PDA

View Full Version : Pre-Amps (voormalig "Passief >>> Actief")



JaZ86
19 mei 2004, 09:19
test

JaZ86
19 mei 2004, 09:19
Beste medebassers!

Ik speel nu een tijdje op m'n (passieve) Dean Playmate en ben daar best tevreden over. Ik ben natuurlijk nog maar een beginner en kan het niet erg vergelijken, maar de sound in samenwerking met m'n marshall bijna vol open vind ik super. Maar nou zat ik te denken... komende zomer ga ik lekker op vakantie, maar dan zou het eigelijk wel lekker zijn om m'n bas mee te kunnen nemen. Het klopt toch dat als ik een actieve bas oid heb, ik er een koptelefoon in kan pluggen en gewoon kan spelen toch? In dat geval zal dat ideaal zijn, omdat ik geen versterker mee kan nemen en m'n versterker zowiezo in de oefenruimte staat en ik thuis verder niks heb staan.
Is het daarom mogelijk om een voorversterker in m'n bas te bouwen met de benodigde element(en), maar in ieder geval mijn oude sound te behouden? Zou iemand mij in ieder geval iets meer duidelijkheid kunnen geven over dit gebeuren (ook qua financien)?

Oja, dit is dus mijn bassie :P
http://www.feedback.nl/pix/playmate-edge09.jpg

Chris Wolstenholme
19 mei 2004, 09:26
oewh, ik heb geen idee of dat kan, maar ik denk, voor het geld, dat je beter op zoek kan naar een 2e hands ietsie pietsie ampie voor 100E, want het actief maken van je bas is geen goedkoop grapje.
En omdat het zo duur is moet je wel ff kijken of je met deze bas nog heel lang gaat doen, omdat het toch een beginbas is.

que $$ wordt het zeker, als je geen nieuw element neemt, maar wat ik wel aanraad 200 a 300E voor de voorversterker, maar dan zit hij er nog niet in. Dat kan je zelf doen, gat maken etc, of laten doen, maar dat kost je vaak zo 80E extra.

maar nogmaals, ik weet niet eens of het wel kan wat jij wil, als het kan ga ik het zelf ook zeker een keer proberen :D

Bazz
19 mei 2004, 09:31
Volgens mij kan je geen koptelefoon in een aktieve bas pluggen, maar ik kan het mis hebben!
Die pre-amps zijn wel errug duur, dus denk inderdaad over een klein versterkertje of een akoustische bas
ik heb zelf een mayhill, die staat alleen stof te happen in huis, maar mag altijd mee op vakanties

me2
19 mei 2004, 09:46
nee, dat werkt volgens mij niet. Moet eerlijk toegeven dat ik al een tijdje geen actieve bas meer heb. Ik denk dat je te weinig signaal hebt om je bas te horen
Ik zou voor een losse voorversterker gaan. dat kan misschien wel met baterijen, en ander met een adaptertje. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een v-amp of iets dergelijks. Dat is niet echt duur en zeker goedkoper vergeleken met het inbouwen van een pre-amp.

Venomer
19 mei 2004, 09:49
Je hoeft niet je bas om te bouwen. Er zijn allerlei handige apparaatjes waar je je bas en je koptelefoon op kunt aansluiten.

Zelf heb ik een Zoom multi-effect (BFX708). Deze kan op batterijen werken (handig op de camping) en je kunt er een koptelefoon op aansluiten.

Niet op batterijen, maar wel goedkoper is de Peavey Microbass II. Dit is een 15 Watt combo die behoorlijk goed schijnt te klinken.

JaZ86
19 mei 2004, 09:52
ok! ten eerste bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad dat ik het ombouwidee maar even laat varen en verder ga zoeken naar die andere apparaatjes :razz:
Waar en voor ongeveer hoeveel zijn die verkrijgbaar?


edit: ik heb al even snel naar de BFX708 gezocht en dat is dus eigelijk gewoon zo'n effecten-pedaaltje toch? Ik ken iemand die ook zoiets in die richting heeft, maar ik had geen idee dat die ook als versterker konden dienen :) Geldt dit trouwens voor alle effecten-bakken?

me2
19 mei 2004, 09:53
kijk eens bij feedback voor prijzen en de verschillende voor wat ideeen.

JaZ86
19 mei 2004, 10:29
heb ik nu dus gedaan en mijn oog is onder andere gevallen op deze:

Digitech BP50 (€125)
http://www.feedback.nl/pix/digitech-bp50.jpg

en deze:

Digitech BP200 (€189)
http://www.feedback.nl/pix/digitech-bp200.jpg

oja, en natuurlijk de V-Amp:
Behringer - V-Amp Bass (€159)
http://www.feedback.nl/pix/behringer-v_amp-bass.jpg


Zijn deze bakken te gebruiken denken jullie? Die effecten lijkt me trouwens zowiezo wel lachen om me te experimenteren :razz:

oja, ik moet dus nog wel op vakantie ook, dus of het financieel mogelijk is moet ik nog maar kijken :oops: :lol:

iig bedankt

Anavrin
19 mei 2004, 11:12
wat voor superkwaliteitspul willen jullie in die Playmate stoppen? Ik heb m'n bas laatst actief laten maken, en er een nieuwe output in laten zetten, en het geheel laten shielden voor:
€125,-

Chris Wolstenholme
19 mei 2004, 11:24
hehehe tja noem is wat namen?

ik dacht dan ook wel meteen aan, agular, seymour duncan etc :oops:

Anavrin
19 mei 2004, 11:48
dat zet je toch niet in een pLaymate, da's meer iets voor een gitaar van 1000 euro of meer. De locale gitaarbouwer hier in de buurt maakt zelf pre-amps, en bouwt die dan in. Het element wordt dus niet vervangen:
http://www.geocities.com/stegers_gs/atc-2.htm
check vooral de prijs, onderaan de pagina.

JaZ86
19 mei 2004, 12:14
ja ok, het kan dus ook goedkoper :razz:

maaaaar, ik wilde eigelijk ook nog "ooit" een effectenapparaat aanschaffen, en als ik het goed heb kan je met de meeste ook stemmen ed? Dat kan ik ook wel gebruiken, want daar heb ik nu ook nog niks voor :) En nu ik ook weet dat het ook als versterker gebruikt kan worden wordt dit wel heel interessant :)

Venomer
19 mei 2004, 12:24
Nou ja, als versterker gebruiken... :???:

Wel als koptelefoonversterker.

JaZ86
19 mei 2004, 12:47
Nou ja, als versterker gebruiken... :???:

Wel als koptelefoonversterker.

dat bedoel ik ook ;)

Clunk
19 mei 2004, 13:33
het ken wel, je signaal is alleen wel MONO, en niet hard genoeg denk.

tenminste, bij mn ibanez heb ik het geprobeert, en het werkt.. in één oor :P ehehe, en dan nog rateld dat ding meer dan dat er geluid uitkomt.

gewoon niet handig :o

JaZ86
19 mei 2004, 14:30
hmmmm, en welke pre-amp gebruik jij dan? Hebben anderen hier ook last van? Wat zal ik nou doen dan, want nou begin ik toch een beetje te twijfelen :razz: Graag wat meer meningen aub

me2
19 mei 2004, 14:44
ik gebruik hiervoor de V-amp.
Voor het spelen met een koptelefoon werkt het goed, opnemen gaat ook goed. Over een versterker kan je goed merken dat het topkwaliteit is, dan verpest het mn geluid.

JaZ86
19 mei 2004, 15:55
ok, van de genoemde amps van de vorige pagina is de v-amp denk ik wel de beste kanshebber, ook qua prijs is ie best netjes volgens mij.



ik gebruik hiervoor de V-amp.
Over een versterker kan je goed merken dat het topkwaliteit is, dan verpest het mn geluid.

alleen wat bedoel je hier precies mee? over je versterker verpest hij je geluid? :???: dat lijkt me niet echt de bedoeling of wel?

MuNKeY
19 mei 2004, 16:54
ik speel NU op mn V-amp met koptelefoon op , is wel een mooi geluid
en ook nog eens goedkoop :)

Laus
19 mei 2004, 19:02
al die effectpreamps....klinken met een goede koptelefoon echt supergoed. Veel helderder dan welke versterker ook.

niet te hard zetten want je krijgt er snel hoofdpijn van of wordt erg snel doof.

Clunk
19 mei 2004, 19:04
ik vond die v-amp nep klinken.

ken aan mij liggen.. ik heb dat ding ook al een tijdje niet meer.
zitten veel te veel knopjes op ook :o


ehehe :razz:

JaZ86
19 mei 2004, 19:11
kijk, dit klinkt allemaal best ok! Dat het erg nep klinkt maakt mij eigelijk niet heel veel uit, omdat ik hem toch alleen voor thuis ga gebruiken of omdat als ik hem met versterker gebruik ik dat alleen zal doen als ik ook effecten inschakel (anders kan je hem er net zo goed uit laten toch?)

maargoed, met koptelefoon is het dus top, maar hoe zit het met de samenwerking met een versterker? (met bepaalde effecten ingeschakeld dus) en verder, kan ik m'n bas ermee stemmen in verschillende stemmingen en kan hij op batterijen draaien? Overige info is natuurlijk nog steeds welkom! :D

Anavrin
19 mei 2004, 19:24
bij mijn Korg zit er gewoon een tuner ingebouwd, en je kan ook met de koptelefoon luisteren.

Indiana Joost
19 mei 2004, 21:06
Bazz zei het ook al, denk eens aan een (half)akoestische bas.
http://www.feedback.nl/pix/playmate-performer.jpg
Playmate Performer (Feedback € 179,-)

Nooit op gespeeld dus weet niet of het een goeie is eigenlijk... (anyone??)
In ieder geval pak je zo'n ding er zo even bij, geen gedoe met snoertjes enz. en je kunt em overal mee naartoe nemen (kampvuur? eheh). Thuis kun je hem inpluggen.
Tenzij je zeker weten toch een effectenbakje wilt natuurlijk.

MuNKeY
20 mei 2004, 00:20
ik gebruik de effecten van mn V-AMP eigenlijk nooit , soms gebruik ik de reverb wel iets , maar meer niet , het mooie is wel de versterker simulaties , er zit best wel verschil tussen alle 30 (ongeveer) simulaties

Laus
21 mei 2004, 13:25
kijk, dit klinkt allemaal best ok! Dat het erg nep klinkt maakt mij eigelijk niet heel veel uit, omdat ik hem toch alleen voor thuis ga gebruiken of omdat als ik hem met versterker gebruik ik dat alleen zal doen als ik ook effecten inschakel (anders kan je hem er net zo goed uit laten toch?)

maargoed, met koptelefoon is het dus top, maar hoe zit het met de samenwerking met een versterker? (met bepaalde effecten ingeschakeld dus) en verder, kan ik m'n bas ermee stemmen in verschillende stemmingen en kan hij op batterijen draaien? Overige info is natuurlijk nog steeds welkom! :D

in die goedkopere effectenbakkies valt het effect in een bandsituatie meestal totaal weg. Bovendien snoept het een groot deel van je lage tonen weg.

Voor thuis is het heerlijk om mee te kloten en klinken ze van redelijk tot goed. Heb zelf echter alleen ervaring met Boss en Zoom spul dus ik weet niet of Digitech en Korg beter zijn.

Chris Wolstenholme
21 mei 2004, 19:38
mijn losse digitech effecten doen het prima binnen de sound van de band :)