PDA

View Full Version : Kop zwaar



JvD.
18 mei 2004, 09:58
mijn gitaar is kop zwaar, dus als je hem omhangt moet je constant de nek dragen of je strap trekt je hele shirt scheef, ik durf me "strap vastmaak knopjes" niet te verplaatsen want wil me gitaar zo min mogelijk verminken.

als er niets anders op zit hoe maak ik het oude gat dan dicht.
de "strap vastmaak knopjes" zitten bij het begin van de hals, dus op de achterkant, en op de tail, het is een IC model.

Antoon
18 mei 2004, 10:51
Als je het totaalgewicht van de gitaar niet wil verhogen kun je er speciale lichtgewicht stemmechanieken opzetten (die bestaan) of de draagbandknop bij de hals 'verlengen'. Dat doe je door bijv. een stalen buisje van ca. 10cm erop te schroeven zodat je draagband zo'n 10 cm van de body afzit. Zit er behalve de mechanieken nog andere zware hardware op de kop?

helleke
18 mei 2004, 11:02
Zit er behalve de mechanieken nog andere zware hardware op de kop?

Mijn God,wat een antwoord!!?? Antoon, wat denk jij dat er verder nog op de kop kan zitten?? :???:
En denk je dat lichtere stemmechanieken dit probleem zal verhelpen? Je hebt t over een paar gram of zo.

Er zijn riempjes in de handel die je aan je bovenbeen kan vastmaken zodat je gitaar stabiel blijft hangen zonder dat je er last van heb.

Rubenios
18 mei 2004, 11:06
loop je wel voor lul met zown riempje aan je been...

ist geschroefde hals? in dat geval zet de strap eens vast daaraan...

Antoon
18 mei 2004, 11:15
zo gek is dat niet. Bij oude Precision bassen is dit een bekend probleem en lichte mechanieken een veelgebruikte oplossing. 50 gram extra op de kop geeft relatief veel 'draaimoment' aan de kop

helleke
18 mei 2004, 11:15
Nee je loopt niet echt voor lul want je gitaar hangt ervoor, of je moet m onder je oksels hangen :wink:

MuNKeY
18 mei 2004, 11:40
ik heb een oude ibanez bas ('81 roadster) en die is ook erg kopzwaar
ik ga ook binnenkort de stem mechanieken vervangen , ik heb er een paar losse gehad ooit , die dingen zijn samen toch gauw een paar honder gram dat is ongeveer het balans wat ik dan nodig heb , op mn yamaha bas zitten hele kleine en hele lichte stem mechanieken op , die bestel ik me gewoon en gebruik ik die (als ze passen)

deze ga ik erin zetten
http://www.ibanez.com/parts/2004_PARTS/el_bass/parts/images/2MH1CB222C.jpg

deze zitten er nu in :

http://www.ibanez.com/parts/2000_PARTS/El-Bass/2MH1ATK4C.jpg

alleen een iets ouder type , dus groter + zwaarder



voor gitaar is dit denkik bijna hetzelfde

IndiepoprockJesse
18 mei 2004, 11:41
Een maat van mij heeft dit probleem ook bij zijn nieuwe linkshandige Epi SG..

Kan je dit oplossen door je gitaarband anders te stellen ofzo?!

Jesse//

helleke
18 mei 2004, 11:44
Dus jullie gaan me nu vertellen dat wanneer ik lichtere stemmechanieken op mn gitaar zet(want we hebben t over een gitaar en geen basgitaar) dat een paar gram lichter mn shirt niet meer scheeftrekt?? BULL!! :razz:

bert k
18 mei 2004, 11:47
Het kan echt schelen. De gitaarhals werkt als een hefboom, en door de lengte tellen die paar gram (eerder een paar tientallen grammen) veel zwaarder.
Maar ff over die draagbandknop: waar zit ie nou precies? Wat voor gitaar? Fotootje? Er is best wel wat op te verzinnen.

PeteRS
18 mei 2004, 12:32
Het kan echt schelen. De gitaarhals werkt als een hefboom, en door de lengte tellen die paar gram (eerder een paar tientallen grammen) veel zwaarder.

Dan kun je net zo goed je hals inkorten. Of een extra zware tremolo of brug erop schroeven. :-D

cas121
18 mei 2004, 13:42
pff en al die moeite omdat je shirt scheef getrokken wordt.. gebeurt met elke gitaar wel, neem nou een lp std, perfect in balans maar door het gewicht loopt het toch wel aan je kleren te sjorren, tenminste, wanneer je niet zo'n levend standbeeld op het podium probeert uit te hangen...

s
18 mei 2004, 14:04
Tip:
Hang een stukje lood aan je gitaar daar waar je draagband aan de body (onderkant) vastzit. Hoeft niet groot te zijn. Is misschien niet heel mooi, maar met een beetje creativiteit kan je het wel camoufleren. Het voordeel hiervan is dat je niet aan je gitaar hoeft te sleutelen en het is goedkoop.

Rubenios
18 mei 2004, 14:16
Tip:
Hang een stukje lood aan je gitaar daar waar je draagband aan de body (onderkant) vastzit. Hoeft niet groot te zijn. Is misschien niet heel mooi, maar met een beetje creativiteit kan je het wel camoufleren. Het voordeel hiervan is dat je niet aan je gitaar hoeft te sleutelen en het is goedkoop.

dat vind k nou een mooie tip :) (Y)

JvD.
18 mei 2004, 14:28
pff en al die moeite omdat je shirt scheef getrokken wordt.. gebeurt met elke gitaar wel, neem nou een lp std, perfect in balans maar door het gewicht loopt het toch wel aan je kleren te sjorren, tenminste, wanneer je niet zo'n levend standbeeld op het podium probeert uit te hangen...

je begrijpt er werkelijk niets van, als een gitaar kop zwaar is dan loop je dus de hele tijd de nek te dragen, dus ben je 100 keer langzamer.

JvD.
18 mei 2004, 14:33
Dus jullie gaan me nu vertellen dat wanneer ik lichtere stemmechanieken op mn gitaar zet(want we hebben t over een gitaar en geen basgitaar) dat een paar gram lichter mn shirt niet meer scheeftrekt?? BULL!! :razz:

natuurkunde:
de nek hoelang is die ongeveer ? maakt niet uit, in de natuurkunde is er een formule voor "arm" die je hier zou kunnen uitleggen als.
lengte van draaipunt tot gewicht keer massa van het gewicht[in newton]
met andere woorden: de nek lengte x het aantal gram x 9,81 , is het werkelijke gewicht.

Rubenios
18 mei 2004, 14:34
pff en al die moeite omdat je shirt scheef getrokken wordt.. gebeurt met elke gitaar wel, neem nou een lp std, perfect in balans maar door het gewicht loopt het toch wel aan je kleren te sjorren, tenminste, wanneer je niet zo'n levend standbeeld op het podium probeert uit te hangen...

je begrijpt er werkelijk niets van, als een gitaar kop zwaar is dan loop je dus de hele tijd de nek te dragen, dus ben je 100 keer langzamer.

maakt nie uit hoe je hem houdt je zult de nek toch echt altijd moeten dragen hoor :)

cas121
18 mei 2004, 14:38
oh ik begrijp het niet he?

ik lees in je eerste post toch echt dat je het hebt over je shirt (en ok, ook dat je je hals draagt) en ook in een reply zeurt iemand over een shirt..

Ik heb zelf oa ook een SG std, die ook kopzwaar zijn, aangezien je hand toch meestal in de buurt van je hals is (lijkt me) moet dat niet hetgene zijn wat je trager maakt...

luister, ik wil je geloven als je het a-relaxed vind omdat een gitaar met een wat andere balans je spel benadeelt, das individueel verschillend maar met dat shirt.... zijn we hier met modeshows bezig of gewoon lekker met gitaren?

scoor anders eens een band met meer grip, dat scheelt ook

Iceman
18 mei 2004, 14:58
De 1 zal het vervelender vinden dan de ander als de gitaar neck-heavy is.
Ik hou er ook niet van als je steeds de neck moet ondersteunen.

Kunt het oplossen door een plak lood in je potmeterruimte aan de achterkant te gooien. Wat van dat schiumspul ertussen zodat de boel niet klettert en ook niet tegen je potmeters aankomt, klaar is kees.
De gitaar wordt wel iets zwaarder, maar zal nog stukken lichter zijn dan een Gibson Les Paul.

Keep those iceman's rockin'.

Static-M
18 mei 2004, 15:00
Dus jullie gaan me nu vertellen dat wanneer ik lichtere stemmechanieken op mn gitaar zet(want we hebben t over een gitaar en geen basgitaar) dat een paar gram lichter mn shirt niet meer scheeftrekt?? BULL!! :razz:

natuurkunde:
de nek hoelang is die ongeveer ? maakt niet uit, in de natuurkunde is er een formule voor "arm" die je hier zou kunnen uitleggen als.
lengte van draaipunt tot gewicht keer massa van het gewicht[in newton]
met andere woorden: de nek lengte x het aantal gram x 9,81 , is het werkelijke gewicht.

Niet helemaal correct, het gewicht blijft hetzelfde. De kracht echter is idd wel ongeveer neklengte * gewicht kop * 9,81. Het bodygewicht doe je echter ook maal 9,81 en maal de afstand van draaipunt tot zwaartepunt body.

helleke
18 mei 2004, 15:01
Hehe! :D Een beetje gitaar hangt gewoon in balans omdat de fabrikant daar ( hopelijk) rekening mee houdt en nou kun je met formules aankomen maar dat zal me een worst zijn.Hangt tie niet naar je zin en trekt tie je shirt scheef dan moet je daar wat aan doen. maar begin nou niet ( en anderen) over dat lichtere stem-mechanieken je shirt niet meer scheef trekt want dat vind ik nog steeds grote klinkklare onzin.
Voorbeeld: Ik heb bv een Gibson Les Paul, en dat zijn niet de lichtste gitaren.Nou vind ik dat de body te zwaar is en mn hals de hele tijd omhoog wijst.Dus dan koop ik maar een lekker zwaar setje mechanieken en hoppa, hij hangt weer lekker recht :-? Wederom BULL! 8-)

Negative K3 fan
18 mei 2004, 15:04
les pauls trekken anders ook wel behoorlijk aan je shirt.

helleke
18 mei 2004, 15:07
les pauls trekken anders ook wel behoorlijk aan je shirt.

Dus?? Andere mechanieken kopen?

Mithrandir
18 mei 2004, 15:09
Hehe! :D Een beetje gitaar hangt gewoon in balans omdat de fabrikant daar ( hopelijk) rekening mee houdt en nou kun je met formules aankomen maar dat zal me een worst zijn.Hangt tie niet naar je zin en trekt tie je shirt scheef dan moet je daar wat aan doen. maar begin nou niet ( en anderen) over dat lichtere stem-mechanieken je shirt niet meer scheef trekt want dat vind ik nog steeds grote klinkklare onzin.
Voorbeeld: Ik heb bv een Gibson Les Paul, en dat zijn niet de lichtste gitaren.Nou vind ik dat de body te zwaar is en mn hals de hele tijd omhoog wijst.Dus dan koop ik maar een lekker zwaar setje mechanieken en hoppa, hij hangt weer lekker recht :-? Wederom BULL! 8-)

Die lichtere stemmechanieken kunnen wel net voor dat omslagpunt zorgen dat de krachten gelijk zijn en de gitaar dus beter in balans is. Het is hetzelfde principe als het stuk lood in de body om die kant zwaarder te maken. Dus echt onzin is het niet hoor Helleke.


denk ik :roll:

telecastermaster
18 mei 2004, 15:14
Kop d'r af: :P

http://www.gfimusicalproducts.com/Images/Gene%20and%20History/Headless%20Bass.jpg

s
18 mei 2004, 15:16
is die gitaar vorige week in irak geweest toevallig? ik meen daar iets van te hebben gezien op internet, en zelfs bij Nova hadden ze het erover!

EmgMaster
18 mei 2004, 16:36
:-D :-D :-D

helleke
18 mei 2004, 16:54
Hehe! :D Een beetje gitaar hangt gewoon in balans omdat de fabrikant daar ( hopelijk) rekening mee houdt en nou kun je met formules aankomen maar dat zal me een worst zijn.Hangt tie niet naar je zin en trekt tie je shirt scheef dan moet je daar wat aan doen. maar begin nou niet ( en anderen) over dat lichtere stem-mechanieken je shirt niet meer scheef trekt want dat vind ik nog steeds grote klinkklare onzin.
Voorbeeld: Ik heb bv een Gibson Les Paul, en dat zijn niet de lichtste gitaren.Nou vind ik dat de body te zwaar is en mn hals de hele tijd omhoog wijst.Dus dan koop ik maar een lekker zwaar setje mechanieken en hoppa, hij hangt weer lekker recht :-? Wederom BULL! 8-)

Die lichtere stemmechanieken kunnen wel net voor dat omslagpunt zorgen dat de krachten gelijk zijn en de gitaar dus beter in balans is. Het is hetzelfde principe als het stuk lood in de body om die kant zwaarder te maken. Dus echt onzin is het niet hoor Helleke.


denk ik :roll:

:D Probeer t eens Mith. We hebben t hier over grammetjes en niet over kilo's :razz:

kokteejl
18 mei 2004, 18:07
les pauls trekken anders ook wel behoorlijk aan je shirt.

Is de mijne dan een uitzondering ofzo....ofwel merk ik het niet

THW
18 mei 2004, 19:38
of je neemt een headless-gitaar ben je helemaal van het gezeik af

SilverFoo
18 mei 2004, 19:41
Whahaha... wat een gezeur zeg, je bent toch geen modepop? Wat rukt dat nou, als je tshirt scheeft trekt. Een gitaar is gewoon zwaar (behalve cheapy strats) en daar moet je maar mee leven. Ik denk niet dat die paar grammetjes een effect zullen hebben :D


haha... wat een vage topic zeg.. haha :D

Chris Wolstenholme
18 mei 2004, 22:13
1 zin:

hang is een bas om :-D

Mithrandir
18 mei 2004, 22:35
Hehe! :D Een beetje gitaar hangt gewoon in balans omdat de fabrikant daar ( hopelijk) rekening mee houdt en nou kun je met formules aankomen maar dat zal me een worst zijn.Hangt tie niet naar je zin en trekt tie je shirt scheef dan moet je daar wat aan doen. maar begin nou niet ( en anderen) over dat lichtere stem-mechanieken je shirt niet meer scheef trekt want dat vind ik nog steeds grote klinkklare onzin.
Voorbeeld: Ik heb bv een Gibson Les Paul, en dat zijn niet de lichtste gitaren.Nou vind ik dat de body te zwaar is en mn hals de hele tijd omhoog wijst.Dus dan koop ik maar een lekker zwaar setje mechanieken en hoppa, hij hangt weer lekker recht :-? Wederom BULL! 8-)

Die lichtere stemmechanieken kunnen wel net voor dat omslagpunt zorgen dat de krachten gelijk zijn en de gitaar dus beter in balans is. Het is hetzelfde principe als het stuk lood in de body om die kant zwaarder te maken. Dus echt onzin is het niet hoor Helleke.


denk ik :roll:

:D Probeer t eens Mith. We hebben t hier over grammetjes en niet over kilo's :razz:

Het zal maar net dat ene grammetje schelen..... :lol: