PDA

View Full Version : een 4 snarige bas met een 5 snarig setje.



bas ragger
26 mei 2004, 15:14
Hoi,

ik speel met me band in B. Dus ik speel op een 5 snaar. Een Ibanez SG (die ik overgens kut vind). Maar nu ben ik er achter gekomen dat ik liever op een 4 snaar speel. Ik gebruik G snaar niet.

Nu is mijn vraag. Kunnen de elementen van een 4 snaar het lagen van een B snaar aan. Want ik wil op een 4 snarige bas de 4 dikste snaren van een 5 snarig setje zetten (ik hou dus een G snaar over, jammer dan).

volgens mij moet het kunnen. Maar misshien is er hier iemand die er wat meer ervaring mee heeft. Of me gewoon meer kan vertellen.

Bigfoot414
26 mei 2004, 15:31
De bassist van Audioslave heeft het volgens mij ook zo. Hij heeft een gemodde 4-snaar Jazzbass in B staan. Zonder G-snaar dus. Je kunt het wel proberen.

MuNKeY
26 mei 2004, 15:34
jeps , is geen probleem , speel zelf met 1 band in C , er zit een setje op van .50-.105 , snaren zitten wel een beetje los (ik denk dat ik er maar .65-125 van maak) maar je pickups kunnen dit zonder moeite

bas ragger
26 mei 2004, 15:38
oke dat dacht ik dus ook. Bedankt

Horus
26 mei 2004, 16:14
Enige probeer dat je tegen kan komen is dat je snaren niet precies in de groefjes van je kam passen. Moet je ff met de fijl bij. Heb ik wel eens gedaan met een elektrische gitaar, maar niet met mijn bas. Ik was wel een beetje bang dat ik daarna nooit meet goed dunnere snaren zou kunnen gebruiken, omdat mijn groefjes te breed waren, maar het bleek totaal geen probleem.

Easy Rider
26 mei 2004, 18:37
Even bijvallen zodat je echt helemaal zeker weet: doen!
Let idd even op je topkam, en dan... veel plezier!

EZ

frenske
26 mei 2004, 18:39
En natuurlijk moet je ook de hals weer afstellen! Want de spanning zal waarschijnlijk anders zijn.

beastarjen
26 mei 2004, 20:43
zelf heb ik eens bij een squier p-bas een lage b-snaar gemonteerd.
het was geen probleem, idd wel even de topkam aanpassen met een vijl..
de output was van de b was echter wel veel lager dan de rest van de snaren..

later ben ik over gegaan op een 5-snarige bas met actieve elementen,
dit verschil was eeeeeenorm.. maar komt ook mede door de actieve elementen natuurlijk 8-)

bas ragger
27 mei 2004, 08:15
wow wat een info, lekker. Dan moet ik het maar lekker doen denk ik :D

bassopotmus
30 mei 2004, 10:58
DOEN..volgens mij een van de vetste mods die je kan doen, zeker op een P-bass ofzo.

emielow
30 mei 2004, 15:07
kheb zelf ook een bas van mij in C staan, dus C G C F (ipv EADG), maar gewoon een setje .45-105 geloof ik, dat kan best, die B snaren zijn altijd een beetje dikker natuurlijk he... maar het werkt prima

MazeMouse
30 mei 2004, 16:47
Mijn eigen 4 snaar staat op dit moment met een .45-.105 setje in de CGCF stemming.
Ik ga er alleen ASAP wel een .50-.110 op leggen :)
Verschil lijkt weinig maar ik heb al bij iemand gemerkt dat dat flink scheelt :)

bas ragger
1 juni 2004, 11:46
en nu nog een Warwick uitproberen :D