PDA

View Full Version : Wat mag een coverband kosten?



T-Load
13 april 2002, 16:44
Wat is een gangbaar bedrag voor het spelen in een café/kroeg door een 4-mans coverband?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

jaccoos
14 april 2002, 15:57
ligt aan jullie kwaliteiten en het repertoire. kan gaan van gratis drank tot een paar honderd uiro's

pimmetje
14 april 2002, 19:20
Ik weet niet hoe 't zit bij coverbands specifiek. Als je gewoon een volle avond strak neer kan zetten, zou ik in het gebied tussen de 225 en 450 euro gaan proberen. Vooral als je repertoire goed zou moeten vallen bij het publiek van die specifieke kroeg.

Ga sowieso niet te snel voor minder dan 200 euro spelen. Dan verpest je echt heel snel je eigen markt. Let een beetje op hoe groot die kroeg is, of die kroeg echt voor de muziek bestaat, enzovoort.

Zet bij de onderhandelingen niet te laag in, want je kan nog zakken en je hebt ook altijd onkosten. Vooral als het ver van huis is.

taylor
14 april 2002, 21:20
ach je moet gewoon spelen niet zo zeuren over geld.

daar doe je het niet voor toch??

echt goeie cover/top100 bands kunnen aardig wat verdienen maar die kunnen ook elk bekend nummer wel zo'n beetje spelen en daar heb je het niet over of wel??

voor en beginers(dus geen pro cover band) cover bandje denk 30 tot 150 euro en 1 krat bier.

Ditmar
14 april 2002, 23:27
Ik ben het (volgens mij voor het eerst) met Taylor eens. Het doel als band moet zijn om te spelen, het geld boeit mij in elk geval niet. We hebben met BgR (en daarvoor bij Skintag) serieus betaalde optredens gedaan, maar je moet ook bereid zijn om op een feest te spelen voor twee kratten bier en ontzettend dronken te worden. En je zal zien dat dat laatste soort optredens juist de leukste zijn.

In feite speel ik altijd voor de waardering (en voor de lol natuurlijk), het is toch een veel mooiere waardering als mensen achteraf de hele tijd op je afkomen om te zeggen hoe cool jullie waren en je bier geven en je achteraf nog een leuk meisje mee naar huis kan nemen (oh ja, we moeten weer eens in Utrecht gaan spelen ja) dan dat iedereen je glazig staat aan te kijken en je achteraf lekker betaald krijgt ?????? Toch ???

Echoes
15 april 2002, 09:17
de band waar ik mee werk http://www.jukebox.am
is professionele coverband met zo'n 160 optredens per jaar. Ze huren het geluid en licht zelf. Er komen dus 4 bandleden van rond + de geluidsman (en ik doe het licht, maar tis voor mij weekend baantje :smile:
Geen idee wat ze verdienen maar denk toch wel rond de 2000 Euro per keer...

alhambra
15 april 2002, 09:49
Tijdje terug was er een topic over dat nederland geen land is voor bandjes dit komt volgens mij ook door de minder professionele aanpak van veel bands en daar hoort dus ook het gratis of voor weinig geld spelen bij. Ik ben van mening dat je best wel een fatsoenlijk bedrag mag vragen afhankelijk van je kwaliteiten en bekendheid. Als er veel bands zijn die voor weinig spelen dan is er natuurlijk minder mogelijkheden voor bands die wel een normaal bedrag vragen om te spelen, gevolg kan zijn dat kroegbazen kiezen voor de goedkope oplossing en misschien minder kijken naar kwaliteit, als iedereen dus wel geld vraagt voor een optreden dan zal dat volgens mij de kwaliteit alleen maar ten goede komen. Gratis optreden doe je dan maar bij "wedstrijden" zoals de grote prijs of op jamsessies.

pimmetje
15 april 2002, 10:13
Oh-oh... dit wordt een lange :smile:

Heel leuk al die romantische ideeën als "het gaat niet om het geld". Ik ben het er ook wel mee eens dat je 't niet voor het geld doet, maar wat is bijvoorbeeld 400 euro voor een bandje nou eigenlijk?

Enkele mogelijke onkosten voor een optreden zo'n 150km uit je regio (is niet bepaald een uitzondering). De kosten zijn ongeveer op minimum genomen:
- benzine: 2 auto's, waarvan 1 met kar... 600km * 0,12 euro = 72 euro
- eten onderweg, Mac of zo... 5 man * 7 euro = 35 euro
- kratje onderweg, drank/uitgaan achteraf... 75 euro
- overnachting, 2 trekkershutten... 50 euro
- ontbijtje, Mac of benzinepomp... 5 man * 7 euro = 35 euro

Dan zit je dus al snel aan een dikke 250 euro aan onkosten. Als 't je dan om de lol gaat, wil je waarschijnlijk ook wat gezelliger eten en kies je voor het slapen een bed&breakfast. Dan zit je al snel op weer 100 euro meer.

Ik neem aan dat je ook als band nog wel 'ns wat leuks wilt doen (studio induiken) of dat er wel 'ns iets gebeurt (kar of PA repareren). Dat kost ook geld. Dan kan je maar beter iets op een bankrekening van de band hebben staan. Dit is trouwens nog afgezien van de vaste kosten van oefenruimte, evt website-hosting, etc.

Bij optredens in de regio liggen de onkosten veel lager; alleen wat benzinekosten. Dan kan je goedkoper, maar het is ook juist de kans om die voorziening op de bankrekening een beetje op niveau te brengen / houden.

Dat je amateur bent, hoeft niet te betekenen dat je je 100% zo gedraagt. Vooral niet als je omgaat met professionals: de kroegbazen. Zij verdienen ook aan live-muziek als ze 't goed doen. En als zij het fout doen, heb jij daar nog niets mee te maken.

taylor
15 april 2002, 15:59
ja oke dat zou allemaal wel,maar het komt er gewoon op neer als je te veel gaat vragen dan hebben ze wel 1 ander bandje die het voor 1 kratje bier wil doen.

als je de kans krijgt als beginer moet je die gewoon pakken teminste zo denk ik er over.

en als je daardoor(aantal optredens die echt goed zijn) zeg maar regionale bekendheid krijgt dan kun je is gaan denken om misschien 200 euro te gaan vragen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2002-04-15 16:00 ]</font>

pimmetje
15 april 2002, 16:22
Je vergeet dat je al snel vast zit aan dat kratje bier. Een jaar later kan je beter zijn geworden en willen ze je toch nog steeds alleen een kratje bier geven.

De mensen die bandjes uitzoeken op het criterium "ze spelen voor lekker weinig" hebben vaak kroegen waar toch niemand voor de muziek komt (of zelfs ooit zal komen).

Je kan natuurlijk je prijs wel een beetje aan de grootte van de kroeg en nog wat factoren aanpassen. Maar verkoop jezelf niet te snel te goedkoop.

Overigens... regionale bekendheid krijg je sneller door hier en daar een reclame-stuntje uit te halen (vooral als coverband). Dit kan je zelfs in samenwerking met een kroeg (en eventueel een andere band) doen. Ook regionale radiostationnetjes zijn meestal behulpzamer dan je denkt.

suzanne
15 april 2002, 17:06
ik ben het er absoluut mee eens dat je het bij muziek maken niet voor het geld moet doen alleen maar!!
maar helaas is het zo dat je tegenwoordig zonder geld niet zo ver komt!

Kitaarhiero
15 april 2002, 17:21
en muziek is een dure hobby... het is wel handig als een hobby zichzelf in stand kan houden als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

pimmetje
15 april 2002, 18:10
Inderdaad. Het is altijd leuk als je de kosten van je hobby voor een deel op anderen kunt afwentelen... zo lang zij er ook baat bij hebben.

't Zal je trouwens verbazen hoe makkelijk kroegen een beetje geld neertellen als je alle contact goed verzorgt. Wij zijn echt lang geen profs, maar wij hebben gewoon een netjes systeem. Je bent soms al gehuurd of afgewezen vóórdat de demo is geluisterd.

T-Load
15 april 2002, 19:23
De reden waarom ik mijn vraag ook stelde, was juist om het feit dat je het niet voor het geld doet, maar voor je plezier.

Het bedrag wat je ontvangt is op zich niet zo belangrijk, alleen ik denk dat het bedrag wat je vraagt ook een indruk kan geven van wat je kan en daarmee wat een kroeg van je mag verwachten.

Ik daarom niet dat het vragen van alleen een kratje bier een goede indruk geeft van wat men van je mag/kan verwachten.

Kitaarhiero
15 april 2002, 19:33
het vragen van een kratje bier kan volgens mij op 2 manieren overkomen:

1. relaxed, ze doen het voor de muziek en niet voor geld. (toch een beetje onwaarschijnlijk)

2. zuipschuiten die het niet aandurven om geld te vragen en niet bepaald professioneel bezig zijn.

pimmetje
16 april 2002, 01:47
Nou Kitaar, het ligt denk ik nog wat scherper dan dat. Het ligt eraan aan wie je het kratje bier vraagt.

Reactie 1 komt bij vrienden en kennissen: als jij aan bijvoorbeeld een zeer goed bevriende kroegbaas (waar jullie ook nog 'ns de oefenruimte of zo van huren) een kratje bier vraagt voor een optreden, dan is dat relaxt. Het is zelfs niet meer dan normaal om zo de goede relatie te verstevigen.

Reactie 2 komt in bijna alle andere gevallen.

moretel
16 april 2002, 09:05
Wij spelen covers en eigen nummers, soms spelen we op feestjes en dan mengen we alles, we bereiden er ons goed op voor. We doen dat dus niet meer gratis, het is al duur genoeg. Waar we spelen weten ze wie we zijn en wat voor repertoire we spelen.

Anders wordt het als we willen optreden met alleen eigen materiaal dan zijn we blij dat we ergens kunnen spelen.

sleep_to_saturate
16 april 2002, 09:44
Wij spelen voornamelijk eigen nummers, soms 1 of 2 covertjes. Maar wij zijn ook begonnen voor 6 consumptiebonnen ofzo. Nu een jaartje later krijgen we 90 euro. Je kan niet als onbekend naampje 200 euro gaan vragen.
Als je het echt professioneel zou willen doen zou je ook de licenties (royalties) voor de covers moeten betalen.
Ik denk dat dat verhaaltje over als je eenmaal voor niks speelt dat je dan de volgende keer niks kan vragen een fabeltje is.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je motto is: spelen of geld verdienen.

taylor
16 april 2002, 11:52
sommige nemen dat kratje bier wel erg serieus he.

ik bedoel vaak speel je(als beginner) voor zeg maar 50 gulden en 1 krat bier of fris wat dan ook.

het gaat er gewoon om dat je als beginner gewoon niet veel kunt vragen dat bedoel ik ermee, niet dat je het doet voor en paar biertjes!!

gewoon weg dat je niet veel eisen kunt gaan stellen aan zaal eigenaren, zo van ik kom alleen als 250 euro krijg en wat consumpties.

dan weet ik het antwoord wel.

tenslotte gaat het om 1 beginners band waar waarschijnlijk geen 400 man op afkomt.

taylor
16 april 2002, 12:03
en 300 euro krijg je nauwelijks als je bv het voorprogramma doet van 1 bekendere engelse of usa band.

moretel
16 april 2002, 12:07
Op 2002-04-16 09:44, schreef sleep_to_saturate:
Als je het echt professioneel zou willen doen zou je ook de licenties (royalties) voor de covers moeten betalen.


Volgens mij moet de zaaleigenaar die betalen die de muzikanten inhuurd.

pimmetje
16 april 2002, 12:27
Volgens mij zijn die royalty-kosten idd voor de zaal.

Ik heb het fabeltje van je eigen markt vernaggelen overigens zelf enkele malen gezien bij bevriende bandjes. Sommigen hadden muzikaal veel meer te bieden dan wij, maar niet het zakelijk instinct/inzicht.

Voor bands met vooral eigen werk vind ik het trouwens zelfs nog gemakkelijker om geld te vragen. Een coverband is twee dorpen verder ook te vinden (OK... de vraag is ook groter), maar er is geen andere band met JOUW eigen repertoire. Als je van je eigen kwaliteit uitgaat, MOET je juist ook geld durven vragen.

Als beginnende band is dit lastig, omdat je nog niet zeker bent van hoe je 't er vanaf gaat brengen. Als je echter zorgt dat je geluid aardig staat (vooral niet te hard), dan ben je al een heel eind.

Ik vermoed ook dat het niet vragen om een redelijke vergoeding vaak meer te maken heeft met onzekerheid in het onderhandelen dan met het relaxt willen zijn over je hobby.

Eddie van Halen
16 april 2002, 19:44
Gewoon tegen anderen ben ik heel behulpzaam, begrijpend enzo. Als we met iemand een prijs moeten afspreken, word ik een brutale aap :smile: . Je kunt gewoon op een bepaald bedrag beginnen, als het teveel is, dan zeggen ze het wel ja...
"100 euro." "Nee, da's teveel. 50 euro." "Ok, dan doen we het voor 75 euro, minder niet." "Nou goed dan." ===> gewoon brutaal zijn, dat werkt geloof ik het beste: 65 euro, en 5 consumptiemuntjes per persoon (7 x 5 muntjes van 1,50 euro = 10 euro erbij) hebben we gekregen :razz:

taylor
16 april 2002, 21:34
ik denk toch voor 1 beginnend bandje gewoon moet spelen als je de kans krijgt in de regio,kijk als je al 100+km moet rijden ofzo voor het optreden wordt het 1 ander verhaal.dan moet je minstens je onkosten er uit hebben.

moretel
17 april 2002, 08:42
Het kan in de band ook strijd opleveren, als ik kan spelen zonder vergoeding vind ik het al snel goed, anderen willen dan weer geld hebben waardoor het optreden soms niet doorgaat.
Soms zitten ze zo over het geld te ouwehoeren en te denken dat ze vergeten zijn te oefenen.
Als je geld vraagt moet je ook niveau kunnen bieden. Ik kan goed spelen maar niet altijd constant genoeg, als je geen geld krijgt voel ik me minder onder druk staan, voor mij is het spelen het belangrijkst.

sleep_to_saturate
17 april 2002, 10:20
Je zal maar je optreden vergallen waar je net 200 euro voor hebt gevangen, dan ben je pas de lul..
Ik denk niet dat ze je dan nog een keer vragen.
Maar ik moet zeggen dat de druk wel meestal positief uitwerkt. Je gaat idd wel beter spelen als echt moet omdat je betaald krijgt.

pimmetje
17 april 2002, 11:25
Hmmm... denk je dat ze je WEL terugvragen als je een optreden vergalt waar je maar een kratje voor hebt gekregen?

Die druk vanwege vergoeding bestaat wat mij betreft niet. Ik denk niet eens aan wat we betaald krijgen als ik speel. Vooral als je op de eerste plaats gewoon zorgt dat je niet in de verkeerde kroeg staat (bluesband in een punk-café of zo), dan gaat eigenlijk altijd wel goed.

Kroegen verwachten overigens niet direct professionals omdat ze geld neer moeten tellen (ook niet bij 400 euro). Ze willen natuurlijk wel dat je enigszins bij kennis op 't podium staat en dat je je instrument en bandleden al een keer eerder hebt gezien. Ze willen een avond iets hebben staan wat de kroegen om de hoek niet hebben, zodat er meer mensen binnen komen en blijven. Ze hoeven de kosten van de band er ook niet avond zelf uit te halen. Het is een investering; als je iedere zaterdag een band hebt staan, dan komen mensen vanzelf ook vaker op vrijdag en eventueel donderdag en zondag. Het is voor die kroeg reclame.

alhambra
18 april 2002, 13:50
Hoezo onder druk staan als je geld vraagt we hebben het hier over bedragen van zeg 100 tot 300 euro, da's geen geld krijgen maar een zakcentje en inderdaad als voor 1 kratje bier slecht speelt dan vragen ze je ook niet terug.

moretel
19 april 2002, 12:38
OK, ik ben overtuigd zal me me zakelijker gaan gedragen, maar ja
ik ben niet zo zakelijk ingesteld dan laat ik het wel aan de andere leden over, kan ik me lekker concentreren op mijn spel.

maarten
19 april 2002, 16:45
hier in t mooie zuiden is zo'n coverband die is best bekend. (NETWORK) Nou die vragen ondertussen zoiets van 5000 euro voor een optreden en spelen al jaren hetzelfde. Ohja je krijgt natuurlijk wel een denderende (not) lichtshow erbij. Ze spelen wel strak en vullen de avond goed.. dus kun je dat ook vraag t gewoon eens hehe je kunt dr idd altijd nog onder gaan zitten :smile:

pimmetje
20 april 2002, 07:21
Ja, zo'n coverband hadden (gelukkig verleden tijd) wij hier ook. Maar met die prijs kom je de kroegen niet meer in :smile:
Het is trouwens wel een aardige truuk om licht en zo in de onderhandeling te gooien... als je toevallig nog een paar vergoorde lampjes hebt liggen :smile:

wingman
21 april 2002, 02:42
Op 2002-04-15 09:17, schreef Echoes:
de band waar ik mee werk http://www.jukebox.am
is professionele coverband met zo'n 160 optredens per jaar. Ze huren het geluid en licht zelf. Er komen dus 4 bandleden van rond + de geluidsman (en ik doe het licht, maar tis voor mij weekend baantje &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Geen idee wat ze verdienen maar denk toch wel rond de 2000 Euro per keer...
Ja die jongens verdienen best goed, reizen heel wat kermissen af en zo, he Echoes ik heb vroeger met Marco van Jukebox nog wel wat gejammed leuk dat ik hem zo weer een keer tegen kom wat doe jij precies bij hun?
greetz fred