PDA

View Full Version : Tips voor hoekhals afstellen?



e_lukather
19 mei 2004, 00:20
Ik heb dus een eigen gitaar gemaakt.. alleen de actie van de lage e-snaar ligt bij de 12e fret echt op 1 cm hoogte :S Dus ik kreeg een advies om een soort wig-effect toe te passen. Opzich moet dat lukken.. maar is er misschien nog een mogelijkheid? Want toen ik de prijs zag op verschillende sites..nou.. daar word je niet vrolijk van! tegen de 200 euro!
Of is dit echt een afrader om het zelf te doen?

Alvast bedankt,

Eric

heeres gitaarbouw
19 mei 2004, 20:41
Het karwei is tijdrovend maar zeker voor iemand die zelf al een gitaar heeft gebouwd niet onmogelijk. Kijk goed uit dat je niets beschadigd en gebruik je gezond verstand. Zet bijvoorbeeld niet domweg meer als de schroef niet wil. Als je het echt niet lukt, of als je geen vertrouwen hebt in je eigen kunnen, ga dan naar een goede reparateur/bouwer. Voorkomen is beter dan genezen!

Je kunt voorzichtig beginnen met stripjes fineer van 10 x 40 x 0.5 mm voordat je de wig maakt.
Dus: snaren er af (of heel los), hals er af, fineertje op z'n plaats, hals vastschroeven, snaren spannen, halshoek en aktie controleren.
Stapel de fineertjes op elkaar aan de kant van het halselement. Als de aktie nu inderdaad 1 cm is kun je met 2 of 3 strips beginnen. Uiteindelijk weet je dan precies wat de wighoek wordt. En ook waarom 200 euro niet te duur is....