PDA

View Full Version : Vragen...



iron_maiden
25 mei 2004, 20:33
Hey allemaal... Ik heb eerst een tijd gewoon gitaar geprobeerd te spelen, maar dat bleek net wat teveel gepiel voor mij. Bas ging echter prima. Daarom heb ik nu een Ibanez GSR200 overgekocht. En nu een aantal beginnersvragen.

Ik speel nu over een geleende marshall 15w gitaarversterker... dikke bagger dus, maar t wil. In ieder geval ben ik dus op uitkijk naar een andere. De prijs moet ongeveer tussen 300 en 500 euro liggen. Zelf overweeg ik :

Behringer BX 1200, lijkt veel voor zn prijs... maar ik heb geluiden gehoord dat ie kwalitatief qua electronica en kracht wat minderwaardig is.

Peavey TKO 115 S: Peavey, dus ik neem aan dat je met die bak wel wat voor je geld krijgt.

SWR Workingman 10: Klinkt allemaal goed, maar het merk zegt me niks.

Wat is jullie mening? Mis ik een aantal goede keuzesbinnen mijn budget? Welke moet ik sowieso niet nemen?

Verder had ik nog een vraag, ik heb mijn basgitaar dus overgekocht via marktplaats. Hij ziet er nog prima uit, geen krassen, rechte hals etc. Er zit alleen wat lichte roest op de ijzeren stippen (kweenie hoe ze heten) op de elementen. Is dit erg/funest? Kan ik er wat aan doen?

Bij voorbaat dank, en groeten, Rieks

AntY
26 mei 2004, 10:54
ja dat kan je volgens mij met cola oplossen. in t gitaarforum is t weleeens behandeld gebruik de zoekfunctie en ga niet meteen je elementen in een bakje cola leggen, want dan is t niet mijn schuld :wink:


over de versterkers:

BX1200: gebruik de zoekfunctie en kijk HIER:
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?p=8073#8073

Peavey idd waar voor je geld, goede dingen over t algemeen.


SWR: kwalitatief de beste van t rijtje. topmerk, workingman's zijn echter hun budgetlijnen. t zit allemaal stevig in mekaar. ik vond zelf dat er een goed geluid uit kwam. veel laag, ook al is t zo een klein ding. veel vermogn, meer dan je zou denken voor een 80W dingetje.


wil je m ook in een bandje gaan gebruiken of alleen thuis?

voor thuis is zo'n SWR heel goed, voor in een band niet. natuurlijk is ie wel duurder dan de behringer....

MazeMouse
26 mei 2004, 11:20
Peavey is vaak wel goed genoeg om op te beginnen :)

EDIT: en dan ook vaak nog goed genoeg om lekker lang op door te gaan :P

Bigfoot414
26 mei 2004, 12:47
Je moet niet blind op de naam afgaan. Goedkopere merken kunnen ook goeie dingen maken. Bij mijn laatste gig, 2 weken geleden, speelde onze bassist over zo'n Behringer gevalletje. Dat klonk heel aardig moet ik zeggen.

Bleak
26 mei 2004, 13:19
behringer heeft veel watt voor weinig geld, maar kijk eens verder naar een hartke ha3500 of zo! dies is relatief geodkoop e heeft (voor het geld) een erg mooi geluid!

als je er dan een goedkoop cabinet onder zet en besluit dat een geod cabinet je volgende aankoop word.....

en volgens mij heeft Emielow nog een peavy tko 115 staan! ook geod te doen!

Bigfoot414
26 mei 2004, 13:55
Meoilijk spellen he Bleak. Goed 3 keer verkeerd spellen vink wel knap.

Joghy
26 mei 2004, 16:47
Peavey is vaak wel goed genoeg om op te beginnen :)

EDIT: en dan ook vaak nog goed genoeg om lekker lang op door te gaan :P

Ik ben niet wild van het geluid van Peavey, maar die dingen gaan wel hard en zijn niet kapot te krijgen (de mijne gaat al bijna 20 jaar mee ...)

Phyrexian
26 mei 2004, 18:01
+1 for Peavey
Betaalbaar en goede kwaliteit en klank tov de prijs.
Zelf heb ik die kleinste Microbass versterker om thuis op te oefenen.

SWR is een high-end merk en ze maken kwalitatief goede versterkers.
Voor dezelfde prijs als bijvoorbeeld een Peavey TNT (tweedehands te vinden voor een 300 euro ongeveer en zeer goed om in een band mee te spelen) heb je maar een héél klein SWR-tje.

Behringer maakt goed beginnersmateriaal, maar naar wat ik altijd hoor op verschillende forums, doen ze het op lange termijn niet zo goed. Sneller kapot dan bijvoorbeeld een Peavey. De klank is meer dan ok.

Hartke heeft ook betaalbaar materiaal met goede klank.

Maak eerst uit voor jezelf of je je amp enkel nodig hebt om thuis voor 't plezier te spelen, of wil je er ook mee jammen met een bandje. Met een beetje een luide drummer heb je al snel een luidere/krachtigere amp nodig; dan ben je beter met een luide Peavey combo (TKO) van 500 euro die meer dan goed klinkt en zo'n 100 watt heeft dan een SWR van pakweg 50 watt die super klinkt, maar misschien net niet luid genoeg gaat.

Ten slotte nogmaals de laatste tip: ga een namiddagje versterkers testen met je eigen bass... en laat gerust eerst je oren oordelen.

Chris Wolstenholme
26 mei 2004, 18:13
btw

ga er maar vanuit dat bijna iedere drummer hard speelt ;)
dus dat vermogen heb je echt wel nodig, je wordt gek anders :)

Easy Rider
26 mei 2004, 18:51
Als je hem alleen thuis gebruikt moet je gewoon een paar proberen en diegene kopen die je het mooist vind klinken en het best binnen je budget past, ongeacht wattage of wat voor speaker(s) er in zit(ten).

Als je ook met een bandje wil spelen neem dan echt (maar dan ook echt, he) mini-minimaal 150 watt. Het klinkt dan 'zo zo' maar je komt wel mee met de band.
Zo'n ouwe Peavey bak met een 15" (weet niet hoe die heten) is dan een idd een prima keus om mee te beginnen.
Trace Elliot heeft ook leuke combo's, klinken een heel stuk vetter dan die Peavey's, maar daar moet je wel meer naar zoeken.

EZ

AntY
27 mei 2004, 00:05
in ons oefenhok hebben we nog zon ouwe peavey buizentop, dat klinkt supervet! met zelfgemaatke cab erbij.

MazeMouse
27 mei 2004, 01:15
Peavey is vaak wel goed genoeg om op te beginnen :)

EDIT: en dan ook vaak nog goed genoeg om lekker lang op door te gaan :P

Ik ben niet wild van het geluid van Peavey, maar die dingen gaan wel hard en zijn niet kapot te krijgen (de mijne gaat al bijna 20 jaar mee ...)
Geef mij inderdaad voor de sound ook maar een hartke (of in ieder geval iets met alu conussen en zo'n 200-300watt. Het geluid haal ik wel uit mijn moddeler :p)
MAar als je gewoon knop open en gassen wilt, dan is Peavey goed genoeg....

En je kunt ze inderdaad van een flat af donderen en daarna nog een halve eeuw gebruiken. Overdreven natuurlijk maar ze zijn iig wel stevig
(ik sta in een van de oefenruimtes op een inmiddels 34 jaar oude Peavey te raggen en daar zit toch ook al 34 jaar dezelfde speaker in. Ik moet zeggen, r-e-s-p-e-c-t voor dat ding)

En als je meer waarde hecht aan je geld dan aan je geluid kun je beter gewoon voor een lekker goedkoop ding met veel power gaan. (omdat het 'gemiddelde bierzuipende OLÉ publiek' vaak het verschil tussen al die 'dure zooi' toch niet hoort :razz: )

Surferboy
27 mei 2004, 08:51
Hey allemaal... Ik heb eerst een tijd gewoon gitaar geprobeerd te spelen, maar dat bleek net wat teveel gepiel voor mij. Bas ging echter prima. Daarom heb ik nu een Ibanez GSR200 overgekocht. En nu een aantal beginnersvragen.

Ik speel nu over een geleende marshall 15w gitaarversterker... dikke bagger dus, maar t wil. In ieder geval ben ik dus op uitkijk naar een andere. De prijs moet ongeveer tussen 300 en 500 euro liggen. Zelf overweeg ik :

Behringer BX 1200, lijkt veel voor zn prijs... maar ik heb geluiden gehoord dat ie kwalitatief qua electronica en kracht wat minderwaardig is.

Peavey TKO 115 S: Peavey, dus ik neem aan dat je met die bak wel wat voor je geld krijgt.

SWR Workingman 10: Klinkt allemaal goed, maar het merk zegt me niks.

Wat is jullie mening? Mis ik een aantal goede keuzesbinnen mijn budget? Welke moet ik sowieso niet nemen?

Verder had ik nog een vraag, ik heb mijn basgitaar dus overgekocht via marktplaats. Hij ziet er nog prima uit, geen krassen, rechte hals etc. Er zit alleen wat lichte roest op de ijzeren stippen (kweenie hoe ze heten) op de elementen. Is dit erg/funest? Kan ik er wat aan doen?

Bij voorbaat dank, en groeten, Rieks

Als je even doorspaart kun je ook een Ashdown MAG-halfstack kopen....
- Top €340
- 2*10 €289
---------------- +
€ 629

www.Guitar24.de

MuNKeY
27 mei 2004, 10:19
of de combo Ashdown MAG 410T-300 Combo
4x10 Speaker + 1xtweeter, 307 Watt at 4 Ohm

voor € 619.00

more boom for your buck heet dat :P

emielow
27 mei 2004, 11:44
kheb mn tko 115 verkocht, het was niet die nieuwe (met die rooie randen) maar al een ouder model.

ik zou gewoon een stack zoeken op marktplaats ofzo, ligt er maar net aan wat je er mee wil, alleen op je kamer? of ook optreden?

Surferboy
27 mei 2004, 20:23
of de combo Ashdown MAG 410T-300 Combo
4x10 Speaker + 1xtweeter, 307 Watt at 4 Ohm

voor € 619.00

more boom for your buck heet dat :P

Die had'k niet eens gezien! 8-)