PDA

View Full Version : -zucht- ik heb een crisis...ik weet het niet meer....



Firebird
26 mei 2004, 17:15
test

mohawk
26 mei 2004, 17:22
ja?

strattie
26 mei 2004, 17:22
nou??? :-?

Firebird
26 mei 2004, 17:24
daar ben ik weer (alweer ;-) )
ik heb een probleem: ik weet gewoon niet wat ik wil. Ik zal het even uitleggen.

Ik wil al een tijdje een nieuwe versterker en er is al van alles langsgekomen. Peavey 5150 combo, Mesa/Boogie Nomad 55. Van alles.

Ik heb nu 2 Fender 75's, die klinken erg lekker en horen eigenlijk een beetje bij me. Ik speel in een redelijk moderne band en hoor altijd: ja, we kunnen jou er altijd uitpikken door je te gekke Vintage Sound. Maar tegelijkertijd ook weer een dillema.

Wat moet ik nou doen? Een supermoderne versterker kopen? Ik loop altijd wel te zeiken dat ik een versterker wil met moderne dingen erop, maar ik heb eigenlijk maar 2 kanalen nodig en eventueel een FX loop (niet eens echt noodzakelijk).

Ik heb van Blok182 (ja toch?) allemaal samples gekregen van zn Nomad 55 en dat ding klinkt te gek. Toch ben ik bang dat ik mijn soundje kwijtraak en dat is dus niet de bedoeling!!

Duss...iemand een idee hoe ik dit op kan lossen??

treblemaster
26 mei 2004, 17:27
Dat is meer een luxeprobleem :D .
Als je tevreden bent met je sound zou ik ze gewoon houden. Ik zie het probleem niet zo ;).

Mitch
26 mei 2004, 17:34
Eeuhhh..... ben ik heel simpel in mijn antwoord als ik denk dat je probleem is opgelost als je één Fender omruilt voor een moderne bak ?

Firebird
26 mei 2004, 17:46
Misschien wel. Maar wat het grootste minpunt van de Fender is:
ik moet m ten eerst toch wel flink openschroeven wildie echt lekker vet klinken.
De tweede is een beetje als de eerste; het volume verschil tussen clean en lead. Ik zal even vertellen hoe ik de amp afstel.
Volume - 10
Treble - 5 (met boost)
Mid - 10 (met boost)
Bass - 10

Lead - 10
Reverb - 5
Lead Master - gebruik ik als Lead volume
Master - gebruik ik als Volume

Maar nu komt het. Om mn scheurgeluid zo vet mogelijk te krijgen moet ik de Master opendraaien. Maar helaas gaat daarmee meteen het Clean geluid mee. Als ik de Master bv. op 2 1/2 zet, en ik draai de Lead Master (die ik gebruik als volume voor scheur) helemaal open, heb ik toch lang niet zo'n vette sound.

Gevolg: mn clean is harder dan mn scheur en dat is tijdens een gig best wel irritant. Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk de volume van gitaar te grbuiken, maarja....dat werkt niet altijd.

Tis een beetje lang en misschien beeeeetje onduidelijk, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

PS: Als ik de 'volume' minder zet (de eerste dus die altijd op 10 staat), dus bv op 5, dan krijg ik ook een minder dikke sound. dat is dus ook geen optie!

Negative K3 fan
26 mei 2004, 17:53
probeer eens wat amps uit, ik weet niet wat je budget is, maar misschien dat er wel moderne vintage georienteerde amps zijn die nog beter zijn zoals misschien een bogner shiva als je budget groot genoeg is :)

Firebird
26 mei 2004, 17:56
Mn budget is toch wel rond de 1200 euro. Veel hoger moet het niet worden.

Negative K3 fan
26 mei 2004, 18:00
gewoon het bedrag op zak houden en misschien wat ophogen totdat je iets serieus tegenkomt zou ik zeggen, je liujkt nu toch wel redelijk tevreden.

maylingjv
26 mei 2004, 19:18
dus je geluid gaat meer richting fender uit,mischien holland amps
kijk bij www.haarguitars.nl bij sale,er is iemand anders hier op het forum die er een heeft en is er heel gelukkig mee,kan je daar mss wat raad ook aan vragen,en tkan natuurlijk niet anders dan dat ie beter klinkt als een doorsnee fender.

RedBuell
27 mei 2004, 11:37
Mischien zeg ik nu iets geks dus niet lachen als het volslagen onzin is :lol: , jaaaaaaaare geleden had de jongen die mij een beetje wegwijs maakte met wat accoorden en toonladders een volume pedaal voor zijn Marshall JCM 800 halfstack. Is zo'n volume pedaal voor jouw niet een optie?

pimmetje
27 mei 2004, 11:56
Volume pedaal is idd altijd een goede optie. Al kan je ook gewoon met je volumeknop op je gitaar een beetje de zooi regelen... hij is er echt niet alleen op gezet om op nul te kunnen zetten als je ff niet speelt :D.

Toch zou ik zoeken naar een punt dat je clean lekker blijft klinken zonder 'm op 10 te zetten. Op 5 lijkt me idd wel weer wat te weinig... de meeste buizenbakken gaan pas een beetje werken vanaf 4 of 5.
Wat je geprobeerd hebt, gewoon blijven proberen: lead master voluit klappen... master op het gewenste niveau zetten en draaien aan je cleane volume tot 't qua volume en vetheid aardig klopt.

Als je clean dan echt pas bij 5 op het gewenste niveau is, zou je 'ns een versterkerdokter kunnen vragen of er iets vernieuwd of veranderd kan worden om 't wel te laten kloppen. Dat kost je dan waarschijnlijk niet de hoofdprijs.

Sowieso zou ik niet direct naar een nieuwe amp gaan kijken. Vooral als je geluid je bevalt. En als mensen zeggen dat ze je er zo tussenuit horen, is dat in mijn ogen alleen maar goed... juist niet aanpassen aan de rest !!! :D

BartL
27 mei 2004, 12:09
...hij heeft gewoon GAS :-D :-D punt uit!

Lacrymosa
27 mei 2004, 12:39
of je gaat voor een Koch!!!!

CheerS!!

Firebird
27 mei 2004, 12:47
Bedankt voor jullie reacties!
Onze slaggitarist heeft een Koch Multitone 100. Wel een leuk ding, maar vind het geluid dat eruit komt erg tegenvallen. Tis lang niet zo vet als mijn geluid. Mijn geluid heeft veel headroom en dat is gewoon wat ik moet hebben.
Koch is voor mij geen optie!!

Ik hou gewoon mn geld lekker op zak (of ik koop misschien stiekum wel nog een Fender 75 erbij :P )

BartL
27 mei 2004, 17:33
...dat wilde ik net zeggen, koop gewoon nog een vette axe :cool:

BLOK182
27 mei 2004, 19:26
Hey dude! Ik kan me goed voorstellen dat je toch tijwfels hebt en geen afstand wilt doen van je huidige amps, soms heb ik ook zoiets van 'tja het klinkt toch eigenlijk wel heel lekker zo, waarom wisselen?". Maar goed, uiteindelijk hak jij de knoop door. Enigste wat ik er nog aan kan toevoegen is dat je "sound" ook geshaped wordt door je manier/stijl van spelen, en je gitaar, en je vingers :)

iam
27 mei 2004, 19:51
kan je die 2 fenders niet A/B switchen? ééntje voor de instellingen van de clean en de ander voor de lead? en dan gewoon een switch ertussen?

probleem opgelost lijkt me, en je behoudt je eigen sound :)

Firebird
27 mei 2004, 20:15
Iam: Das op zich wel een optie, maar 2 tegelijk klinkt toch een heel stuk vetter en voller dan om-en-om......of ben ik nu een ongelofelijke zeikerd :oops: ?

BLOK182: ja, daar heb je absoluut gelijk in. Maar ik ben nu toch wel blij met mn sound. Ben bang dat als ik een andere amp koop, dat die sound dan weg is. Dat wil ik voorlopig niet.

Nog een keer het nadeel van die versterkers: dat je het volume van het cleane kanaal hoog moet zetten (boven 2.5 ong) om ook een lekker vette lead-sound te hebben. Het is dus niet zozeer dat het hoge volume me stoort (daar hebben we een Koch Loadbox of Marshall Powerbrake voor), maar het feit dat ik een harder clean dan scheur heb. Heeft iemand daar iets op???

BramVersteeg
27 mei 2004, 20:33
Boss GE-7 kopen. dan alleen het volume hoger afstellen en evt. natuurlijk wat eq-en. Dan zul je wel een heel eind komen.

Shaggy
29 mei 2004, 18:31
daar ben ik weer (alweer ;-) )
ik heb een probleem: ik weet gewoon niet wat ik wil. Ik zal het even uitleggen.

Ik wil al een tijdje een nieuwe versterker en er is al van alles langsgekomen. Peavey 5150 combo, Mesa/Boogie Nomad 55. Van alles.

Ik heb nu 2 Fender 75's, die klinken erg lekker en horen eigenlijk een beetje bij me. Ik speel in een redelijk moderne band en hoor altijd: ja, we kunnen jou er altijd uitpikken door je te gekke Vintage Sound. Maar tegelijkertijd ook weer een dillema.

Wat moet ik nou doen? Een supermoderne versterker kopen? Ik loop altijd wel te zeiken dat ik een versterker wil met moderne dingen erop, maar ik heb eigenlijk maar 2 kanalen nodig en eventueel een FX loop (niet eens echt noodzakelijk).

Ik heb van Blok182 (ja toch?) allemaal samples gekregen van zn Nomad 55 en dat ding klinkt te gek. Toch ben ik bang dat ik mijn soundje kwijtraak en dat is dus niet de bedoeling!!

Duss...iemand een idee hoe ik dit op kan lossen??


Je hebt het over jouw soundje :???: als dat zo is waarom zoek je dan verder. Ergens ben je van mening dat het misschien wel beter kan of dat je gewoon twee lekkere sounds wilt hebben die totaal niet op elkaar lijken ofsjow. Je moet ook niet vergeten dat je sound met je meegroeit, en dat je eigenlijk altijd op zoek blijft gaan naar de voor jouw ultieme sounds... dat is het leuke en ook het dure van gitaar spelen.

vinni
1 juni 2004, 15:00
Iam: Das op zich wel een optie, maar 2 tegelijk klinkt toch een heel stuk vetter en voller dan om-en-om......of ben ik nu een ongelofelijke zeikerd :oops: ?

Oke de ultieme oplossing is dus....
Twee fenders voor clean en twee voor lead! :-D
Klaar......

of miscchien wel een goeie compressor in de FX loop....weet niet of die erop zit.....bij clean comp aan die zo is afgesteld dat je volume minder wordt.

Groet,
Vinni

BLOK182
1 juni 2004, 15:33
De ultieme oplossing is 2 fenders en mijn boogie :D :wink:

Nocki
1 juni 2004, 19:14
ik zal weer eens preken voor boogie.



boogie heeft een fender achtige clean. wel een eigen versie maar het kan er op lijken. en ook een geweldige scheur. je zou eens kunnen kijken naar een mark series amp. ik ben zelf geen fan van de nomands en als die dc, studio amps maar van de mark series zeker wel. kijk er een snaar mischien is het wat ovor je. ook ab met je fender en een andere amp kan goed klinken. of een powerampje voor de fenders. een mesa quad preamp is een geweldig ding.

succes.

NOcki

Firebird
1 juni 2004, 19:43
die 2 fenders voor clean en 2 fenders voor scheur heb ik ook al over nagedacht...maarja...tis dan zo vol op het podium!! En ik speel vaak genoeg in kroegjes waar je met 1 fender al naast het podium moet staan :razz:

Ik ga gewoon even wat dingen uitproberen en dan komt het vanzelf wel!!

ewoud
2 juni 2004, 00:54
uhm, mesa boogie is toch een omgebouwde fender??? deze is beter geschikt gemaakt voor de wat ruigere muziek.

RedBuell
3 juni 2004, 12:29
Is het niet mogelijk om per versterker er een cabinet bij te plaatsen.