PDA

View Full Version : Rare brom bij versterken



Mr.Bluesbreaker
19 mei 2004, 15:44
Ik heb sinds een jaar of drie een Yamaha CPX-8, waar ik erg tevreden over ben. Nu is alleen het irritante dat er een hele rare lage brom te horen valt als je hem versterkt met het element. Het kan niet aan de kabel of het batterijtje liggen, beide heb ik al vervangen en andere merken geprobeerd et cetera. Live maakt het niet niet zo heel veel uit, omdat het niet zo goed hoorbaar is, maar met opnemen is het hoogst irritant. Het vreemde is ook dat het niet altijd voorkomt, maar vaak na een paar minuten spelen. Ik snap er geen snars van wat het is, en het gaat me echt de keel uithangen. :evil: Kan ik er zelf wat aan doen of moet ik hem wegbrengen?

Jollert
19 mei 2004, 21:14
zit er soms een hommel in je element :-D

Mr.Bluesbreaker
19 mei 2004, 23:46
:roll:
nee.

sjaakies
20 mei 2004, 12:21
he ik weet het er zit een vlieg in je versterker :razz:

Mr.Bluesbreaker
20 mei 2004, 15:31
Mja leuk allemaal, punt is dat ik er wel mee zit en er vanaf wil. Niemand een oplossing of zeggen jullie laat hem wegbrengen?

aad
20 mei 2004, 21:57
Ik heb sinds een jaar of drie een Yamaha CPX-8, waar ik erg tevreden over ben. Nu is alleen het irritante dat er een hele rare lage brom te horen valt als je hem versterkt met het element. Het kan niet aan de kabel of het batterijtje liggen, beide heb ik al vervangen en andere merken geprobeerd et cetera. Live maakt het niet niet zo heel veel uit, omdat het niet zo goed hoorbaar is, maar met opnemen is het hoogst irritant. Het vreemde is ook dat het niet altijd voorkomt, maar vaak na een paar minuten spelen. Ik snap er geen snars van wat het is, en het gaat me echt de keel uithangen. :evil: Kan ik er zelf wat aan doen of moet ik hem wegbrengen?

Zo te horen heb je alles wat je zelf kunt doen al gedaan. Zou aan de actieve electronica kunnen liggen. Opampje o.i.d. wat moeilijk gaat doen na een paar sec/min. Probeer eens een fohn op de electronica uit. (Eerst even demonteren uit je gitaar graag!). Als het probleem door b.v. warmte (eerder) optreedt weet je dan meteen dat 't aan je printje ligt.

Buzz
21 mei 2004, 09:10
Is je versterker wel geaard?

Mr.Bluesbreaker
21 mei 2004, 10:45
Aad bedankt voor de tip, zal het vandaag es proberen. Losschroeven en dan fohn erop en snel terugdoen, of hoe bedoel je dat precies?

@Buzz: ja mijn versterker is geaard, en ik heb het overal waar ik ermee speel.

Picker
27 mei 2004, 22:19
Je hoort een 50Hz brom. Het trillende magnetisch veld van de stopcontacten en leidingen in het huis wordt opgepikt door je element, en naar je versterker gevoerd, of direct opgepikt in je versterker.

Dat kan betekenen dat je element niet goed geaard is, ergens de afscherming niet goed gesloten is, er aardlussen zijn, enz.

Op zich kan het lastig zijn om het op te lossen. Weet je zeker dat je versterker randaarde heeft (ja) en je *stopcontact* ook? Gaat het brommen weg als je het metaal van je element aanraakt?

Praat er eens over met een electro-figuur uit een muziekwinkel. Iemand met MTS electrotechniek lost het probleem zo voor je op, maar je moet wel even jouw gitaar + versterker in handen hebben, want de oorzaken kunnen legio zijn.

Picker.

bert k
28 mei 2004, 10:44
Kan een piezo-element brom van het lichtnet oppikken? Volgens mij niet, omdat het ding niet magnetisch werkt. Voorversterkertje werkt op een batterijtje, dus daar komt ook geen 50 Hz uit... Ik denk ook, wat al gezegt is, iets in de richting van slechte aarde/afscherming. Alle kabels al vervangen?

Picker
28 mei 2004, 11:19
Kan een piezo-element brom van het lichtnet oppikken? Volgens mij niet, omdat het ding niet magnetisch werkt. Voorversterkertje werkt op een batterijtje, dus daar komt ook geen 50 Hz uit... Ik denk ook, wat al gezegt is, iets in de richting van slechte aarde/afscherming. Alle kabels al vervangen?

Aha, het was me even ontgaan dat het een piezo was. Heb zelf net een Baggs M1, zodoende...

Maar ook met een piezo kun je brom oppikken, vanaf de bron. Alles waar stroom doorloopt (in dit geval het kabeltje) kan problemen veroorzaken. Als de brom heel erg luid is, is het misschien eerder een aardlus. Probeer dan wat andere stopcontacten.

arpeggioman
29 mei 2004, 01:04
misschien moet je je kont is dichthouden

Hempo
1 juni 2004, 14:18
rpeggioman. flikker op debiel