PDA

View Full Version : Afgezaagde vraag maar ik doe het toch....



sebass
10 april 2002, 23:07
Ik ben op zoek naar een nieuwe amp. Nou zijn er zoveel dat ik geen tijd heb om ze allemaal uit te testen. Ik gebruik hem voor thuis en wil er kleine optreden mee doen dus 100 watt lijkt mij wel iets in de goede richting. Het nadeel van versterkers t.o.v. gitaren is dat je ze niet zo makkelijk kan upgraden. Eigenlijk wil ik een stackje op gaan bouwen dus even een mooie top etc. Nou zag ik ook 19" versterkers maar dit lijkt mij niets.

Ik heb al op mesa boogie gespeeld. Maar ik zoek eigenlijk een warm en smooth geluid met wel genoeg clarity en brightness. Ik denk dat ik toch op een marshall uitkom.

Het geld dat ik eraan wil besteden ligt er nog aan. Als ik er op door kan bouwen zoals met een top en daarna nieuwe cabinets etc dan wil ik er meer voor neertellen dan een combo versterker.

Ik wil eigenlijk beginnen met de opbouw van een eigen studio. Mijn droom is een geluidsdichte kamer met een steinway & son's piano dw drumstel en een hele zooi gitaren etc. Uhm maar ik dwaal af.

Wat raden jullie aan?

pimmetje
10 april 2002, 23:33
Niet alleen afgezaagd... ook vrij nutteloos :smile:
Ik zou het heel knap vinden als iemand je ECHT kan helpen met deze vraag. Als je iets wilt wat meer "warm en smooth" geluid heeft dan een Mesa/Boogie, dan ligt er nog wel een flink gebied open.

Je zal iets specifieker moeten zijn: welke prijsklasse, wat voor muziekstijl? Welke Marshall heb je dan momenteel in gedachten?

jpb
11 april 2002, 01:19
Als je vertelt welke muziekstijl(en) je speelt of welke gitarist het geluid heeft dat je aanspreekt kun je beter antwoord op je vraag krijgen. 100 Watt voor thuis, kleine optredens en later een studio is wel wat veel. Hiervoor zou ik zelf meer aan 20-40W denken (buizen dan).

Remco
11 april 2002, 10:56
Zonder wat meer informatie is het inderdaad moeilijk om je iets aan te raden. Maar ik heb momenteel een Marshall top te koop (jcm900). Hij staat op http://www.gitaarmarkt.nl
Als je meer informatie over deze versterker wil dan vraag je maar even.

Remco
poelstra.r@zonnet.nl

sebass
11 april 2002, 15:05
Dat is ook het probleem ik speel echt vanalles. Ik zoek dus een beetje een goede universele versterker. Ik hou zelf van een warm geluid dus geen peavy of mesa boogie. Het liefst wil ik gewoon wat weten welke merken wat voor geluid produceren. Ik weet wel dat dit weer per product verschillend is maar ik bedoel het globaal gezien. Ik heb nu namelijk geen flauw idee waar ik moet gaan zoeken.

De prijs dat maakt mij niet zoveel uit maar naarmate ik er langer mee kan doen (uitbreden e.d.) wil ik er best meer voor neertellen.

Het is gewoon zo dat mijn versterker nu verreweg de beperkende factor is dus alle reacties welkom. Zolang het maar een warm geluid produceert maar de tonen moeten nog wel allemaal goed hoorbaar zijn en niet te dof.

pimmetje
11 april 2002, 17:14
Ik ken 't probleem een beetje. Ik het gaat mij vooral om mooi clean. Daarvoor kwam ik al snel op Fenders en Marble. Net als jij wilde ik ook kunnen scheuren. De Fender vervorming vond ik walgelijk, de Marble begon een beetje buiten m'n budget te vallen.

Uiteindelijk vond ik zelf de Koch Twintone wel hebben wat ik zocht. Ik heb dan de combo genomen, maar de top bestaat ook. De combo is 1x12, maar als je een 4x10 kastje onder de top zet, denk ik wel dat je een heel lekker geluidje kan cre

sebass
11 april 2002, 17:54
Ah bedankt ik ga die maar even een keer proberen.

gangsta
11 april 2002, 18:38
dan ook maar meteen de multitone?

pimmetje
12 april 2002, 07:41
Je kan ook nog ff kijken voor een Engl. De Thunder 50 viel me ook lang niet tegen. Had iets sneller een scheurderig karakter, maar wel lekker. Het grote nadeel van die versterker vind ik dat er één toonregeling voor beide kanalen op zit.

BLOK182
12 april 2002, 21:56
Je kan ook de Engl Richie Blackmore eens checken, mooi warm geluid en toch een vette scheur. Het is een 100 watt buizentop, daar kan je toch wel aardig mee optreden denk ik zo.

pimmetje
13 april 2002, 09:39
100W buizen ?? Da's wel heel wat. Het kan zelfs tegen je gaan werken bij optredens. Let daar ook op.
't Ligt een beetje aan je stijl en smaak, maar een buizenbak gaat pas lekker klinken als je de eindtrap een beetje laat werken. Bij 100W is de kroeg al doof als je bij dat lekkere geluid in de buurt komt. Een geluidsman kan dan ook niets meer met je geluid. Tenzij je een power-soak hebt(, welke overigens standaard in de Kochs zit).

sebass
13 april 2002, 10:12
Bedankt voor jullie reacties ik ga ze als ik tijd heb een keer proberen en dan zie ik wel welke van deze versterkers mij bevalt. Oh ja en ik het zo dat je bij een buizentop altijd nog een speakerkast moet kopen voordat er geluid uit komt, ik heb tot nu toe alleen maar gespeeld op combo's.

pimmetje
13 april 2002, 11:07
De top is een voorversterker en eindversterker met nog een paar extra's. Je hebt ook losse voor- en eindversterkers, maar ok... Er komt pas geluid uit als je er één of meer speakers aan hangt.

Het leuke is dus dat je dan kan kiezen wat voor soort speakers je gaat gebruiken. Dat bepaalt natuurlijk ook je geluid. Net als versterkers zij speakers zijn per merk, type en grootte totaal verschillend. Daarbij kan je natuurlijk kiezen voor een 1x12" speaker of 4x12" of nog andere kasten. Dat geeft allemaal heel ander geluid. De bouw van de kast heeft ook invloed op het geluid.

Probeer gewoon lekker een aantal verschillende combinaties, maar ga niet zelf zomaar een kast aan een versterker hangen!! Je kan een buizenbak namelijk volledig vernaggelen door 'm onbelast (= zonder speakers) te laten draaien. Ook is 't belangrijk dat de impedantie van versterker klopt met die van de speakers. Dat weten die lui in de winkel wel. Als je daar zelf meer over wilt weten, dan kan je daarover genoeg vinden op dit forum.

pinostut
13 juli 2002, 14:20
Ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt met je verhaal over Mesa Boogie...
Ik krijg echt een heel erg vet'n warm geluid uit mijn Formula 20/20 combinatie.

Ic3gl0vE
14 juli 2002, 16:01
een Steinway ja?
die zijn toch wel vrij prijzig... ik hoop dat je een grote portomonnee hebt (de steinway vleugel die ze hier op de muziekschool hebben was iets van 100.000 euro ofzo?)
Maar voor zo'n mooie piano moet je eigenlijk ook een grote ruimte hebben, kan je dan niet beter een goede elektrische piano nemen? daar kan je de reverb enzo namelijk gewoon op instellen en dat klinkt dan misschien nog wel beter dan een steinway in een kleine ruimte

sash
14 juli 2002, 17:41
Probeer eens een Marshall top of iets dergelijks, maar GEEN jcm900, dat zijn een van de slechtste marshall buizenbakken. Misschien is een JCM2000 combo wat voor je. Ik zag er pas een staan op gitaarmarkt. Ik denk dat een half stack wat te ver gezocht is, tenzij je powersoak erop zet.

Btw, Koch is ook erg veelzijdig en daar kan je bijna elke muziekstijl wel uithalen.

Thomasvv
14 juli 2002, 18:01
offtopic: Je kan ook zo'n silent pianbo van Yamaha nemen dan. Die is egwoon akoestisch bespeelbaar, maar met een hendeltie kan je'm electronisch bespelen en worden de snaren niet aangeslagen (wel duur)

sash
14 juli 2002, 18:14
De elektrische piano's van roland zijn ook erg goed.

Pieuw
23 juli 2002, 20:23
Carvin heeft ooit een mooie 4 kanaals buizen voorversterker gemaakt met god weet hoeveel FX loops. Zit ook graphic eq op. Typenummer weet ik helaas niet meer. Het bijzondere was dat je kanaal 2 en 3 kon mengen met een balans knop. Een semi clean + semi scheur geluid tegelijk ahw. Ding kostte in 1995 HFL 1600,00. Zeker wanneer je op de groei wilt kopen niet oninteressant. Wie weet het typenummer?

piezo
25 juli 2002, 22:34
TIP: Bij Feedback zag ik eergisteren twee Occasion Koch Twintones staan voor ca. 1500 GULDEN. Twintone is een goede keus omdat je er thuis ook lekker zachtjes op kunt scheuren en het clean van Dolf Koch is beroemd. Bij kleine optredens heb je toch geen 100 Watt nodig? Twintone heeft ingebouwde powersoak met luidsprekerfilter dus je kunt extra behoefte aan vermogen via de PA regelen. Ben benieuwd naar je bevindingen.

piezo
3 augustus 2002, 14:04
En nog iets. Wat IEDEREEN nou eens zou moeten leren is dat je TIEN KEER ZOVEEL VERMOGEN NODIG HEBT OM TWEE KEER ZO HARD TE GAAN. Dus een 100 Watt versterker gaat maar 2 keer zo hard als een 10 Watt oefenbakkie en maar 4 keer zo hard al een 1 Wattje.

Thomasvv
3 augustus 2002, 14:06
dat ook niet eens.. het hangt ook heeel erg af van de speakers... Ik heb mijn 100W gitaarcomnbo met 1x12" es aan een 4x12"-kast gehangen, en blazen dat dat kreng deed... phew..

Eko
4 augustus 2002, 20:15
Welke gek oefent er met een 100 Watt bak ? Thuis kun je er niet mee uit de voeten en met een optreden kun je hem ook niet openzetten.
Je zult dus altijd moeten knijpen. Na veel spelen vindt ik dat het geluid thuis en bij een optreden beter is met een kleiner combo van 30 tot 65 watt.
Je kunt dan in ieder geval het geluid zo krijgen als een buizenbak hoort te klinken.
Met een microfoon of een directe lijnuitgang naar de P.A. en het is perfect te regelen door een geluidsman.
Als je jullie zeggen dat het veel minder heavy staat op een podium , dan hebben jullie gelijk.
N.B. Ik ken bands ( en niet de minsten ) die op een podium complete stacks hebben staan , tot aan podia vol maar daar staan er maar een paar van aan.
Brian May speelt b.v. op een paar Vox AC 30 versterkers en de rest staat er voor de sier.
Ook trouwens om jullie het idee te geven dat je de hele wanden nodig hebt. Commercieel behoorlijk interessant.
Greetz martin