PDA

View Full Version : Linkse Gitaristen die Rechtshandig zijn gaan spelen?



nozem
13 april 2002, 20:42
Wie kent bekende gitaristen die van origine links zijn maar rechtshandig de gitaar bespelen..?
Ik ken er geeneen ,natuurlijk ook omdat je niet aan de gitarist kan ruiken of ie niet eigenlijk links was en op een rechtse gitaar speelt :wink: Maar misschien zijn er hier wel mensen die er een paar kunnen noemen

Alvast Bedankt!

PeArLjAm
13 april 2002, 21:02
Er zijn een paar gitaristen op dit forum die links zijn, maar rechtshandig spelen. Voor beroemde gitaristen heb ik eigenlijk geen idee..

puvin
13 april 2002, 22:43
gedver,
als linkshandige ben ik daar natuurlijk in geïnteresseerd (ik speel wel links trouwesn)
heb het onlangs gelezen van een bekende gitarist maar wie niet meer wie lol...

Ik heb is gelezen dat als linkshandige rechtsspelend het best speelt maar geloof daar niets van...

maar bon

de allerbeste gitaristen zijn rechts en spelen rechts,
en die éne uitzondering (?) was links en speelde links

Liam Gallagher
14 april 2002, 17:25
Noel Gallagher!

Pee
14 april 2002, 17:53
Op 2002-04-13 22:43, schreef puvin:
de allerbeste gitaristen zijn rechts en spelen rechts,
en die éne uitzondering (?) was links en speelde links


je hebt het waarschijnlijk over jimmie hendricks?

puvin
14 april 2002, 19:16
waarschijnlijk



maar ik ben ook links hé :wink:

lol

Grandma_Placenta
14 april 2002, 19:30
billy corgan van Smashing Pumpkins/Zwan is eigenlijk linkshandig, maar hij speelt ook rechts

Ibanez
14 april 2002, 19:32
IK zag laatst in het muziekboek van school een plaatje van eric clapton die links speelde. Hij is toch rechts of ben ik nou gek??

Yorrit
14 april 2002, 22:28
ik ben links maar speel "rechts". maarja, ik ben dan ook niet beroemd...
maar ik ben van mening dat als je links ben, "rechts" spelen natuurlijker is, omdat je dat met je goeie hand beter accoorden kan pakken omdat je daar meer coordinatie mee hebt (ik dan). maarja, dat zullen de meeste wel niet beamen.
op een rechtse gitaar links spelen (gewoon omdraaien dus (de snaren laten zitten) is ook grappig

mirage
14 april 2002, 22:57
ik ben links maar speel rechts,

ik heb in eerste instantie op een geleende gitaar gespeeld die ik in principe had kunnen omsnaren maar het voelde zo onnatuurlijk om met rechts akkoorden te maken, (om over moeilijk en onmogelijk nog maar niet te spreken)
met links gaat dat voor mij gewoon veel makkelijker.
aanslaan boeit me niet echt links of rechts.

maar ik knip bijvoorbeeld wel gewoon met rechts terwijl ik links schrijf, ben dus beetje selectief linkshandig

Ditmar
14 april 2002, 23:52
Je kan natuurlijk ook een keer vreemdgaan, maar dan zou ik eerst een linkshandige gitaar moeten lenen.

Robbert
14 april 2002, 23:55
Ik ben rechtshandig, maar linksdragend.

rene2
15 april 2002, 10:52
volgens mij is Steve Morse een linkshandige gitarist die rechshandig is gaan spelen

Kitaarhiero
15 april 2002, 11:33
Op 2002-04-13 22:43, schreef puvin:
maar bon

de allerbeste gitaristen zijn rechts en spelen rechts,
en die éne uitzondering (?) was links en speelde links


Kurt Cobain!!! :razz:

ginne
15 april 2002, 12:18
als je Clapton op een foto linkshandig ziet spelen is de foto gespiegeld afgedrukt.
Ik ken alleen een onbekende linkshandige gitarist die rechts speelt (n.l. ikke). Het is het slechtste advies wat de gitaarboer waar ik mijn eerste kocht ooit heeft gegeven.
Op de hals (natuurlijk) geen problemen; met de rechterhand zal ik nooit de gewenste exactheid en snelheid krijgen.

ekkerman
15 april 2002, 13:22
sorry hoor maar cobain is dan misschien bekend ( als drug verslaafde etc etc )maar toch niet als begenadigt gitarist ,ieder die het voor elkaar krijgt om live het meest simpelste solootje ( man who sold the world ) nog vals te doen klinken met valse noten is niet bepaald iemand die als gitarist in mijn herinnering zal voortleven !

P.A.C.17
15 april 2002, 15:42
Nou, ik speel dus op een rechtshandige gitaar, zoals de meesten.
Maar ik ben dus echt zo links als ik weet niet wat. Ik weet niet waarom ,maar ik vind dit gewoon ook lekkerder spelen. Ik weet et ik ben vaag, maarja.
Het liefst had ik 2 linkerhanden gehad

nozem
15 april 2002, 18:10
Ik speel dus ook rechtshandig terwijl ik links ben en dat gaat prima, hoewel en dat zullen de meeste beamen, ik nog steeds op de linkse manier luchtgitaar speel.. Het heeft zo z'n voordelen wat betreft het indrukken van de fretten maar bijv. palm muting/fast picking en fret tapping gaat naar mijn mening een stuk moeizamer met die 'slechte' rechter hand.. En daar baal ik dan toch wel een klein beetje van,aangezien ik graag Surfrock etc speel ..
P.s ik speel al 3 jaar electrische gitaar, maar het palm muting heb ik nog steeds niet echt onder de knie,blues solo's die vooral om linkerhand discipline gaan gaan wel ontzettend lekker.. Dus tja het heeft zo z'n voordelen en z'n nadelen denk ik

Groet

rene2
15 april 2002, 20:47
ik ben een linkshandige gitarist die 20 jaar geleden is begonnen op rechtshandige Fenders te spelen alleen omdat ik totaal geen feeling in de linkerhand had om op de toets te doen wat mijn oren vroegen. Je hebt het of je hebt het niet. Tegenwoordig is er van alles te koop, goedkope of dure gitaren, moet je eens in Duitsland gaan kijken bij Musicproduktiv, ruime keus in linkshandige modellen. Geen gezeik aan je kop, gewoon inpluggen en de hele middag spelen.

nozem
15 april 2002, 23:06
Steve Morse is trouwens inderdaad een leftie die rechtshandig is gaan spelen, da's toch meteen wel een heel goed voorbeeld van een zeer virtuose gitarist, denk wel een van werelds beste..

Neals
15 april 2002, 23:11
Heb es als rechthandige links gespeeld, maar dat gaat me bagger af, maar ben zelf ook weer zo'n selectieve rechthandige

Pete Townshend
16 maart 2003, 21:48
Op 2002-04-13 20:42, schreef nozem:
Wie kent bekende gitaristen die van origine links zijn maar rechtshandig de gitaar bespelen?



Joe Perry van Aerosmith

Ic3gl0vE
16 maart 2003, 21:52
ik ben links maar speel rechts, omdat de eerste gitaar die ik leende rechts was. In het begin voelde het helemaal verkeerd aan (toen ik voor het eerst een gitaar in m'n handen had had ik 'm ook verkeerd om :smile:) maar ach dat went wel en na een aantal maanden heel veel oefenen krijgt je rechterhand die plectrum wel onder controle

burt
16 maart 2003, 22:24
Sjonge wat een boel zeg! Ik ook. Ik ben ook links, maar ik speel wat in de volksmond 'rechtshandig' heet. Eigenlijk vind ik het niet meer dan logisch, fret-hand lijkt me een moeilijkere taak hebben dan pick-hand, maar ik moet dan ook toegeven dat ik na ontzettend lang oefenen nog steeds niet snel kan picken. Een stuk als 'Sisters' van Vai gaat me dan weer relatief makkelijk af, maar een solootje van iemand als Vai gaat (qua aanslag) meestal VEEL te snel voor mij.

Oh, en wat betreft bekende gitaristen: Keanu Reeves is links, maar bast rechts.

Wouter J
17 maart 2003, 00:40
Beroemde Rechtse links poten:

Mark Knopfler, Steve Morse, Mark King (Level 42) en Gary Moore.

Maar het kan ook anderom. Jimi Hendrix was rechts handig maar leerde linkshandig spelen. Ik heb fotos gezien waarop hij met zijn rechter hand aan het schrijven was. (Die fotos waren niet gespiegelt want je kon lezen wat hij schreef.)

En Albert King was ook iemand die linkshandig speelde maar met zijn rechterhand schreef. Hij besnaarde zijn Flying V's ook rechtshandig.

Dirtypool
17 maart 2003, 01:00
Ben ook links, speel rechts.
Mn eerste gitaartje was een Hondo2 Les Paul en die ziet er op zn kop echt niet uit!
Kon met zowel links als rechts geen fatsoenlijke noot uit het apparaat krijgen en besloot toen maar voor rechts te gaan.
Hendrix scheen trouwens zowel rechts als links te kunnen spelen alleen met een kennelijke voorkeur voor links.

frontman
17 maart 2003, 09:51
hoi ik ben nog maar net aan het begin van mijn carriere en heb last van mijn iets teveel richting midden handpalm wijzende pink wat het fretten lastig maakt. Daarom probeer ik het nu andersom op mijn rechtshandige gitaar(snaren ook van plaats verwisseld uiteraard) Dit doe ik nu al 3 weken en het gaat mij behoorlijk goed af, toonladders zijn makkelijker te fretten zo. alleen picken is een beetje vreemd en nog niet zo snel. In welk opzicht/stijl kan dit mijn spel belemmeren in de toekomst?

Texter
17 maart 2003, 11:30
Ik speel al een jaar of 8 rechtshandig als linkshandige en dat gaat me wel ok af. Bezig blijven is het advies. Op alles wat je niet goed kunt op een gitaar moet je toch gericht oefenen, dus waarom niet op een mietig, lam, rechts vlerkje (lichtelijk overdreven hehe)?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Texter op 2003-03-17 11:35 ]</font>

RadiuS
17 maart 2003, 12:00
k speel ook rechtshandig terwijl ik links ben. Voelt nu veeeel natuurlijker aan. Toen ik begon met spelen had ik geen idee wat ik fijner zou vinden en heb ik uit praktische redenen (rechtshandige gitaren makkelijker te vinden e.d.) voor rechtshandig gekozen. Mn rechterhand had toch al wat snelheid in zich van 11 jaar keyboardspelen. K merk wel dat ik niet zo snel kan aanslaan als ik wil, maar mn linkerhand gaat wel op de goede snelheid nu :grin:

michielv
17 maart 2003, 13:20
Ook ik speel rechtshandig terwijl ik links ben. Komt omdat ik oorspronkelijk viool gespeeld heb en die dingen zijn nou eenmaal rechtshandig (tenminste, als 8 jarig ventje heb je daar nix over te zeggen op een muziekschool :smile:.

Ik vond het eigenlijk volstrekt logisch om rechtshandig te gaan spelen omdat je in je linkerhand de meeste controle hebt.

Ben ik achteraf wel blij om want het vergroot de keuze van instrumenten enorm :smile:

Ihsahn
17 maart 2003, 17:06
ach ik weet niet waarom he tnodig is om het stoere linkshandige ras waar je deel van uitmaakt te verraden..

EEN ODE AAN HET LINKSE RAS!

xantrax
17 maart 2003, 17:44
En ik speel links op een linkshandige gitaar :cool:. Kvind het nogal dom om rechts te leren spelen als het links gemakkelijker is.

general.failure
18 maart 2003, 12:57
Rechtse linkspoten:
David Byrne
The Everly Brothers
Steve Morse
Ric Emmit
Charo
Mark Knopfler
Paul Simon

zie http://www.leftyguitar.com/artists.html

frontman
18 maart 2003, 15:08
heeft iemand, of kent iemand met een 2e handse electische gitaarvan max 300 euro?
bij voorbaat dank.

woutB
18 maart 2003, 16:59
Links of rechts2dehands?

axkman
19 maart 2003, 20:41
Ohjee, begint'ie hier ook al over z'n 2e hands linkse gitaar voor tussen de 20-300 euro heur :wink:

Btw, ik ben ook extreem link(s) :smile: en 'speel' rechts.. oefen rechts is het eigenlijk meer, had noooit gedacht dat ik rechts zou kunnen leren spelen, maar het begint toch al redelijk vormen aan te nemen.. voor mij een linkse rechtse dus! :smile:

Harry
20 maart 2003, 09:48
ik ben ook linkshandig, maar speel rechts. Ik wist niet eens dat linkshandige gitaren bestonden, en toen waren ze ook nauwelijks.

woutB
20 maart 2003, 09:50
Ik kan nog niet met rechts uit me neus vreten. Vind het leren spelen, al moeilijk opzich. om het dan ook nog rechts te leren, dan komt er helemaal niks van. Het enigste voordeel is dat je meermeermeermeermeer keus hebt.

vanafvandaag
20 maart 2003, 15:12
Ik kan iedere linkshandige aanraden om rechts te gaan spelen. Als je links bent is je linkerhand (die het moeilijke werk moet doen) al veel meer ontwikkeld! (qua kracht en coordinatie). Het zou dus in principe makkelijker moeten zijn voor een linkshandige om rechts te leren spelen!

burt
20 maart 2003, 16:04
Wat betreft Hendrix en linkshandigheid in het algemeen:

Hendrix is een duidelijk geval van een linkshandige die rechtshandig is geconditioneerd. Linkshandigheid is VEEL meer dan 'schrijven met je linker hand'. Het heeft met hersenhelften, co-ordinatie enzovoorts te maken. Ik weet er het fijne niet van (vingers?), maar het schijnt bijvoorbeeld dat rechtshandigen hun taal- (en muziek) centrum in hun linker hersenhelft hebben zitten, en dat linkshandigen het zowel rechts als links hebben. Het heeft trouwens niks met de ontwikkeling van je handen/spieren/pezen te maken, behalve uiteraard dat linkshandigheid die ontwikkeling behoorlijk kan sturen.

Veel linkshandigen (zeker vroeger) werden gewoon aangeleerd om rechtshandig te schrijven. In de maatschappij zijn er _ontzettend_ veel dingen die rechtshandig zijn (veel linkshandigen zullen dit beamen, rechtshandigen: jullie hebben geen flauw idee... ;-> ).
Scharen zijn NIET te bedienen als lefty, dus leer je rechtshandig knippen, muizen liggen standaard rechts van je toetsenbord dus leer je rechtshandig muizen, met je linkerhand schakelen in een auto probeer je ook hooguit maar 1 keer... Het schrift is trouwens ook ontworpen voor rechtshandigheid (je 'sleept' je pen over het papier in plaats van 'trekken', en je gaat niet met je hand over de nog natte inkt). Heel veel linkshandigen (waaronder ik) schrijven als het voor zichzelf is, in spiegelschrift.

Op deze manier krijgt het gros van de linkshandigen dagelijks een enorme partij 'oefeningen' om de motoriek van hun rechterhand te trainen. Veel linkshandigen zijn daardoor 'ambidexter'. Ambidexter betekent beide-rechts, maar in de praktijk zijn dus zo'n beetje alle mensen die ambidexter zijn van huis uit linkshandig, maar opgevoed om hun rechterhand te gebruiken, zodat ze met beide handen kunnen schrijven/gitaar spelen enzovoorts.

Dus wat betreft die foto's van Hendrix: misschien kon hij wel rechtshandig schrijven, maar hij was links. Misschien waren die foto's wel gemaakt toen hij spiegelschrift schreef en dacht de fotograaf 'heey, deze foto is in spiegelbeeld -flip-'.

oldgtarz.com
9 april 2003, 12:56
Als je nog niet kunt spelen maakt t geen ruk uit of je links of rechts bent! Altijd voor rechtshandige gitaren kiezen, dan kun je later als je goed bent ook een goede gitaar kopen zonder problemen!
Ik heb zelf meerdere linkspoten les gegeven, en ze spelen allemaal rechts nu!

ED BOB
10 april 2003, 12:06
Op 2002-04-14 19:32, schreef Ibanez:
IK zag laatst in het muziekboek van school een plaatje van eric clapton die links speelde. Hij is toch rechts of ben ik nou gek??


Nee je bent waarschijnlijk niet gek, alleen wat weinig kennis van fotografie of drukken. Het is ook mogelijk om foto's in spiegelbeeld af te drukken !

sunday violence
10 april 2003, 12:55
ik ben links en ik speel links. BEn wel blij dat ik dat heb gedaan want ik heb het idee dat dat toch ook de slimste oplossing is en dat mijn gitaarspel zo het best tot zn recht komt zeg maar. alleen, ik vind het er zo raar uitzien he, linkshandig, ben ik de enige?? het staat zo vaag als iemand links speelt. en ohoh wat is het kut om een mooie gitaar te vinden :sad: hmm was toch liever gewoon rechthandig geweest. Het schijnt echter wel zo te zijn dat linkshandigen creatiever zijn, op bv de kunstacademie is 40 procent linkshandig terwijl van de hele bevolking maar 10% linkshandig is....

t

woutB
11 april 2003, 01:05
Waarom zeggen bijna alle rechtshandigen tegen linkshandigen"dat ze maar rechts moeten leren spelen" Je linkerhand is het meest ontwikkeld dus kan je makkelijker leren fretten. Waarom zijn ze ooit(begin van het gitaartijdperk) dan niet linkshandig gaan spelen? Het ritmegevoel,is volgens mij moeilijker om aan te leren.
een voetballer die 2benig is heeft altijd 1 sterker/vaardiger been.