PDA

View Full Version : Op welke Ohm aansluiten?



Dream Theater
17 mei 2004, 23:20
Ik heb een JCM 900 en een 1960 A cab.
Hier kan ik dus op kiezen hoeveel Ohm dat ik wil gebruiken maar wat kan ik nou het beste kiezen?!?

Ik kan kiezen tussen (4) 16 ohm of 8 ohm op de box en op de top.
Ik weet niet of t van belang is maar ik speel gewoon mono.
Ik hoop dat een of andere techneut me dit even kan uitleggen :)

Gr. en alvast bedankt! :P
Erik

andy
17 mei 2004, 23:28
Nog 1 keer dan. :-D Ohmage van box en top moeten gelijk zijn.
Wanneer dat niet mogelijk is, dan moet de box altijd een hoger ohmage hebben dan de amp.
Anders speel je op termijn je eindtrap naar de klote. Maar met jouw combinatie dus gelijk ohmage.

Dream Theater
17 mei 2004, 23:50
haha je ik had al gezien dat er het nodige was gevraagd over Ohm sorry dat ik zo lastig ben! ;-)

Maar in ieder geval bedankt voor je antwoord! :cool:

andy
18 mei 2004, 11:03
Geeft niet en graag gedaan. :)

Antoon
18 mei 2004, 11:12
Als je de keuze hebt zou ik geneigd zijn de 16 ohm uit- en ingangen gebruiken omdat je dan de volledige eindtrafo-wikkeling gebruikt. Maar misschien maakt het wel niets uit. Is wel makkelijk te proberen trouwens..

Negative K3 fan
18 mei 2004, 15:15
Nog 1 keer dan. :-D Ohmage van box en top moeten gelijk zijn.
Wanneer dat niet mogelijk is, dan moet de box altijd een hoger ohmage hebben dan de amp.
Anders speel je op termijn je eindtrap naar de klote. Maar met jouw combinatie dus gelijk ohmage.

bij buizenamps moet de box juist eventueel een lagere impedantie hebben, dit ivm de uitgangstrafo die bij transistor versterkers niet aanwezig is waardoor je bij transistorversterkers juist een hogere impedantie box moet hebben.

maar gewoon proberen ze te matchen, dat is het beste natuurlijk.

andy
18 mei 2004, 15:51
bij buizenamps moet de box juist eventueel een lagere impedantie hebben, dit ivm de uitgangstrafo die bij transistor versterkers niet aanwezig is waardoor je bij transistorversterkers juist een hogere impedantie box moet hebben.



:???: :o Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. En wat bedoel je met JUIST EVENTUEEL??? Is dat heel af en toe???
Bedenk wel dat je met dit soort onduidelijke opmerkingen mensen op het verkeerde been zet. En die spelen daardoor misschien hun apparatuur naar de klote. :evil:

andy
18 mei 2004, 15:56
Als je de keuze hebt zou ik geneigd zijn de 16 ohm uit- en ingangen gebruiken omdat je dan de volledige eindtrafo-wikkeling gebruikt. Maar misschien maakt het wel niets uit. Is wel makkelijk te proberen trouwens..

Ik heb gehoord dat je geluid dan wat strakker klinkt, ook vanwege de wikkelingen. Ik ga het binnenkort checken door een box naar 16 ohm om te solderen.

Negative K3 fan
18 mei 2004, 16:57
bij buizenamps moet de box juist eventueel een lagere impedantie hebben, dit ivm de uitgangstrafo die bij transistor versterkers niet aanwezig is waardoor je bij transistorversterkers juist een hogere impedantie box moet hebben.



:???: :o Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. En wat bedoel je met JUIST EVENTUEEL??? Is dat heel af en toe???
Juist eventueel: als het zich voordoet dat je echt geen juiste speakerkast op je amp aan kunt sluiten

Bedenk wel dat je met dit soort onduidelijke opmerkingen mensen op het verkeerde been zet. En die spelen daardoor misschien hun apparatuur naar de klote. :evil:

sorry maar de impedantie van de box moet dus lager zijn bij buizen amps als je af wilt wijken.

hadv
19 mei 2004, 01:37
tsjonge, wat zijn we hardleers met zn allen

buizenversterkers NOOIT belasten met een box die een lagere impedantie heeft, hoger mag wel :evil:

BartL
19 mei 2004, 01:55
Wel cool als iedereen iets anders beweerd...
Not :(

ewoud
19 mei 2004, 10:58
haha jah, opdenduur snap je er niks meer van :lol: :cool:

IndiepoprockJesse
19 mei 2004, 12:00
hmm

8 ohm op top
16 ohm op cabinet

dat moet kunnen toch?! Cabinet heeft 16 ohm, dus kan de stroom tegengaan..

16 ohm op top
8 ohm op cabinet

dat zou niet moeten kunnen, als de top dan meer stroom doorlaat dan dat het cabinet zou tegenhouden, dan is het dus kablans..

heb ik het zo een beetje begrepen?!

Jesse//

ewoud
19 mei 2004, 12:57
jah zo lijkt het mij ook het duidelijkste :)

andy
19 mei 2004, 13:41
Mooi, geef die Neg K3 fan maar op zijn flikker, mij een beetje tegenspreken en ook nog onzin gaan uitkramen........ :evil: :-D

Negative K3 fan
19 mei 2004, 16:10
dat zou niet moeten kunnen, als de top dan meer stroom doorlaat dan dat het cabinet zou tegenhouden, dan is het dus kablans..

in dat geval is er meer druk op de eindbuizen die dat moeten leveren, absoluut niet gezond dus, maar als de cab nou meer stroom tegenhoudt dan de versterker levert komt die 'overgebleven' stroom in de uitgangstransformator en uit zich daar in warmte, veel warmte, wat dus niet goed is voor zo'n ding.

het is dus allebei sterk af te raden, maar ik heb van meerdere amp techs gehoord dat het 'veiliger' is een lagere impedantie cab aan te sluiten.

Baker
26 mei 2004, 09:10
hmm

8 ohm op top
16 ohm op cabinet

dat moet kunnen toch?! Cabinet heeft 16 ohm, dus kan de stroom tegengaan..

16 ohm op top
8 ohm op cabinet

dat zou niet moeten kunnen, als de top dan meer stroom doorlaat dan dat het cabinet zou tegenhouden, dan is het dus kablans..

heb ik het zo een beetje begrepen?!

Jesse//

Let wel, het wordt anders als je meerdere cabs aansluit.
Ik sluit mijn 8 ohm cab aan op de 8 ohm uitgang.
Maar als ik een extra 8 ohm cab gebruik sluit ik ze beide aan op twee 4 ohm uitgangen.

4+4=8 ofzo.

schwantz
26 mei 2004, 10:16
om de vraag te beantwoorden: liefste dus gewoon gelijk houden.

Gebruik op je marshall top de 16 ohms uitgang en op je 4*12 cabinet de 16 ohms (mono) ingang.

Gebruik je een full stack dus 2 cabinets, dan gebruik je op de top 2 keer 8ohm uit en op je cabinets 8 ohm ingang.

Zo kan er niets misgaan. 8-)

Baker
26 mei 2004, 10:30
om de vraag te beantwoorden: liefste dus gewoon gelijk houden.

Gebruik op je marshall top de 16 ohms uitgang en op je 4*12 cabinet de 16 ohms (mono) ingang.

Gebruik je een full stack dus 2 cabinets, dan gebruik je op de top 2 keer 8ohm uit en op je cabinets 8 ohm ingang.

Zo kan er niets misgaan. 8-)

Dat klopt dus juist niet is mij verteld.
:-?

Ik weet het ook niet precies, maar mij is het volgende verteld:
1 cab 8 ohm ==> 1x de 8 ohm uitang op top
2 cabs 8 ohm ==> 2x de 4 ohm uitgang op de top

En zo doe ik het dan ook maar.

schwantz
26 mei 2004, 10:45
ehmm, ik heb al dik een jaar een tsl100 met 1960a cab en daarop zit gewoon een 16 ohms uitgang en 2 keer een 8 ohms uitgang. een 4*12 cabinet kun je schakelen tussen 8 en 16 ohm. dus lijkt me logisch dat je bij gebruik van 1 cabinet gewoon 16 uit en 16 in gebruik, zo hoog mogelijk ohmage voor beiden.

FNaRK
26 mei 2004, 13:01
http://www.marshallamps.com/images/products/cabinets/images/stereo.jpg

To ensure the ultimate in flexibility, the 1960A (angled), 1960B (straight), 1960AV and 1960BV cabs are switchable between Mono (4 or 16 Ohms) and Stereo (8 Ohms per side). The two Mono impedance options provide extra amp matching capability while the cabinets' stereo capability makes them ideal for rack systems which typically run in stereo.