand met een split wat hij van deze tip vind?

Guinness
30 mei 2004, 22:24
dubbel

josh.vandenberg
31 mei 2004, 10:32
Celestion G12 M70 is een goede speaker in dichte kasten ,bij voorkeur 4 x 12 inch.In combo's is het inderdaad vreselijk.

Met een bagger versterker klinken ze puik

sr.face
31 mei 2004, 13:30
Mensen, ik kan van een vage kennis een 4010 kopen voor 200 euro.
Geen idee wat het jaar is etc. maar ik neem aan dat dit een redelijke prijs is?
Is er hier ook nog verschil in goede en slechte jaren?

sr.face
31 mei 2004, 22:12
jaaaaaaaaaa

ik heb een 4010 gekocht! voor 185 euro maarliefs.
Hij klinkt als een DIJK. Deze kan ik thuis eindelijk losgooien zonder er bloedende oren aan over te houden! (lees preamp vol open en master/volume op 5)



Meneer Diengeman,

Ik weet in hoeverre u uw excuus probeert te maken, maar het wordt in ieder geval geaccepteerd.
Nog enkele gevraagde en ongevraagde adviezen:
1. Uw versterker is ongeveer 400 euro waard. Kan er 50 (of meer) naastzitten. Hier heb je dus eigelijk nog niets aan, maarja het is een forum dus met een beetje mazzel komt hierover een discussie.
De versterker die ik vandaag heb gekocht iwas gewoon dom geluk.
Weet iemand de precieze marktwaarde van zowel de 4104 als de 4010 dan hoor ik dat graag.

De richtprijs waarvoor de winkel de 4104 verkoopt ligt bijna altijd ietsje hoger. Dit in verband met winstmarge, garantie e.d. 700 euro is volgens mij echter wel aan de hoge kant.

2. U bent niet verkeerd ingelicht. De 4104 en de 4010 zijn idd eenzelfde versterker als de 2203. 4104 echter met 2 speakers en 4010 1 speaker.

Antal
1 juni 2004, 00:16
Ok, nu we toch over die diodes aan het praten zijn: Ik heb een JTM600. Overstuurd deze dan ook net diodes of niet? Niet dat het boeit, want hij klinkt op zich ok, maar ik ben wel benieuwd. Het 2e kanaal is redelijk wat gain, dus die waarschijnlijk wel, maar dat gebruik ik toch nooit. Maar overstuurd bij die 2 kanaals amps het 1e kanaal ook op diodes?

V!N
1 juni 2004, 19:57
Ok, nu we toch over die diodes aan het praten zijn: Ik heb een JTM600. Overstuurd deze dan ook net diodes of niet? Niet dat het boeit, want hij klinkt op zich ok, maar ik ben wel benieuwd. Het 2e kanaal is redelijk wat gain, dus die waarschijnlijk wel, maar dat gebruik ik toch nooit. Maar overstuurd bij die 2 kanaals amps het 1e kanaal ook op diodes?


Je hebt de antwoorden hierop eigenlijk al gelezen in dit onderwerp. Waarschijnlijk heb je een pure clean en een scheurgeluid wat uit transistoren, dan wel diodes, dan wel op-amp chips bestaat, al dan niet in combinatie met de buizen.

Maar als het goed klinkt, dan maken zulke technische details toch niets uit. In deze tijden met deze muziekstijlen is het blijkbaar zaak om veel gain voor weinig geld te leveren. Daarom worden tegenwoordig nauwelijks nog pure "buizen"versterkers gemaakt (die uit de boutiques en heruitgaves uitgesloten, natuurlijk).

Antal
1 juni 2004, 22:04
Je hebt de antwoorden hierop eigenlijk al gelezen in dit onderwerp. Waarschijnlijk heb je een pure clean en een scheurgeluid wat uit transistoren, dan wel diodes, dan wel op-amp chips bestaat, al dan niet in combinatie met de buizen.

Ja, dat klopt ik vroeg me alleen af of je bij die 2 kanaals amps ook bij het cleane kanaal van die diodes gebruikmaakt.


Maar als het goed klinkt, dan maken zulke technische details toch niets uit. In deze tijden met deze muziekstijlen is het blijkbaar zaak om veel gain voor weinig geld te leveren. Daarom worden tegenwoordig nauwelijks nog pure "buizen"versterkers gemaakt (die uit de boutiques en heruitgaves uitgesloten, natuurlijk).

Zoals ik al zei, het boeit me ook niet, maar ik vind het gewoon wel interessant om te weten. Ik gebruikt trouwens van mijn amp alleen het cleane kanaal en dat overstuur ik. Het overstuurde kanaal ben ik niet zo weg van. Ik sluit zelfs m'n footswitch nooit aan.