PDA

View Full Version : wat is het voordeel van een rack?



s
18 mei 2004, 15:05
Dag beste mensen,
Ik ben nieuw hier op dit forum en ben me de laatste tijd naast het ontwikkelen van mijn gitaarspel ook een beetje aan het verdiepen in 'de wereld van geluid en techniek', waar ik dus echt helemaal niets vanaf weet. Nu dan: wat is het voordeel van het hebben/samenstellen van een rack? Misschien een domme vraag, maar toch zeer graag antwoord.
alvast bedankt!

LordSpeedyShit
18 mei 2004, 15:18
Een van de voordelen dat je alles snel kan opbouwen omdat het meeste in het rack al aangesloten zit.

s
18 mei 2004, 15:23
Ik bedoel eigenlijk meer wat is het voordeel voor je geluid? waarom niet gewoon een mooi klinkende buizentop kopen? Lijkt me nog goedkoper ook.

LordSpeedyShit
18 mei 2004, 15:33
Je kunt vaak meer aan je geluid veranderen omdat je je preamp en poweramp apart kun kiezen en kunnen instellen.

s
18 mei 2004, 15:51
dus eigenlijk heb je dan gewoon een top+effecten in een?

LordSpeedyShit
18 mei 2004, 15:56
nou een top is een pre- en poweramp in één. Daarbij kun je ze dus niet los van elkaar kiezen voor optimaal geluid.
Bij een rack heb je die 2 los en kun je dus zelf uitzoeken welke combinatie jij het mooist vindt klinken.

s
18 mei 2004, 15:59
en wat is het verschil tussen en pre- en een poweramp? d.w.z. wat doen ze?

Iced Dragon
18 mei 2004, 16:23
pre geeft je clean of distortion, de klankkleur (vnl.)

power geeft het volume (alhoewel je ook powerampdistortion kunt krijgen) en waarschijnlijk ook wel wat klankkleur (door de buizen)

ach der zitten hier veel betere techneuten :)

LordSpeedyShit
18 mei 2004, 17:59
de preamp produceert het geluid, de poweramp versterkt het zodat je het door een speaker o.i.d. kunt horen.

charlie45
18 mei 2004, 18:13
de preamp produceert het geluid

nee, de speakers produceren geluid.

de preamp versterkt het kleine signaaltje van de gitaar tot een line signaal. ook wordt het geluid gekleurd en overstuurd.[/quote]

telecastermaster
18 mei 2004, 20:02
Mensen kopen een rack om:
- veelzijdigheid van een rack
- kwaliteit van de effecten
- volledige controle en programmeerbaarheid
- stereo geluid
- omdat ze een beetje techniek-freak zijn?

amon
18 mei 2004, 20:12
- omdat ze een beetje techniek-freak zijn?

:-D :-D :-D

*fluitfluitfluit*


-omdat het er uiteraard mooi uit ziet! (hoewel een koffer vol pedalen ook erg 8-) eruit ziet!)



maargoed, waarom ik het koop (ja, ik ben tegenwoordig ook een rackbezitter... :) ) is simpelweg omdat ik een hekel heb aan tapdansen op kleine afzonderlijke pedaaltjes en je er je geluid meer 'eigen' mee kunt maken, dan alleen met een versterker (buizen of transistor, top+kast of combo).
ik heb nu nog een gt5, maar de gp100 (rack fx) klintk toch veeeeeel beter. nu alleen nog een floorboard erbij (maar daar gebruik ik nu nog mn gt5 voor)

Rectifier
18 mei 2004, 23:26
en een beetje om erbij te horen 8-)

ieme
18 mei 2004, 23:33
Ja daarom heb ik een rack! om er bij te horen! en daarom ook meer dan 1 gitaar... en een stack... ja ik speel eigenlijk gitaar om er bij te horen, anders zou k komende zaterdag ook niet naar de meeting mogen...
:D

pikasso
19 mei 2004, 11:39
Ik wil ook een rack, en inderdaad om te kunnen zeggen dat ik techneut ben, dus meer dan alleen gitarist.... :lol:

Raffel
19 mei 2004, 12:22
ik wil een rack omdat ik een hekel heb aan al die zooi op mn vloer en die honderd kabels. :x

s
19 mei 2004, 13:14
ok mensen bedankt voor de informatie. Maar je kunt er toch ook al bijhoren als je toch wel vrij goed gitaar kan spelen (snik!).

Raffel
19 mei 2004, 13:50
rack = stoer

spelen is niet belangrijk, dat kun je toch allemaal met die effecten man! :D

Anavrin
19 mei 2004, 14:14
ik heb zelf een rack, omdat ik een lui ventje ben. Ik heb bij optredens geen zin om meer te moeten aansluiten dan de speakerkast en de stekker (in het stopcontact). Ik heb btw niet zo'n uitgebreid rack, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik bassist ben. Ik heb m'n receiver, tuner en versterker in een rack gebouwd, en da's alles (meer heb je als bassist toch niet nodig (misschien een delay, maar hoe vaak gebruik je dat dan?):
http://members.home.nl/anavrin88/images/rack.JPG

rennarutsu
20 mei 2004, 12:40
ik heb eigenlijk alleen maar een rack omdat ik slecht ben in sparen :lol:
Nu heb ik alles beetje bij beetje bij elkaar gekocht. toch weer telkens een leuk speeltje gekocht. moet aan m'n g.a.s. tegemoet komen :roll: