PDA

View Full Version : Verschil les paul, stratocaster, telecaster?



toxli
26 mei 2004, 15:28
Ik heb een beginnersvraag, ik heb het idee dat de bekendste soorten gitaren de modellen les paul, stratocaster en telecaster zijn. Al dan niet van de orginele producenten. Wat is het wezenlijke verschil tussen deze gitaren, met name op het gebied van geluid en speelbaarheid. Je ziet al deze gitaren nl. terug in pop/rock muziek. Alvast bedankt voor degene die mij info kan geven, groeten.

Negative K3 fan
26 mei 2004, 15:39
ik neem aan dat je zelf geen gitaar speelt?

stratocasters en telecasters zijn redelijk gelijk als je ze vergelijkt met les pauls. het zijn alledrie zon beetje erg bekende gitaren en alledrie een van de eerste voor de consument geproduceerde massieve electrische gitaren.

even wat specs:
Strat: 25,5" mensuurlengte, 3 single coils, elzen of essen houten body, esdoorn nek, palissander of esdoorn toets, c-shape nek met vrij hoge radius (eerdere modellen), geschroefde hals, vrij goedkoop te maken door plastic slagplaat waar elementen op zitten waardoor freeswerk te verhullen is en geschroefde hals etc.

tele: eigelijk helemaal hetzelfde als strat, behalve dat deze een andere soort brug heeft, anders klinkende single coils, en verder vooral esdoorn toetsen.

Les paul: 24,75" mensuurlengte, 2 humbuckers (oudere versies 2 p90s maar daar gaanw e niet vanuit), mahonie body, mahonie nek, pallisander of ebben toets, dikkere nek (50s model met boomstam nek, erg dik), gelijmde hals, voor de rest geen verhullende slagplaat, alleen eentje ter decoratie of pinksteun, de hals staat ook onder een hoek op de body.

wat dit nou betekent, door het verschil in radius, gewicht (mahoniey vs. essen/elzen), halsdikte, en de hoek van de hals zit er vrij veel verschil tussen de ebspeelbaarheid van LPs en strats/teles, als je dan nog staand speelt nog meer want door de mensuurlengte zitten de knoppen van de band ook nog eens op een andere plek waardoor een les paul meer naar links hangt dan een strat. verschil kwa bespeelbaarheid tele en strat zit hem vooral in de cutaways (inhammen), strat heeft er 2 een tele maar 1, verder heeft een tele een ander soort brug wat soms ook anders speelt.

kwa sound ook een wezenlijk verschil tussen les pauls en strats/tele's. door de houtsoorten, mensuurlengte, dikte van de body, soort brug en vooral ook de elementen (humbucker vs single coils) klinkt een les paul veel donkerder, zwaarder, middiger dan een strat/tele die vaak wat helderder en 'chimier' klinkt. Soundverschil tussen strats en teles is er ook, een tele heeft maar 1 tussen positie waarbij de elementen parralel staang eschakeld, een strat heeft er 2, ook heeft eens trat een extra element en klinkt een tele vaak nog wat feller/agressiever etc dan strats waardoor tele iets vaker worden gebruikt om te scheuren.

wat je zelf fijn vindt spelen/klinken moet je voor jezelf uitmaken, maar de constructie van LPs is veruit 'superieur' aan die van strats.

Nicci
26 mei 2004, 15:45
maar de constructie van LPs is veruit 'superieur' aan die van strats.

kweenie waarom je dat tussen aanhalingstekens zet, maar onzin is het in ieder geval.

Negative K3 fan
26 mei 2004, 15:55
onzin? een strat is gewoon een plank met gaten erin gefreesd, nek met frets die is geschroefd, stuk plastic op de body om gaten te verbergen?

bij een lespaul is de body een stuk mahonie met 2 plankjes esdoorn er netjes opgelijmd en bol geschaafd/vijld/CNCd, verschillende compartimenten aan de achterkant voor de electronica. en een nek die er zorgvuldig in wordt gelijmd in een strakke hoek en dan de headstock ook nog eens in een hoek.


met tussen haakjes bedoelde ik niet beter ofzo, maar wel een stuk lastiger/duurder/kundiger als je kijkt naar de productie.

Nicci
26 mei 2004, 16:00
inderdaad. onzin. de constructie van een les paul is anders, maar op geen enkel manier superieur.
en waarom moet je een stelling altijd omlijsten met een overdosis aan informatie? daar wordt de les paul niet beter van hoor.
8-)

Negative K3 fan
26 mei 2004, 16:02
tja ik wil in het vervolg ook wel alleen stellingen deponeren hoor, zal alleen niet zo worden gewaardeerd.

gerrekat
26 mei 2004, 16:13
het vakmanschap dta in een echte LP zit is naar mijn mening iig superieur aan dat van een strat.

het mag bekend zijn dat het maken van een set neck constructie iets meer van een vakman eist dan het schroeven van een nek in een sparing in de body...dat is overigens ook de reden dat een LP duurder is dan een Strat.

de toleranties bij het frezen van de body van een LP zullen veel krapper zijn.

een LP heeft over het algemeen een maple top op een mahonie body dat kost ook extra, een LP heeft bovendien humbuckers waar ed meeste strats single coils hebben dat heeft natuurlijk gewoon te maken met wat voor voorkeur qua geluid je hebt.

over het algemeen is een strat iets beter clean vanwege de maple neck en de single coils klinkt ie "feller" waar een LP vetter zal klinken met meer sustain.

Even kort door de bocht is een LP meer een heavy rock gitaar en een strat/telecaster een funky rock gitaar...maar er zijn natuurlijk zat rock gitaristen die op een tele/strat spelen.

Nicci
26 mei 2004, 16:38
het vakmanschap dta in een echte LP zit is naar mijn mening iig superieur aan dat van een strat.


ik weet niet of dit zo is, maar dit is in ieder geval wat anders dan dat de les paul superieur zou zijn aan eeen strat of een tele.

de grootste kracht van een strat is zijn simpelheid. hij is zogezegd superieur simpel . . . . .

SiNiSTRaL
26 mei 2004, 16:44
ik neem aan dat je zelf geen gitaar speelt?

stratocasters en telecasters zijn redelijk gelijk als je ze vergelijkt met les pauls. het zijn alledrie zon beetje erg bekende gitaren en alledrie een van de eerste voor de consument geproduceerde massieve electrische gitaren.

even wat specs:
Strat: 25,5" mensuurlengte, 3 single coils, elzen of essen houten body, esdoorn nek, palissander of esdoorn toets, c-shape nek met vrij hoge radius (eerdere modellen), geschroefde hals, vrij goedkoop te maken door plastic slagplaat waar elementen op zitten waardoor freeswerk te verhullen is en geschroefde hals etc.

tele: eigelijk helemaal hetzelfde als strat, behalve dat deze een andere soort brug heeft, anders klinkende single coils, en verder vooral esdoorn toetsen.

Les paul: 24,75" mensuurlengte, 2 humbuckers (oudere versies 2 p90s maar daar gaanw e niet vanuit), mahonie body, mahonie nek, pallisander of ebben toets, dikkere nek (50s model met boomstam nek, erg dik), gelijmde hals, voor de rest geen verhullende slagplaat, alleen eentje ter decoratie of pinksteun, de hals staat ook onder een hoek op de body.

wat dit nou betekent, door het verschil in radius, gewicht (mahoniey vs. essen/elzen), halsdikte, en de hoek van de hals zit er vrij veel verschil tussen de ebspeelbaarheid van LPs en strats/teles, als je dan nog staand speelt nog meer want door de mensuurlengte zitten de knoppen van de band ook nog eens op een andere plek waardoor een les paul meer naar links hangt dan een strat. verschil kwa bespeelbaarheid tele en strat zit hem vooral in de cutaways (inhammen), strat heeft er 2 een tele maar 1, verder heeft een tele een ander soort brug wat soms ook anders speelt.

kwa sound ook een wezenlijk verschil tussen les pauls en strats/tele's. door de houtsoorten, mensuurlengte, dikte van de body, soort brug en vooral ook de elementen (humbucker vs single coils) klinkt een les paul veel donkerder, zwaarder, middiger dan een strat/tele die vaak wat helderder en 'chimier' klinkt. Soundverschil tussen strats en teles is er ook, een tele heeft maar 1 tussen positie waarbij de elementen parralel staang eschakeld, een strat heeft er 2, ook heeft eens trat een extra element en klinkt een tele vaak nog wat feller/agressiever etc dan strats waardoor tele iets vaker worden gebruikt om te scheuren.

wat je zelf fijn vindt spelen/klinken moet je voor jezelf uitmaken, maar de constructie van LPs is veruit 'superieur' aan die van strats.

ik had 2 posts later pas door dat jij dat had geschreven man :o
geen spelfouten...chapeau!

Reel Big Fish
26 mei 2004, 17:16
ik neem aan dat je zelf geen gitaar speelt?

stratocasters en telecasters zijn redelijk gelijk als je ze vergelijkt met les pauls. het zijn alledrie zon beetje erg bekende gitaren en alledrie een van de eerste voor de consument geproduceerde massieve electrische gitaren.

even wat specs:
Strat: 25,5" mensuurlengte, 3 single coils, elzen of essen houten body, esdoorn nek, palissander of esdoorn toets, c-shape nek met vrij hoge radius (eerdere modellen), geschroefde hals, vrij goedkoop te maken door plastic slagplaat waar elementen op zitten waardoor freeswerk te verhullen is en geschroefde hals etc.

tele: eigelijk helemaal hetzelfde als strat, behalve dat deze een andere soort brug heeft, anders klinkende single coils, en verder vooral esdoorn toetsen.

Les paul: 24,75" mensuurlengte, 2 humbuckers (oudere versies 2 p90s maar daar gaanw e niet vanuit), mahonie body, mahonie nek, pallisander of ebben toets, dikkere nek (50s model met boomstam nek, erg dik), gelijmde hals, voor de rest geen verhullende slagplaat, alleen eentje ter decoratie of pinksteun, de hals staat ook onder een hoek op de body.

wat dit nou betekent, door het verschil in radius, gewicht (mahoniey vs. essen/elzen), halsdikte, en de hoek van de hals zit er vrij veel verschil tussen de ebspeelbaarheid van LPs en strats/teles, als je dan nog staand speelt nog meer want door de mensuurlengte zitten de knoppen van de band ook nog eens op een andere plek waardoor een les paul meer naar links hangt dan een strat. verschil kwa bespeelbaarheid tele en strat zit hem vooral in de cutaways (inhammen), strat heeft er 2 een tele maar 1, verder heeft een tele een ander soort brug wat soms ook anders speelt.

kwa sound ook een wezenlijk verschil tussen les pauls en strats/tele's. door de houtsoorten, mensuurlengte, dikte van de body, soort brug en vooral ook de elementen (humbucker vs single coils) klinkt een les paul veel donkerder, zwaarder, middiger dan een strat/tele die vaak wat helderder en 'chimier' klinkt. Soundverschil tussen strats en teles is er ook, een tele heeft maar 1 tussen positie waarbij de elementen parralel staang eschakeld, een strat heeft er 2, ook heeft eens trat een extra element en klinkt een tele vaak nog wat feller/agressiever etc dan strats waardoor tele iets vaker worden gebruikt om te scheuren.

wat je zelf fijn vindt spelen/klinken moet je voor jezelf uitmaken, maar de constructie van LPs is veruit 'superieur' aan die van strats.

ik had 2 posts later pas door dat jij dat had geschreven man :o
geen spelfouten...chapeau!

Geen chapeau,.... spelfout: ebspeelbaarheid

Ziehier:

wat dit nou betekent, door het verschil in radius, gewicht (mahoniey vs. essen/elzen), halsdikte, en de hoek van de hals zit er vrij veel verschil tussen de ebspeelbaarheid van LPs en strats/teles

Lol, grapje :P

Anders Destium
26 mei 2004, 17:29
het vakmanschap dta in een echte LP zit is naar mijn mening iig superieur aan dat van een strat.


ik weet niet of dit zo is, maar dit is in ieder geval wat anders dan dat de les paul superieur zou zijn aan eeen strat of een tele.

de grootste kracht van een strat is zijn simpelheid. hij is zogezegd superieur simpel . . . . .

Een simpele gitaar voor simpele zielen inderdaad (pas op: grapje :razz: ).

> Toxli
Ik vind strats, teles en les pauls geen van allen echt lekker spelen. Je kunt er van uitgaan dat les pauls meer rock-bakken zijn en strats en teles meer richting blues gaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet anders kan, maar dan blijft het een beetje overzichtelijk. Er zijn nog verschrikkelijk veel meer verschillende gitaren op de markt, het is altijd het belangrijkste dat een gitaar je een goed gevoel geeft. Als hier iedereen zegt dat je een Fender strat moet hebben voor wat je speelt hoeft dat echt niet een gitaar te zijn waar je gelukkig mee bent :wink:

Mitch
26 mei 2004, 17:33
Dit was NK's beste post OOIT ! The kid is growing up.....waar blijft de tijd.

:D



De drie gitaren fonetisch:

LP: BOEM ! WAAAAA !
Tele: Jeng ke Deng !
Strat: prrrt....

:razz:

bert k
26 mei 2004, 19:23
Les Paul is altijd een luxe gitaar geweest: gewelfde top, mooi hout, back routing van de elektronika, bindings, noem maar op. Daar is de prijs ook naar.
De Stratocaster (en de Tele) zijn van begin af aan bedoeld als low budget gitaar. Eenvoudiger body, bolt-on neck, alle elektronika op de slagplaat (is snel dus goedkoop te monteren). Leo Fender was gewoon geld aan het verdienen.
Dit zegt niks over de waarde van een Strat, het zijn wereldgitaren, dat blijkt al 50 jaar. Maar qua bouwwijze heeft NK3 wel gelijk. LP is superieur aan Strat.

Shaggy
26 mei 2004, 20:28
Deze discussie is appels met peren vergelijken !!

Ik weet niet of men bij een lp meer moeite moet doen om het in elkaar te knutselen maar een ding is in principe zeker: Je kan een strat niet met een lp vergelijken!!
Het zijn allebei gitaren met 6 snaren, ok :D

Qua klank en speelkarakter verschillen ze allebei behoorlijk. Eerder las ik ook iets over vakmanschap; Een custom zion, mxg, blade, fender (custom), patrick eggle zijn superstrats en zijn ook vervaardigd d.m.v. vakmanschap!!

Kjiratsiekoedel
26 mei 2004, 20:43
Les Paul is altijd een luxe gitaar geweest: gewelfde top, mooi hout, back routing van de elektronika, bindings, noem maar op. Daar is de prijs ook naar.
De Stratocaster (en de Tele) zijn van begin af aan bedoeld als low budget gitaar. Eenvoudiger body, bolt-on neck, alle elektronika op de slagplaat (is snel dus goedkoop te monteren). Leo Fender was gewoon geld aan het verdienen.
Dit zegt niks over de waarde van een Strat, het zijn wereldgitaren, dat blijkt al 50 jaar. Maar qua bouwwijze heeft NK3 wel gelijk. LP is superieur aan Strat.

Grappige denkfout, 'Doordat iets moeilijker in elkaar is gezet/moeilijker te maken is, is het superieur.'.
Genialiteit zit in eenvoud!!!!

1. Klein voorbeeldje op een geheel ander vlak: de spaceshuttles

Russische shuttles: LOMP gebouwd, ongeveer stoeptegels als hitteschild
Amerikaanse shuttles: alles uitgemeten&doorgemeten om te kijken of het werkt en toch niet teveel is.

Resultaat: de russische shuttles kunnen door hun 'eenvoud' ook in een storm opstijgen en landen. de amerikanen hebben dan al lang en breed hun acties afgeblazen.

2. Terwijl ik nu in de ruimtevaatsferen kom, schiet me een nog beter voorbeeld te binnen.

-de amerikanen waren na jaren onderzoek helemaal blij met hun balpen die ook schreef in de ruimte!!!
-de russen krabden verdwaasd achter hun oren toen ze dit nieuws hoorden, ze gebruikten al jaren een potlood

4. Zo zijn er nogmeer voorbeelden te verzinnen, zoals bruggen en gebouwen.

5. Terugkomend op gitaarbouw: de LP hoeft dus helemaal niet superieur te zijn aan de strat, gekeken naar de bouw. De strat is als budget gitaar gebouwd, maar door lompheid soms ook weer sterker. Volgens mij komt het vaker voor dat de kop van een LP braakt dan die van een strat.

Het verschil is toon is volgens mij vooral veel ene het hout te wijten en allemaal recht te trekken => een LP van esdoorn en een strat van mahonie met een leuk topje!!! (maar misschien hebben de die-hard-bouwers hier nog wel wat op aan te merken, ik weet het niet zeker)

6. Nog even iets over type-/schrijffouten: doorgaan schrijven we zinnen met punten, komma's en hoofdletters. Helemaal foutloos was het eerder geschreven stuk van NK3F dus ook niet.

andy
26 mei 2004, 20:53
Dit was NK's beste post OOIT ! The kid is growing up.....waar blijft de tijd.

:D

We hebben Neg K3 zaterdag op de meeting ff goed opgevoed...... :-D

Maar mensen dit is toch een zinloze discussie. Jaren geleden voerde ik met mijn vriendjes al discussies over wat is beter, Gibson of Fender.... Ik zat toen in het Gibsonkamp. Maar wat staat er nu in mijn huis?? Juist een Fender Stratocaster. :wink:

X-Pensive Wino
26 mei 2004, 20:54
als we dan toch dom lullen doe ik wel ff mee :wink:

fender maakt werkpaarden
gibson show off gitaren

en laat ik dan ff voor de goede orde zeggen.
ik ben van allebei gecharmeerd 8-)

bert k
26 mei 2004, 21:01
Ja, het is appels met peren. Van dat Russische potlood vond ik wel geniaal.
Ik bedoelde met superieur ook zeker niet dat ik een LP beter vind dan een strat. Ik heb uiteindelijk allebei in huis... (Maar die strat heb ik zelf gebouwd. Was me met een LP nooit gelukt.)

Negative K3 fan
26 mei 2004, 21:43
ik zou ze uiteindelijk ook wel allebei in huis willen hebben, ik heb nu al een soort van nepstratje. appels met peren.

Nicci
26 mei 2004, 23:02
Grappige denkfout, 'Doordat iets moeilijker in elkaar is gezet/moeilijker te maken is, is het superieur.'.
Genialiteit zit in eenvoud!!!!


eindelijk iemand die het begrijpt . . . . :D

sommige fietsen zijn moeilijker in elkaar te zetten dan andere fietsen. dat maakt de ingewikkelde fiets nog niet beter.

SiNiSTRaL
26 mei 2004, 23:11
Grappige denkfout, 'Doordat iets moeilijker in elkaar is gezet/moeilijker te maken is, is het superieur.'.
Genialiteit zit in eenvoud!!!!


eindelijk iemand die het begrijpt . . . . :D

sommige fietsen zijn moeilijker in elkaar te zetten dan andere fietsen. dat maakt de ingewikkelde fiets nog niet beter.
dat zou ik ook zeggen als ik een fender had :P

Nicci
26 mei 2004, 23:15
heb ik niet . . . . .
wel een strat (eggle), maar ook een Santana SE.
ik geef meestal de voorkeur aan de strat, maar dat ligt nogal aan de muziek die ik speel.

Fatal Fairytale
26 mei 2004, 23:43
laten we het er maar gewoon op houden dat je zelf bepaalt wat beter is.
ik hou niet van het geluid van strats en tele's, althans, niet voor de muziek die ik speel(voornamelijk blackmetal). Ik zal dus eerder neigen naar een LP dan een fender. Maar iemand die funk, ska, pop etc speelt zal juist eerder een strat of een tele aanschaffen.
Je moet gewoon kijken naar wat voor een geluid je zoekt, en dan kijken naar wat je in die categorie gitaren fijn vindt spelen. En ik blijf erbij dat strats, tele's en lp's allemaal niks voor mij zijn qua hals, dus ik loop nu lekker op een Jackson te raggen, tis maar wat je fijn vindt.

Een objectieve vergelijking kan je zoals eerder al gezegd nooit maken, wil je dat kunnen gaan doen dan moet je naar gitaren van dezelfde categorie kijken, bijvoorbeeld een gibson lp met een prs

AntY
27 mei 2004, 00:09
mahoniey :)

Baker
29 mei 2004, 11:15
Ik heb een beginnersvraag, ik heb het idee dat de bekendste soorten gitaren de modellen les paul, stratocaster en telecaster zijn. Al dan niet van de orginele producenten. Wat is het wezenlijke verschil tussen deze gitaren, met name op het gebied van geluid en speelbaarheid. Je ziet al deze gitaren nl. terug in pop/rock muziek. Alvast bedankt voor degene die mij info kan geven, groeten.

Wel een boel gekakel, maar bijna niemand die een fatsoenlijk antwoord geeft op de vraag... :-?

Laten om het overzichtelijk te houden even het verschil tussen een (fender) strat en een (gibson) les paul

Les paul:
Zwaar
doorgaans humbucker elementen
door bovenstaande combo is het geluid ook zwaar
en daardoor geschikter voor ruigere muziekstijlen
voorbeelden:
Guns 'n roses, The gathering.

Strat:
Veel lichter
doorgaans single coils elementen
door bovenstaande combo is ook het geluid een stuk lichter
en daardoor geschikter voor iets minder ruige muziekstijlen

Voorbeelden:
red hot chili peppers, Coldplay

Let wel, dit zijn normaal gesproken de verschillen.
In werkelijkheid zijn het beide erg erg veelzijdig instrumenten.
Zo wordt er ook Punk gespeeld met fenders, en funk met les pauls.

Een Combinatie in 1 band klinkt ook altijd leuk:
1 gitarist een Strat, de andere een LP
voorbeeld: Van dik hout

Het belangrijkste verschil is eigelijk wel dat de fender single coils (enkelspoel elementen) en de les paul humbuckers (dubbelspoel elementen) Maar dat gaat ook weer niet helemaal op want je hebt ook strats met humbuckers en les pauls met single coils....

en dan heb je ook nog de factor versterker.
Les paul => vaak een marshall=> Guns n roses
Strat => vaak een fender versterker => coldplay (?)

Ook dit hoeft natuurlijk niet:
je kunt ook met een les paul op een fender amp spelen => eric clapton
of met een strat op een marshal => red hot chili peppers...

Het komt er in feite op neer, dat je een gitaar moet zoeken die je het fijnst vind spelen en het mooist vind klinken.

Je kunt ook voor een compromis gaan. De music man luke bijvoorbeeld heeft zowel een single coil element als een een humbucker. Maar goed een music man luke zal nooit klinken als een les paul, en ook niet als een strat.

Kortom:
alles uitproberen !! 8-)

Neals
29 mei 2004, 11:32
In mijn band WIJF gebruik ik steeds meer een een strat om juist een ranziger geluid te krijgen.

En een tele kan ook bijhoorlijk scheuren, luister maar eens naar het album Smash van The Offspring

Nicci
29 mei 2004, 11:42
Wel een boel gekakel, maar bijna niemand die een fatsoenlijk antwoord geeft op de vraag... :-?


welkom op het forum! 8-)

Baker
29 mei 2004, 11:51
Ik heb een beginnersvraag, ik heb het idee dat de bekendste soorten gitaren de modellen les paul, stratocaster en telecaster zijn. Al dan niet van de orginele producenten. Wat is het wezenlijke verschil tussen deze gitaren, met name op het gebied van geluid en speelbaarheid. Je ziet al deze gitaren nl. terug in pop/rock muziek. Alvast bedankt voor degene die mij info kan geven, groeten.

Nog even over de bespeelbaarheid:

Mijn ervaring is dat les pauls (door de wat massievere, zwaardere constructie ) wat zwaarder spelen dan fenders.
Maar e.e.a is ook heel erg afhankelijk van je afstelling. en ook van houtsoort van de hals etc etc.
Ook hier geldt weer: je hebt les pauls die best licht spelen, en ook fenders die best zwaar spelen.

Kortom (nogmaals) uitproberen!!

Mitch
29 mei 2004, 13:10
Nog even over de bespeelbaarheid:
Mijn ervaring is dat les pauls (door de wat massievere, zwaardere constructie ) wat zwaarder spelen dan fenders.


En jij had het over gekakel ? Dit is echt de kromste redenering die ik in tijden ben tegengekomen.
Bespeelbaarheid heeft met een aantal factoren te maken:
-actie (snaarhoogte)
-mensuurlengte
-dikte snaren
-breedte/radius/dikte van de hals
-kophoek

Zwaardere constructie, wat is dat eigenlijk ? Set neck ? Houtsoort ? Gewicht van de gitaar ?

Baker
29 mei 2004, 13:27
Nog even over de bespeelbaarheid:
Mijn ervaring is dat les pauls (door de wat massievere, zwaardere constructie ) wat zwaarder spelen dan fenders.


En jij had het over gekakel ? Dit is echt de kromste redenering die ik in tijden ben tegengekomen.
Bespeelbaarheid heeft met een aantal factoren te maken:
-actie (snaarhoogte)
-mensuurlengte
-dikte snaren
-breedte/radius/dikte van de hals
-kophoek

oh nou sorry, ik wist niet dat je kwaad werd hoor :roll:
Ik had het inderdaad over afstelling en constructie.

ik bedoelde:
-actie (snaarhoogte) (=afstelling)
-mensuurlengte
-dikte snaren
-breedte/radius/dikte van de hals (=constructie)
-kophoek

Dus.








Zwaardere constructie, wat is dat eigenlijk ? Set neck ? Houtsoort ? Gewicht van de gitaar ?

Negative K3 fan
29 mei 2004, 13:40
en het gewicht heeft niks te maken met de toon, het is slechts een eigenschap van een materiaal wat weer wel invloeden heeft op de sound.

Wilson
29 mei 2004, 13:52
Ik heb een beginnersvraag, ik heb het idee dat de bekendste soorten gitaren de modellen les paul, stratocaster en telecaster zijn. Al dan niet van de orginele producenten. Wat is het wezenlijke verschil tussen deze gitaren, met name op het gebied van geluid en speelbaarheid. Je ziet al deze gitaren nl. terug in pop/rock muziek. Alvast bedankt voor degene die mij info kan geven, groeten.

Wel een boel gekakel, maar bijna niemand die een fatsoenlijk antwoord geeft op de vraag... :-?

Laten om het overzichtelijk te houden even het verschil tussen een (fender) strat en een (gibson) les paul

Les paul:
Zwaar
doorgaans humbucker elementen
door bovenstaande combo is het geluid ook zwaar
en daardoor geschikter voor ruigere muziekstijlen
voorbeelden:
Guns 'n roses, The gathering.

Strat:
Veel lichter
doorgaans single coils elementen
door bovenstaande combo is ook het geluid een stuk lichter
en daardoor geschikter voor iets minder ruige muziekstijlen

Voorbeelden:
red hot chili peppers, Coldplay

Let wel, dit zijn normaal gesproken de verschillen.
In werkelijkheid zijn het beide erg erg veelzijdig instrumenten.
Zo wordt er ook Punk gespeeld met fenders, en funk met les pauls.

Een Combinatie in 1 band klinkt ook altijd leuk:
1 gitarist een Strat, de andere een LP
voorbeeld: Van dik hout

Het belangrijkste verschil is eigelijk wel dat de fender single coils (enkelspoel elementen) en de les paul humbuckers (dubbelspoel elementen) Maar dat gaat ook weer niet helemaal op want je hebt ook strats met humbuckers en les pauls met single coils....

en dan heb je ook nog de factor versterker.
Les paul => vaak een marshall=> Guns n roses
Strat => vaak een fender versterker => coldplay (?)

Ook dit hoeft natuurlijk niet:
je kunt ook met een les paul op een fender amp spelen => eric clapton
of met een strat op een marshal => red hot chili peppers...

Het komt er in feite op neer, dat je een gitaar moet zoeken die je het fijnst vind spelen en het mooist vind klinken.

Je kunt ook voor een compromis gaan. De music man luke bijvoorbeeld heeft zowel een single coil element als een een humbucker. Maar goed een music man luke zal nooit klinken als een les paul, en ook niet als een strat.

Kortom:
alles uitproberen !! 8-)

even voor de duidelijkheid, heb coldplay nog nooit strat zien gebruiken, en bovendien speelt die gast op vox ac30's. Hij heeft dan ook niet echt een strat in fender amp sound eigenlijk

Mitch
29 mei 2004, 15:14
Nee, hij speelt vaak op een Tele Deluxe met de bekende widebody humbuckers van Fender.

Maar ik werd niet boos hoor bakkertje, ik vond alleen dat je de plank nogal missloeg. Beetje pijnlijk als je eerst stelt dat er'gekakeld' wordt :razz:
Als je je er dan nu uitpraat door te stellen dat je met 'zwaardere constructie' o.a. ook de actie bedoelt dan is mijn punt gemaakt. Dat is niet iets dat door de constructie bpeaald wordt. :P

Om een voorbeeld te geven en niet te gaan bitchen: door de kortere mensuurlengte van een Les Paul bijvoorbeeld zal deze bij dezelfde snaardikte juist makkelijker spelen, of beter: makkelijker te buigen/in te drukken zijn.

Mr.Bluesbreaker
29 mei 2004, 15:23
Inderdaad, als je erg lang een strat gewend bent, en dan op een LP overstapt is het vaak zo dat het lijkt alsof het makkelijker opdrukt en speelt. Echter zijn er zoveel verschillende strat(achtige) en LP(achtige) modellen, dat je niet direct een lijn kunt trekken mbt tot speelbaarheid en geluid vergelijken. Ik heb bv een LP standard en een RI'72 strat. Als ik een dik, wollig jazz achtig geluid wil, zal ik mijn strat niet aanraken, te dun en iel geluid. Maar, wil ik een mooi fuzz achtige overdrive, hendrix geluid en een heldere, cleane wah-toon, dan pak ik wel de strat. Maar ik heb ook vaak genoeg ska op mijn LP gespeeld, het kan best en klinkt ook wel okee, maar krijgt een hele andere sfeer. Toch, sommige strats hebben een humbucker in de brugpositie, of zelfs 2 HB's, maar het echte zompige geluid van een LP en de sustain haal je toch niet. Wel maak je een strat er veel veelzijdiger door.

Baker
31 mei 2004, 14:26
Ik heb een beginnersvraag, ik heb het idee dat de bekendste soorten gitaren de modellen les paul, stratocaster en telecaster zijn. Al dan niet van de orginele producenten. Wat is het wezenlijke verschil tussen deze gitaren, met name op het gebied van geluid en speelbaarheid. Je ziet al deze gitaren nl. terug in pop/rock muziek. Alvast bedankt voor degene die mij info kan geven, groeten.

Wel een boel gekakel, maar bijna niemand die een fatsoenlijk antwoord geeft op de vraag... :-?

Laten om het overzichtelijk te houden even het verschil tussen een (fender) strat en een (gibson) les paul

Les paul:
Zwaar
doorgaans humbucker elementen
door bovenstaande combo is het geluid ook zwaar
en daardoor geschikter voor ruigere muziekstijlen
voorbeelden:
Guns 'n roses, The gathering.

Strat:
Veel lichter
doorgaans single coils elementen
door bovenstaande combo is ook het geluid een stuk lichter
en daardoor geschikter voor iets minder ruige muziekstijlen

Voorbeelden:
red hot chili peppers, Coldplay

Let wel, dit zijn normaal gesproken de verschillen.
In werkelijkheid zijn het beide erg erg veelzijdig instrumenten.
Zo wordt er ook Punk gespeeld met fenders, en funk met les pauls.

Een Combinatie in 1 band klinkt ook altijd leuk:
1 gitarist een Strat, de andere een LP
voorbeeld: Van dik hout

Het belangrijkste verschil is eigelijk wel dat de fender single coils (enkelspoel elementen) en de les paul humbuckers (dubbelspoel elementen) Maar dat gaat ook weer niet helemaal op want je hebt ook strats met humbuckers en les pauls met single coils....

en dan heb je ook nog de factor versterker.
Les paul => vaak een marshall=> Guns n roses
Strat => vaak een fender versterker => coldplay (?)

Ook dit hoeft natuurlijk niet:
je kunt ook met een les paul op een fender amp spelen => eric clapton
of met een strat op een marshal => red hot chili peppers...

Het komt er in feite op neer, dat je een gitaar moet zoeken die je het fijnst vind spelen en het mooist vind klinken.

Je kunt ook voor een compromis gaan. De music man luke bijvoorbeeld heeft zowel een single coil element als een een humbucker. Maar goed een music man luke zal nooit klinken als een les paul, en ook niet als een strat.

Kortom:
alles uitproberen !! 8-)

even voor de duidelijkheid, heb coldplay nog nooit strat zien gebruiken, en bovendien speelt die gast op vox ac30's. Hij heeft dan ook niet echt een strat in fender amp sound eigenlijk

Ik vind het geluid van coldplay nogal Fender achtig klinken, maar wist niet zeker of ze ook Fender spullen gebruiken. Vandaar het vraagtekentje achter mijn uitspraak:
Strat => vaak een fender versterker => coldplay (?)