PDA

View Full Version : Dean Basgitaar??



rePUNKtative
13 april 2002, 20:19
ik ben nog een beginner (ik heb zelf nooit een basgitaar gehad, wel op gespeeld, ken al een aantal riedeltjes spelen). Nu hebben ze bij feedback in Rotterdam een Dean Edge 4 te koop (4 snarig dus). En ze hebben een peavy Microbass te koop. Het budget heb ik voor beid wel.

Kweet niet of het nog wat uitmaakt, maar de bedoeling is om vooral punk te gaan spelen. Aangezien die Dean's worden aangeboden als een stel echte metal-scheurijzers (door Dean zelf) weet ik niet of dit de goede keus is :wink:. En zo niet, wat is er dan nog meer in die prijsklasse? Zou dit een goede combo zijn? Wat moet er nog bij (pedaaltjes, een schouderband)?

Ow ja, nog een vraagje tussendoor! Wat is er eigenlijk voor een voordeel/nadeel aan fretloos spelen??

Greeeetings,

Daniel

AllodoX
13 april 2002, 21:50
Dean Edge is een mooi bassje om mee te beginnen jah :smile:

Peavey Microbass.. ik heb vorige week zaterdag es met een 5-snarige warwick op dat ding zitten spelen bij Feedback, en ik was echt ZEER onder de indruk over wat voor een bak geluid er nog uit dat kleine kutkastje kwam.. dat ding is echt niet groter dan een kratje bier, maar gaf zeer goed en vooral zeer vol geluid..

wat heb je ( nog meer ) nodig ?

- bassgitaar
- versterker
- riem *1
- snoer *2
- stemapparaatje

Meer heb je in het begin niet nodig...

*1 = Pak een goeie brede riem. Dit is a) beter voor je schouders. b) houdt de bass beter in balans

*2 = pak geen 3m kabeltje.. maar denk eerder aan 5 of 7 meter.. dan heb je wat meer bewegingsvrijheid tijdens het spelen.. stokstijf stilstaan op 1 plek is ook niet alles..

als je nou bijv. zeer veel interesse in die dean edge en microbass hebt eh.. neem dan eens een ervaren bassist mee naar feedback, die kan je veel betere info geven dan een verkoper... als je nou geen bassist kent of zo.. mail me dan ffkes :smile:

AllodoX
13 april 2002, 21:59
b.t.w. als je een goed alternatief zoekt voor die Dean..
Peavey Milestone... hebben ze ook bij Feedback.. kost iets van 180 euro, maar dan heb je echt een mooi bassje om mee te beginnen.

oh jah.. fretless..

fretless moet je eigenlijk pas aan beginnen als je gewone bass kunt spelen, want het is wat moeilijker ( vooral als je een z.g.n. ' unlined ' fretless hebt.. )

een fretless is een bass zonder frets ( dat zijn die metalen stripjes op de nek ) voordeel hiervan is dat je geen fretbuzz *1 kunt krijgen, en daardoor dus een veel warmer en voller geluid kunt (!) krijgen ( dus niet per definitie ). nadeel is dat je je vingers veel nauwkeuriger moet plaatsen, anders speel je vals.

*1 = fretbuzz is wanneer je snaren op en neer klapperen tegen je frets.. als je dan een noot aanslaat krijg je zeg maar " bunnnnnnnzzzzzzzzz " in plaats van " bunnnnnnnnnnnnnnnn "

snappie ?

aadtos
14 april 2002, 09:49
ja en denk heel goed om het snoer,, want ik kende iemand die wilde gitaar spelen geen bass maar goed,, en die had geen snoer dus die kon gewoon helemaal niks... en eeeh zoek een goede riem ik heb er 2 en eentje is er kut...

rePUNKtative
14 april 2002, 14:07
bedankt voor de tips heren :smile:

Ik ga eerst ff kijken of ze me daar goed kunnen helpen en ff op dat ding spelen. Als ik het echt niet weet zal ik je wel ff mailen alladoX :smile:

Ron C
15 april 2002, 14:48
Ow ja, nog een vraagje tussendoor! Wat is er eigenlijk voor een voordeel/nadeel aan fretloos spelen??


Fretloos is een verhaal appart, je intonatie is enorm belangrijk, zoals je al hiervoor hebt gelezen heeft de bas dus geen frets, wanneer je nu niet precies met je vinger op de juiste positie op je fretboard zit, zal de toon niet zuiver zijn. Het mooie van fretloos is dat je veel op gehoor speelt, wanneer je dus niet helemaal goed zit kun je naar de juiste toon schuiven en dit is nu net de charme van fretloos. Maar het is in het begin niet makkelijk. Slappen vind ik persoonlijk niet lekker op een fretloze bas (tenzij je Les Claypool heet).
Ik speel sinds een jaar of 4 fretloos, en speel veel meer fretloos dan gefret. Als je het onder de knie hebt geeft fretloos je meer vrijheid.