PDA

View Full Version : Gitaar ietwat aanpassen voor leken



mr.freeze
24 mei 2004, 16:52
Hoe kan een leek als ik makkelijk zijn gitaar iets aanpassen, zodat hij beter/anders speelt?

Diedo
24 mei 2004, 16:54
misschien is het handig om eerst aan te geven wat er volgens jou aan je gitaar verbeterd moet worden, want je kunt eigenlijk alles wel veranderen...

Maiden Michiel
24 mei 2004, 17:00
Ik neem aan dat je dus geen soundverandering bedoelt?

Dan kan je bijvoorbeeld actie verlagen, verhogen

Diedo
24 mei 2004, 17:47
of dikkere of dunnere snaren... of een andere stemming... het zijn maar ideeen...

Rooligan
24 mei 2004, 17:51
Ik heb mijn Gibson Les Paul Studio visueel veranderd.
Hij was zwart met gouden hardware, zwarte slagplaat, plastic doorzichtige knoppen. Een nieuwe slagplaat (creme) koste me een aantal jaren terug 20 gulden, andere knoppen kosten me toen (dacht ik) 30 gulden. Ik wil mij stemsleutels nog een keer veranderen, maar heb nog geen gevonden die ik wil hebben; en voor een redelijke prijs.
Tevens heb ik de actie verlaagd en de zadeltjes versteld. Geen grote ingrepen dus, maar ik vind het (persoonlijk) een grote meerwaarde.

P.S. iemand nog een ideetje waar ik stemsleutels (goedkoop) kan krijgen?

Punt
24 mei 2004, 23:51
Probeer de RSguitarworks.com electronic upgrade kit eens

Fuubjuh
24 mei 2004, 23:51
Kijk es op musik-produktiv (http://www.musik-produktiv.de/home/home01g.asp/sid/!06082002) :wink:

ewoud
25 mei 2004, 00:02
wat is de 'actie verlagen' en hoe doe je dat

SiNiSTRaL
25 mei 2004, 00:05
de hoogte van de snaren t.o.v je fretboard aanpassen, dat verschilt per gitaar :)
bij een strat oid ze je de zadeltjes lager, bij een les paul etc. verlaag je de hele brug, ook kan je je hals krommer zetten om je actie te veranderen.

defecto
25 mei 2004, 00:06
Dat is de ruimte tussen de toets en snaar. Je kan dat veranderen door de kromming van de hals te veranderen of... zou het eigenlijk niet weten. Je kan denk ik andere kammen erop (laten) zetten, maar dat is nogal ingrijpend.

Punt
25 mei 2004, 00:47
Welgemeend advies:

Ga naar een goede gitaartech en laat hem een goede setup doen.

Koop het boek van Dan Erlewine - How to make your Electric guitar Play Great en lees wat er zoal mogelijk is en of je dat wel zelf wil doen.

Gretsch6120
25 mei 2004, 11:19
P.S. iemand nog een ideetje waar ik stemsleutels (goedkoop) kan krijgen?

Bij mij thuis op de zolder :lol:
Ik weet niet wat voor soort je wil hebben, als je kluson's ofzo wilt, kun je ze misschien bij www.voxhumana.nl bestellen. Volgens mij hebben ze daar geen grovers, die naar mijn mening wel geschikt zijn voor jouw les paul.
Ik zal vant weekend nog eens zoeken thuis.

dejohan
25 mei 2004, 11:49
Typ "gitaarafstelpagina" in in Google.
Dan kom je hier terecht:
http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm

Ik ga altijd naar deze site als ik iets wel afregelen:

ewoud
25 mei 2004, 12:13
de hoogte van de snaren t.o.v je fretboard aanpassen, dat verschilt per gitaar :)
bij een strat oid ze je de zadeltjes lager, bij een les paul etc. verlaag je de hele brug, ook kan je je hals krommer zetten om je actie te veranderen.

oke, dit heb ik(bij mn SG zonder enig tremolo vorm)al gedaan, dus ik heb de brug vesteld.

bert k
25 mei 2004, 13:28
, ook kan je je hals krommer zetten om je actie te veranderen.

Dat is toch wel erg prutswerk. Je moet in principe alleen aan je trussrod draaien bij een andere dikte snaren. De kromming moet altijd hetzelfde zijn. Bij een bolt-on kan je wel de hoek van de hals veranderen, met wat plakjes fineer .

mr.freeze
25 mei 2004, 17:48
Typ "gitaarafstelpagina" in in Google.
Dan kom je hier terecht:
http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm

Ik ga altijd naar deze site als ik iets wel afregelen:

Zoiets bedoelde ik. Hartelijk bedankt :)