PDA

View Full Version : Hoeveel wikkelingen bij het opzetten van snaren??



Shaggy
26 mei 2004, 12:27
Allo,

Hoeveel wikkelingen gebruiken jullie bij het opzetten van nieuwe snaren?? Heeft het verder nog invloed op de sound? Zelf heb ik sperzels en gebruik ik meestal 1 wikkeling maar op mijn akoestische heb ik soms wel 6 a 7 wikkelingen en als je dat bij de lage e of a snaar doet hou je geen ruimte meer over.. Als je fout wikkelt weet ik wel dat je gitaar snel ontstemd, dus ook hier moet je mee oefenen (na 15 jaar lukt het mij nog steeds niet helemaal goed :roll:


Groetend

Anavrin
26 mei 2004, 12:42
ik gebruik voor al m'n gitaren 2 wikkelingen. Ik trek daarvoor de snaar van de brug over de kam, langs het stemknoppinnetje, en ongeveer een pink lengte verder knip ik 'm dan af. Met 1 wikkeling heb ik vaak dat de snaar niet meer zo goed vastzit, als ik ga downtunen (naar D of C of A, ja A).

Bigfoot414
26 mei 2004, 12:44
Volgens mij maakt het geen flikker uit hoe vaak je die snaren omwikkelt. Maar het is inderdaad wel zo dat je de dikkere snaren minder vaak kunt omwikkelen dan de dunnere.
Niemand zal ervan wakker liggen hoe je snaren vastzitten, als ze maar vastzitten.

Electrical Storm
26 mei 2004, 13:34
Volgens mij maakt het geen flikker uit hoe vaak je die snaren omwikkelt. Maar het is inderdaad wel zo dat je de dikkere snaren minder vaak kunt omwikkelen dan de dunnere.
Niemand zal ervan wakker liggen hoe je snaren vastzitten, als ze maar vastzitten.

Het maakt wel degelijk uit HOE je snaren vastzitten, ooit van teruglopen gehoord?

Kjiratsiekoedel
26 mei 2004, 13:39
Omwonden snaren 2 à 3 keer. Niet omwonden, minimaal 5. Klassieke snaren glijden erg!!!

Bigfoot414
26 mei 2004, 13:52
Sorry voor mijn enigzins domme opmerking, maar het maakt in principe toch niet uit hoe VAAK je snaren omwonden zijn?

Harry
26 mei 2004, 14:01
dacht 'r ook niet, als het maar zo vaak is dat ze goed vastgeklemd zitten, tegen het teruglopen

Negative K3 fan
26 mei 2004, 14:58
ik heb er nog niet erg veel ervaring in, maar bij de electrische gitaar alle snaren probeer ik zon 1,5 a 2 keer te doen. bij de klassieke is het wat vervelender, vooral het vastknopen van de hoge e snaar bij de brug, die glijdt altijd zo snel weg.

pimmetje
26 mei 2004, 15:06
Ik doe (electrisch):
- E en A zo'n 1,5 of 2 keer
- D en G 2 of misschien 3 keer
- B en E 3 of 4 keer
Vraag me niet waarom... is er een beetje stiekem ingeslopen en 't werkt.

IndiepoprockJesse
26 mei 2004, 19:06
ik doe altijd maar wat.. doorheensteken en dan draaien maar.. totdat hij begint om te winden en strak komt te staan?!

Jesse//

Stratman70
27 mei 2004, 10:04
Ik heb op mijn strat van die stemmechanieken die de snaren in dat gaatje vastklemmen (locking tuners, heet dat zo?), dan hoeven ze nog niet 1 keer rond gedraaid te worden in principe. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk wel bij het op stemming brengen.

beastarjen
27 mei 2004, 12:00
het maakt wel degelijk uit hoeveel hoevaak je de snaar omwind
check de link naar rikkers gitaarbouw: http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=4
voor meer praktische tips check: http://www.rikkersgitaarbouw.nl/tips.php

urezna
27 mei 2004, 13:16
ik haal daar niet uit dat het uitmaakt voor je geluid.... :???:

zelf heb ik een floyd rose met top lock, en zit de snaar in feite daar al vast.

als ik nieuwe snaren aanbreng heb ik maar heel weinig wikkelingen nodig, zeker met de dikste snaren, die hebben meestal nog niet eens een halve wikkeling..... :o
alleen de B en hoge E hebben ca 2 wikkelingen nodig om niet meer te glijden tijdens het eerste stemmen, als de top lock nog niet aangedraaid is.....

Shaggy
27 mei 2004, 13:47
ik denk dat je lockingtuners even moet onderscheiden van de niet-locking tuners .. ik denk dat 95% van de forummers niet-lockingtuners hebben

Phyrexian
27 mei 2004, 15:37
B.B. King draaide destijds zijn héle (!) snaar erop... he never got out of tune. :o

Shaggy
27 mei 2004, 16:21
B.B. King draaide destijds zijn héle (!) snaar erop... he never got out of tune. :o


misschien vergat hij een kniptangetje en kreeg hij de bungelende snaren in zijn oog :D

Bigfoot414
28 mei 2004, 15:11
Dan is het kut als er eentje springt, dan moet je de hele snaar weer terug draaien.

kokteejl
28 mei 2004, 19:35
euh...niet echt...
Paar keer losser draaien, dan trek je't er toch gewoon af

the joshua tree
30 mei 2004, 20:15
Ik zet mn snaren er dan n beetje raar op als ik het zo hoor?
Ik haal m langs de rechterkant (e-a-d) (Les Paul vorm) steek m er dan halverwege door heen: onder de snaar door. Dan beetje vasthouden en goed draaien. blijft garant goed zitten.

Alleen heb k een beetje gekloot de hele tijd. Vooral mn E A en D knappen vaak. Van de onomwonden heb ik nooit last. Ze breken ook altijd op het zelfde plekje af, bij de brug, het gedeelte waar ze overheen lopen. Heb al regelmatig geprobeerd beetje braampjes weg te vijlen maar werkt niet. Weet iemand anders hier iets tegen of gewoon naar de gitaarboer brengen?

Kjiratsiekoedel
30 mei 2004, 22:45
-grafiet
-nieuwe brugzadels

defecto
30 mei 2004, 23:46
Bij m'n klassieke gitaar steek ik ze ook onder de snaar door bij het opzetten. Bij m'n electrische gitaar niet.. daar vouw ik hem aan het einde in een hoek zegmaar.. en geleid hem dan met m'n vinger tot ie strak staat en dan het overige wegknippen. Of moet dat niet zo?

pimmetje
31 mei 2004, 07:31
Niks mis met die methode, defecto.

Luca P
31 mei 2004, 08:49
Bij de omwonden snaren doe ik er 2.
Bij de andere 3.
Als de windingen maar niet op het asje overelkaar heen lopen. Dat gaat de boel stuk.

Shaggy
31 mei 2004, 11:19
tjsa Luca,

Daar heb ik ook last van. De snaren gaan niet mooi naast elkaar maar kruisen elkaar .. maakt toch eigenlijk niet zo uit??

Luca P
31 mei 2004, 11:29
Dan kunnen ze inelkaar gaan snijden.
Vooral de dunne.
En niets is zo irritant als je nieuwe snaren er op zet en dan POING!!
Stuk.
:sneaky:

the joshua tree
31 mei 2004, 11:40
Niks mis met die methode, defecto.

met de mijne wel dan?

pimmetje
31 mei 2004, 12:01
Nee hoor, volgens mij niet.
't Is een wat minder orthodoxe methode voor de electrische, maar er lijkt me niets mis mee.

Bigfoot414
1 juni 2004, 10:59
op mn SG heb ik 3 of 4 maanden geleden nieuwe Ernie Balls erop gezet. Gewoon een beetje kloten en hij ontstemt bijna nooit en sindsdien is er nog niks geknapt.