PDA

View Full Version : Waarom klinkt gain zoals het klinkt



SchaapOpJeHoofd
11 april 2002, 15:02
Mijn eerste impuls was om te vragen "Wat doet gain?" maar dat geeft toch niet helemaal aan wat ik wil weten.

Distortion op je versterker: meer gain = meer distortion/overdrive. Volume hoger = geluid wordt harder.

Kan iemand met een technische achtergrond misschien uitleggen waarom dit zo is, wat de gain knop dus achter de schermen doet met stroom, voltage etc?

Sandman
11 april 2002, 15:39
Gain regelt de output van het signaal naar de eindtrap. Des te meer gain, des te meer output, des te meer vervorming. Dacht ik zo..

mr. Marc
11 april 2002, 15:47
Eigenlijk maakt de gainknop het volume hoger dan de voorversterker eigenlijk aankan (raakt overstuurd), daardoor gaat het "kraken" wat dan door de voorversterker en toonregeling tot een aanvaarbaar distortiongeluid wordt vervormd. En dat geheel wordt dan weer versterkt door de eindtrap. Zo zie ik het

SchaapOpJeHoofd
11 april 2002, 16:00
Eigenlijk maakt de gainknop het volume hoger dan de voorversterker eigenlijk aankan (raakt overstuurd), daardoor gaat het "kraken" wat dan door de voorversterker en toonregeling tot een aanvaarbaar distortiongeluid wordt vervormd.

Zoiets dacht ik ook, maar dan zou de volume knop het signaal weer "afzwakken" voor het naar de eindtrap gaat. Maar waarom heeft in dat geval de poweramp geen gain?

mr. Marc
11 april 2002, 16:08
Omdat dat simpelweg niet het doel is van de eindversterker. Maar volgens mij kun je met de volumeknop van een buizenversterker de poweramp wel oversturen (niet uit ervaring want ik heb geen buizeneindversterker). In principe is het volume de gain (gewoon een benaming voor input-volumeregeling) voor de poweramp.

aadplagiaat
11 april 2002, 16:11
gain: letterlijk winst, is een regelbare versterking die gemaakt is om de mate van signaal in je circuit te regelen.
Afhankelijk van wat voor versterker je hebt kan dat resulteren in een vervorming doordat de versterkertrap(pen) na de genoemde gain regeling kwa signaalamplitude (uitslag) tegen hun top (= voedingsspanning) aanzitten. Dit hoeft dus niet per-se je eindtrap al te zijn.

Bij buizen, omdat die (kort gezegd) spanningsgestuurd zijn is die top wat meer afgerond dan bij transistoren die stroomgestuurd zijn. Dit resulteert bij een buizenversterker in het beroemde "soft clipping".

Deze vervorming kan ook wel benaderd worden door toepassing van 1 of meer diodes, zeners, led's in je circuit.

Een speciaal soort vervorming krijg je ook van germaniumdiodes of germanium transistoren (AC128 e.d.).

Met FET (field effect transistoren) kun je ook aardige soft-clipping effecten krijgen.

Om je powerversterker ook een soort "gain" te geven zou je een "powersoak" kunnen gebruiken. De powersoak werkt dan eigenlijk als mastervolume en de normale mastervolume wordt dan eigenlijk de "gain" van je eindtrap.

SchaapOpJeHoofd
12 april 2002, 22:56
In de meeste teksten wordt gesproekn van pre- en poweramp oversturing, waarbij die van de poweramp het beste zou moeten klinken. Dit is alleen te bereiken door je master volume erg hoog te zetten.
Is het niet mogelijk om daar ook een soort gain voor in te bouwen?

aadplagiaat
12 april 2002, 23:32
Ik denk dat als je mijn tekst nog eens goed doorleest je daar zelf het antwoord in kunt vinden. Dat staat er namelijk letterlijk in.

Maar nogmaals: Om je eindversterker min of meer op zijn tenen te zetten en niet te eindigen als Richie Blackmore "I want everything louder than everything else" kun je een "powersoak" gebruiken. Deze vermindert het afgegeven vermogen aan je speaker door het overschot te "dumpen" via een aantal "dummy-loads".....juist de 25Watt weerstanden.
Omdat je nu driekwart van je vermogen geluidloos kwijt bent geraakt moet je je mastervolume op 12 zetten om jezelf te horen. Nou ehhhh oversturen maar die eindtrap naar wij dachten.

pimmetje
13 april 2002, 09:32
yep... dan overstuurt-ie wel.
En als je datzelfde doet zonder die power-soak. Dan heb je AC/DC geluid en een gehoorbeschadiging :smile:

Matje
22 april 2002, 14:34
Dan heb je AC/DC geluid en een gehoorbeschadiging


en dat gaat heel goed samen :smile: hoewel er bij AC/DC helemaal geen effecten gebruikt worden.

Moonchild
27 april 2002, 01:41
hehe nee idd, op http://www.guitargeek.com staat de gear van heleboel gitaristen uitgetekend.
de een gebruikt nog ingewikkeldere mchines dan de ander, de een wel 15 voorversterker, de ander 30

kom je bij angus young aan --> marshall 100 watt top... en dat is t LOL zo moet het gewoon, geen bullshit, lekker scheuren zonder geklooi