PDA

View Full Version : Warmoth gitaar bestellen en door prof in elkaar zetten?



SymphonY-X
17 mei 2004, 11:53
Hey,
Ik zit al een tijdje te kijken naar een nieuwe gitaar, wat me helemaal te gek lijkt is natuurlijk een custom build gitaar. Nu kwam ik laatst op de site van Warmoth en had daar een leuke set samengesteld. Nu vraag ik mij alleen af, ik ben zelf echt niet goed in priegelwerkjes, dus ik zou graag ook het in elkaar zetten door een professioneel iemand laten doen, ik bedoel, straks verkloot ik 900 euro door een verkeerde schroef of iets dergelijks. Maar wat is nu eigenlijk het duurste aan een gitaar laten maken? De onderelen of het arbeidsloon?
Dit was het setje wat ik heb uitgezocht:

Maple + Ebony Neck (baritone)
$167 + 50 for finish +
35 for flame maple veneer $253,-

Soloist body Flame maple \ Body back $290
Dyed top with Transparent color,
Black Back $200
Natural Binding $50
$540,-
Bridge Gotoh Tune o matic $16,-
String Ferrules 6x1 $6,-

String retainer (Full Width Bar, Black) $4,50
Schaller tuners 3x8,50 + 3x8,50 $51,-
2x knobs $5,-

Total Totaal: $876 = 737 euro

EMG 81/85 Pickup set 200 euro

Is 937 euro totaal.

Is het voordeliger om dit dus over te laten komen, en dan in elkaar te laten zetten.. Of scheelt de materiaal kosten eigenlijk niet veel met hier, maar alleen de arbeidskosten om de gitaar in elkaar te zetten?

Swan
17 mei 2004, 12:11
hmmm das wel cheap....maar ik denk dat de meeste kosten hier toch in de arbeid gaan zitten

dejohan
17 mei 2004, 12:13
Ik vind het zoiezo duur. Als je daar arbeidskosten gaat bijrekenen helemaal, want dat is altijd enorm duur.

Ik denk dat je uiteindelijk evenveel of meer gaat betalen voor een modelbouwgitaar als voor een nieuwe USA Fender.

Rubenios
17 mei 2004, 12:21
Ik vind het zoiezo duur. Als je daar arbeidskosten gaat bijrekenen helemaal, want dat is altijd enorm duur.

Ik denk dat je uiteindelijk evenveel of meer gaat betalen voor een modelbouwgitaar als voor een nieuwe USA Fender.

jah maar kijk ff wat ie samensteld ok? het gaat hier niet om een fender maar om een jackson model

bert k
17 mei 2004, 12:26
Het wordt duur. Je bent nog allerlei klein spul vergeten, schakelaars, elektronika (of zit dat bij de pups?) draagbandknoppen, output jack.
En reken op een arbeidsloon van 50 euro per uur, en je zet hem echt niet in een uurtje in elkaar. (Als alle gaten al geboord zijn, een dag werk?) Dus met de natte vinger nog zeker 500 euro arbeid erbij.

Swan
17 mei 2004, 12:29
hoeveel zou zoiets dan kosten bij n gitaarbouwer met zijn spullen?

PeArLjAm
17 mei 2004, 12:47
Vergeet aub niet de verzend kosten van de spullen (zeker 75 euro denk ik) en invoerrechten... +22% over het totale geheel dacht ik.

en dan idd nog arbeidskosten enzo dus je bent er nog niet. Maargoed Warmoth maakt wel hele goede spullen dus wat dat betreft zit je wel goed. Het gaat je alleen wel wat meer kosten dan je denkt vermoed ik.

fred dons
17 mei 2004, 14:35
als je alles gelakt bij warmoth koopt en je specifeert alle hardware
(bruggen tuners etc die je ook bij hun koopt) dan is het heel gemakkelijk zelf in elkaar te zetten omdat alle gaten al voorgeboord zijn
(en dan hoef je echt niet bang te zijn dat er een schroefje verkeerd zit)

mocht de gitaar daarna nog afgesteld moeten worden dan kun je met je complete gitaar naar een bouwer om hem af te laten stellen en dat kost
je echt geen EUR 500 maar meer iets in de regio van EUR 50,00
(ik heb er al een stuk of 30 in elkaar gezet en het is echt niet moeilijk)

SymphonY-X
17 mei 2004, 17:54
Het wordt duur. Je bent nog allerlei klein spul vergeten, schakelaars, elektronika (of zit dat bij de pups?) draagbandknoppen, output jack.
En reken op een arbeidsloon van 50 euro per uur, en je zet hem echt niet in een uurtje in elkaar. (Als alle gaten al geboord zijn, een dag werk?) Dus met de natte vinger nog zeker 500 euro arbeid erbij.

Jah de schakelaars etc. zitten allemaal bij de EMG pickups, alleen idd de draagbandknoppen, met nog wat klein grut misschien 20 euro?!



als je alles gelakt bij warmoth koopt en je specifeert alle hardware
(bruggen tuners etc die je ook bij hun koopt) dan is het heel gemakkelijk zelf in elkaar te zetten omdat alle gaten al voorgeboord zijn
(en dan hoef je echt niet bang te zijn dat er een schroefje verkeerd zit)

mocht de gitaar daarna nog afgesteld moeten worden dan kun je met je complete gitaar naar een bouwer om hem af te laten stellen en dat kost
je echt geen EUR 500 maar meer iets in de regio van EUR 50,00
(ik heb er al een stuk of 30 in elkaar gezet en het is echt niet moeilijk)

Als het zo ver komt, zou me dan misschien een zondagje kunnen helpen met schroeven :razz: Als ik het zo hoor, heb je veel verstand met gitaren bouwen en met Warmoth.. Het zou me zoveel geld schelen, en een gerust hart :D

Wat ik me wel afvraag, als ik deze gitaar dus ooit tot een goed einde zou krijgen. Heb ik dan een veel betere gitaar dan de SLSMG Soloist die jackson verkoopt? Op de EMG 81/85 pickups ipv HZ en een vettere finish van Warmoth na dan natuurlijk :P

fred dons
17 mei 2004, 17:59
ja dan heb je een veel betere gitaar, mits goed afgesteld is deze gitaar vergelijkbaar met een customshop gitaar en onvergelijkbaar met
een produktie jackson

Theije
17 mei 2004, 23:40
Ik denk persoonlijk dat het je wel een hoop geld gaat schelen, ik bedoel voor een professional is het een fluitje van een cent om zo'n geprepareerd 'bouwpakket' in elkaar te zetten dus lang zal ie er niet mee bezig zijn.
En ik heb wel eens een keer offertes aangevraagt bij verschillende bouwers om te kijken wat het zou gaan kosten, maar daar word je niet vrolijk van hoor onder de 2000! was ik nergens klaar.

Mitch
17 mei 2004, 23:49
Arbeidsloon is uiteraard het duurste. Maar zoals gezegd: alleen maar in elkaar zetten duurt natuurlijk niet zo lang.
Je rekensommetje is echter volledig mis, zoals PJ al zei. Tegenwoordig worden pakketten véél strenger gecontroleerd en alle merchandise gaat langs de douane. Daar komt dus echt nog een flinke berg bij. Of je het dan nog waard vindt moet je goed bekijken.
Weet wel dat als je 'm dan ooit nog wil verkopen kwaliteitsonderdelen niet tellen en een merkje wel. Tragisch maar waar.

SymphonY-X
19 mei 2004, 11:32
Heb even een nieuw rekensommetje gemaakt wat even wat realistischer is, met een paar veranderingen in de onderdelen:

Neck:
Warmoth construction neck mahogany with ebony fretboard
met The Double Expanding Truss Rod
En schaller key holes: 154

Fret Size SS6105 Stainless steel: 20

Custom peghead als bij Caparison guitars: 50

Peghead veneer Flamed maple: 35

Custom back shape neck als wizard neck: 35

Inlay: geen inlay alleen side dots

Peghead zelfde kleur als body
en achterkant nek transparant gespoten: 140

Tuners Schaller: 51

totaal voor de nek: $485

Body:
Soloist Mahogany back
met carved flame maple top: 290
natural binding: 55
H-x-H (EMG pickups)
Bridge Black Tune-o-matic Gotoh: 18
String Ferulles black: 6 x 1 =: 6
Finish red dyed top with black back: 200
(als op dit plaatje de rode: http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/51/511502.jpg )
2 knobs: 6

totaal voor body: $575
Verzending: $76


Neck in euro's: 405
Body in euro's: 485
Verzending
1 Body and 1 Neck: 56
EMG PICKUPS : 200
Totaal: 1146 euro

Totaal charge (20%) +- 250

Dus eind totaal +- 1400 euro

1400 / 4,51 = 310 uur werken / 8,5 = +- 36 dagen werken.. haha ;)
Is voor mij wel veel geld, maar met vakantie geld wat straks wordt gestort en studie financiering erbij schieten we al een lekker stukje op lol..
Maar dan nog als je kijkt naar de prijs van dit pakket, en naar de prijs van bijv. een PRS of nieuwe knappe Gibson les paul dan is dit toch veel aantrekkelijker?! En hij is precies zoals je hem zelf wilt.. :lol: