PDA

View Full Version : Gebruikte BC Rich Warlock kopen - Hoe herken ik een goede?



mmrizio
17 mei 2004, 20:53
Ik ben op zoek naar een gebruikte Warlock, liefst een wat oudere met reversed headstock. De vraag is alleen: hoe herken ik uit welke serie hij komt? Wat zijn de goede?

Maurice

gerrekat
17 mei 2004, 21:49
USA Neckthru te herkennen aan het "R" logo op de headstock...staat dus GEEN BC RICH op de Headstock alleen een "R".

Grover imperial tuners, DiMarzio pickups, sommige hebben active electronica te herkennen aan allee mini switches bij de tone en volume controls.

diamond of cloud inlays, als er een trem op zit zal het in de meeste gevallen een kahler zijn.

Als ej er een tegenkomt heb je mazzel ze zijn heel moeilijk te vinden!

Rubenios
17 mei 2004, 22:31
en de headstock. nieuwe series zijn allemaal van die widow horens op de kop, oude serie meer zown jackson model/arrowhead

mmrizio
17 mei 2004, 22:54
Van de oudere series: wat is het verschil tussen de NJ en de Platinum? Hebben alle US modellen het 'R' logo?

Is er uit het serienummer wat af te leiden?

Maurice

Theije
17 mei 2004, 23:32
Neej niet alle USA made BC Riches hebben het 'R' logo ze kunnen best een bc rich logo op de headstock hebben maar dan moet er 'made in usa' onder staan, en dus niet alleen op de neckplate! er zijn sommige BC Riches die 'LA california USA' op de neckplate hebben staan, dit zijn geen USA made zoals de beschrijving doet vermoeden, maar ze zijn wel vrij goed niet zo crappy als die huidige goedkopere series.
Maar de meeste neck-thru's hebben idd een 'R' logo, maar er was vroeger ook een bolt-on USA serie en die hebben gewoon een bc rich logo. Ik heb een mockingbird uit die serie.

Theije
17 mei 2004, 23:36
Ohja en met het serienummer kom je niet veel verder, heb ik ook al us geprobeert maar het schijnt nogal een puinhoop te zijn in het archief van BC Rich omdat ze een tijd lang problemen gehad schijnen te hebben met fusies, overnames iets in die richting. Ik weet het hele verhaal niet meer, maar het kwam erop neer dat ze je van de iets oudere modellen niet meer dan een ruime schatting en vage info kunnen geven.

AntY
18 mei 2004, 00:06
ik heb een tijdje geleden ook gemaild.

NJ staat niet voor new jersey, maar nagoya japan. nj series werden vroeger bij nagoya gefabriceerd, tegenwoordig in korea.

van oude bc riches kan je met het serienummer nog een hoop afleiden. echter, eind jaren 80 ging rico met vakantie of zo, er werden in ieder geval geen bc riches gebouwd. een extern bedrijf nam de productie over, maar alle documentatie die zij hadden over serienummers etc. waren verwoest bij een brand. dan heb je dus minder aan t serienummer.

halverwege jaren 90 nam bc rich t zelf weer over.

edit: pin me hie niet op vast, dit is wat ik me uit het blote hoofd herinner.

gerrekat
18 mei 2004, 07:51
Als het goed is hebben de meeste echte USA BC RICH geen jackson style headstock dat zijn die LA California modellen...

ze hebben of een traditionele 3 + 3 tuner style headstock of een fender style 6 in line headstock....

Ik heb nog nooit een mooie USA warlock gezien zonder "R" logo, volgens mij zijn dat de veel goedkopere "USA" NJ series...

MoserCustomShopDotCom
18 mei 2004, 22:10
Ten eerste. Niet alle USA's hebben een 'R' op de headstock.

Maar dat gaat ook andersom.. niet alle gitaren met een 'R' op de headstock zijn handgemaakt. (er zijn oudere japanse NJ serie gitaren die een R hebben, en er zijn momenteel ook speciale Japan series met een R erop...)

Een BCRich gitaar met een reversed headstock heeft altijd een scriptlogo )(BC Rich Voluit). De meeste import gitaren hebben wel een serie erop staan. Platinum, NJ, Bronze...

Er zijn oudere gitaren uit de silver en gold series, die hebben GEEN serienaam op de gitaar staan. (weet zo uit mn hoofd even niet hoe je die wel kunt herkennen.. sorry)...

Maar er is ook nog iets als het Class Axe tijdperk. In die tijd was BC RIch overgenomen door Class Axe. Dat wil zeggen: slechtere gitaren!!!! Die gitaren hebben ALTIJD een 'tm' achter het scriptlogo op de headstock staan.

Als er op de achterkant bij de nek/body verbinding een plaat zit met LA erop, dat is ook hoogstwaarschijnlijk een Class Axe gitaar. het is in ieder geval GEEN handgemaakte..

Oh, Rave series ook vermijden!!!

Zo... nu weet je wat meer over het herkennen. Nu even wat uitleg over wat goed is en wat niet...

Rave, Bronze, class axe, acrilyc... NIET goed.

Gold, Silver, platinum, body art... matig

NJ (nieuw: platinum pro) goed (wel een import, maar dus niet erg duur.. goed voor het geld!))
NJ Necktrough, beste gitaren voor de US handgemaakte.
US gitaren.. Beste dat er is bij BC Rich.. DUH :p

MoserCustomShopDotCom
18 mei 2004, 22:14
Ohja en met het serienummer kom je niet veel verder, heb ik ook al us geprobeert maar het schijnt nogal een puinhoop te zijn in het archief van BC Rich omdat ze een tijd lang problemen gehad schijnen te hebben met fusies, overnames iets in die richting. Ik weet het hele verhaal niet meer, maar het kwam erop neer dat ze je van de iets oudere modellen niet meer dan een ruime schatting en vage info kunnen geven.

De serienummers kunnen wel handig zijn voor de US gitaren.

Maar een aantal jaar terug (ergens in de jaren 80 geloof k) is er een overstroming geweest, waardoor alle logs verloren zijn gegaan....

Er is wel een mogelijkheid om het een beetje te achterhalen



As a rough guide when they started the serial numbers they were sequential, e.g., 74001 would be the first guitar made in 1974.

Production stepped up and by around the 1980 point the numbers were around 2 years ahead and by 85-87 they were about 4 years ahead, e.g., 87001 was probably made around 1983.

When Bernie took the company back in 1995 the numbers regained a logical course so if you have 97001 it was the first guitar made in 1997.

Stukje van een site van iemand die erg veel verstand heeft van BC Rich gitaren en BC Rich zelf. (meer info: http://www.bc-rich.com (en VEEEEL foto's) )

MoserCustomShopDotCom
18 mei 2004, 22:16
Ik heb nog nooit een mooie USA warlock gezien zonder "R" logo, volgens mij zijn dat de veel goedkopere "USA" NJ series...

Dit is tegenstrijdig.. USA is handgemaakt, NJ massaproductie in Azië

gerrekat
18 mei 2004, 22:40
Nee er zijn NJ series uit de US zeker weten, uit de jaren 80!

Nou ja 100% dat ze NJ heten weet ik niet maar ze zijn bolt on hebben die lelijke puntige headstock en kwamen met DiMarzio PUs volgens mij heetten ze ook NJ zal er eens een opzoeken!

MoserCustomShopDotCom
18 mei 2004, 23:21
Nee er zijn NJ series uit de US zeker weten, uit de jaren 80!

Nou ja 100% dat ze NJ heten weet ik niet maar ze zijn bolt on hebben die lelijke puntige headstock en kwamen met DiMarzio PUs volgens mij heetten ze ook NJ zal er eens een opzoeken!

Mmm.. apart... Ik kom al ongeveer 4 jaar op het BC Rich forum en ik heb er nog nooit van gehoord :)

De oudere NJ's werden in Nagayo (of hoe je t ook schrijft... Japan iig) gemaakt, maar tegenwoordig in Korea....
Ik denk dat je degene met de LA plaat bedoelt... is erg misleidend.. alleen die PLAAT is in LA gemaakt...

gerrekat
19 mei 2004, 06:38
Nogoya...ja die die ken ik maar daar staat niet alleen een R op maar BC RICO volledig...

IK heb trouwens nog nooit een BC RICH neckthru gezien zonder R logo, of het moet een ignitor geweest zijn, maar dat weer ik niet helemaal zeker...

gerrekat
19 mei 2004, 10:07
Hier is zo'n USA made NJ series uit de 80's!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33035&item=3725241883&rd=1


het kan zijn ddat ze alleen in de USA gefinished zijn hoor d.w.z. alle electronica erin en de setup maar er staan wel USA op de neckplate...

ik vind deze headstock echt superlelijk...

hier nog een:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33035&item=3724807771&rd=1

Patrick M.
19 mei 2004, 12:02
Mijn BC Rich Ignitor supreme heeft geen R op de kop maar een script logo. Er zijn wel meer BC Rich USA gitaren met een script logo, er zijn stapels custom BC Richen in omloop met allerlei combinaties van koppen en logo's.

gerrekat
19 mei 2004, 12:15
dat zei ik ook Ignitors heb ik ook wel eens met een script logo gezien.

maar over het algemeen hebben alle USA neckthru's een R logo en zeker die uit de jaren 70 en vroege jaren 80!

MoserCustomShopDotCom
19 mei 2004, 12:51
Het is gewoon afhankelijk van wat er wordt besteld. De Meeste USA gitaren hebben wel een R logo, maar de pointed six in line headstocks hebben allemaal een scriptlogo..


En die eBay veiling van die "US NJ" klopt niet... dat is wat ik al zei... een misleidende plaat. die PLAAT is in amerika gemaakt...

Oh... en die tweede veiling heeft een US Kahler tremolo...

gerrekat
19 mei 2004, 13:27
Ik wete niet of dat zo is....ze worden iig vaak aangeduid als zijnde de USA NJ series...ik zeg al het zal waarschijnlijk een soort fushion zijn net als de LTD deluxe series die gedeelteljik in KOrea gedeelteliujk in de USA gemaakt worden!

MazeMouse
19 mei 2004, 18:35
De NJ-series hadden toch vaak ook de 'goedkopere' tremolo systemen? (Of is dat alleen tegenwoordig nog maar?)

Anyway, ik zou geen 'normale' warlock willen maar eerder een Warlock WHS (Widow HeadStock) dan heb je iig een fatsoenlijke bijpassende headstock :p

AntY
20 mei 2004, 02:27
he bass could have been made by a company called Class Axe.

Class Axe built all B.C.Rich guitars from 1989 to 1993 and all their production records were destroyed in a flood. Unfortunately, I am not sure of all the differences, particularly the body wood, pickups, scale length, hardware, electronics, etc. It is probably very similar to our current Platinum Series guitars & basses, but there are going to be differences in parts, since a different factory now makes our imported models. HHI, INC. acquired B.C.Rich in January of 2000.

The Class Axe guitars are not all made in Japan. They did make some USA made guitars & basses. If the guitar says USA on the HEADSTOCK then it's American Made. There are some NJ and Platinum models from the Class Axe era with "LA California" or "New Jersey, USA" on the NECK PLATE, these were made in Nagoya, Japan or in South Korea. However, there are some with the New Jersey and/or LA California neck plates that also have Made in USA on the headstock, and those were made in the in America.

MoserCustomShopDotCom
20 mei 2004, 12:45
Klopt.. Tijdens Class axe hadden ze nog steeds een verschil tussen de import line en de amerikaanse handgemaakte gitaren.

Voor zover ik heb begrepen zijn ze allemaal van mindere kwaliteit dan de nieuwere en zeker minder dan de oudere lijnen van BC Rich...

peter k.
24 mei 2013, 11:29
ik heb een B.C.Rich gekocht
zwart gespoten ; serienummer 73087 ; fenderachtig kopstuk; platininumseries;
orogineel was hij fel roze
hij speelt wel aardig; zou het een goede gitaar zijn en in de usa gefabriceerd?

geert1976
24 mei 2013, 11:45
ik heb een B.C.Rich gekocht
zwart gespoten ; serienummer 73087 ; fenderachtig kopstuk; platininumseries;
orogineel was hij fel roze
hij speelt wel aardig; zou het een goede gitaar zijn en in de usa gefabriceerd?

Dat klinkt als mijn BC die ik deze week verkocht heb.;)

Tis een Koreaan met Jap onderdelen erin en eraan, geen USA exemplaar.
Refin is in de fabriek gebeurd (gebeurd wel een vaker, zelfs bij Fender)

peter k.
24 mei 2013, 14:02
dat lijkt me sterk want ik heb hem in de kringloop meegenomen voor 2 tientjes

ook het kopstuk was zwart overgespoten zodat het logo niet meer te lezen was

maar wat mij interessert is : hoe weet ik of hij in amerika is gemaakt of in het verre oosten
en
betekent een serienummer in de 73000 dat of zij in 1973 is gemaakt?

Bassa
24 mei 2013, 14:19
Dit topic is bijna 10 jaar oud.

geert1976
24 mei 2013, 14:20
dat lijkt me sterk want ik heb hem in de kringloop meegenomen voor 2 tientjes

ook het kopstuk was zwart overgespoten zodat het logo niet meer te lezen was

maar wat mij interessert is : hoe weet ik of hij in amerika is gemaakt of in het verre oosten
en
betekent een serienummer in de 73000 dat of zij in 1973 is gemaakt?


ah ok, nee die van mij was in een nette originele staat.
Staat er ook een letter voor het serienummer?
BC Rich begon gitaren te maken eind jaren 70, dus 1973 kan beslist niet.
Welk type BC Rich is het?
Ik vermoed zelf dat je een exemplaar te pakken hebt van 1997, gemaakt in Korea

peter k.
29 mei 2013, 17:23
ah ok, nee die van mij was in een nette originele staat.
Staat er ook een letter voor het serienummer?
BC Rich begon gitaren te maken eind jaren 70, dus 1973 kan beslist niet.
Welk type BC Rich is het?
Ik vermoed zelf dat je een exemplaar te pakken hebt van 1997, gemaakt in Korea



op de kop (eentje zoals bij jackson) staat B.C.Rich platinum series; op het klepje: PRO

hij (of zij) heeft aan de onderkant zo'n grote cutaway zoals bij de bitch modellen, maar het model kan ik op internet nergens terug vinden

er staat geen letter voor het serienummer; ik had trouwens niet goed gekeken, het serie nummer is 37078, gestanst in een plastic plaatje met ook BCRich

ik ben niet meer zo optimisties gestemd, want aan de achterkant ontbreekt ook een afdekplaat waar je na enig schraapwerk kan vaststellen dat de body van multiplex is gemaakt (ik vind archeologie wel leuk)

Rubenios
31 mei 2013, 12:42
platinum pro series is gemaakt van pisbakkenstaal en waaibomenhout inderdaad, budgetserie