PDA

View Full Version : Peavey 5150 of marshall dsl



RedBuell
21 mei 2004, 11:40
Ik was van plan om een Marshall dsl 401 combo (nieuw) aan te schaffen.

Op diverse sites las ik in reviews dat het niet echt perfecte versterkes zijn,
ze worden erg heet op hoog volume, ze moeten op hoog volume als je met een band speelt anders hoor je je zelf niet. Door dat hoge vlume dus weer erg heet en erg noisy het geluid zou ook een brei worden.

Ligt dit aan de gitarist of aan de muziek stijl.

Ik las ook wat over de peavey 5150 combo, dit zou een hele goeie versterker zijndie heel betrouwbaar is.
Nu hoorde ik echte op het forum een soundclip van iemand die zijn buizen had vervangen (en los van de gevoerde discussie of die jongen wel kon spelen, laat iedereen in z'n waarde zou ik zeggen hij doet het tenminste). Het geluid vond ik echter zwaar k#t veel te schel en scherp.

Het geluid wat ik zoek is een beetje van Metallica tot rock en blues.
Ik speel op een Ibanez RG 770 met 2 ibzusaF2 humbuckers en 1
ibzusa c2 single.
Ik ben geen goeie gitarist (ben na 10 jaar weer begonnen)en wil thuis, in de sportzaal op het werk(met wat collega's die weer ook weer de draad willen oppikken) gewoon lekker spelen voor de lol mischien met de tijd eens een klein optredentje op een bedrijffeestje als het lekker gaat.
Mocht ik iets verder gaan wil ik ook niet perse weer een betere versterker moeten kopen. Als ik € 800 moet uitgeven wil ik liever een nieuwe (ivm garantie, ik kan niet zo horen of een versterker goed is en of er buizen kapot zijn)

Die 5150 combo lijkt me erg groot weet iemand de maten van dat ding (kan wel wat vinden maar zijn geen metrische maten).

BartL
21 mei 2004, 11:46
Typen, slet! :razz:

Swan
21 mei 2004, 12:19
die opnames van diegene die de buizen had vervangen zijn totaal niet representatief, mijn kleine oefenversterker met MT2 klinkt nog beter dan die opnames....ik heb echter ook n 5150combo en dat ding klinkt veel en veeeel beter dan die opnames...
t is idd n erg grote amp, maar ook wel 212...t is wel moeilijk om hem in je eentje te verslepen door t formaat en t gewicht...
de clean van de 5150 is niet fantastisch maar wel goed genoeg IMHO, dat ie niet veelzijdig zou zijn (hoor je veel) vind ik bullshit, met de volumecontrol van je gitaar kan je erg veel beinvloeden...

Negative K3 fan
21 mei 2004, 12:55
ja, maar om nou in het midden van een song aan je knoppen te gaan draaien...

maar dat terzijde, mijn soundclips waren idd alles behalve representatief en ik heb er nog wel wat van 5150s die extreem koel zijn en waar hij niet dun enzo klinkt. Dat hj zo dun klinkt kwam door slechte microfoon en slechte micing (veel te ver eraf).

je moet ze eens proberen.

maar wat swan ook zegt, 5150 combo's zijn erg groot en zwaar en als je hem in je eentje wilt vervoeren heb je er wel een sorrt karretje voor nodig (tenzij je berend veneberg ofzo bent).

ook koop je imo een 5150 voor een ander doel als een dsl, de 5150 is toch wel iets meer metalgericht.

Swan
21 mei 2004, 13:02
ehh ja...midden in n nr kan je best de volumeknop op je gitaar n draai geven...zijn zat gitaristen die dat doen

Barret Wallace
21 mei 2004, 13:11
ehh ja...midden in n nr kan je best de volumeknop op je gitaar n draai geven...zijn zat gitaristen die dat doen

hehe idd weer zon onzinpost van negk3fan. Gilbert, Friedman, Vai, Satch, Eddie, ze draaien allemaal aan hun volumeknop voor dynamiek in hun spel.

BartL
21 mei 2004, 13:13
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=30774&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=dsl+warm+buizen
Staat ook al iets over...over de zogenaamd 'overhitte buizen'.

Swan
21 mei 2004, 13:24
ehh ja...midden in n nr kan je best de volumeknop op je gitaar n draai geven...zijn zat gitaristen die dat doen

hehe idd weer zon onzinpost van negk3fan. Gilbert, Friedman, Vai, Satch, Eddie, ze draaien allemaal aan hun volumeknop voor dynamiek in hun spel.

hehe zelfs Machine Head speelt constant met de volumeknop live

IndiepoprockJesse
21 mei 2004, 14:32
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=30774&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=dsl+warm+buizen
Staat ook al iets over...over de zogenaamd 'overhitte buizen'.

om daar op aan te sluiten

heb dus al met mijn dsl gegigged..

nou hij wordt warm, maar niet heet.. dus daar heb ik geen last van.. alle buizenamps worden warm.. en hij maakt genoeg herrie vond ik (meer als me line6 spidertje waarmee ik ook veel gegigged heb)..

er zijn zat bands die met 30 watt versterkertjes live optreden.. dsl401 is 40 en is heel duidelijk aanwezig..

heb geen ervaring met die 5150 maar dit is wat ik over de dsl kan zeggen..

Jesse//

josh.vandenberg
21 mei 2004, 16:52
met een dsl kun je rock en ook wel metal spelen

de 5150 is gefocussed en heel strak,je moet een draadje laten leggen om clean en crunch om te schakelen en hij is heel zwaar.iets van 43 kilo met alleen een boven handgreepje.het geluid is wel snijdend.ik vind de tops veel beter.het combo zit echt idioot veel gain in ,wel gers

marshall is allrounder

PeteRS
24 mei 2004, 12:34
Die 5150 combo lijkt me erg groot weet iemand de maten van dat ding (kan wel wat vinden maar zijn geen metrische maten).

1 inch = 25.4 mm :razz:

Swan
24 mei 2004, 12:37
met een dsl kun je rock en ook wel metal spelen

de 5150 is gefocussed en heel strak,je moet een draadje laten leggen om clean en crunch om te schakelen en hij is heel zwaar.iets van 43 kilo met alleen een boven handgreepje.het geluid is wel snijdend.ik vind de tops veel beter.het combo zit echt idioot veel gain in ,wel gers

marshall is allrounder

je kan er ook n crunch uithalen door de volumeknop op je gitaar terug te draaien op t lead kanaal...en in de top en combo zitten evenveel gain, de combo is wel warmer gebiased zodat ie betere clean heeft dan de top

SymphonY-X
25 mei 2004, 23:29
Ik heb zelf ook sinds ongeveer een half jaartje een 5150 en ben er echt helemaal verliefd op :razz: Hij is inderdaad redelijk aan de forse kant voor een combo, maar wat wil je.. als je dat geluid gehoord hebt weetje waarom hij zo groot en zwaar is.. Daarom heb ik er ook een karretje onder gemaakt, wat verplaatsen een fluitje van een cent maakt, je kan ook wieltjes direct eronder vast maken, maar dat vond ik zonde
En dat ie hard kan hoef ik denk ik niet meer te vertellen?! hij is 60 watt, maar wel harde watts als je het mij vraagt.. Bij mij in de buurt oefenen we vaak in het lokale rockcafe met een pittig podium en een ruime zaal erbij.. en ik heb m'n volume nog nooit boven de 3 gehad, anders werden de rest van m'n bandleden boos :roll:, daarentegen vind ik ook dat hij perfect te knijpen valt op slaapkamer niveau. De warmte ontwikkeling vind ik wel pittig, hoewel ik geen ervaring heb met andere buizen versterkers, ik bedoel als ik een paar uur heb gespeeld op m'n slaapkamer, en je voelt in de buurt van Eddie's signature naast de aan\uit knoppen dan wil je dat niet te lang aanraken zo heet.. en moet ik toch echt ff m'n raam openzetten om wat frisse lucht binnen te laten.. maargoed.. over het geluid niks dan lof !!

Swan
25 mei 2004, 23:46
de mijne is echt nog nooit zo warm geworden, ook niet na n paar uur spelen, je voelt wel dat t chroom n beetje warm wordt...maar zo warm :???:

SymphonY-X
25 mei 2004, 23:52
Jah ik vond het ookal vaag.. maar ik heb geen ervaring met die dingen, dus ik dacht dat het wel zo zou horen.. Voor de rest hoor ik niks vreemds eraan, klinkt gewoon lekker.. Zou ik misschien de output van m'n GT6 te hoog hebben staan?? Ik heb hem met de "4 cable method" aangesloten, en de output van de GT6 op de achterkant halverwege staan, en het volumte van m'n 5150 rond de 0,5..

Maar als ik een clean patch maak, door de pre amp van de 5150 niet te gebruiken, maar een pre amp model van de Gt6 te pakken, met de Gt6 op evenhoog output niveau als waar ik normaal met distortion van m'n 5150 op speel, klinkt deze niet licht overstuurd door een te hoge output ofzo, of gaat dat veel minder snel bij buizen versterkers?! ik heb anders geen id wat het kan zijn :-? De pre amp buizen kan ik niet zien door ijzeren kokertjes die eromheen zitten en de 2 eindbuizen gloeien blauw\rood

andy
26 mei 2004, 00:15
Knoppen niet lang kunnen aanraken omdat ze te heet zijn??? Na 3 uur??
Advies: Laat de amp onmiddelijk nakijken. Dat klinkt HEEL ongezond.

Negative K3 fan
26 mei 2004, 08:27
die warmte ontwikkeling bij dat gedeelte van eddie's signature heb ik ook, dat kan idd erg oplopen als je op volume zit omdat de transformators en buizen daar min of meer recht onder zitten. Ik zou me er eigelijk niet zo heel veel zorgen over maken.

btw. als je de fx loop gebruikt kun je niks meer met de 'post' knoppen, die staan dan automatisch voluit, en ja, als je je amp 3 uur voluit zet dan wordt het warm.

SymphonY-X
26 mei 2004, 09:22
Het is niet helemaal een FX loop, je gebruikt als het ware de voorversterker in een loopje van je GT6 en je gitaar gaat in de GT6 z'n normale ingang en de uitgang van de GT6 gaat in de FX return. Ik kan m'n post knoppen gewoon gebruiken..

En nou, ik kan m'n knoppen nog wel aanraken, zo is het niet :razz: maar als ik m'n hand op het chroom leg daar bij z'n handtekening voelt het toch wel erg heet.. maar ik hoor dat dat wel normaal is pfewwww :P

Baker
26 mei 2004, 10:35
De marshall DSL en de Peavy 5150 zijn wel twee TOTAAL verschillende ams! Uitproberen dus.

Even over de 5150, ik ben er achter gekomen dat de combo een heel andere sound heeft dan de top.

De top is veel en veel BRUTER. (echt)

Negative K3 fan
26 mei 2004, 15:01
volgens mij klopt het wel wat mbakker zegt, ik heb zelf de combo, is alweer een tijdje terug dat ik de top heb gespeeld, te lang. Maar op harmony central heb ik wel eens gelezen dat er werkelijk verschil tussen zit, de combo zou meer als een 5150 II klinken!

RedBuell
27 mei 2004, 23:30
Heb vandaag gespeeld over een dsl klinkt echt lekker, leuke crunch mooie clean en met de boost kan je echt lekker scheuren. Afmetingen zijn ook perfect. Alleen de prijs nog nieuw € 800,- 2e hands c.a. 450/500.

Nieuw wel 1 jaar garantie........... dus moeilijk hoor ook omdat ze 2e hands bijna niet te vinden zijn.

In ieder geval een dsl 401 gaat het worden voor mij.

IndiepoprockJesse
28 mei 2004, 00:39
goeie keus, ik ben ook trots eigenaar van een 401 :) :P

Jesse//

BartL
28 mei 2004, 01:35
...en ook ik geef geen commentaar :cool:

RedBuell
29 mei 2004, 09:46
ff voor de duidelijkheid, ik hoorde nu van iemand (die zijn dsl aanbied) dat zijn footswitch niet kan schakelen tussen od/boost. Alleen clean/od dus.
Is dat altijd het geval wat kost eventueel een switch die dat wel kan en kan deze uberhaupt aangesloeten worden.

P****Fred
29 mei 2004, 09:49
ik dacht niet dat je kon schakelen van od naar boost...

correct me if I'm wrong :-?

RedBuell
29 mei 2004, 17:20
Volgens de verkoper van Dirk Witte wel en volgens de site van marshall http://www.marshallamps.com/images/products/dsl/dsl401.html kan het ook. Alleen volgen degene die er een te koop heeft 2e hands niet.

P****Fred
29 mei 2004, 17:45
ah ok, ik zie het al,

ik dacht dat het zoals bij de DSL50 top was...
daar kan je slechts tussen twee kanalen footswitchen...



bij deze zou het idd moeten lukken...