PDA

View Full Version : Welke effecten bak nodig?



RedBuell
16 mei 2004, 23:36
Ik wil een Marshall DSL 401 combo kopen, 3 kanalen incl. footswitch.

Met de tijd wil ik ook wat effecten erbij kopen het liefst zo'n alles in een ding. Enigste nadeel lijkt me dat zo'n ding nogal lastig in te stellen is.

Muziek stijlen zijn Metallica tot maiden en van rock(lenny kravitz) tot blues.


Wat is een leuk effecten bakkie voor een beginner.

Speeddemon
16 mei 2004, 23:56
Zoom GFX-4. is leuk, maar ook niet veel meer.
net zoals Korg AX1500G.

Leuker is Boss GT6.
Probleem is, jij wil waarschijnlijk een stel effecten VOOR je versterker hebben, en een stel in de Effects-loop van je versterker. Dan zou ik losse pedalen kopen.

Basisingrediënten:
voor de versterker:
-Wah wah pedaal (Vox, geen Crybaby!)
-Compressor (Boss CS-2, Ibanez CP9)
-evt een boost/overdrive (Boss SD-1, OD-3)

in de effects-loop:
-chorus (Boss CE-2, Ibanez BC9, TC Electronics SCF, leuk vooral voor cleane sounds)
-delay (Ibanez DE7, Boss DM-2, Korg 301dl, om sound breder of 'spacier' te maken)
-grafische equalizer (om je sound verder aan te passen, Boss GE-7)

RedBuell
17 mei 2004, 09:48
Wat versterkers bettreft ben ik iets wijzer geworden, als het effecten aangaat weet ik weinig tot niets :???: .

Wat is het verschil tussen voor de versterker en in de fx loop?
En waarom de ene voor de versterker en de andere in de fx loop?

birt
17 mei 2004, 10:28
Wat versterkers bettreft ben ik iets wijzer geworden, als het effecten aangaat weet ik weinig tot niets :???: .

Wat is het verschil tussen voor de versterker en in de fx loop?
En waarom de ene voor de versterker en de andere in de fx loop?

voor je amp dan gaat het effectgeluid door de voor en eindversterking, in de effectsloop gaat je effect op het al voorversterkte signaal en dan door de eindversterker

IndiepoprockJesse
17 mei 2004, 10:54
maar wat is het verschil dan als je het voor de versterker of in de fx-loop zet kwa geluid?!

Jesse//

birt
17 mei 2004, 11:34
maar wat is het verschil dan als je het voor de versterker of in de fx-loop zet kwa geluid?!

Jesse//

in de effectloop krijgt het effect een grotere input dan voor de amp, voor de amp kan je de voorversterking boosten, er zijn veel mogelijkheden en je moet ze gewoon testen.
net zoals welk effect je waar in je ketting zet, hou je meer van het wah wah geluid met een overdrive over? of van een overdrive geluid met een wah over?

Antal
17 mei 2004, 12:02
Je FXloop zit tussen de voor en de eindversterker. En de meeste oversturing zal in veel gevallen van je voorversterker of van een pedaal komen. Sommige effecten zijn gewoon mooier na je oversturing. Zoals bijvoorbeeld een delay. Hiervoor kun je dan je FX loop gebruiken.

Speeddemon
17 mei 2004, 12:12
als je je versterker ALLEEN maar clean gebruikt, dan zou je in principe alles VOOR de versterker kunnen zetten (bij de meeste vintage versterkers MOET dat zelfs, want die HEBBEN geen effects-loop, alleen toen de Twin Reverb voor t eerst uitkwam, bestonden er nog geen chorus pedalen.


Anyway, standaard is:
wah, distortion, fuzz, overdrive, boost, pitchshifter en octaver (en evt phaser en ring modulator) VOOR de versterker.

chorus, flanger, delay, tremolo, reverb, EQ (en evt phaser en ring modulator) in de FX-loop.


Als je een delay of chorus VOOR de versterker zet, en je zet op de versterker het scheur kanaal aan, klinkt de delay en chorus heel smerig, modderig, ongedefinieerd enzo.

BLOK182
18 mei 2004, 12:45
Interesse in een GT6? SPAM :D

schizo910
18 mei 2004, 19:34
Of een GT-3 voor € 220,- ? :D :D

jaywalker
18 mei 2004, 20:33
cs-3 plus een gare dd-3 voor 50 euro?