PDA

View Full Version : Mn buizen ietsjes meer pushen...



benhus
21 mei 2004, 16:13
Hallo,

Ik wil mijn Bluesbreaker wat meer laten oversturen zonder dat ik hem oorverdovend hard hoef te zetten.
Ik speel nu : Les Paul-->Amp
Ik houd van de natuurlijke organische overdrive die eruit komt.

Ik zit te denken aan MXR Micro Amp of een Menatone Red Snapper om mijn buizen net een klein zetje te geven zodat ik een milde natuurlijke crunch krijg.

De Red Snapper schijnt lekker transparant te zijn, dat is wel handig denk ik. Heeft er hier iemand ervaring met de Micro Amp?

Als jullie nog suggesties hebben dan hoor ik het graag.

Fijne dag.

Dirk_Hendrik
21 mei 2004, 16:23
Misschien een MigBoost ??? leker veel cleane reserve om precies dat "pepje" te kunnen geven.

GuitarMaster
21 mei 2004, 16:41
Er staat nu een Menatone Red Snapper op marktplaats voor 80 euro...
Ik zou zeggen: DOEN!

Lucky
21 mei 2004, 16:57
http://www.iem.ac.ru/EC/images/covers/blues_breakers.gif


zou ik ook doen ...is niet duur.

Je kunt ook denken aan een attenuator.
er is andere thread die hier uitgebreid op in gaat.
Kun je je amp openzetten zonder dat er bloed uit je oren komt.

Clapton kreeg die tone door zijn JTM flink te cranken maar je zult begrijpen dat de studiotechnici op Abbey Road (ik dacht dat die plaat daar is opgenomen) niet blij waren met young master Eric.

benhus
21 mei 2004, 17:04
Die dude op de marktplaats heeft bericht gekregen.

Ik zoek niet zozeer die oude Clapton tone.
Een attentuator is inderdaad ook een goede tip.

Hoe is de bypass van de Snaper eigenlijk?

GuitarMaster
21 mei 2004, 17:20
Gewoon 100% true bypass dacht ik...

PeArLjAm
21 mei 2004, 22:30
Red snapper!! Ik gebruik hem precies zoals jij wilt. Gain op 9 uur (dus eigenlijk neutraal, geen extra gain) en het level vol open. Dat geef de buizen flink op hun donder en klinkt erg natuurlijk. Zeker een toppertje! :P

sash
21 mei 2004, 23:15
Ik gebruik hem precies zoals jij wilt. Gain op 9 uur (dus eigenlijk neutraal, geen extra gain) en het level vol open.

Totdat je em in die setting in de mix gaat proberen en kom je erachter dat het volume op een snapper vol open toch wel erg overdone is ;)

PeArLjAm
22 mei 2004, 00:41
Ik gebruik hem precies zoals jij wilt. Gain op 9 uur (dus eigenlijk neutraal, geen extra gain) en het level vol open.

Totdat je em in die setting in de mix gaat proberen en kom je erachter dat het volume op een snapper vol open toch wel erg overdone is ;)

valt mee op een mastervolume jcm800. Hij geeft eigenlijk zowat geen volumeboost, alleen geeft ie de eindbuizen wat meer op hun kloten zodat ze (meer) oversturen. Maar op andere amps waarik de snapper op geprobeerd heb gaf hij inderdaad een hele grote volumeboost, daar word je in de mix niet vrolijk van nee :D

sash
22 mei 2004, 00:50
Ik zou er iig wel mee uitkijken. Verkort de levensduur van je buizen aanzienlijk. Ik had niet voor niets op mijn Snapper met een stift 'Amp Killer' gezet.

Je kan beter het volume iets terugdraaien en de gain wat omhoog, aangezien de gain van de Snapper toch al zo transparant is. Bespaart je buizen wat extra werk en jouw portemonnee een dieet.

Antal
22 mei 2004, 00:55
Dat vind ik allemaal toch wel meevallen hoor. Voorbuisjes gaan toch best lang mee, en zo duur zijn ze niet. Zeker niet in verhouding tot wat de meeste gitaristen hier aan gear uitgeven. Dus ook al belast je ze een beetje extra, dat boeit ook niet echt lijkt me.

sash
22 mei 2004, 01:34
Dat vind ik allemaal toch wel meevallen hoor. Voorbuisjes gaan toch best lang mee, en zo duur zijn ze niet. Zeker niet in verhouding tot wat de meeste gitaristen hier aan gear uitgeven. Dus ook al belast je ze een beetje extra, dat boeit ook niet echt lijkt me.

Ik had het over de eindbuizen, want die vervormen. Je voorbuizen doen dat maar miniem.

benhus
22 mei 2004, 02:05
Hey mensen,
Bedankt voor het advies.
De Snapper is denk ik dan the way to go voor mij.

Antal
24 mei 2004, 16:20
Dat vind ik allemaal toch wel meevallen hoor. Voorbuisjes gaan toch best lang mee, en zo duur zijn ze niet. Zeker niet in verhouding tot wat de meeste gitaristen hier aan gear uitgeven. Dus ook al belast je ze een beetje extra, dat boeit ook niet echt lijkt me.

Ik had het over de eindbuizen, want die vervormen. Je voorbuizen doen dat maar miniem.

Met een tubescreamer of een snapper of weet ik veel wat geeft je toch juist je voorbuizen op hun flikker. Ik kan het mishebben, maar niet de eindbuizen volgens mij.

Lucky
24 mei 2004, 16:35
Dat dacht ik eigenlijk ook....

:???:

Dirk_Hendrik
24 mei 2004, 16:42
Ik had het over de eindbuizen, want die vervormen. Je voorbuizen doen dat maar miniem.

Sash,
iemand met jouw speelgoedervaring zou zo langzamerhand moeten weten dat dit een absolute crap-opmerking is.

Mitch
24 mei 2004, 19:49
Ik dacht zelf nog "laat maar waaien" maar goed: laat het Master Volume/Hot Plate verhaal maar beginnen :wink:

IndiepoprockJesse
24 mei 2004, 21:19
ja, of je moet hem in je fx loop zetten :razz: :-D

PeArLjAm
24 mei 2004, 23:19
Ik dacht zelf nog "laat maar waaien" maar goed: laat het Master Volume/Hot Plate verhaal maar beginnen :wink:

haha youve got a point. Hij gebruikt een hotplate om zijn amp te cranken, ik gebruik een overdrive om mijn eindbuizen wat meer te pushen. Wie verbruikt er meer eindbuizen :???:

:lol:

sash
25 mei 2004, 00:10
Ik had het over de eindbuizen, want die vervormen. Je voorbuizen doen dat maar miniem.

Sash,
iemand met jouw speelgoedervaring zou zo langzamerhand moeten weten dat dit een absolute crap-opmerking is.

Met mijn speelgoedervaring weet ik dat mijn opmerking geen crapopmerking is. Ik speel enkel op eenkanaalsversterkers en m'n voortrap is zo clean als het maar kan (5751 etc.). Als er al crunch uit m'n amp zou komen zouden die dus uit de eindbuizen komen en níet uit de voorbuizen.
Uit jouw opzicht (meerkanaalsversterkers) heb jij volkomen gelijk.

sash
25 mei 2004, 00:16
Ik dacht zelf nog "laat maar waaien" maar goed: laat het Master Volume/Hot Plate verhaal maar beginnen :wink:

haha youve got a point. Hij gebruikt een hotplate om zijn amp te cranken, ik gebruik een overdrive om mijn eindbuizen wat meer te pushen. Wie verbruikt er meer eindbuizen :???:

:lol:

Dude lighten up. Ik probeer je alleen te waarschuwen voor het volume van de Snapper, want dat kan dodelijk zijn voor je buizen en al helemaal als je em vol open draait.
Als jij iedere 5 maanden een nieuwe set eindbuizen wilt kopen, fine with me, tis niet mijn geld zamazegge.

Antal
25 mei 2004, 02:55
Met mijn speelgoedervaring weet ik dat mijn opmerking geen crapopmerking is. Ik speel enkel op eenkanaalsversterkers en m'n voortrap is zo clean als het maar kan (5751 etc.). Als er al crunch uit m'n amp zou komen zouden die dus uit de eindbuizen komen en níet uit de voorbuizen.
Uit jouw opzicht (meerkanaalsversterkers) heb jij volkomen gelijk.

Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb zelf een 2kanaals amp, maar ik gebruik alleen het 1e kanaal. Werk het voor mij dan anders als voor jou :???:

birt
25 mei 2004, 10:05
in een eenkanaals amp komen toch ook de voorbuizen eerst en dan de eindbuizen? dus welke buizen geef je meer volume als je er een pedaaltje VOOR hangt? juist… en door het feit dat die harder gaan, wat doen die dan op hun beurt met de eindbuizen? goed gezien :wink:

benhus
25 mei 2004, 12:33
Is het nu wel verstandig om aan een Red Snapper te beginnen? Is hij vanuit een economische instelling ook nog goed te gebruiken? Zodat mijn buizen er niet al te snel doorheen zitten.
Voor mijn smaak heeft mijn amp ook maar een klein zetje nodig, niet teveel dus.

sash
25 mei 2004, 14:38
Is het nu wel verstandig om aan een Red Snapper te beginnen? Is hij vanuit een economische instelling ook nog goed te gebruiken? Zodat mijn buizen er niet al te snel doorheen zitten.
Voor mijn smaak heeft mijn amp ook maar een klein zetje nodig, niet teveel dus.

Nou de Red Snapper kán een gigantische boost, maar op normale volumeniveau's is er geen probleem. Ik hou van veel boost uit een pedaal en op 11 uur gaf ie al genoeg boost voor mij.

Tis dus totaal niet zo dat je bang hoeft te zijn om een Snapper te gebruiken.

@birt: voorbuizen gaan idd harder als je ze pushed, maar ze blijven wel zo goed als clean. De vervorming die dan onstaat komt alsnog van je eindbuizen en níet van je voorbuizen.

Antal
25 mei 2004, 15:06
@birt: voorbuizen gaan idd harder als je ze pushed, maar ze blijven wel zo goed als clean. De vervorming die dan onstaat komt alsnog van je eindbuizen en níet van je voorbuizen.

Het spijt me Sash, maar ik geloof toch dat je hier niet helemaal gelijk hebt hoor!

sash
25 mei 2004, 15:09
@birt: voorbuizen gaan idd harder als je ze pushed, maar ze blijven wel zo goed als clean. De vervorming die dan onstaat komt alsnog van je eindbuizen en níet van je voorbuizen.

Het spijt me Sash, maar ik geloof toch dat je hier niet helemaal gelijk hebt hoor!

Vertel ook even waarom dan :)

Guinness
25 mei 2004, 15:18
Sorry, maar ik denk dat en beetje ervaren gitarist het verschil in vervorming van zijn voor- of eindbuizen zou moeten horen.

Jeroenvanhulsteijn
25 mei 2004, 15:22
in een buizenoverdrive komt de oversturing toch ook door de buis te hard aan te sturen? of gebeurt dat daar anders? heeft het niet iets met de roosterspanning in de buis te maken? Dat bij lage spanning de buis eerder overstuurd (of mss andersom).

Antal
25 mei 2004, 16:30
Vertel ook even waarom dan :)

Misschien dat 1 van de techneuten dit beter kan verwoorden dan ik, dus als er iemand anders nog een poging wil wagen dan graag!

Maar goed, ik heb zelf dus een amp met een mastervolume. Stel ik heb een opstelling gitaar==>Boost==>Amp. Zet ik m'n eindtrap vol open en m'n voorversterker laag dan heb ik een alleen de oversturing over m'n eindbuizen. Niet zo veel overigens. Trap ik dan de boost aan, dan wordt m'n geluid iets harder, maar zal niet heel veel meer gaan oversturen omdat m'n preampbuizen waar je die boost direct inprikt nog vrij veel headroom hebben.

Doe ik het omgekeerde (pre vol open, eindtrap laag), dan geeft die boost een heel ander resultaat. De boost zorgt dan niet voor een volumeverhoging, maar geeft de voorbuizen nog eens extra op hun flikker waardoor je meer oversturing krijgt en wat compressie. M'n preamp staat dan al vol open. De enige die voor meer volume kan zorgen is dan m'n eindversterker, maar ik krijg niet meer volume, ik krijg meer gain. Dat komt omdat die boost m'n voorbuizen een oplazer geeft.

Ok, dit was mijn uitleg, ik hoop dat iemand er een iets meer technisch karakter aan kan geven.... :)

Jeroenvanhulsteijn
25 mei 2004, 16:45
ik denk dat deze discussie beter onder het kopje "moderne versterkers" of "vintage versterkers" kan. want daar lopen een paar mensen rond die geoefend zijn in zelfbouw van buizenversterkers en de theorie ervan.

jpb
25 mei 2004, 17:20
De uitgangstrafo krijgt het hard te verduren als je de boost/OD te hard zet. Als je hem opblaast is dat een wat duurdere grap dan de eindbuizen....

PeArLjAm
25 mei 2004, 18:48
misschien ga ik nu iets heel doms zeggen.

maar stel: je hebt humbuckers met heel veel output dan push je je buizen toch ook harder? Omdat je dan meer drive krijgt met een amp, tenminste dat is mijn geringe ervaring met hoge output buckers. Met single coils heb je minder output, dus push je de buizen minder. Als je dit compenseerd met meer output uit een pedaal, kan het dus niet zo heel veel kwaad lijkt me..

ik ben wel benieuwd of iemand hier iets meer van weet, want deze discussie word zo wel heel interessant!! :D

Negative K3 fan
25 mei 2004, 19:06
misschien ga ik nu iets heel doms zeggen.

maar stel: je hebt humbuckers met heel veel output dan push je je buizen toch ook harder? Omdat je dan meer drive krijgt met een amp, tenminste dat is mijn geringe ervaring met hoge output buckers. Met single coils heb je minder output, dus push je de buizen minder. Als je dit compenseerd met meer output uit een pedaal, kan het dus niet zo heel veel kwaad lijkt me..

ik ben wel benieuwd of iemand hier iets meer van weet, want deze discussie word zo wel heel interessant!! :D

het klopt eigelijk helemaal...

en dat van sash klopt niet, als je je ingangssignaal enorm boost zijn het voornamelijk de voorbuizen die op hun flikker krijgen.

er is namelijk ook een verschil tussen GAIN en VOLUME bij voorbuizen, misschien geeft die 5751 net zoveel volume als een 12ax7 en maakt dat dus geen flikker uit voor de eindtrap. boosts kunnen iig niet je eindbuisleven verkorten.

eindbuizen krijgen alleen op hun flikker als ze hard staan, en als een amp hard staat moet de uitgangstransformator ook harder gaan werken, dus amps op hoger volume klinken niet alleen anders doordat de eindbuizen dan moeten gaanw erken, maar ook de transformator, daarom hebben amps met slechte trafo's (5150 bijvoorbeeld :)) wel eens de neiging te gaan 'farten' op hele hoge volumes.

Mitch
25 mei 2004, 22:43
Om even serieus verder te gaan: door sash'uitleg geeft hij zichzelf nu eigenlijk ongelijk :???:



voorbuizen gaan idd harder als je ze pushed, maar ze blijven wel zo goed als clean. De vervorming die dan onstaat komt alsnog van je eindbuizen en níet van je voorbuizen

= boosten geeft eindtrapvervorming.



ik heb zelf dus een amp met een mastervolume. Stel ik heb een opstelling gitaar==>Boost==>Amp. Zet ik m'n eindtrap vol open en m'n voorversterker laag dan heb ik een alleen de oversturing over m'n eindbuizen. Niet zo veel overigens. Trap ik dan de boost aan, dan wordt m'n geluid iets harder, maar zal niet heel veel meer gaan oversturen omdat m'n preampbuizen waar je die boost direct inprikt nog vrij veel headroom hebben.


+





Doe ik het omgekeerde (pre vol open, eindtrap laag), dan geeft die boost een heel ander resultaat. De boost zorgt dan niet voor een volumeverhoging, maar geeft de voorbuizen nog eens extra op hun flikker waardoor je meer oversturing krijgt en wat compressie. M'n preamp staat dan al vol open. De enige die voor meer volume kan zorgen is dan m'n eindversterker, maar ik krijg niet meer volume, ik krijg meer gain. Dat komt omdat die boost m'n voorbuizen een oplazer geeft.


= beide: voorversterker geeft vervorming.
Je bedoelt het vast anders....

De grap is inderdaad wel dat je het bij een mastervolume versterker kan regelen hoeveel pre-amp en hoeveel power amp je opdraait. Hoeveel kanalen de amp heeft hoeft dan niet uit te maken, zo lang ze geen gedeelde master volume hebben.
Op mijn Rivera bijvoorbeeld kan ik zeer duidelijk het verschil regelen (en dus horen) tussen pre amp oversturing en power amp oversturing op beide kanalen. Waarbij ik power amp oversturing niet altijd het mooiste vind, maar da's een ander verhaal.

Kort gezegd komt het er naar mijn mening op neer: als je je eindbuizen al redelijk fors aanstuurt (hetzij door een master volume, hetzij door een hete pre amp) zul je ze altijd zwaarder belasten met een boost. Echter: is de pre amp minder ver open, dan zal die eerder van zijn 'zuivere' werking (clean) naar oversturing gaan en heb je al meer pre amp gain te pakken.

Met een HotPlate ben je inderdaad ook niet echt zuinig voor je eindtrap, daar heeft Yori gelijk in. Die was dus touché wat mij betreft :wink:

Guinness
27 mei 2004, 01:06
Ik sluit mij dus hierboveb bij aan. Hoe precies de technische werking vind ik op zich noet zo boeien maar wat ik het belangrijkste verschil vind is dat het kunt HOREN wat je aan het boosten bent. Ik vind zelf een beetje van beide voor het mooiste resutaat.

ieme
28 mei 2004, 20:20
Wel eens aan een RC booster gedacht, of een ac booster... of een Menatone Howie of Red Snapper