PDA

View Full Version : Tunen op wat voor Hz.



Lindeboom
13 april 2002, 13:11
Ik heb zelf een Korg chromatic tuner (CA-20) en die staat ingesteld op een frequentie van 440 Hz. Als je die veranderd, wat voor effect heeft dat dan op het geluid.

Alvast bedankt

Kitaarhiero
13 april 2002, 13:28
???
je stemt dan anders... waarschijnlijk.

aadplagiaat
13 april 2002, 13:41
440Hz is precies een A, althans voor de rest van de wereld.

Kjiratsiekoedel
13 april 2002, 16:39
440 Hz is inderdaad een A.

En bijna alle nummers die wij in het westen spelen/horen/waarderen zijn zo gestemd met een A als 440 Hz.

Er zijn toch nog enkele nummers die iets anders gestemd zijn. Bijvoorbeeld (ik noem maar wat) een A' op 435 Hz. Maar dit is eigenlijk nooit nodig tenzij je iets uit India ofzo gaat spelen.

Sj03rd
16 april 2002, 22:48
Sommige bands vinden het HELAAS leuk om NET iets lager te spelen. Op 438 ofzow...

laatst zat ik een lied van Kiss te oefenen en die gitaar was dus ook NET iets lager gestemd..hmm lastig!

Krullo
17 april 2002, 10:09
Ik heb al een paat keer met toetsenisten gewerkt, die ten opzichte van mij vals warern, terijl we allebei gestemd waren op 440Hz. Dit schijnt te maken te hebben met een natuurlijk klanktoonverloop van de verschillende instrumenten. Na bijstellen op 442 Hz geloof ik, was het probleem opgelost.

JV
17 april 2002, 12:24
tis ook zo dat het ene stemapparaat het ander niet is. mijn stemapparaat stemt ietsjes hoger dan die van me leraar, als ik em dus iets lager zet klopt het wel. als je in een band met meerdere stemapparaten werkt moet je hier ook op letten

Ic3gl0vE
17 april 2002, 20:37
ik had eerst een Yamaha stemapparaatje en die vertelde me dat m'n keyboard vals was
en hij was ook niet chromatisch dus die is meteen terug naar de winkel gegaan en nu heb ik een andere die wel chromatisch is en m'n keyboard ook niet vals vindt :smile:

440Hz is de 'standaard' A
het is een voor mensen duidelijk hoorbare toon die een mooi 'aantal' Hertz heeft. daardoor wordt bij stemmen altijd van deze toon uitgegaan

Phizer
17 april 2002, 20:47
Heeft iemand toevallig ook zo'n schaalverdeling? Ik kan met mijn ME-33 namelijk ook het aantal Hz veranderen, maar als ik bijv. 1 toon lager/hoger wil stemmen, hoeveel Hz moet dat dan lager/hoger?
bvd, phiz