PDA

View Full Version : Van GT-6 naar G-Major



InternEd
21 mei 2004, 14:08
Hoi,

Ik denk 'r over om m'n GT-6 weg te doen omdat ik 'm alleen voor de effecten gebruik, de overdrive haal ik uit m'n versterker. Daarnaast gebruik ik op de GT-6 eigenlijk alleen de 'normale' effecten.
Als ik nu een G-major koop, dan heb ik volgens mij alles wat ik wil in beter kwaliteit. Alleen mis ik dan een wah volgens mij.

Klopt dat?

Ook moet ik dan nog een midi-controller hebben. Voor de hand liggende keuze is de Beheringer of Roland?

Groeten, Ed.

charlie45
21 mei 2004, 14:44
dat zou ik niet gauw doen.. boss zijn hele goeie effecten. en als je ook nog een wah en midicontroller moet kopen heb je best een lijst met nieuwe spullen nodig:

- g major (600 euro)
- midi controller (200 euro)
- wah (100 euro)
- 2he rack case (80 euro)

lijkt me een boel geld voor een klein beetje verbetering.

Iced Dragon
21 mei 2004, 16:53
dacht dat je via een expressionpedaal een wah uit de g-major kon halen?

InternEd
21 mei 2004, 17:13
dacht dat je via een expressionpedaal een wah uit de g-major kon halen?
Hoi,

Volgens de manual een 'whammy' effect, maar ik weet niet of dat hetzelfde is als een wah?
Dit staat erover in de manual:

"The Whammy effect gives you the opportunity
to control the pitch of an added voice with an
external MIDI Expression pedal."

Groeten, Ed.

skabouter
21 mei 2004, 17:27
ik had ook een GT-6, nu een G-major (en scheur uit een preamp en amp)
de effecten zijn wel beter, maar ik er (nog) niet zo goed mee overweg.
uiteindelijk is het wel duidelijk, maar de assigns (via midi) vind ik nog wat moeilijk

de G-major heeft een soort wah, die met filters werkt. zowel pedal als auto, als fixed (zoals het op de Gt-6 heeft). het klinkt clean wel aardig, maar met scheur niet !

G-major is wel beter, en goed uitgebreid, maar er komt idd een hoop bij kijken (case, board etc). maar daardoor is het ook professioneler.
ik ben erg blij met de G-major, en de Fx`s zijn echt wel beter !

als je alleen een G-major neemt is het misschien niet helemaal de moeite. en kan je beter je GT-6 met je amp via de 4-cable methode gebruiken. maar als je met meer FX`s, preamps, loopers en wat niet al voor rack spullen gaat werken is een G-major wel weer zo handig !

skabouter
21 mei 2004, 17:28
dacht dat je via een expressionpedaal een wah uit de g-major kon halen?
Hoi,

Volgens de manual een 'whammy' effect, maar ik weet niet of dat hetzelfde is als een wah?
Dit staat erover in de manual:

"The Whammy effect gives you the opportunity
to control the pitch of an added voice with an
external MIDI Expression pedal."

Groeten, Ed.

whammy is wat anders, dat is een pitchshifter, heeft weinig met wah van doen

InternEd
21 mei 2004, 20:18
whammy is wat anders, dat is een pitchshifter, heeft weinig met wah van doen
Bestaan er eigenlijk dan ook rack wah's? Want dan wil ik ook alles via één footcontroller kunnen doen.

Groeten, Ed.

charlie45
22 mei 2004, 01:26
jazeker, er is een hele goeie van dunlop. crybaby rack versie. maar ook niet goedkoop.

ik wil nog een keer aandringen bij het grote voordeel van de gt6: het is allemaal in een kastje, dat betekent dat er niet heel veel draden heen en weer lopen, dat je heel snel klaar bent met instellen en dat je weinig signaalverlies hebt.

je haalt je zelf een hele hoop ellende op de hals door daar van af te stappen. ik dat zelf trouwens ook hoor, maar misschien is het de moeite waard om je af te vragen of je daar echt zin in hebt.. rack apparatuur kost vreselijk veel tijd en geld.

skabouter
22 mei 2004, 02:26
de rackwah van dunlop (en tevens enige rack wah, bestaand) is niet zozeer heel goed. hij is gewoon uniek. maar verder nogal duur voor een simpel dingetje. hij is zo`n 500 euro geloof ik

GT-6 is inderdaad wel handig. maar geeft ook zat signaal verlies. en handiger instellen is het ook niet altijd. maar een mooi dingetje is het zeker.

ik vind een uitgebreid rack wel mooi. als je je er diep in verdiept kan je er leuke dingetjes mee.

InternEd
24 mei 2004, 10:49
ik wil nog een keer aandringen bij het grote voordeel van de gt6: het is allemaal in een kastje, dat betekent dat er niet heel veel draden heen en weer lopen, dat je heel snel klaar bent met instellen en dat je weinig signaalverlies hebt.

je haalt je zelf een hele hoop ellende op de hals door daar van af te stappen. ik dat zelf trouwens ook hoor, maar misschien is het de moeite waard om je af te vragen of je daar echt zin in hebt.. rack apparatuur kost vreselijk veel tijd en geld.
Ik heb me het afgelopen weekend weer 's druk met de GT6 beziggehouden. Er kan toch wel veel mee. Als ik in de buurt wil komen wordt 't zowieso een G-force (of iets dergelijks) ipv een G-major denk ik. En daar moet ik nog even voor doorsparen vrees ik.

Van dat signaalverlies is eigenlijk een van de redenen dat ik van de GT6 af wil. Die zit nu met de zgn. 4-kabelmethode, waar Skabouter het ook al over had, en dat betekent toch zo'n slordige 25 meter signaalkabel.
Met een rack is dat allemaal een stuk effectiever lijkt me.

Groeten, Ed.

charlie45
24 mei 2004, 12:14
ah, omdat je de distortion van je preamp gebruikt. duidelijk.

is de overdrive van je versterker zoveel beter dan die van je gt-6? daar zitten volgens mij hele fatsoenlijk scheurgeluiden in.

dan heb je alles in een kastje, en maar 2 kabels nodig.
ik gebruik ook 4 kabels hoor.

wat vind je eigenlijk van het volgende alternatief:

dunlop wah -> mesa v-twin floor preamp -> boss delay -> chorus oid -> versterker. heb je ook alles op de grond, weinig kabels, en toch een hele vette buizenoverdrive.

InternEd
24 mei 2004, 13:02
is de overdrive van je versterker zoveel beter dan die van je gt-6? daar zitten volgens mij hele fatsoenlijk scheurgeluiden in..
Ja vind ik wel, zonder een tonesnob te willen zijn. En ik draai 't liefst zo min mogelijk aan de gain knop tijdens het spelen. De verschillende overdrive geluiden die ik wil maak ik dan met het volume van de gitaar en de elementenschakelaar. En de kanalen van de amp schakel ik vanaf de GT6 met de patches mee via midi. Als ik een keer extreme scheur wil, gebruik ik wel 's een patch met de preamp en overdrive van de GT6. Ik heb overigens een Koch Twintone, om je volgende vraag te beantwoorden :)


wat vind je eigenlijk van het volgende alternatief:
dunlop wah -> mesa v-twin floor preamp -> boss delay -> chorus oid -> versterker. heb je ook alles op de grond, weinig kabels, en toch een hele vette buizenoverdrive.
Nah, als ik dan meer effecten wil (en dat wil ik, dat weet ik nu al) wordt 't alsnog een lange chain...

Groeten, Ed.

charlie45
24 mei 2004, 14:33
ok, we kunnen dus het volgende vaststellen:

je vind de scheur van een twintone waarbij het signaal door vier kabels is gegaan mooier dan de scheur van de gt-6 waarbij het signaal maar door twee kabels is gegaan.

dan lijkt me inderdaad de volgende stap en g-force oid.

InternEd
24 mei 2004, 16:14
ok, we kunnen dus het volgende vaststellen:

je vind de scheur van een twintone waarbij het signaal door vier kabels is gegaan mooier dan de scheur van de gt-6 waarbij het signaal maar door twee kabels is gegaan.

dan lijkt me inderdaad de volgende stap en g-force oid.
Ja, goeie kabels heb ik hè :razz:
Bedankt voor de samenvatting :-D

Groeten, Ed.

gershwin5150
24 mei 2004, 23:46
Heb zelf ook een GT-6 gehad en hem geswitched voor een G-Major.
De GT-6 heeft idd aardige overdrive/distortion geluiden, maar volgens mij zou ik ook liever m'n Koch-geluiden gebruiken als ik een Koch had, want daar kan een GT-6 niet tegenop.

Vind zelf de G-Major een goeie fx processor voor in de fx-loop. Ik gebruik hem alleen voor wat lichte delay en chorus. De flangers en phasers van de GT-6 vond ik persoonlijk cooler dan die van de G-Major.
Ook vond ik de GT-6 makkelijker te bedienen, ik word een beetje zenuwachtig van al die draaiknoppen op de G-Major.

Maar al die meters kabel is idd niet echt handig. In dat opzicht zou een G-Major/G-force erg handig denk ik.

Nocki
31 mei 2004, 23:56
de wah in de g-major is niks.

er zit dan eigenlijk ook geen wah in maar je kan een filter aansturen met het expressie pedaal waardoor je een wah nabootst maar een echte wah klinkt toch anders, ook met de G-force is de wah niks. de dunlop is idd een leuk alternatief. maar helaas niet met midi aan te sturen... gemiste kans vind ik.

Nocki

InternEd
1 juni 2004, 22:04
de wah in de g-major is niks.
er zit dan eigenlijk ook geen wah in maar je kan een filter aansturen met het expressie pedaal waardoor je een wah nabootst maar een echte wah klinkt toch anders, ook met de G-force is de wah niks.
En kun je wat zeggen (of iemand anders) over 't verschil tussen G-major en G-force? Ofwel issie die meerprijs waard en zoja waardoor?

Groeten, Ed.
(die last van GAS krijgt...)

Nocki
1 juni 2004, 22:08
de meerwaarde van de G-force is dat je een effect overal kunt zetten net zoals met pedalen. je hebt een grid waar je in allemanieren pedalen kunt schakelen. zo kun je delay aan een phaser geluid hangen terwijl je geen delay hebt op je droge geluid.
of een chorus op een verhoogde toon en een echo op je droge. of je kan effecten combineren in elke volgorde. verder zijn de modulaties leuker om mee te spelen. en heb je meer mogelijkheden. de g-force was zeker zn geld waard.

NOcki

wimmeltje
2 juni 2004, 13:59
de meerwaarde van de G-force is dat je een effect overal kunt zetten net zoals met pedalen. je hebt een grid waar je in allemanieren pedalen kunt schakelen. zo kun je delay aan een phaser geluid hangen terwijl je geen delay hebt op je droge geluid.
of een chorus op een verhoogde toon en een echo op je droge. of je kan effecten combineren in elke volgorde. verder zijn de modulaties leuker om mee te spelen. en heb je meer mogelijkheden. de g-force was zeker zn geld waard.

NOcki

De G-Force heeft veel meer routing opties. Is ook erg gebruiksvriendelijk. Alle effecten hebben overal wel een parameter voor waardoor het voormijzelf soms wel eens wat verwarring gaf omdat ik niet precies wist aan welke parameter ik zat te draaien. Gelukkig heeft hij ook de simple FX met veel minder instelbare parameters. De routing kan dus serieel parallel of beiden. Ik gebruikt het bijna altijd beiden.

Als Wah gebruik ik een RMC wah. Ik heb een midi kabel naar mijn pedalenboard en een send return naar wah. Wat tape hier en daar overheen en ik heb 1 wat dikkere flexibele kabel wat perfect werkt. Geen signaal verlies.

De Rackcrybaby niet via midi bestuurbaar. Je zou bijv een GX700 van boss kunnen overwegen voor bijvoorbeeld compressie en wah. De GX700 oid voor de preamp en een G-Force na de preamp.

BTW: Er staat een G-Force op gitaarmarkt :wink:

Monty
25 juni 2004, 13:44
Je kan ook voor de G2 kiezen van Lexicon, die rout je helemaal om je amp heen. Dan heb je de wah uit de lexicon voor je preamp en de rest van je effecten in de fx loop (ook uit de lexicon). De wah kan je bedienen met een expressiepedaal en het klinkt gewoon beter dan een wah in je fx loop. Daarnaast scheelt het aanzienlijk in de meters kabels.

kokeleko
25 juni 2004, 14:14
Ik vind ook de wah uit de G2 goed genoeg, zie zelf ook geen noodzaak een losse wah te nemen.

InternEd
25 juni 2004, 20:47
Ik vind ook de wah uit de G2 goed genoeg, zie zelf ook geen noodzaak een losse wah te nemen.Het is inmiddels een G-major met Ground Control Pro geworden. Ik ben blij. Mijn geluid is er erg van opgeknapt :)

Nu nog wel op zoek naar een goeie wah. Maar nog geen idee welke. Ik ga er binnenkort eens een paar uitproberen.

Groeten, Ed.

kokeleko
25 juni 2004, 21:36
Ik vind ook de wah uit de G2 goed genoeg, zie zelf ook geen noodzaak een losse wah te nemen.Het is inmiddels een G-major met Ground Control Pro geworden. Ik ben blij. Mijn geluid is er erg van opgeknapt :)

Nu nog wel op zoek naar een goeie wah. Maar nog geen idee welke. Ik ga er binnenkort eens een paar uitproberen.

Groeten, Ed.

En dus?? :-?

InternEd
25 juni 2004, 23:35
En dus?? :-?Is het geen G2 geworden. En dus moet/wil/ga ik toch op zoek naar een losse wah. :)

kokeleko
26 juni 2004, 10:05
Aha, ikke snappe :D

wimmeltje
26 juni 2004, 11:11
En welke wah zit je te denken? RMC, Morley? Crybaby?

InternEd
26 juni 2004, 19:53
En welke wah zit je te denken? RMC, Morley? Crybaby?Eerlijk gezegd nog geen flauw idee. Ik weet heel weinig van wahs qua verschil in geluid. Ik zoek een wah waar ik lekkere funky slagjes me kan maken. Ik zal 'm meer gebruiken voor ritme dan voor solo's. Any suggestions? :???:

Groeten, Ed.

NielDxe
2 juli 2004, 13:58
Niet op de rest letten, gewoon naar de winkel sprinten, maakt niet uit wie je er voor onder de voet loop of moet overrijden ofzo MAAR INRUILEN DAT DING....

BramVersteeg
2 juli 2004, 16:35
Inruilen???

Maargoed, een wah. Ik ben ook niet zo'n wah-kenner maar kan je wel een opppervlakkig overzichtje geven. Ik heb zelf een CryBaby(simpelste versie) en een Morley Bad Horsie. De crybaby is duidelijk beter op clean en voor funky dingetjes maar heeft meer ruis en is ook niet echt je van het. Morley is handig (lees: kan handig zijn voor sommigen) omdat je niet eerst op de knop moet drukken voor ie gaat wah-en. Leuk voor solo's met distortion maar niks voor clean. Voor funk zou ik zeker eens naar en VOX kijken. Die zijn alom erg gerespecteerd en veel voor funky dingetjes gebruikt. Misschien aan andere Dunlop of een Teese. Schijnen erg degelijke apparaten te zijn. Er zijn aardig wat mensen hier die er een hebben dus die zullen ook nog wel bijspringen.
Nou, succes ermee.
Grz. Bram