PDA

View Full Version : -=Wat zal ik kopen als beginner=-



Dkong
10 april 2002, 20:02
Ik ben van plan gitaar te gaan spelen, en ik vraag me af wat ik het beste kan doen. Ik heb volgens mij alleen een gitaar en een versterker nodig. Ik wil vooral bekende nummers zelf spelen, een hele brede lijn, van Scar Tissue van de Red Hot Chili Peppers tot metal-nummers zoals van Linkin Park maar ook ouderwetse Hardrock met van die vette solo's en een heleboel nummers van Guns N' Roses. Een beetje van alles dus. Maakt het veel uit welke soort gitaar ik koop? En ik neem aan dat ik hem per nummer moet stemmen ofzo om de perfecte klank te krijgen zoals in de originele versie van het nummer? Ik hoor van veel mensen dat ik het beste met een starterspakket kan beginnen, maar van anderen ook weer dat je het beste een losse gitaar en versterker uit kan zoeken. Ik houd het totaal het liefst onder de 300 euro (dat is het grootste probleem) maar als het een belangrijk verschil maakt ga ik wel tot 350. Nu vraag ik van jullie antwoordne op mijn vragen en ervaringen/adviezen.

Kjiratsiekoedel
10 april 2002, 20:25
WAARSCHUWING

WEET JE ZEKER DAT JE GITAAR WILT SPELEN??? HET IS NAMELIJK VERSLAVEND EN ALS JE EENMAAL BENT BEGONNEN, BLIJF JE HEEL DE DAG DOOR SPELEN. UITEINDELIJK ZAL JE DOOR UITDROGING STERVEN AANGEZIEN JE ZELFS VERGEET TE DRINKEN.

EINDE WAARSCHUWING


Je hoeft (meestal) niet voor ieder nummer opnieuw anders te stemmen.

Ik heb nog nooit een elektrische gitaar gekocht, maar toch mijn advies:
Ik zou gaan voor een losse versterker en gitaar (geen starterspakket). Ik zou denk ik verschillende gitaatwinkels aflopen en vragen wat ze voor dat bedrag te bieden hebben. Vervolgens speel je er wat op. Als je nog niet kan spelen, neem dan iemand mee die weet waarop moet worden gelet met de aanschaf.

Zoek voor meer adviezen op dit forum. Dit soort vragen worden namelijk vrij vaak gesteld.

Dkong
10 april 2002, 20:29
Haha bedankt voor de waarschuwing. Gelukkig ben ik dat soort dingen gewend, heb ik namelijk ook regelmatig met games. Ik heb wel een probleem wat betreft die winkels aflopen want ik woon in Zeeland en er is hier gene flikker te vinden.

Kjiratsiekoedel
10 april 2002, 21:03
Ik kan je helaas niet verder helpen met winkels in zeeland.

PeArLjAm
10 april 2002, 21:07
Er zit in middelburg een (vrij grote) muziekzaak, alleen ik heb geen flauw idee hoe die straat heet waar ie zit..

Brianmayrulezzz
10 april 2002, 21:23
GEEN STARTERSPAKKET!!!!!

ik zou als ik jou was door sparen en meteen wat betere spullen kopen ipv over een jaar gefrustreerd zitten te zijn met een gitaar die ieder nummer opnieuw gestemd moet worden en allerlei andere klachten die je gaat krijgen als je zo'n goedkope gitaar gaan kopen. Als je een VERSLAAFDE gitarist wordt is de kans ook erug groot dat je al snel ander en beter spul wil. Ik ken bij mij 3 jongens op school, die hadden zo'n starterspakket: ze hebben nu alledrie (2 jaar later) een nieuwe gitaar en hebben er spijt van dat ze niet meteen een goede hadden gekocht.

Maar ja, aan jou de keus en laat je eens goed voorlichten in winkels. Je kunt ook nog een tweedehands gitaar en versterker kopen. Hier heb je vaak veel waar voor je geld!!! SUCCES.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Brianmayrulezzz op 2002-04-10 21:25 ]</font>

Kitaarhiero
10 april 2002, 21:41
GEEN SAMICK!

die ontstemmen elk nummer en vallen na een tijdje uit elkaar (de bandknopjes het eerst... maar als die eenmaal los schieten...).
squier heeft best goeie startersets. goeie gitaren zijn dat wel hoor.

sash
10 april 2002, 22:13
Als je nog nooit gespeeld hebt, kan toch echt het best een starterspack kopen. Als het niet lukt of als je het toch niet zo leuk vind, hebbie niet zoveel geld verloren.
Als je al wat ervaring hebt (akoestisch ofzo) kan je beter ff w88 en iets beters kopen. Een Squier Fat-Strat of een Ibanez GRX.

sebass
10 april 2002, 22:25
Ik zou de MM van JP kopen :wink: Nee probeer gewoon een gitaar die lekker speelt dat is in die prijsklasse het belangrijkst. Yamaha's zijn voor weinig geld toch goed en squiers ook.

Ramses
11 april 2002, 11:55
Als ik jou was zou ik voor een Yamaha pasifica gaan (rond de 250 euro), was in 2000 de beste budget aankoop die je kon doen. goede gitaar ontstemt nauwelijks, speelt heerlijk netje afgewerkt. Elektronica is ok.

Als versterker, tja een kleine vox is leuk (pathfinder is zeer leuk oefenampje maar je zult em vrij snel ontgroeien). Leuke amps zijn amps van Fender, Laney (heb er nu zelf een, erg fijn ding en niet te duur), vox, kustom heeft ook goede kleine amps (de KGA series).

pimmetje
11 april 2002, 12:27
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van die starterspakketten. Ze zijn het vaak net niet en daardoor is de kans dat je gitaar spelen niet echt heel leuk gaat vinden alleen maar groter.

Sowieso moet je het behalen van de precieze klank van de nummers die je wilt spelen maar ff uit je hoofd zetten. Voordat jij een nummer op CD hebt, zijn er prijzige gitaren en versterkers, soms bakken effecten en altijd een professionele mix tegenaangegooid.

Ik zou eerlijk gezegd aanraden om eerst voor die 300 euro een leuke akoestische gitaar (stalen snaren) te kopen. Daarmee een tijdje les nemen en wat nummertjes leren spelen. Als dat allemaal goed gaat en het smaakt naar meer, dan wordt het tijd om te sparen en om een (2e hands) electrische gitaar en versterker uit te zoeken samen met iemand die er verstand van heeft.

mirage
11 april 2002, 17:30
bij dirk witte in a'dam heb ik zelf peavey starterspakket gekocht en bevalt me prima,
en voor redelijke meerprijzen kan je bij de peavey amp ook een squire of een les paul krijgen.
de amp is echt geweldig, krijg je ieder geluid uit. gitaar tsjah, voor mij voldoet ie prima.

Dkong
11 april 2002, 20:19
Ik onderschat het gitaarspelen nu waarschijnlijk hele erg, maar ik heb nu eenmaal weinig geduld. Toch denk ik dat ik er met mijn inzet wel kom, ik ga wel in één keer voor de electrische. Ik koop als het kan voor dit geld wel losse spullen want dat is toch wat het meerendeel aanbeveeld?

Pee
11 april 2002, 20:22
als je begint gitaar te spelen zou ik doen zoals pimmetje zegt, eerst een toffe acoustische gitaar kopen. voor die prijs heb je wel zo een.
want voor 300 euro voor gitaar + versterker is niet zo veel. als gitaarspelen je echt bevalt. spaar dan wat meer. 500 euro ofzo. dan heb je echt wel een leuke gitaar én een leuke versterker.

Dkong
11 april 2002, 20:26
Ik heb het alleen niet zo op acoustisch, is lang niet zo cool natuurlijk, tenminste dat vind ik. En ik wil er gewoon een jaartje mee kunnen doen, en dan een dure gitaar kopen in de volgende zomervakantie ofzo (versterker moet wel goed genoeg zijn voor een paar jaar).

Dkong
11 april 2002, 21:16
Ik reken er trouwens ook niet op dat ik bestaande nummers precies na kan bootsen maar het moet wel een beetje in de rochting zijn natuurlijk.

gangsta
11 april 2002, 21:17
Op 2002-04-11 20:26, schreef Dkong:
En ik wil er gewoon een jaartje mee kunnen doen, en dan een dure gitaar kopen in de volgende zomervakantie ofzo (versterker moet wel goed genoeg zijn voor een paar jaar).

daar vergis je je in. als je een slechte amp hebt kan je er elke gitaar aan hangen die je wilt en het zal bog steeds slecht klinken.

Dkong
11 april 2002, 21:19
Dat bedoel ik juist, dat de amp wel goed moet zijn. Ik denk dat het een Laney word. Best goedkoop en als ik hier op dit forum een beetje rond lees is iedereen er positief over.

Dkong
11 april 2002, 21:21
Ik zet hier wel even wat spullen en dan kunnen jullie me vertellen of het een goede of slechte keus is.
Als eerste wil ik een Laney HCM30 amp kopen (voor 190 euro, goede prijs?) is dit een beetje ene fijne aankoop?

PeArLjAm
11 april 2002, 21:22
Ja moet je zeker doen, ik vind dat zelf een van de beste amps in zijn prijscatagorie. Ik heb zelf eens op een Laney tubevision gespeeld, voor 700 gulden vond ik hem erg goed klinken.. Veel beter dan de peaveys en marshalls in die prijsklasse. Lijkt me een goede keuze voor een beginner..

Suc6

Dkong
11 april 2002, 21:26
Ik wil waarschijnlijk een Ibanez, heb er al een paar gehoord vandaag (ben ff winkel gaan checken in Middelburg, was helaas te druk om me te laten adviseren, heb iemand meegenomen die een beetje kan spelen). Ik vind die Ibanez goed klinken, lekker ruig ook (zal wel kwestie van smaak zijn, mij bevallen ze iig wel) en ik vind ze ook nog mooi. Ik ben er wel achter dat ik (iets) meer dan 350 uit zal moeten geven, zit nu te denken aan 450-500 ofzo. De Ibanez GRX70 heb ik op het oog, kennen jullie hem?

Dkong
11 april 2002, 21:27
OK die amp word het dan, dat is geregeld, houd ik nog ongeveer 250 euro voor de gitaar over.

Pee
11 april 2002, 22:21
als je een ibanez hebt en je hebt 250 euro, dan kan je wel een grx nemen, de grx 40 of 70. persoonlijk vind ik dde 70 mooier.

voor 25 euro meer heb je de gsa 60. moet je zeker eens bekijken. http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=GSA60
persoonlijk een zeer mooie gitaar. ik ging eerst die kopen, maar nu ik toch wat meer geld heb ga ik voor de sa160.

Ibanez
12 april 2002, 08:27
Op 2002-04-11 21:27, schreef Dkong:
OK die amp word het dan, dat is geregeld, houd ik nog ongeveer 250 euro voor de gitaar over.
Die grx70 is een mooie gitaar, een goedkoop model van de rg serie. Ik vind hem persoonlijk ook mooier dan de grx40 met die witte slagplaat, dat staat zo standaard. Maar het is een goed keus. Hier is de site: http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html

Dkong
12 april 2002, 13:25
OK bedankt voor jullie adviezen. Wat kosten de GSA60 en de GSA160 dan?

jamar
12 april 2002, 14:08
Koop eerst zo'n ding met nylon snaren voor een paar tientjes van Marktplaats.nl en kijk of het je lukt om uit dat ding wat akkoorden (liefst in leuke volgorde) te krijgen. Als je t.g.v. pijnlijke vingers met blaren dat ding in de hoek smijt en weer met je computer gaat spelen is er niks verloren. Ben je echter zo vastberaden dat je koste wat kost toch door wil gaan en de pijnlijke vingers op de koop toe neemt, ga je de mooiste tijd van je leven tegemoet en komt de gitaar die jij nodig hebt vanzelf. Echt waar! :smile:)

Pee
12 april 2002, 14:17
grx70: 225 € denk ik

gsa60: 275 €

sa160: 375 €

Dkong
12 april 2002, 16:02
Ok dan is dat opgelost, het word de Laney HCM30 amp en de Ibanez GSA60. Maar ik wil ook nog distortion voor Linkin Park etc. Dit kan zeker het beste in de vorm van een pedaal?

Whatever
12 april 2002, 16:48
Op 2002-04-12 16:02, schreef Dkong:
Maar ik wil ook nog distortion voor Linkin Park etc. Dit kan zeker het beste in de vorm van een pedaal?


Als het goed is moet je al een beetje distortion kunnen krijgen met het omhoogdraaien van de gain op je AMP.

Maar voor een echt metal geluid kun je beter een distortion pedaaltje kopen. De Metalzone van Boss heeft een geweldig geluid maar kost ook wel wat +/- 100€.

Een goedkoop effectenbakje met meer mogelijkheden kun je kopen van het merk Zoom.
die kosten iets van 150 eurootjes.

maarre niets kopen voordat je zeker weet dat dit het geluid is wat je zoekt.
Beter eerst even wat accoorden leren spelen.

Succes :wink:

Dkong
12 april 2002, 17:05
Je hebt wel gelijk ja, die effecten kunnen natuurlijk wel even wachten. Nu moet ik alleen nog weten wat ik buiten de gitaar en de versterker nog allemaal nodig heb. Een band en een stemapparaatje, wat hebben jullie nog meer? Is een standaard nodig, of een hoes?

Pee
12 april 2002, 18:27
en tuurlijk nog de kabel. je kan een dure nemen of een minder dure, blijft duur.

in de winkels die ik ken, belgië, krijg je er een band, kabel en hoes bij. ik weet niet hoe het bij jullie is.

het is altijd leuk als je nog een stand hebt voor je gitaar, kost niet veel.

jaccoos
12 april 2002, 20:23
Leen een keer een gitaar van iemand en kijk of het je bevalt. ik heb zat mensen gezien die zo'n ding op de zolder stof lieten happen omdat het niet lukte of de motivatie er niet was. ik snap dat je zegt dat akoustisch niet "cool" is want al je gitaarhelden spelen waarschijnlijk elektrisch, maar doe toch maar eerst een akoustische. bijna alle groten zijn daar ook mee begonnen. en als ik een keer een grote word (nihil) dan geldt het ook voor mij.

Pee
12 april 2002, 20:32
en voor mij, kspeel al 6 jaar akoustisch en ik vind het nog altijd tof

Kjiratsiekoedel
12 april 2002, 21:34
Ik ga nu na een half jaar akoestisch (western) zelfs twijfelen of ik later elektrisch of klassiek wil gaan spelen. Ondanks dat veel van mijn gitaarhelden elektisch spelen.

InVein
12 april 2002, 21:48
Ik speel nu ong. 1 jaar elektrisch; nadat ik 4 jaar akoestisch heb gespeeld ben ik toch overgestapt. Deze basis is opzich wel handig, maar niet noodzakelijk als je je toch alleen maar gaat beperken tot het spelen van 'powerchord' nummertjes.

Zelf heb ik ook een Ibanez GSA 60 en deze gitaar kan ik je aanbevelen, netjes afgewerkt en speelt lekker (dunne hals, goede action). Alleen de elementen zijn niet om van naar huis te schrijven (ibanez powersound rotzooi, als ik geld heb laat ik ze vervangen). Maar voor beginners is deze gitaar erg geschikt en niet duur.

Stefan16384
12 april 2002, 23:10
Toch vind ook ik dat je beter met acoustisch kunt beginnen!! Ikzelf heb dit advies ook opgevolgd. Ook acoustisch blijkt cool te zijn... Voordeel is dat een acoustisch gitaar helemaal niet duur hoeft te zijn en het dus niet veel geld weggegooid is als je het gitaarspelen niets blijkt te vinden... Verder ook geen gezeur met versterkers e.d. (Wel pijn in je vingers aan je linkerhand :smile:

pimmetje
13 april 2002, 09:30
Er zijn nóg enkele voordelen aan akoestisch beginnen:
- zelfs als je na een half jaar stopt met het actief leren, heb je toch nog een gitaar waar je desgevraagd 2 of 3 nummertjes op kan pingelen :smile: De kans dat je het gitaar spelen dan ooit weer oppikt is groter.
- je omgeving staat véél vriendelijker tegenover jouw oefeningen. Het is ech helemaal niet leuk om iedere dag dezelfde oefeningetjes van een gitarist in spe te horen. Bij een electrische is de weerstand van de omgeving over het algemeen nóg hoger.
- je sluit het free-wheelend scheuren al uit, waardoor je echt muziek uit het stuk hout gaat proberen te krijgen.

Dkong
13 april 2002, 12:27
[eigenwijs mode on]

-Weggegooid geld maakt me niks uit, ik mis het momenteel toch niet, en als ik koop wat ik nu op het oog heb dan houd ik nog genoeg over.
-Ik ga toch niet met acoustisch beginnen, simpelweg omdat ik dat een schijtgeluid vind in vergelijking met electrisch (verder wl OK, ik wil niemand beledigen :smile:).
-De omgeving kan mijn rug op :smile:.
-Free-wheelend scheuren is vet :smile:.

[/eigenwijs mode off]

ekkerman
13 april 2002, 12:59
( verontwaardigins mode on )

NOU , NOU ....


( verontwaardigings mode off ))

Stefan16384
13 april 2002, 13:30
Omgeving??? Uit dat acoustische kreng van mij komt wel minder herrie, maar mijn omgeving vind het nog steeds niet leuk.... Hebben zij ff pech...

Dkong
13 april 2002, 18:11
Ik heb vandaag eens even geprobeerd bij een vriend van me, electrisch of acoustisch leren maakt niet zo veel verschil vind ik. Het ging wel redelijk, afgezien van het feit dat ik geen reet kan en weet :smile: maar het is me wel duidelijk geworden dat ik het wel echt wil gaan leren.

Mitchel_12000
13 april 2002, 19:09
accoustisch spelen is juist super cool. Overal waar je komt kan je ff gaan zitten en wat spelen. Als jij op een electrische gitaar leert spelen, leer je waarschijnlijk geen echte accoorden spelen maar bijvoorbeeld powerchords en solo loopjes.

Bovendien kan je met een accoustische gitaar ff lekker jammen op het strand met een paar maten met een biertje erbij een mooie vrouwen :wink: .

Mijn tip is, ga eerst op een accoustische gitaar spelen (western). Hierop leer je de basis van het gitaar spelen. Daarna is de stap naar een electrische gitaar heel klein.

Dkong
13 april 2002, 19:12
Die powerchords en solo's wil ik juist leren, dat is nu juist de reden waarom ik gitaar wil gaan spelen.

Pee
13 april 2002, 19:44
als je het enkel daarvoor doet...

je leert best ook akkoorden en toonladders enz. gemakkelijker voor solo's

Kjiratsiekoedel
13 april 2002, 23:21
DKong, wat heb jij in gedachten?????

"Ik kan met mijn elektrische scheurijzer (scheurhout?)in een paar maanden mijn gitaarhelden imiteren."

Als je de basis overslaat duurt het - volgens mij - heel erg lang voordat je wat kan spelen.
De basis bestaat voornamelijk uit akkoorden, ritme, theorie, en weet ik veel allemaal meer.

Dit alles is uitstekend op een akoestische gitaar te leren. Welliswaar ook op een elektische, maar dat is wel een stuk duurder. Helemaal als je in een half jaar een nieuwe gitaar wilt of als je eerst een dure koopt en na een halfjaar blijkt dat je er geen zak van kan en dat je wilt stoppen.

Ik heb nu geenidee meer wat ik wilde tikken dus ik stop er maar mee.

Dkong
13 april 2002, 23:26
Haha, het word er niet echt duidelijker op nu nee :smile:. OK ik zal even proberen om alles op te helderen, ik verwacht heus niet dat ik na een paar maanden alles wat ik wil na kan spelen hoor. Wat jij zegt is precies wat ik bedoel, het is ook prima te leren op electrisch allene wat duurder, maar dat geld is geen probleem, en ook al wil ik na een half jaar een nieuwe gitaar, dan koop ik die gewoon na een half jaar, niks gezeik over weggegooid geld, je moet wle een beetje makkelijk zijn hoor. En als ik er niks aan vind dan is dat ook niet echt ene probleem, maar ik weet eigenlijk al dat het wel iets voor mij is.

Dkong
13 april 2002, 23:28
Hmz, nog steeds niet alles duidelijk gemaakt. Ik ga ook niet de basis over slaan, ik begrijp heus wle dat dat belangrijk is om te leren, ik ben alleen niet van plan om de basis op een acoustische gitaar te leren zoals veel mensen hier wel aanbevelen.

The Dude
14 april 2002, 17:55
Hoe oud ben jij nu helemaal ? 12 ofzow
Het feit dat je fan bent van Linkin Krap zegt al genoeg, maar dat dan ook nog denkt dat je kan beginnen op een elektrische gitaar ?!?!

Wat denk je wel niet dat je helemaal bent, het nageslacht van Santana die een slippertje heeft gemaakt met de moeder van die gitarist van LP. En dat je daarom denkt dat je alles kan.

Ga eerst maar eens met een akoustiche gitaar een goede leraar zoeken, en als je dan -volgens die leraar- goed kan spelen overweeg dan eens de aanschaf van een Elektrische Gitaar.
Een akoustiche gitaar is niet cool. Wil je cool zijn ?? Ga dan iets doen wat nog nooit iemand eerder gedaan heeft.... Bijvoorbeeld naar school gaan en leren.

Kitaarhiero
14 april 2002, 18:21
je bent wel aan het zeiken... dude..

pimmetje
14 april 2002, 18:53
Ja dude... 't is niet direct een verhaaltje waar je wat aan hebt bij 't beslissen. Maar gelukkig wel goed onderbouwd met argumenten, eigen ervaring, etc. :smile:

Dkong
14 april 2002, 19:14
Dude, je hebt geluk dat ik nog reageer op zo'n post als die van jou. Ik ben 15 en vond eerst Linkin Park wel goed, maar sinds In The End uit kwam als single vind ik er geen reet meer aan, allemaal van die hiphop-losers die het ook ineens goed vindne enzo. Ik ben zeker geen fan, ik vond het alleen een goed voorbeeld om even te geven met nummers waarin je eerst effectloze gitaar hoort en later distortion. En ik verwacht heus niet (hoe vaak moet ik het nog zeggen voordat reacties als die van jou stoppen) dat gitaarspelen makkelijk is en dat je in een paar maanden alles speelt dat je wilt. Ik heb een vriend die goed kan spelen, hij wil me grepen enz enz leren en ik ben van plan om dan een uurtje of 2, 3 per dag te oefenen en dan komt het wel. En acoustisch of electrisch maakt echt niet zo veel uit, alleen maar omdat er bij een acoustische gitaar verder niks nodig is en je hem zomaar even kan pakken zegt nog niet dat het makkelijker is. Als je 2 uur achter elkaar zit te oefenen op ene electrische of acoustische gitaar dan is er weinig verschil behalve het geluid, het zijn allebei gitaren, allebei 6 snaren en je gebruikt precies dezelfde grepen etc. En ik wil niet 'cool' ZIJN, de gitaar moet 'cool' KLINKEN, dat is een heel verschil en ik vind een acoustische gitaar minder 'cool' KLINKEN dan een electrische. Tot slot leek het wel alsof je boos was, dat vind ik nogal onzin want er is gene enkele reden voor, iets vriendelijker kan wel de volgende keer, en nogmaals, je hebt geluk dat ik nog zo serieus reageer. Punt.

sickpunk
14 april 2002, 19:15
Op 2002-04-10 21:23, schreef Brianmayrulezzz:
GEEN STARTERSPAKKET!!!!!

ik zou als ik jou was door sparen en meteen wat betere spullen kopen ipv over een jaar gefrustreerd zitten te zijn met een gitaar die ieder nummer opnieuw gestemd moet worden en allerlei andere klachten die je gaat krijgen als je zo'n goedkope gitaar gaan kopen. Als je een VERSLAAFDE gitarist wordt is de kans ook erug groot dat je al snel ander en beter spul wil. Ik ken bij mij 3 jongens op school, die hadden zo'n starterspakket: ze hebben nu alledrie (2 jaar later) een nieuwe gitaar en hebben er spijt van dat ze niet meteen een goede hadden gekocht.

Maar ja, aan jou de keus en laat je eens goed voorlichten in winkels. Je kunt ook nog een tweedehands gitaar en versterker kopen. Hier heb je vaak veel waar voor je geld!!! SUCCES.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Brianmayrulezzz op 2002-04-10 21:25 ]</font>


k heb ook starters pakket(squier strat) en k moe hem hooguit 1X in de week stemmen( en dan ook maar een heel klein beetje, is ie net nie zuiver meer)(en k speel dagelijks, ijn het weekend soms bijna de hele dag, dus.........) ding is nu bijna een half jaar oud, ontstemd nie, klinkt lekker, hals trekt nog nie krom, alles is nog recht, alles werkt nog, oftewel zekerz geen slechte gitaar en speelt geweldig.

Neals
15 april 2002, 13:20
&lt;offtopic>
lik me in het park is best te leren, 4 powerchords in drop-D
&lt;/offtopic>

maar dkong, zelf ben ik op een soortgelijke manier begonnen, en ik raad je het heel erg hard af.
Zelf had ik em een maand en probeerde met slayer en iced earth mee te riedelen.
Sinds ik met simpele liedjes en stomme riedeltjes begon te klooioen en de open akkoorden begon te leren ging het met gitaar spelen leren al heel wat sneller.

jamar
15 april 2002, 14:21
Als geld geen rol speelt zou ik een mooie Gibson Les Paul Standard Mahogony met een Rivera Bonehead Top + Cabinets kopen. Speelt hardstikke lekker, klinkt waanzinnig.

Neals
15 april 2002, 14:25
als geld geen rol zou spelen.

een hele mooie 7-string

Dkong
15 april 2002, 18:10
Geld speelt GEEN rol is ook wel weer een beetj eoverdreven :smile: ik bedoelde meer dat ik een miskoop niet zo erg vind. En Neals, ik ben ook niet echt van plan om het zoals jou te leren hoor, ik ga alleen niet hele dagen van die klassieke oefeningetjes zitten doen, puur en alleen wat ik echt nodig heb voor in mijn smaak muziek, maar ik ken een goede speler die me kan leren en adviseren wat ik wel en niet hoef te leren voor mijn smaak muziek.

pimmetje
15 april 2002, 18:19
DKong... ff een waarschuwing los van wat voor gitaar je gaat kopen. Kijk uit bij 'goede gitaristen'. Het klinkt misschien lullig, maar er zijn genoeg mensen die goed genoeg zijn om lekker te klinken (vooral met wat overdrive en in drop-D). Dat is echter nog geen garantie dat ze jou de juiste zaken kunnen leren.

Ik heb net na mijn eerste toontjes zelf te hebben geleerd ook tips gekregen van een autodidact. Hij kon en kan nog steeds heel lekker spelen, maar toen door wilde groeien, heb ik eerst van alles af moeten leren.

Vervolgens heb ik goed les genomen... hij overigens ook :smile:

Dkong
15 april 2002, 18:22
Nee, ik ben vrij zeker van mijn zaak hoor, hij heeft ene paar jaar o ples alleen maar van die gare oefeningetjes gedaan, zo van: a-greep - b-greep - c-greep enz enz en nog ene heleboel van die dingen, hij kan heel veel van de basis en kent ook veel grepen.

jaccoos
15 april 2002, 18:52
Met grepen ben je er lang niet hoor. en wat praat jij makkelijk over geld. een miskoop maakt niet uit. waarschijnlijk hoef je het zelf niet te betalen en wordt je door je ouders stierlijk verwend, maar €200,- verneuken (ik noem maar een bedrag) dat vind ik niet normaal. 't zal wel komen omdat ik moet werken voor elke cent maargoed.

Dkong
15 april 2002, 20:08
Ik word dus echt niet verwend hoor, juist niet, maar ik werk wel veel, en trouwens, volgens mij ben je een nieuwe gitaar zo weer kwijt zonder al teveel verlies.

Neals
15 april 2002, 23:03
1 tip

Als je ergens van af MOET/WIL, kan je het aan de straatstenen niet kwijt

Stefan16384
15 april 2002, 23:28
De basis moet je hoe dan ook leren, wat je ook speelt. Op wat voor een gitaar je dat doet laat ik hier ff in het midden. Verder maakt een goede gitaarspeler nog geen goede leraar..... (Definitie van een goede gitaarspeler is ook al lastig)

Een gitaar verkopen zal je denk ik nog knap tegenvallen. Een beginnersgitaar is tweedehands echt al een stuk goedkoper en inderdaad aan de straatstenen niet te slijten als je er af wil....

Ik denk in ieder geval dat je er iets te licht over denkt.

pimmetje
16 april 2002, 01:23
Een stok-oude gitaar of versterker in de juiste staat blijft z'n waarde houden. Als je echter een beginners-setje koopt, dan is die vanaf de seconde dat je de kassa hoort rinkelen al geen donder meer waard. Zelfs met middenklassers halveert de waarde al bijna zodra je de winkel verlaat.

Neals
16 april 2002, 10:15
Maar bij beginnerssetjes hebben we het over gitaren van 100/200 euro.

Daar is nog enigszins over heen te komen.

Maar al met al blijft gitaarspelen een dure hobbie.

Dkong
16 april 2002, 20:34
Ach, ik ben erg zeker van mijn zaak, en zelfs als ik niet speel zijn die dingen toch gewoon mooi om thuis te hebben staan :smile:

Dkong
16 april 2002, 21:03
En dure hobby, tja...
Wat is tegenwoordig gene dure hobby meer: Ik skateboard, een goede kost rond de 250 euro, en om de paar maanden spring je er doorheen. Ik speel veel computerspellen, ook op consoles, moet je de consoles kopen en minstens 1 keer per maand een spel van 70 euro. En ik heb ge-magict (kaartspel), word verkoscht in losse pakjes met 1 zeldzame in elk pakje, telkens als je genoeg geld in je portemonnee hebt ga je om een pakje, want het werkt zeer verslavend.

Dkong
16 april 2002, 21:33
Haha ik heb het nog eens overgelezen :smile: de ene understatement van mij na de andere :smile:. Maar goed, ik denk dat ik hier voorlopig niet meer kom. Jullie horen het nog wel als ik ene beslissing heb gemaakt en/of als ik mijn gitaar heb.

PeArLjAm
16 april 2002, 21:41
Ja laat horen wat je gekocht hebt, misschien kunnen de beginners hieruit informatie halen, dan hoeven wij niet steeds op diezelfde topics te reageren. Dit is soms er frustrerend.. (

pimmetje
17 april 2002, 10:34
Vooral als ze een vraag stellen die ze voor zichzelf al beantwoord hebben :smile:

Beginnertje
17 april 2002, 18:00
Wel grappig om dit zo eens te lezen. Zelf wil ik binnenkort ook beginnen, alleen dan op een compleet andere manier als Dkong. Heb vorige week een tweedehands Spaans Gitaartje gekocht voor 25 euro. Moet er alleen nog effe nieuwe snaartjes opzetten en een stemapparaatje kopen. Kan volgende week dus beginnen.

Ook ik wil in de toekomst elektrisch gaan spelen, misschien wel bassen. Weet het nog niet. Maar een vriend van mij raadde me aan om eerst een oude spaans gitaartje te kopen om a) te kijken of ik het wel leuk vind en b) om de akkoorden te leren.

Ik heb ook gehoord dat als je het op een brede hals kan, je het veel makkelijker op een elektrische gitaar kunt leren. Verder heb ik gehoord dat je in het begin zelf best wat aan kan kloten. Dat is dus wat ik ook ga doen. Ik kan overigens wel voor raad bij iemand terecht. Dat is op zich wel makkelijk.

Bovendien lijkt het me gewoon kicke om over een paar jaar op het strand m'n gitaar te kunnen pakken en een stukkie te spelen. Hoef je met een elektrische niet te proberen. :grin:

Ic3gl0vE
17 april 2002, 20:12
Op 2002-04-11 17:30, schreef mirage:
bij dirk witte in a'dam heb ik zelf peavey starterspakket gekocht en bevalt me prima,
en voor redelijke meerprijzen kan je bij de peavey amp ook een squire of een les paul krijgen.
de amp is echt geweldig, krijg je ieder geluid uit. gitaar tsjah, voor mij voldoet ie prima.


ah nee peavey BAH... pokkegeluid

maar over een starterspakket kopen of niet...
ik heb zelf ook een startpakket gekocht voor fl.400,- en na een jaar had ik zoiets van; deze versterker is kut, en een maand nadat ik een nieuwe versterker had gekocht had ik ook zoiets van'deze gitaar is kut' maar ik heb toch totaal geen spijt van de aankoop want terwijl je leert spelen ontwikkeld ook je gehoor zich en ga je veel beter weten wat je wel en niet goed vindt klinken
en stel nou je hebt geen talent/geduld/geen tijd om gitaar te spelen maar je hebt toch iets duurs gekocht dan is dat zonde van je geld want hoge inruilprijzen zijn er niet in de gitaarwereld helaas

Ic3gl0vE
17 april 2002, 20:24
Op 2002-04-13 19:12, schreef Dkong:
Die powerchords en solo's wil ik juist leren, dat is nu juist de reden waarom ik gitaar wil gaan spelen.


tja of je acoustisch of elektrisch wilt doen moet je zelf weten maar met een acoustische gitaar kan je wel overal ff spelen en omdat de hals breder is en de snaren hoger staan verbeterd je techniek ook. ik heb zelf eerst 2 maanden op een geleende acoustische gitaar en toen een elektrische gekocht (zie vorige bericht)

en powerchords leren is makkelijk maar als je vette solo's wilt leren (nou zei je een paar keer dat je linkin park wilt spelen maar waar vindt je daar de solo's????) dan moet je toch ook wel wat theorie en basisdingen kennen en die kan je ook leren op een acoustische

maar het belangrijkste is: GA DOEN WAT JE LEUK VINDT EN BEGIN NIET TE DUUR EN OOK NIET TE GOEDKOOP

koop bijv. nooit een The Animal gitaar want dat is gewoon de goedkoopste zooi die er bestaat, maar om nou gelijk met een Gibson te beginnen moet je ook niet doen :smile:
als je echt iets tegen het geluid van een acoustische gitaar hebt moet je die dus niet kopen want dan ga je het ook niet leuk vinden om gitaar te spelen

nou ben ik een beetje tegenstrijdig met mezelf omdat ik eerst zeg dat je misschien beter met acoustisch kunt beginnen en dan weer zeg dat je dat niet moet doen omdat jij het niet cool vindt

maar als je ff een acoustische gitaar kan lenen (of voor €10,- kopen op marktplaats.nl :smile: ) zou ik dat zeker wel doen om een klein beetje de basis van gitaar spelen mee te leren en snel wat eelt op je vingers te krijgen (gitaarspelen kan zere klauwen veroorzaken hehe)

veel suc6 ermee

Ic3gl0vE
17 april 2002, 20:33
zo die laatste post was lang zeg :grin:

maaruh les is ook niet nodig, elke leraar heeft wel iets andere techniek en als het voor jou en je publiek goed klinkt dan ìs het ook goed!

ik heb zelf nooit 1 gitaarles gehad en als ik wil weten hoe een techniek moet ofzo ga ik naar http://www.cyberfret.com om te kijken/lezen hoe het moet. maar om jezelf het bespelen van een instrument aan te leren vereist wel wat kennis van muziek + ook wel redelijk wat talent (en nou niet allemaal zeggen dat ik arrogant ben want dit is niet arrogant bedoeld en ik heb een hekel aan arrogantie!)
ik speelde zelf 6 of 7 jaar keyboard toen ik begon met gitaar en dan heb je al wat muziekkennis enzo

Beginnertje
17 april 2002, 20:37
Wat zijn trouwens aardige nummers om mee te beginnen. Akoestisch dan, hè?

Grtz,

Rob

pimmetje
17 april 2002, 21:41
Je kan ff kijken op http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=3142&amp;forum=14&amp;17 .
Daar zijn wel wat akoestische speel- en zingnummertjes genoemd.

Beginnertje
18 april 2002, 09:23
Kijk, daar kan ik wat mee! Bedankt!!! Grtr, Rob

Dkong
19 april 2002, 15:40
Ehm,..vertellen wat ik hbe gekocht zal waarschijnlijk niet voorkomen dat jullie deze vraag weer 'moeten' beantwoorden omdat:
1 - Ik heb mijn zinnen gezet op een GSA60 en veel beginners gaan niet meteen zo'n bedrag uitgeven denk ik.
2 - Ik begin volgens mij heel anders dan de meesten hier, heb eigenlijk een beetje schijt aan de adviezen (sorry).

jaccoos
19 april 2002, 16:03
Vraag het dan ook niet!!!!

Als jij schijt aan adviezen hebt, moet je hier niet om advies komen vragen. wij doen moeite om jou goed te adviseren en dan doe je er gvd niks mee. in een woord zielig.

Ic3gl0vE
19 april 2002, 17:37
keer'l... nou kom je hier met een vraag die elke dag gesteld wordt, wordt het nog een topic van 6 pagina's ook en dan zeg je dat je er schijt aan hebt

lekker dankbaar

Dkong
19 april 2002, 19:17
Hohohohoho, beetje rustig keej? Niet meteen boos worden, toen ik hier kwam wist ik nog helemaal NIKS, ik heb al mijn info toch wle uit deze topic, en die GSA60 was wel een advies dat iemand hier gaf, zonder jullie had ik echt niks kunnen beslissen. Dus bedankt.

Neals
19 april 2002, 19:28
wat spreken we elkaar weer lekker tegen :grin:

Dkong
19 april 2002, 19:31
Zolang het gene ruzie is is dat allene maar positief, leer je (meestal) nog wat van. OOk 1 van de redenen van mijn gedrag hier :smile:.

Dkong
19 april 2002, 20:45
- als je een ibanez hebt en je hebt 250 euro, dan kan je wel een grx nemen, de grx 40 of 70. persoonlijk vind ik dde 70 mooier.

voor 25 euro meer heb je de gsa 60. moet je zeker eens bekijken. http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=GSA60
persoonlijk een zeer mooie gitaar. ik ging eerst die kopen, maar nu ik toch wat meer geld heb ga ik voor de sa160. -


Sorry ik weet niet hoe je moet quoten. Heeft dit forum gene handleiding ofzo? Maar wat ik wilde vragen is: waar vind jij dat ding voor 275 euro, want als ik zo een beetje rondsurf komt het meer in de buurt van 400 (dat is ook geen prob, maar ja het verschil is toch zeker mooi meegenomen).

Stefan16384
20 april 2002, 00:20
Dijkman http://www.dijkmanmuziek.nl heeft de GSA60 voor 225,- en de SA160 voor 360,- Ik zit zelf ook te twijfelen tussen een van de twee... (wordt mijn eerste eigen electrisch....)

Dkong
20 april 2002, 10:29
Is ie dan wel gewoon nieuw? Wel goedkope zaak is het dan, als de gitaren nieuw zijn hebben ze er een vaste klant bij.

Dkong
20 april 2002, 10:36
O ja is er trouwens nog iemand met een negatieve reactie over die Laney HCM30 amp? En dan bedoel ik niet iemand die zelf een Marshall van 1500 euro heeft staan...

Ic3gl0vE
20 april 2002, 11:01
Op 2002-04-20 10:36, schreef Dkong:
O ja is er trouwens nog iemand met een negatieve reactie over die Laney HCM30 amp? En dan bedoel ik niet iemand die zelf een Marshall van 1500 euro heeft staan...



http://www.harmony-central.com heeft heel veel reviews van heel veel pedalen/gitaren/versterkers

kijk daar is rond voor wat meningen van mensen die er een gekocht hebben zou ik zeggen

Dkong
20 april 2002, 11:28
Jep, die reactie is wel positief te noemen :smile:.

InVein
20 april 2002, 12:26
Op 2002-04-19 20:45, schreef Dkong:
- als je een ibanez hebt en je hebt 250 euro, dan kan je wel een grx nemen....voor 25 euro meer heb je de gsa 60

Hmm stijgen de prijzen van GSA 60's nu al? De mijne heb ik destijds gekocht voor 525,- gulden (nieuw), maar als ik jou was zou ik maar eens opzoek gaan naar een andere dealer want 275 euro (ong. 600,- gulden) voor een GSA60 is toch echt te duur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: InVein op 2002-04-20 12:28 ]</font>

pimmetje
20 april 2002, 17:14
DKong, kijk op harmony-central vooral naar de negatieve opmerkingen die mensen plaatsen. Daar is vaak meer uit te halen dan de "oh wat is-tie gaaf" verhalen.

Bij zowel de positieve als de negatieve verhalen goed kijken WAAROM die lui dat vinden. Het is heel makkelijk om jezelf te foppen dat iedereen een bepaald produkt gaaf vindt. Hiermee probeer ik overigens niet te zeggen dat die Laney niet goed is... ik ken 'm niet.

pimmetje
20 april 2002, 17:18
Ff een voorbeeldje van oppassen op harmony-central bij die Laney HCM30:

- slechts 1 review
- speelt slechts 18 maanden, 't is z'n eerste versterker (geen vergelijkingsmateriaal)
- lijkt volume en alles open draaien 't belangrijkst te vinden (mag, maar vind jij dit ook?)
- hij geeft wel heel makkelijk tienen
- hij geeft al een 10 bij customer support omdat hij een catalogus en een garantiebewijs krijgt :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-20 17:20 ]</font>

Dkong
21 april 2002, 20:28
Tja, daar heb je toch een goed punt... Zo had ik er nog niet over gedacht. Die GSA60 is iig wel goed voor mij, tenminste als die mensen daar gelijk hebben. Misschien moet ik nog wat beter onderzoeken welke amp ik neem, iemand nog ideetjes, hij mag rond de 200 euro kosten. O ja en wat kosten de goedkoopste buizenversterkers ongeveer (ja ik weet dat je die niet hebt voor 20 euro :smile:).

pimmetje
21 april 2002, 23:49
Voor een goedkope buizenversterker heb je twee dingen nodig: geduld en geluk. Je moet niet meteen gaan kopen, maar lekker een aantal keer winkelen... rustig blijven snuffelen tussen de tweedehands versterkers (ook op bv marktplaats.nl). Soms vind je daar echt zo'n "wat-een-gek-ervoor-geeft"-bak. Die kunnen echt wel eens positief verrassen.
Bijkomend voordeel van rustig aan doen, is dat je bankrekening is gegroeid tegen de tijd dat je een leuk versterkertje hebt gevonden :smile:

M-towns
22 april 2002, 11:37
Ik zou wel een starterspakket kopen, als het je bevalt wil je wel snel een nieuwe, maar idien niet heb je niet te veel weggegooid. Of ik zou een goedkope squier of ibanez (g-serie) koppen met een marshall 15 watt versterker. Dan kun je even vooruit. Een andere optie is 2de hands. Er zijn mooie en goede 2de hans gitaren op de markt.

Neals
22 april 2002, 12:06
Tis wel eens vaker oppassen met harmony-central.

Als iemand een goedkoop kutgitaartje heeft, omdat diegene niet beters kan betalen, gaat ie vaak zijn eigen helemaal de hemel in prijzen.
Als diezelfde iemand een goedkoop kutgitaartje heeft, en vervolgens een betere heeft gekocht, word die goedkope kutgitaar de vaak grond ingeboord.

---
Je weet pas het beste iets over een gitaar/versterker als je ermee een paar x hebt gespeeld.
Zelf ga ik wel 2/3/4 keer het zelfde gitaartje testen voor ik em koop.

Dkong
24 april 2002, 20:26
Willen jullie nog eens wat fijne versterkertjes noemen van rond de 200 euro? Merk maakt niet uit zolang het Marshall is :smile: nee geintje merk maakt helemaal niks uit, wel belangrijk: Hij moet een beetje helder klinken voor zover dat echt gaat voor 200 euro. Er moet ene beetje fijn edistortion op zitten en hij mag gene moeite hebben met een heleboel verschillende stijlen. Beetje een all-around-dingetje zoek ik dus.

Dkong
21 juni 2002, 13:09
Ik ben een tijdje hier niet meer geweest, maar ik ben er weer (even :smile:). Ik ben intussen aan mijn verstand gekomen door te realiseren dat ze je gewoon niet moeten op lessen met een electrische gitaar. Acoustisch beginnen dus, ik kan een prima Fender overkopen voor 125 euro van een vriend. Ik weet niet precies welke het is, hij is in ieder geval zwart, met 3 van die witte randjes waarvan de buitenste word overlapt door het slagplaatje. Daar ga ik dus mee op les en dan koop ik na een paar weken een electrische om thuis op te spelen.

Dionyios
21 juni 2002, 17:25
Op 2002-06-21 13:09, schreef Dkong:
Ik ben intussen aan mijn verstand gekomen door te realiseren dat ze je gewoon niet moeten op lessen met een electrische gitaar.


Ehhhhhh sorry hoor maar das een beetje onzin vind ik. Volgens mij moet je gewoon een leraar zoeken die die jouw leert wat jij leren wil. Electrisch dus...

Dkong
21 juni 2002, 17:26
Is me tot nu toe niet gelukt, ik heb alvast wat rondgebeld naar leraren hier in de omgeving, maar ze doen het gewoon niet!

RW2002
21 juni 2002, 18:15
Ik heb inmiddels een versterker gekocht... is toch niet de VOX geworden. Ik ben nu gegaan voor een Marshall MG15DFX.... dat is een versterkertje met wat meer mogelijkheden dan die VOX. Er zitten o.a. naast bass en trebble ook een instelling op voor het middenbereik en daarnaast zitten er standaard ook 4 effecten op (reverb, delay, chorus en flange?). Is volgens mij een leuk compleet versterkertje voor een beginner.

Dkong
21 juni 2002, 18:17
Heeft ie ook gain? En wat heb je ervoor betaald?

RW2002
21 juni 2002, 18:19
ja heeft 2 kanalen, een clean en een gain... kostte me geloof ik iets van €200,-.

Dkong
21 juni 2002, 18:20
Waar? Is namelijk ook wel interessant voor mij.

RW2002
21 juni 2002, 18:21
Ik heb hem gekocht bij Muziekhuis Westerhaven in Groningen

Dkong
21 juni 2002, 18:29
Nieuw of 2e hands?

RW2002
21 juni 2002, 18:35
Nieuw.... hij staat b.v. ook bij Tonika (www.tonika.nl) te koop voor €215,-

Dkong
21 juni 2002, 22:49
Kzal eens gaan luisteren naar een zooi versterkertjes, krijg maandag mijn Squier Stratocaster :grin:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dkong op 2002-06-21 22:49 ]</font>

Dkong
22 juni 2002, 11:56
Kan je er trouwens een footswitch op aansluiten?

RW2002
22 juni 2002, 13:49
Volgens mij niet direct, maar volgens mij kun je er wel altijd later nog een effectpedaaltje op aansluiten...

Ik heb er overigens een Yamaha Pac 120s aanhangen... met 2 humbuckers. Leek mij een leuke gitaar om mee te beginnen. Zonder tremolo, aangezien de kwaliteit daarvan in de lagere prijsklassen niet echt best is en de gitaar snel ontstemd.

Dkong
22 juni 2002, 21:50
Nog 2 nachtjes slapen :smile: en dan heb ik een Squier Standard Strat, volgens mij zit het daar wel goed mee, maar tremolo kan er desnoods ook af. Maar het ligt vooral aan je snaren, ik heb van vrienden er wel over gehoord, een bekend probleem, tot iemand Ernie Ball snaren uitprobeerde, bij hem was het verholpen, als je een beetje precies werkt (ik mag aannemen van wel als je snaren erin zet of afstemt :smile:).