PDA

View Full Version : verschillende merken kasten met speakers. geluidsverschil?



diengeman
25 mei 2004, 17:48
maakt het merk van de kast (bijv. Marshall, ENGL, Koch, Mesa, Rivera, Bogner) veel uit in geluid met dezelfde speakers erin?

Negative K3 fan
25 mei 2004, 18:02
ja, heb ik zelf ondervonden, een orange met V30s klonk aanzienlijk donkerder dan tegenhangers van andere merken en zo had iedere kast wel iets anders dan de rest.

diengeman
25 mei 2004, 18:09
ik heb namelijk 2 ENGL 1*12 kasten met Celestion G12-classic lead-80 erin. mar ik vind deze iets te metall klinken. nu ben ik van plan om de kasten te verkopen en de speakers in een 2*12 marshall of iets anders te bouwen zodat ik een goede vintage-tone krijg. of zal dit niet veel uitmaken, en ligt dit ook aan de speakers zelf, en kan ik beter de complete kasten verkopen.

andy
25 mei 2004, 22:43
Jij verwacht dus met een andere kast, een ander geluid uit je speakers krijgt, of totale box in dit geval?? Mmmm, of ik moet er heel erg naast zitten, maar ik denk dat het niet veel zal uitmaken.

Er zit iig heel erg veel verschil in de sound van de diverse speakers.
Maar als jij omschrijft wat je nu te veel "metal" vindt aan je huidige speakers, kan ik je misschien een tip geven.

Negative K3 fan
26 mei 2004, 08:30
ik zou dan onder andere gaan experimenteren met de sluiting van je cab aan de achterkant, als deze helemaal gesloten is, wat warschijnlijk zo is in jouw geval, dan klinkt het al gauw wat 'metal' ik denk ook dat andy dat bedoelt.

andy
26 mei 2004, 09:12
Ik ging er vanuit dat de kasten dicht zijn, maar als ze half open hangen is er natuurlijk wel een groot geluidsverschil met een dichte kast.

Lacrymosa
26 mei 2004, 11:18
vorm, inhoud, stijfheid, materiaal en geslotenheid zijn factoren die echt heel erg veel invloed hebben op het geluid dat uit je speakers komt

sterker nog, door een speaker in een andere kast te zetten, verander je de elektrische eigenschappen van de speaker

CheerS!!

diengeman
26 mei 2004, 18:00
de kasten zijn voor een gedeelte open aan de achterkant, dus dat zou het probleem niet zijn. ik vind ze iets te vlak en te stijf klinken. mijn JCM800 4104 zingt veel meer en is veel helderder, dieper, klinkt veel opener en rauwer. hier zitten dezelfde speakers in, maar dan de echte oude Rola celestion G12-80 van 15 ohm.

diengeman
26 mei 2004, 18:05
ik las ook dat de G12-classic lead-80 vooral veel in 4*12 kasten wordt gebruikt, waar hij dan mischien ook voor gemaakt is. maar de originele klinkt iets anders in de ENGL kast, maar nog steeds niet zoals ze in de 4104 klinken. is het niet zo dat de ENGL kasten voor metall zijn gemaakt. hij heeft i.i.g. wel super veel laag voor een 1*12, en produceerd een supermetallscheur wat me met de JCM800 4104 absoluut niet lukt.

josh.vandenberg
26 mei 2004, 19:31
Ik had ze eerst in een kast 1x12 ''.Dat klonk niet goed.

Nu zitten ze in een kast marshall 1936 2 x 12'' en klinken ze super.De speakers klinken echter bij mij helemaal niet zo heavy metal ,juist een mooi sprankelend mid met clean werk.op het onstrakke laag af

diengeman
27 mei 2004, 13:12
dan zal het waarschijnlijk toch aan kasten liggen. deze zijn ook gemaakt voor metall geloof ik. dan ga ik maar eens op zoek naar een 1936 en verkoop m'n ENGL kasten. weet er nog iemand een 1936?

ewoud
27 mei 2004, 15:26
nou misschien mijn huis genoot, die heeft door een hersenbloeding zijn gitaar skills verloren en nu heeft hij wel een speciale 12jarig bestaan marshall topdeel maar met een 1936 kast met 2 g12t-75 speakers erin, deze wou die verkopen, maar kweetniet of hijm al kwijt is....

maar even wat anders, ik lees wat over achterkanten, mijn versterker is orgineel open aan de achter kant, wat voor effect krijg ik als ik er een plank achter timmer???? en moet ik m dan nog wel iets open laten of een rond gat erin zagen, voor de koeling??

Al
27 mei 2004, 16:55
Jij verwacht dus met een andere kast, een ander geluid uit je speakers krijgt, of totale box in dit geval?? Mmmm, of ik moet er heel erg naast zitten, maar ik denk dat het niet veel zal uitmaken.

Erik vd Haar heeft ooit een test gedaan met 4x12 kasten. Ik dacht in samenwerking met jukebox. Ik weet nog dat er a.o. een mesa boogie kast bij betrokken was. De Bogner werd unaniem als beste ervaren. Het ging om kasten met dezelfde speakers. Ik ben er zelf niet bij geweest maar misschien is er bij genoemden nog wat info op te diepen.

Al

Negative K3 fan
27 mei 2004, 17:51
speaker kast heeft geen koeling ofzo nodig.

en het kloipt net als wat ik zei in mn eerste post wel dat er behoorlijk veel verschil zit tussen ogenschijnelijk gelijke kazste, zoals bv stussen de merahsll 1960v (v30s 'standaard' afmetingen) orange met v30s (ook standaard afmetingen) en engl vintage (ook v30 standaard afmetingen), al die kasten klonken te behoorlijk anders.

ewoud
27 mei 2004, 17:59
maar ik heb een combo...en kan ik dan gewoon een plak er achter timmeren? dit is voor een betere bas weergave ofniet? of kan ik hem beter orgineel laten...

BLOK182
27 mei 2004, 22:27
Em, ik zou je combo gewoon open laten, het ding is immers zo ontworpen, voor optimaal geluid. Om er dan ff een plank achter te timmeren.... probeer anders eens een leuke 1x12 cab eronder te zetten, closed back, schijnt erg goed te klinken!

ewoud
28 mei 2004, 09:31
oke dan laat ik hem zo

guhlenn
28 mei 2004, 12:25
als dit allemaal nieuw voor je is kun je beter even wachten totdat je het wat beter begrijpt voordat je planken gaat timmeren LOL.

ewoud
28 mei 2004, 13:41
jah ik begin steeds meer te berijpen van het geluid door elementen snaren hout soorten in je gitaar en opbouw van vertserkers ed. mede door(vooral)door dit forum. ik had begrepen dat door de opn achter kant een betere verspreiding is, maar dat de 'metal' kasten allemaal closed back zijn, dus dacht ik, oke dan timmer ik hem dicht :lol: maar niet dus :razz:

diengeman
28 mei 2004, 16:13
is m'n 1*12 ENGL kast iets voor je? er zit ook een open achterkant, hoezen en steunen bij. en ik heb er eventueel 2 te koop.

ewoud
1 juni 2004, 12:35
hoezo hoezen en steunen, zijn ze beschadigd? en de steunen zijn voor op de hoek punten?

diengeman
1 juni 2004, 14:01
hoezen zijn tegen het beschadigen met vervoer, en de steunen zijn er voor om de speakers schuin te kunnen zetten, dus bijvoorbeeld naar je oren gericht.