PDA

View Full Version : Ruis!!!



frenske
11 april 2002, 13:16
Ik heb een 2de hands Peavey TKO 80 gekocht en toen ik hem thuis gebruikte zit er opeens wel ruis op. Ik vermoed dat het komt door dat de combo niet in een geaarde stekker zit, omdat als ik metalen onderdelen van de gitaar aanraak de ruis ophoudt. Kan iemand me vertellen hoe ik dit kan oplossen, zonder helemaal een geaarde stekker te moeten bouwen?

mr. Marc
11 april 2002, 13:26
Het wil wel eens helpen de stekker op z'n kop in het stopcontact te steken.

aadplagiaat
11 april 2002, 13:27
Je kunt het proberen met een draadje aan de centrale verwarming. Krab een beetje verf weg en klem met b.v. een slangklem (ijzerwinkel) voor +/- 15cm het koper van een aarde-draad op de aan-afvoerbuis.
De andere kant van dat draadje kun je dan via een randaarde snoer aan je versterker verbinden.

Dit helpt niet als de verwarmingsinstallatie zo modern is dat er kunststof buizen in verwerkt zijn.

Volgens mij is er geen manier om dit probleem zonder randaarde op te lossen.

aadplagiaat
11 april 2002, 13:28
heheh die slangeklem moet natuurlijk voor +/-15MM zijn.

Foutje!

diciple of darkness
12 april 2002, 17:27
een goede aarding is het beste als dat niet werkt kan je ook een noise gate kopen

Ic3gl0vE
13 april 2002, 14:58
het probleem dat je hebt is alleen met een geaard stopcontact op te lossen, je kan je stopcontact ook aarden op de manier die aadplagiaat (wat een naam joh :grin: ) noemde. heb ik ook gedaan en dat werkt perfect

Marshallover
25 april 2002, 16:44
Speel je soms bij een computer in de buurt?
Het kan aan de straling van de monitor liggen dat je versterker gaat ruizen (zelf last van gehad)

Bartyboy
26 april 2002, 00:23
...omdat als ik metalen onderdelen van de gitaar aanraak de ruis ophoudt...


Dit is absoluut een geval van geen randaarde (heb ik ook gehad). Het beste is om de aarde met een verlengsnoer of iets dergelijks uit een andere kamer te halen, en anders werkt de verwarmingstruc (zie bericht hierboven).