PDA

View Full Version : M'n elementen zitten verkeerd...



Phyrexian
18 mei 2004, 09:48
Hey guys,

ik heb al enkele jaren een oude BC Rich Ironbird gitaar; ééntje uit de Platinum reeks die door de vorige eigenaar serieus gemod is.
Zo zit er een vast brug op ipv die shitty floyd van BC Rich en zijn ook de stock BC Rich pickups vervangen door twee Seymour Duncan elementen.

Ik heb nu eens uitgezocht welke elementen er concreet inzitten en wat blijkt... in de neck positie zit een Seymour Duncan Jeff Beck Humbucker en in de bridge positite zit een Seymour Duncan Jazz Humbucker. Deze combinatie klinkt vrij goed eigenlijk op deze gitaar.
Nu heb ik eens de website van Seymour Duncan bekeken en ze raden deze pickups in combinatie sterk aan, MAAR dan wel in de omgekeerde positie namelijke de JB in de bridge en de Jazz in de neck. Dit zou meer output geven in de bridge en mooiere blues/clean tones in de neck.

Nu wil ik dus graag m'n elementen laten omwisselen. Waar zou ik dit best laten doen in België? Oh ja, en m'n gitaar mag wel eens een onderhoud krijgen.

thanks,

Bart

Maiden Michiel
18 mei 2004, 10:25
Kan je het niet zelf doen?

Phyrexian
18 mei 2004, 11:18
Ik kan niet solderen, en ben het ook niet van plan om het te leren eigenlijk. Ik laat het liever over aan een vakman, die dan meteen ook m'n output-jack vervangt (is hélemaal verroest en is nogal noisy).

dejohan
18 mei 2004, 11:31
Je kan dat in ongeveer elke gitaarwinkel laten doen.
Als je in antwerpen woont, moet je de winkel in kipdorp eens proberen, ik ken zowel de uitbater als de gitaarreparatuer (zijn broers), en dat zijn ok kerels.

sebass
18 mei 2004, 11:41
Zonde van het geld joh. Je kunt het echt makkelijk zelf doen. Ook de jack output vervangen. Maak de gitaar maar eens open en kijk goed hoe het zit. Het zal je echt meevallen.
Succes.

Iced Dragon
18 mei 2004, 12:36
ja, kga me ook eens verdiepen in elektriciteit en leren solderen.
Zou ook 't een en't ander willen veranderen aan mijn ESP

bert k
18 mei 2004, 12:43
Strak solderen in 1 les!

1) Soldeerbout tegen draadje houden, draadje lekker warm laten worden.
2) Harskernsoldeer erbij, soldeer uit laten vloeien tot het draadje zilverkleurig is.
3) Soldeerpunt (bijv potmeter, of outputjack) zelfde verhaal, warmstoken en sodeer laten vloeien.
4) Draadje tegen soldeerpunt houden, geen soldeer meer toevoegen, bout ertegen, en ziet! de soldeer vloeit in elkaar. Afkoelen, klaar.

birt
18 mei 2004, 13:10
ik wil dat wel ff doen als je wil, een winkel gaat heel duur worden

ben toch ook van mechelen, ver kan je niet wonen

dejohan
18 mei 2004, 13:47
Strak solderen in 1 les!

1) Soldeerbout tegen draadje houden, draadje lekker warm laten worden.
2) Harskernsoldeer erbij, soldeer uit laten vloeien tot het draadje zilverkleurig is.
3) Soldeerpunt (bijv potmeter, of outputjack) zelfde verhaal, warmstoken en sodeer laten vloeien.
4) Draadje tegen soldeerpunt houden, geen soldeer meer toevoegen, bout ertegen, en ziet! de soldeer vloeit in elkaar. Afkoelen, klaar.

Wel eerst effe oefenen en een paar losse draadjes voordat je in je gitaar gaat zitten prutsen :wink:

michielv
20 mei 2004, 20:58
Overigens is het een kwestie van smaak: Rutger (Velders, de versterker goeroe uit Grunn) vond voreger in zijn Gibbo Explorer het geluid van de hals pup in brugpositie mooier dan dat van de brugpup dus heeftie ze omgedraaid (hij speelde toch alleen maar op de brugpup).

EVH speelt ook op een relatief lage output hummer en vindt dat mooier dan een super distortion oid. En velen met hem.

Dus als je geluid je nu bevalt: waarom niet zo laten?

NeeraDJ
21 mei 2004, 00:59
Strak solderen in 1 les!

1) Soldeerbout tegen draadje houden, draadje lekker warm laten worden.
2) Harskernsoldeer erbij, soldeer uit laten vloeien tot het draadje zilverkleurig is.
3) Soldeerpunt (bijv potmeter, of outputjack) zelfde verhaal, warmstoken en sodeer laten vloeien.
4) Draadje tegen soldeerpunt houden, geen soldeer meer toevoegen, bout ertegen, en ziet! de soldeer vloeit in elkaar. Afkoelen, klaar.

Dat warmstoken van het draad en het soldeerpunt zelf hoeft toch niet eens? Ik dacht dat dat juist een vervelende werking zou kunnen hebben.

bert k
21 mei 2004, 09:43
Als je het niet warm maakt met een soldeerbout dan smelt de soldeer toch niet? Solderen=warmstoken

Static-M
21 mei 2004, 13:37
Ik maak dingen altijd het liefst zo kort mogelijk warm, weet je zeker dat er niks kapot gaat. Meestal smelt ik het tin en "drup" ik het op het te solderen onderwerp.

NeeraDJ
21 mei 2004, 15:19
Als je het niet warm maakt met een soldeerbout dan smelt de soldeer toch niet? Solderen=warmstoken

Het soldeer op het puntje van je bout zelf is dan toch al gesmolten, dus wanneer je dat op het draadje en het andere punt toevoegt zou je al een goede verbinding hebben.

bert k
21 mei 2004, 15:58
Nee, dat is de fout die de meeste mensen maken. Als het koper van het draadje (of van de pormeter of wat dan ook) koud is en er valt een druppel hete soldeer op dan hecht dat slecht, dus slechte geleiding.
De beste manier (tenminst, zo heb ik het geleerd) is het draadje zo warm maken dat het soldeer vanzelf smelt. Je krijgr dan een soort reactie tussen het koper en het soldeer, waardoor de materialen een beetje mengen.
Het is niet zo erg om het lekker heet te maken, de onderdelen kunnen er best tegen. Je houd dus de bout op het soldeerpunt, en je voelt met het soldeer of het al smelten wil, zonder de bout aan te raken. Bij draad merk je het vanzelf: als het koper zo heet wordt dat de isolatie gaat smelten moet je stoppen...(iets eerder zelfs :) )