PDA

View Full Version : Vraagje over vingerzetting



Trocar
24 mei 2004, 21:57
test

Trocar
24 mei 2004, 21:58
Even een vraagje,
ik wil het onderstaande spelen, zoals je ziet gaat het van de 12de fret uit. Nu speel ik dit met een soort van kleine barre over de onderste 2 snaren heen met mijn wijsvinger.
De andere tonen speel ik met mijn andere vingers (duh) terwijl het wijsvinger-barreetje op zijn plek blijft.
Is dit een goede manier, of moet ik het proberen om het te spelen zonder dat barreetje (dus gewoon telkens opnieuw de wijsvinger op de 12 plaatsen), ivm de techniek enzo.
Het stuk moet behoorlijk snel gespeeld worden.




-15--12------------12--15--20--12--15--12------------------
-----------13--12------------------------------13-------------
-----------------------------------------------------12--------
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
P H H H P


Ik hoop dat jullie het zo snappen, en wat zouden jullie doen?

Negative K3 fan
24 mei 2004, 22:09
is het clean of distorted? met distortion kan een barré op die eerste twee misschien wat rommelig gaan klinken.

verder zou ik proberen die 20 te tappen met je rechterhand, misschien dat dat voor jou beter werkt.

Trocar
24 mei 2004, 22:14
Bedankt Neg!

Het is met distortion, maar ik zat te denken aan een soort 'roll' als bij sweeps, met de wijsvinger?
Die 20 is (bijna) geen probleem meer, ik ben bang dat dat tappen te veel tijd kost.

Ik wil me niet iets aanleren waar ik later last van krijg

Negative K3 fan
24 mei 2004, 22:20
dan weet ik het ook niet :) veel oefenen misschien? roll op de 12e fret geeft trouwens af en toe wel wat vervelende bijgeluiden omdat daar een knoop zit.

schaap
24 mei 2004, 22:29
Ik zou het niet je wijsvinger vastleggen, maar gewoon de 20 tappen.
Krijg je denk ik meer vloeiend spel van en het voelt beter vind ik altijd, het voelt ook vloeiend dan bij mij :-?

Trocar
24 mei 2004, 22:56
Ik zou het niet je wijsvinger vastleggen, maar gewoon de 20 tappen.
Net even geprobeerd, maar het tappen kost teveel tijd. Toch bedankt voor de suggestie (ook NegK3).

Maar los daarvan kan ik nog steeds dat barre-tje laten staan (nog voor de '20'), of proberen mijn wijsvinger meer te laten werken (top van de vinger verplaatsen van E naar B enz.).

Ivm de snelheid is dat barre-tje erg makkelijk, maar of ik mijn techniek hier niet mee verpest?

Grt.

schaap
24 mei 2004, 23:16
Tappen tijdens spelen is toch erg handig iets wat je vaak kan gebruiken dan later in solo's of riffs, natuurlijk is het jouw keuze nog steeds enzo. Maar het is wel een handig iets, en wel met je middelvinger tappen :wink:

Trocar
24 mei 2004, 23:25
Hehehe... okee ik zal wel wat andere dingen gaan tappen... :wink:

Maar hier krijg ik het kwa snelheid niet erin gepast. (Niet dat het oefenen teveel tijd kost.)

Even een offtopic op mezelf (met de kans dat ik iets doms zeg) waarom tappen met mijn middelvinger? En niet meerdere?

defecto
24 mei 2004, 23:46
Lijkt mij dat je dan het 'krachtigst' kan tappen.. en gezien je toch maar een keer hoeft te tappen waarom dan niet je middelvinger. Lijkt mij? Maar als je meerder noten tapped dan kan je natuurlijk ook meerdere vingers gebruiken.

Edit: Ik pak net weer me plectrum in me hand en zie het meteen: Omdat je plectrum tussen je duim en wijsvinger zit.. en tappen met je ring of pink nog altijd moeilijker gaat als met je middelvinger.. 8-)



-15--12------------12--15--20--12--15--12------------------
-----------13--12------------------------------13-------------
-----------------------------------------------------12--------
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
P H H H P
m.m.


Waar die m.m. staat doe je dan tappen op de 20 en dan met je middelvinger (waarmee je net getapped hebt dus) doe je dan een pull off voor de 12 en dan de 15 weer met je plectrum. Dan zou je genoeg tijd moeten hebben om het ook nog eens snel te kunnen spelen.

Trocar
25 mei 2004, 00:02
Okee, daar zit wat in, vooral tijdens het spelen ja.

Nu nog mijn vraag over de mini-barree tijdens het riedeltje...

Ik weet weer waarom ik het speel met zo'n barreetje, dat heb ik mezelf aangeleerd in de solo van Master of Puppets (Metallica):



-12--17--12----------------12--17--12----------------12--15--12
-------------- 12--13--12----------------12--13--12--------------
----------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------- ENZ...
----------------------------------------------------------------
p p p


Dit doe ik ook met zo'n barree-tje op de 12de positie over de E en B met mijn wijsvinger.
Is dit een goede techniek? Dan weet ik het ook meteen voor dat andere stukje...

Ik laat jullie nu maar met rust :wink: Bedankt!

defecto
25 mei 2004, 00:08
Het is een techniek. Ik denk dat het per persoon verschilt wat 'beter' is... Maar ik zou zeggen dat je het beter zonder barré kan spelen omdat je vingers dan 'sneller worden'. Je kan altijd later nog terugvallen op het barrétje als het echt niet lukt, maar ik zou het zeker eerst proberen zonder barré.

Iced Dragon
25 mei 2004, 07:21
ik zou geen barré gebruiken. Wel natuurlijk een 'rol' met de wijsvinger van de B naar de E maar zodra ik de sol speel 'barré' lossen, zodat tijdens de 15 en de 20 uw wijsvinger niet op de toets rust, misschien bereik je zo de 20 beter zonder dat je hoeft te tappen en gewoon de volgende 12'n ook met de top vd wijsvinger spelen en eindigen met een sweep :roll:

Jeroenvanhulsteijn
25 mei 2004, 14:37
je kan ook je plectrum gebruiken om te tappen. dan is het wel snel. kh van metallica tapt ook met zn plectrum dacht ik.

Trocar
25 mei 2004, 15:51
ik zou geen barré gebruiken. Wel natuurlijk een 'rol' met de wijsvinger van de B naar de E maar zodra ik de sol speel 'barré' lossen, zodat tijdens de 15 en de 20 uw wijsvinger niet op de toets rust, misschien bereik je zo de 20 beter zonder dat je hoeft te tappen en gewoon de volgende 12'n ook met de top vd wijsvinger spelen en eindigen met een sweep :roll:

Dat is geloof ik wat ik nu doe, anders haal ik idd die 20 net niet. Maar verder blijft de vingertop over de B en E heen 'rollen' op 12 omdat ik daar vrij snel daarna toch weer moet zijn.
Net als met dat Metallica dingetje: wijsvinger-topje plat op B en E op 12, en dan afwisselend pink op E-17 en middelvinger op B-13.

Hmm...

dejohan
27 mei 2004, 15:57
@Trocar,
Als je "barré" zegt, bedoel je dan op de 17e positie? Want zo kan je het ook spelen, met of zonder barré. Met deze noten,:

e-------------------- 20
b-20--17-------------
g-----------17-16---
d
a
e

defecto
27 mei 2004, 17:12
Hij doet een kleine (1/3) barre op 12 over de E en B snaar... toch?

dejohan
27 mei 2004, 20:32
Hij doet een kleine (1/3) barre op 12 over de E en B snaar... toch?

Dat dacht ik wel. Maar als het probleem is dat die hoge 20 te ver staat, kan hij beter mijn manier gebruiken.

Trocar
29 mei 2004, 17:03
Thanks voor de suggesties! Ik ben nu gewoon vanalles aan het proberen, opnemen en luisteren wat het meest netjes klinkt.
En zo heb ik weer wat nuttige oefening erbij :wink: