PDA

View Full Version : powerbreak



alexP
19 mei 2004, 19:08
hallo,
ik wil voor mijn ac30 een powerbreak gaan gebruiken, echter zou ik niet weten welke en of deze dingen universeel zijn of dat ik voor de vox een bepaald merk type moet hebben.
wie kan me helpen?

ReinoutV
20 mei 2004, 10:14
Ja, ze zijn universeel, als je op het aantal ohms let. Goede zijn:
Weber Mass
THD Hotplate
Koch Loadbox.

Verder geen ervaring mee. Misschien als ik weer eens een grote lompe dure buizenbak ga kopen of zo :). Post vooral je bevindingen hier!

V!N
20 mei 2004, 12:59
kort:

Attenuators zijn niet gebonden aan merken versterkers. Wel aan het Wattage Ohmage hiervan.

De Weber MASS is heel erg goed, het is nét niet de allerbeste maar heeft zeker de beste prijs/kwaliteitverhouding.

De THD Hotplate is wel aardig, maar voor die kwaliteit zijn geld absoluut niet waard.

Blijf uit de buurt van de Tom Scholz Power Soak. Een fantastische boekensteun welliswaar, maar bovenal de oorzaak van kapotte eindtrafo's.

Marshall Powerbreak en Koch Loadbox zijn een paar van de slechtsten. Het lijkt raar, zulke buizenversterkers leveren en dan toch zulke belabberde randapparatuur daarvoor, maar het is helaas niet anders. Ikzelf werd hier ook (onaangenaam) door verrast toen in deze probeerde.



lang:

Gebruik de zoekfunctie of mail mij.

Robbert
20 mei 2004, 13:16
Uh, V!N.. welke is dan wel de beste volgens jou?

V!N
20 mei 2004, 19:01
Hm, zullen we er dan toch maar weer een lange van maken ? :)

De beste die ik ooit heb gehoord is de Kendrick Amplifiers Powerglide. Deze is wat geluidskwaliteit iets beter dan de MASS en meer dan twee keer zo duur.
Erg uitgebreid is de Kendrick niet, er is een knop om de mate van attenuation te bepalen in slechts zes standen, niet traploos.

Aan het ontwerp van de MASS kan bijna alles worden aangepast aan de wensen van de klant en is daardoor de meest praktische attenuator die ik ken.
- Direct Injection uitgang is standaard, met een optioneel knopje kun je de tonestack (bass/middle/trebble) uitzetten.
- Een hoofdtelefoonuitgang staat niet officieel op de lijst met opties op de site, maar is op verzoek wel te plaatsen.
- Bij hoge mate van attenuation, verlies je wat van je helderheid. Dit heeft iedere attenuator, zo ook die van Kendrick. De MASS heeft optioneel een treble boost om dit tegen te gaan.
- Het gros van de attenuators vertrouwt kort gezegd op een paar weerstanden om het overtollige volume op te zuigen. Dit kan fataal zijn, zoals eigenaren van originele plexi's hebben ervaren toen die een Power Soak van Tom Scholz aansloten (au !). De Mass gebruikt een conusloze speaker en zeg nou zelf, wat is veiliger om je speakerload naar af te laden dan een speaker ? Deze veiligheid spreekt mij erg aan.
Om het bovenstaande is het ook mogelijk de versterker voluit te zetten en het signaal alleen naar de MASS te laten gaan, niet van daaruit nog eens naar een speaker. Dit noemt men een "dummy load" en is erg handig bij Direct Injection, hoofdtelefoongebruik of als je zelf buizenversterkers bouwt (waar ik mij binnenkort ook aan ga wagen).



!!! PAS OP !!!
Er is hier iemand geweest met het plan een conus uit een speaker te slopen om zo een attenuator te maken en nog erger .. iemand zonder verstand die dit aanmoedigde !
Gelukkig kwam er op tijd nog iemand met technisch inzicht bij die dit heeft veredeld.


Iets anders waar je ook erg voor moet oppassen zijn nieuwe attenuators op eBay die voor onder de $ 15,- bij bosjes worden aangeboven. Deze gaan schuil onder veelbelovende namen als "Gain Control" en "Volume Box".

Deze behoren in de effectlus te worden geplaatst .. even beredeneren:
- Send is de uitgang van de voorversterker.
- Return is de ingang van de eindversterker.
Met zo'n apparaat zwakt men het signaal dus af wat naar de eindversterker gaat .. is dat krom of niet ?
Attenuators zijn in leven geroepen zodat de eindbuizen fatsoenlijk kunnen werken en een mooi vol geluid kunnen geven, of oversturen, zonder dat het te luid is voor de omgeving.


Zo, dit is voor nu wel even lang genoeg. :)

riesj
20 mei 2004, 22:07
Hé V!N,


!!! PAS OP !!!
Er is hier iemand geweest met het plan een conus uit een speaker te slopen om zo een attenuator te maken en nog erger .. iemand zonder verstand die dit aanmoedigde !
Gelukkig kwam er op tijd nog iemand met technisch inzicht bij die dit heeft veredeld.


Het was niet mijn bedoeling hem aan te moedigen te gaan slopen, maar om hem wat info te geven. Maar inderdaad, als ik het zo teruglees, had er een waarschuwende toon in mijn bericht moeten zitten. MY BAD.

Rest mij voor dit topic nog te zeggen, dat de Weber Mass een fijn apparaat is.

Groetjes,

birt
20 mei 2004, 22:37
Hé V!N,


!!! PAS OP !!!
Er is hier iemand geweest met het plan een conus uit een speaker te slopen om zo een attenuator te maken en nog erger .. iemand zonder verstand die dit aanmoedigde !
Gelukkig kwam er op tijd nog iemand met technisch inzicht bij die dit heeft veredeld.


Het was niet mijn bedoeling hem aan te moedigen te gaan slopen, maar om hem wat info te geven. Maar inderdaad, als ik het zo teruglees, had er een waarschuwende toon in mijn bericht moeten zitten. MY BAD.

Rest mij voor dit topic nog te zeggen, dat de Weber Mass een fijn apparaat is.

Groetjes,

ik hoefde er niet voor te slopen want ik heb die speakermagneten hier zo liggen maar ik heb het dus toch maar niet gedaan hè

Bouke
20 mei 2004, 23:08
Hey,

Ik heb een homemade powersoak (door m'n drummer gebouwd, door mij/hem bekritiseerd en door de drummer weer aangepast) en dat werkt best oke. Ik gebruik 't ding, officieel heet 'ie Claysion 1.2, thuis op mijn werkkamerkantoorgitaarhokstudio bij mijn Fender Twin en het werkt dus prima. 't Is een traploze weerstand in feite en ik heb er geen problemen mee op OT-gebied. Ik gebruik 'm al een behoorlijke poos. Zoals V!N al zei, toppen alle soaks het hoog een beetje. Ik compenseer dat met de treble en presence knoppen. Naast de PodXt een ideale oplossing voor een ruitjeshuis.

Groets,

Bouke

zjanke
21 mei 2004, 16:53
schema? en wat kostte dat ding ongeveer? :razz:

Bouke
21 mei 2004, 17:23
Hey,

Schema? Hmmm... ik zal de drummer eens vragen hoe hij 't gemaakt heeft. Duur? Neuh... alleen onderdelen, de traploze weerstand was het duurst.

Groets,

Bouke

josh.vandenberg
24 mei 2004, 10:52
Marshall powerbrake is heel goed,maar je moet verder ook goede apperatuur hebben .

koch is niet echt 120 watt,.ze zijn maar 50 watt.

majestic_nico
14 juni 2004, 14:38
kort:

Marshall Powerbreak en Koch Loadbox zijn een paar van de slechtsten. Het lijkt raar, zulke buizenversterkers leveren en dan toch zulke belabberde randapparatuur daarvoor, maar het is helaas niet anders. Ikzelf werd hier ook (onaangenaam) door verrast toen in deze probeerde.



Ik begreep 'van horen zeggen' dat de Koch juist één van de betere zou zijn. Of is deze misschien voor het scheurwerk wel geschikt en voor het clean niet? Kortom: wat is er minder aan?

Antal
14 juni 2004, 15:46
Ik begreep 'van horen zeggen' dat de Koch juist één van de betere zou zijn. Of is deze misschien voor het scheurwerk wel geschikt en voor het clean niet? Kortom: wat is er minder aan?

Hier op het forum zijn er al diverse topics over geweest. ff zoeken dus. En daar werd volgens mij elke keer gezegt dat de koch en marshall 1 van de mindere waren.

Maar goed, voor clean heb je toch geen powersoak nodig of wel?

vinni
14 juni 2004, 16:16
Hoi,

Loadbox slecht?
Weet niet waar je het over hebt......heb welliswaar de Loadbox II. Wellicht dat dat een groot verschil is met versie I.
Vind dat ik met de LB II een goed geluid heb.....dus....
Geen klachten!

Groet,
Vinni

Bigfoot414
19 juni 2004, 15:35
Ik heb er ook eentje nodig voor mn Kitty Hawk. Deze amp kan gruwelijk hard maar daar krijgt ie nooit de kans voor. Wat kost de Weber MASS eigenlijk en is ie in Nederland verkrijgbaar?