PDA

View Full Version : Stemapparaat on stage



Sj03rd
11 april 2002, 23:08
Ik heb nu een goedkoop stemapparaatje (van de gitarist) zonder line-out. Maar ik wil op het podium gewoon standaard een stemapparaat tussen mn gitaar en versterker hebben. Maar ik heb t nu net mooi voor elkaar dat ik geen kabels naar voren heb lopen. Dus zo'n stemapparaat die je met de voet bedient is ook eigelijk nix. Hebben jullie nog ideeen? Zo'n 19 inch ding van Korg meen ik is wel vet maar ERRUG duur.iets van 250 euro ofzow! En trouwes, kan een stemapparaat in je FX loop? Ik heb daar toch nix op zitten nu...

pimmetje
12 april 2002, 07:56
Ja hoor je kan gewoon een stem-apparaat in je "to fx" pluggen. Mocht je toch voor een ander apparaatje gaan... in plaats van een 19" tuner kan je ook denken aan een Boss TU-12 chromatic tuner. Volgens mij stond er pas nog een op Marktplaats aangeboden.

SchaapOpJeHoofd
12 april 2002, 22:53
Die Boss tuner werkt echt heel erg relaxt. Heb hem tijdje geleden nieuw gekocht voor ongeveer fl 230,-
Er zijn uiteraard goedkopere, maar dit is best wel kwaliteit.

Sj03rd
13 april 2002, 00:29
Maar die boss is gewoon een ding dat je bijvoorbeeld op je versterker legt maar hebben jullie ervaring met die TU-2 die je als pedaal gebruikt. Ik ben nu eigelijk wel benieuwd of dat werkt.

pimmetje
13 april 2002, 09:20
Als pedaal gebruikt? Ik ff niet snappeh...
Je kan ieder stem-apparaat met een line out bij je voeten leggen in plaats van op je versterker. Ik gebruik zelf geen effect-pedaaltjes, maar als ik een snaar heb gebroken bij een optreden leg ik die Boss altijd bij m'n voeten. Dan kan ik tijdens het spelen de stemming van die nieuwe snaar nog in de gaten houden.

Eko
13 april 2002, 19:03
Hoi,
Ik gebruik een stemapparaat in mijn pedalboard. Dus gewoon altijd in te zetten .
Best handig en nooit te vergeten.
Voor degene die niet weten wat een pedalboard is, dit is een kunststof bak met een voeding die een partij pedalen van 9V voorziet en waarmee je je geluid in 1 keer afregeld.

The Dude
13 april 2002, 21:30
Ja een TU-2, das wel grappig. Maar ook duur. HEt is gewoon een stemapparaat wat kan stemmen tot 1 stap terug (D). Zitten een aantal lampjes op om aan te geven hoe de snaar gestemd is. Helaas ziet het er op het podium uit als een foute sicties disco.

Je kan beter overwegen een TU-70 te kopen. Die kan het zelfde, alleen is gewoon LCD scherm met verlichting (zelf in en uit te schakelen). Ik heb er ook zo een. Heb ik toen 115 gulden (!) voor betaald, dus dat is iets van 57 euro ofzo (?)

Dude
14 april 2002, 19:42
ik heb het meest goedkope stem pedaaltje gekochtm en vind het ideaal, waarom vinden jullie het niks dan ?
het beinvloed mijn geluid op geen enkele manier en er is toch niks zo makkelijk dan gewoon even met je voet indrukken en kijken of je gestemd bent ??

Kitaarhiero
15 april 2002, 09:29
Ikzelf heb een Fender Stage tuner, een analoge tuner (met een wijzertje) en lichtjes zodat je kan zien welke toon je aan slaat. hij kan alleen in concerttuning stemmen, maar omdat hij gewoon elke toonhoogte door geeft kun je best je gitaar naar D-stemmen als je een beetje op gehoor kunt stemmen.

ekkerman
15 april 2002, 13:19
arion stage tunet net effe duidelijker.

Neals
15 april 2002, 13:25
ik controlleer het zelf aan de hand van powerchords en E-e op gehoor.

drop D stemmen is nie zo heel moeilijk.
bovenste snaar met vingertje in vakje 7 moet net als de A klinken.

En het klopt meestal wel redelijk

pimmetje
15 april 2002, 13:44
Ik denk niet dat je genoegen zou moeten nemen met "meestal wel redelijk". Vooral niet als een verbetering naar altijd goed slechts een hele kleine stap is... zowel financieel als qua moeite.

SchaapOpJeHoofd
15 april 2002, 13:59
Ik heb vaak moeite om een gitaar goed gestemd te krijgen met stemapparaatjes die alleen een digitale meter hebben, dus een LCD schermpje met iets erop. Een analoog wijzertje is makkelijker

Neals
15 april 2002, 14:02
boeie
ach, dat krijg je van een beginnend bandje wat powerchord-en over over het podium vliegt :grin:

xystus
15 april 2002, 19:39
gebruik de KORG GT-3

die rocked.

Sj03rd
20 april 2002, 01:19
Ik heb nu dus de Boss TU-70 gekocht...maar er is een probleem. Ik zet hem op mijn FX loop (waar ik verder nog geen effecten op heb zitten) maar als ik nu ga spelen schakelt het stemapparaat telkens een van mijn speakers uit. Als ik de kabels van speakers omdraai draait ie de andere speaker uit. Het ligt niet aan de kabels en dus ook niet aan de speakers. maar wat is dit dan?
Maakt de tuner het signaal autom. mono ofzow?

Ic3gl0vE
20 april 2002, 11:06
hey sjoerd zit er geen stemapparaatje in je versterker? Je hebt toch een Line6 Flextone II?

Sj03rd
20 april 2002, 14:05
Ja er zit er wel een in maar dies gewoon NET niet secuur genoeg en als ik kan daarmee niet tegelijk stemmen en doorspelen met bijv chorus of iets dergelijks...