PDA

View Full Version : Betaalbare buizenversterker



dejohan
17 mei 2004, 23:53
Hoi,
Ik heb altijd op trasistor versterkers gespeeld, buizen dat leek mij iets voor snobs.
Maar in het repetitiehok waarin we nu spelen, kunnen we vrij gebruik maken van oude Fender buizenversterkers: een dual showman en een bassman.
En ik ben helemaal totaal verkocht. Ik wil een buizenamp!
Nadeel van die vintage dingen is dat er geen master of gain knop op staat. Overdrive is dus redelijk onmogelijk (tenzij je je oren wil kapotmaken)
Ik heb ook een Fender Hot Rod Deluxe mogen proberen, en die stond mij al veel meer aan. Lekker scheurkanaal.

Wat ik eigenlijk wil is een lampen combo, een mooie reverb, een mooi clean kanaal, en een mooi scheurkanaal, maar geen heavy metal distortion. Wat ik speel gaat van surf achtige dingen tot 70's garagerock, dus echt veel distortion gebruik ik niet, eerder een soort natural boost/gain, maar hij mag wel gaan tot 'heavy punk'.
Ik wil EQ settings op elk kanaal (treb, mid en bas), een contour voor de overdrive, een effects loop en als het kan line-out voor extra kast, DI en Hoofdtelefoon uitgang.

Wat voor geluid hij moet hebben weet ik niet goed. Ik hou heel veel van die Hot Rod Deluxe, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit een AC30 of een Mesa Boogie geprobeerd (en die zijn toch te duur voor mij). Marschall al wel, maar dat is me toch iets te veel metal/blues, ik wil liever een pop/punk geluid.

Ik ben ernstig aan het denken om zo'n Hot Rod Deluxe to kopen, Maar eerst wil ik vragen of iemand mij suggesties kan geven over andere tube amps van die prijsklasse. Zijn vb peavy of laney tube amps iets?
Ik wil niet meer betalen dan zo'n 500 a 800 Euro. Ik weet het, niet veel, maar ik heb niet meer geld.
Oh ja: ik speel op een Jazzmaster.

birt
18 mei 2004, 10:09
fender prosonic misschien?

Marc Oblivian
18 mei 2004, 10:28
Hoi,
Ik heb altijd op trasistor versterkers gespeeld, buizen dat leek mij iets voor snobs.
Maar in het repetitiehok waarin we nu spelen, kunnen we vrij gebruik maken van oude Fender buizenversterkers: een dual showman en een bassman.
En ik ben helemaal totaal verkocht. Ik wil een buizenamp! .

You snob!!!! :-D
Nee, aan de bovenstaande muzieksoorten te zien zit je met een Fender denk ik wel goed...
Wat ik dus zou doen is een beetje aardige Fender amp op de kop proberen te tikken voor niet al te veel geld.
Daarnaast zou ik een goed overdrivepedaal kopen om toch nog wat meer scheur uit de versterker te halen. Op die manier heb je een vrij breed scala aan geluiden.
Vragen over het pedaal zou ik even onder effecten plaatsen...

Antoon
18 mei 2004, 11:01
Je kunt die BM en die DS trouwens goed vinden 2de hands. Beide kom je uit de 70er jaren regelmatig tegen, meestal voor rond de 500 als combo en 200-300 als top. In feite kun je de rest met pedaaltjes doen (reverb, overdrive). Hotrod is ook een goed klinkende versterker maar de 70s Fenders zijn iets beter gebouwd. Misschien is die Prosonic ook niet zo gek..

dejohan
18 mei 2004, 11:43
Hoi,
Ik heb altijd op trasistor versterkers gespeeld, buizen dat leek mij iets voor snobs.
Maar in het repetitiehok waarin we nu spelen, kunnen we vrij gebruik maken van oude Fender buizenversterkers: een dual showman en een bassman.
En ik ben helemaal totaal verkocht. Ik wil een buizenamp! .

You snob!!!! :-D
Nee, aan de bovenstaande muzieksoorten te zien zit je met een Fender denk ik wel goed...
Wat ik dus zou doen is een beetje aardige Fender amp op de kop proberen te tikken voor niet al te veel geld.
Daarnaast zou ik een goed overdrivepedaal kopen om toch nog wat meer scheur uit de versterker te halen. Op die manier heb je een vrij breed scala aan geluiden.
Vragen over het pedaal zou ik even onder effecten plaatsen...

Pedaaltjes zijn leuk, maar ik hou meestal toch wel meer van een scheurkanaal. Ik heb de indruk dat het origineel gitaargeluid mooier doorkomt bij een tube-oversturing, terwijl een pedaaltje er toch het originele geluid meer vervormt en je meer het geluid van het pedaaltje krijgt ipv de gitaar (uitgezonderd die pedaaltjes met een echt tube in waarschijnlijk.
Ik heb momenteel een Marshal guv'nor, originele uitgave, en die zou het tube geluid mooi imiteren. Ik vind het een goed pedaaltje, maar toch niet te vergeleiken met een echte tube vind ik.

Jeroenvanhulsteijn
18 mei 2004, 14:34
op gitaarmarkt staat een Kock KC50 deluxe. Ik geloof 350 euro. Mss interessant voor je.

InternEd
18 mei 2004, 16:37
Wat ik eigenlijk wil is een lampen combo, een mooie reverb, een mooi clean kanaal, en een mooi scheurkanaal, maar geen heavy metal distortion.Ik wil EQ settings op elk kanaal (treb, mid en bas), een contour voor de overdrive, een effects loop en als het kan line-out voor extra kast, DI en Hoofdtelefoon uitgang.


Volgens mij heeft de Koch Twintone dat allemaal aan boord.
Hangt 't er alleen nog om wat je betaalbaar vindt :D

Groeten, Ed.
(gelukkige bezitter ervan)

dejohan
18 mei 2004, 16:52
Je kunt die BM en die DS trouwens goed vinden 2de hands. Beide kom je uit de 70er jaren regelmatig tegen, meestal voor rond de 500 als combo en 200-300 als top. In feite kun je de rest met pedaaltjes doen (reverb, overdrive). Hotrod is ook een goed klinkende versterker maar de 70s Fenders zijn iets beter gebouwd. Misschien is die Prosonic ook niet zo gek..

200-300 voor een top, en 500 voor een combo? Als je eentje voor die prijs vindt, kan je me dan PM'en ofzo?
Nog een vraagje: is het mogelijk om op zo'n amp een gain/master volume te installeren, zodat ik toch een buiznoversturing kan krijgen zonder mezelf doof te spelen? En zoja, is dit een dure aangelegenheid?

@ de mensen die Koch aanraden: zijn dat goeie amps? Ik had er nooit van gehoord. Wat voor geluid geven ze?

lupoloco
18 mei 2004, 17:19
laney buizenamps? zijn vrij goedkoop te vinden, iemand meer info?

schizo910
18 mei 2004, 17:33
De Koch Multitone heeft een heel mooi clean geluid, te vergelijken met het bekende Fenderclean. Het scheurkanaal zit ergens tussen een Marshall en een Mesa in. maar je zult het echt uit moeten proberen om het te weten te komen. Ik doe de mijne i.i.g. nooit meer weg.

marc_o
18 mei 2004, 21:44
prosonic is inderdaad een optie (is ook fender, maar dan met schakelbare overdrive aan boord), maar vergeet ook de Peavey classic series niet, die zijn echt dik in orde.
Daarvan staat een leuke bespreking met de features in de laatste Gitarist.

Stevie
19 mei 2004, 00:06
Fender is the way to go lijkt mij. Grappig dat je al een Hotrod de luxe hebt geprobeerd want dat is op het moment de meest betaalbare goeie Fender amp. Het ding kost je nieuw ongeveer 700-800 euro. Zeker weten dat je voor dat geld niets beters vind. Ik heb al heel wat fender amps mogen bespelen waarvan de meeste vintage. Maar die Hot rod heb ik nu zelf ook al een tijdje en er komt niks dichter in de buurt van eie ouwe Fender sound dan dit versterkertje. De enige fender amps die beter klinken zij of vintage of Custom shop. Maar dan betaal je een veelvoud van wat je nu kwijt bent. De blues de ville is ook wel leuk maar is meer modern kwa sound en ook een stukkie duurder. Peavy classic is ook wel aardig maar het is nog steeds geen Fender sound. Fender op Fender is de way to go ;) Zeker als je surf muziek wil maken.

Phyrexian
19 mei 2004, 09:10
Misschien een 20 of 40 watt Traynor combo wel wat voor jou. Ze hebben dezelfde clean als een Fender maar een beter distortion kanaal. Geen metaldistortion, maar een goeie rocksound.
Ik hoor er veel goeds over en moest ik geld te veel hebben zou'k zeker ééntje kopen.
Meer info op: http://www.yorkville.com/

Mitch
20 mei 2004, 11:31
In jouw prijsklasse en zeker voor de lage gain kun je zeer goed slagen voor een Conquest. Even zoeken op Bobsmusicstore als ik me niet vergis. Google even, dan kom je er wel.
Bieden precies wat je zoekt !

BartL
20 mei 2004, 14:47
Maar die Conquest doosjes hebben in het clean kanaal ook een gain knop. Dat heeft Marshall ook...en die zijn op hoog volume dus niet 100% clean. Heb je dit 'probleem' bij de Conquest amps niet?

Mitch
20 mei 2004, 14:57
Naar wat ik gehoord heb blijven ze juist ontzettend goed clean op hoog volume.

Baker
25 mei 2004, 18:36
De Koch Multitone heeft een heel mooi clean geluid, te vergelijken met het bekende Fenderclean. Het scheurkanaal zit ergens tussen een Marshall en een Mesa in. maar je zult het echt uit moeten proberen om het te weten te komen. Ik doe de mijne i.i.g. nooit meer weg.

Ik ook niet :cool:

Baker
25 mei 2004, 18:37
Hoi,
Ik heb altijd op trasistor versterkers gespeeld, buizen dat leek mij iets voor snobs.
Maar in het repetitiehok waarin we nu spelen, kunnen we vrij gebruik maken van oude Fender buizenversterkers: een dual showman en een bassman.
En ik ben helemaal totaal verkocht. Ik wil een buizenamp!
Nadeel van die vintage dingen is dat er geen master of gain knop op staat. Overdrive is dus redelijk onmogelijk (tenzij je je oren wil kapotmaken)
Ik heb ook een Fender Hot Rod Deluxe mogen proberen, en die stond mij al veel meer aan. Lekker scheurkanaal.

Wat ik eigenlijk wil is een lampen combo, een mooie reverb, een mooi clean kanaal, en een mooi scheurkanaal, maar geen heavy metal distortion. Wat ik speel gaat van surf achtige dingen tot 70's garagerock, dus echt veel distortion gebruik ik niet, eerder een soort natural boost/gain, maar hij mag wel gaan tot 'heavy punk'.
Ik wil EQ settings op elk kanaal (treb, mid en bas), een contour voor de overdrive, een effects loop en als het kan line-out voor extra kast, DI en Hoofdtelefoon uitgang.

Wat voor geluid hij moet hebben weet ik niet goed. Ik hou heel veel van die Hot Rod Deluxe, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit een AC30 of een Mesa Boogie geprobeerd (en die zijn toch te duur voor mij). Marschall al wel, maar dat is me toch iets te veel metal/blues, ik wil liever een pop/punk geluid.

Ik ben ernstig aan het denken om zo'n Hot Rod Deluxe to kopen, Maar eerst wil ik vragen of iemand mij suggesties kan geven over andere tube amps van die prijsklasse. Zijn vb peavy of laney tube amps iets?
Ik wil niet meer betalen dan zo'n 500 a 800 Euro. Ik weet het, niet veel, maar ik heb niet meer geld.
Oh ja: ik speel op een Jazzmaster.

Maar dit klinkt inderdaad als een Koch Twintone! :cool: