PDA

View Full Version : discussie over buizen vs modeling nog maar eens (stukje)



Anders Destium
16 mei 2004, 21:21
Wat vinden jullie van dit stuk?

http://www.epinions.com/content_3726614660

Is dit ook een beetje wat de mensen hier ervaren? Ik ben zelf aangenaam verrast over de kwaliteit van modeling, dus ik begrijp wel een beetje wat de schrijver bedoelt :)

gershwin5150
16 mei 2004, 21:48
Wel interessant om te lezen.
Vind zelf modelling-amps soms erg goed klinken.
Tis denk ik meer het idee waar mensen aan moeten wennen. Maar als je over een paar jaar een modellingamp voor 500 euro koopt die net zo goed klinkt als een Mesa van 3000 euro dan weet ik het wel hoor :wink:

Stitch
17 mei 2004, 11:26
Dit is inderdaad een interessant stuk. Ik denk dat een hoop mensen modelling al bij voorbaat uitsluiten zovan het is geen buizen bak. Volgens mij gaan die mensen eerder van het concept uit dan van het geluid. Ten onrechte vaak, zoals blijkt uit dit stuk.

Helemaal verbaast was ik over die Reacter Amp:
http://www.atomicamps.com/images/products/label_amp.jpg

Buizen eindcombo waar je direct je PodXT (en ook andere in de toekomst) in kan hangen. Lijkt me super handig. Alleen de prijs en geluidssamples stonden er niet bij.

Hoe gebruik jij je pod eigenlijk Anders?

IndiepoprockJesse
17 mei 2004, 12:10
Hahaha zeer interessant stukje, en ook vermakelijk, aangezien er een heleboel puristen op dit forum zitten.. Als de modelling al zover is dat ze geeneens het verschil meer horen, dan gaat het de goede kant op en kunnen we er idd alleen maar voordeel uit halen..

en die atomic amp kan best tof worden:

specs:

Product Specifications

Power:

- All tube Class A/B power
- 2 EL84 tubes
- 1 12AX7 tube


Speaker:

- 1 12" custom-designed speaker
- 300W RMS
- Neodymian magnet


Physical attributes:

- Mounting System currently can house the Line 6 POD 2.0 ? or PODXT ?.* (It will accommodate other modelers in the future.)
- All-wood cabinet construction (not particle board)
- 25"W x 19"H x 10.5"D
- Approx. 40 lbs.

ook zeer tof als je al een pod hebt ook..

Jesse//

Raffel
17 mei 2004, 12:14
tja ik onderscheid sowieso een modeling amp niet van een buizenamp tenzij ik zelf speel (en dan misschien nog niet) maar een buizenamp steekt toch beter uit de mix in een band dan een modelling amp of is dat een fabeltje?

Mark S
17 mei 2004, 12:46
Als de modellingtechniek de komende 5 jaar zich zo blijft ontwikkelen als de afgelopen 5 jaar denk ik dat de jaren (niet de dagen) van de conventionele amps geteld zijn. Je zal wel altijd de eigenwijze 'die-hards' blijven houden maar er rijden ook mensen om onbegrijpelijke redenen in een krakkemikkige auto van 40 jaar.Ik hou de vooruitgang scherp in de gaten en als het zover is stap ik zo over...no problemo, het is het resultaat wat telt!

Trouwens: Toen de elektrische gitaar een jaar of 50 geleden zijn intrede deed was de scepsis ook zeer groot, muziek door een draadje dat kon echt niet!!!


tja...

PeteRS
17 mei 2004, 12:52
Het staat als een paal boven water dat er een tijd komt dat modelingamps niet meer van echt te onderscheiden zijn. (En uitgaande van genoemd artikel is die tijd al bijna aangebroken). Het geluid wordt immers simpelweg geproduceerd door een stroomsignaal op een speaker en dit signaal is natuurlijk steeds beter te benaderen naarmate je meer rekencapaciteit hebt (in de vorm van snellere processoren). Als Line6 hetzelfde ontwikkelingsbudget had als Sony of Philips dan zouden we deze discussie waarschijnlijk al een aantal jaren geleden achter ons gelaten hebben. Afgezien van deze ontwikkeling denk ik dat een hoop "puristen" in een live (band) situatie met moeite het verschil horen tussen pakweg een Marshall en een Mesa, zeker als er nog effecten gebruikt worden of er een beetje "afwijkend" getweaked is.

Negative K3 fan
17 mei 2004, 13:55
ik ben het met iedereen hier wel eens, vooral in opname situaties maar ook voor 'echte' amps begint moddeling echt te tellen en het leuke is dat de ontwikkelingen alleen maar doorgaan wat uitndelijk de mogelijkheden eindeloos maakt.

ik vind het wel mooi. ik denk dat je tegenwoordig zonnder problemen net zo goed met een podxt kunt opnemen als met een amp+mic met als voordeel dat het veel makkelijker is.

Soulman
17 mei 2004, 16:19
Ik als "echte" buizenman begin toch steeds meer de voordelen te zien van modelling. Vooral in de studio. Onlangs hebben we de opnames voltooid van onze tweede cd en het valt toch iedere keer tegen dat het geluid wat je hoort in de studio zo moeilijk op de band te krijgen is. Wij hebben natuurlijk niet het geld om een paar dagen in de studio met microfoonplaatsing te expirimenteren, dus ik moet snel een goed geluid hebben. Volgende keer toch maar eens een POD proberen.
Maar ja het zachte gebrom, de geur en de gloed van buisjes............

BartL
17 mei 2004, 16:56
Ik heb er wel eens over nagedacht om bij mijn voormalige ME-50 een buizen eindtrap te kopen. Die versterker hierboven (met doe POD erin) komt dicht bij dat idee in de buurt :) Lijkt me misschien wel wat...mjah, wat kost dat? :-D


Edit: En is zo een versterker dan te schakelen via footcontroller ofzo :???: ?

BlackSun
17 mei 2004, 17:58
Wat moet je bij zo'n versterker schakelen dan? Tis een poweramp in combo behuizing...

ReinoutV
17 mei 2004, 19:28
tja ik onderscheid sowieso een modeling amp niet van een buizenamp tenzij ik zelf speel (en dan misschien nog niet) maar een buizenamp steekt toch beter uit de mix in een band dan een modelling amp of is dat een fabeltje?

Fabeltje. Ik heb tijden met een DuoVerb opgetreden, nooit last van niet gehoord worden :). Ik vind alleen dat hij nogal wat warmte vind, die ik weer gevonden heb in mijn Kitty Hawk combo. Alleen heeft die volgens mij wat problemen, het volume fluctueert een beetje... Vaag. Toch maar eens kijken of ik mijn DuoVerb via de fx-out naar de fx-in van mijn Kitty Hawk kan krijgen. Dat zou toch leuk zijn.

Maar toch, een dikke Bogner of Guytron op je podium is toch leuker :). Vooral voor eigen werk met een 'eigen' geluid is een modeling versterker weer lastiger. Toch fijn dat 'mijn' DuoVerb zo goed uit de test komt.

Nicci
17 mei 2004, 20:22
tuurlijk wordt modeling de toekomst. alleen al het gemak ervan.
verwacht echter niet dat het allemaal veel goedkoper zal worden. een goede versterker zal altijd duur zijn. SS of buizen.

BartL
17 mei 2004, 20:46
Wat moet je bij zo'n versterker schakelen dan? Tis een poweramp in combo behuizing...
Verschillende pre-sets? of is zoiets niet mogelijk met een POD? (Geen verstand van die dingen)

IndiepoprockJesse
17 mei 2004, 21:49
je kan gewoon een line 6 floorboard op een pod aansluiten.. dan heb je extra kanalen en andere functies er ook nog eens bij

Jesse//

IndiepoprockJesse
17 mei 2004, 21:55
je kan gewoon een line 6 floorboard op een pod aansluiten.. dan heb je extra kanalen en andere functies er ook nog eens bij

Jesse//

marc_o
17 mei 2004, 23:10
Heb een paar jaar op de Johnson Millenium gespeeld, dat was dan weer modelling, maar wel met enkele buizen in de pre-amp, en dat vond ik thuis prachtig, maar op hogere volumes werd het allemaal minder. Nu ligt dat natuurlijk voor een groot deel aan mij, ik hou van plug-and-play, en feitelijk had ik dus de verkeerde amp voor mij gekocht.....anderen halen er mooiere dingen uit.
Ik ben al wel verrast door de kwaliteit van bijvoorbeeld Tech21, en dan hoef ik geen modelling, maar het is geen buizen, en gewoon erg goed.
Als ik veel geld kan besparen door transistor of hoe het ook heet te besparen, en mijn sound zit erin, dan laat ik het echt niet.
Ik ben serieus gek op mijn buizenamps, maar over een paar jaar zijn die helemaal niet meer te betalen en is de ontwikkeling van de solidstates en dergelijke zover gevorderd dat het beschamend wordt hehehe.
Laatst een test gedaan met een crateversterkertje van 15 watt op mijn Engl cabinet...enkelen gingen gewoon voor gaas...

Stitch
17 mei 2004, 23:56
voor gaas...


:???:

marc_o
18 mei 2004, 17:57
ehhmm, dat is Nederlands voor mensen die erin trapten. M.a.w., ze hadden geen idee dat het hier ging om een versterkertje van 250 gulden nieuw.
Maar toch is het vreemd dat je ontiegelijk veel uitgeeft voor een buizenbak en daar vervolgens een transistor pre-ampje (overdrivepedalen in alle soorten, maten en prijsklasses) in stopt.
Weg buizensound....ik zeg niet dat het niet mooi is, maar toch.

Jeroenvanhulsteijn
18 mei 2004, 18:26
jamaar in je gitaar zit toch ook geen buis? verdwijnt de "buizenfeel" daadwerkelijk met een transistor distortion pedaal? verdwijnt dat ook als je er bv een chorus ofzo voorzet?

ik kan me overigens wel voorstellen dat als je een overdrive of distortion echt gebruikt om gain toe te voegen (het pedaal intern oversturing laten toevoegen) dat je feel veranderd. Maar als je hem alleen als booster gebruikt, dan zou er toch niet al te veel moeten veranderen qua feel?

ik heb zelf over een vamp gespeeld. en ik miste gewoon een beetje de dynamische interactie tussen gitaar en versterker. mss puur gevoelsmatig hoor. ik had een keer opnames van iemand gehoord van iemand met een vamp en dat klonk toch wel ontzettend goed.

ik vind de insteek van yamaha wel goed. die zijn er niet zo op gebrand om een specifiek buizenversterker na te bootsen. toch zijn hun modellen voornamelijk gericht op buizenversterking. er zijn geloof ik weinig modellers die een polytone of een roland jc nabootsen. hoewel, op de vamp zat geloof ik wel iets wat naar de roland jc was gemodelleerd. ik maak geloof ik niet echt een statement. dus hou ik maar op met het geblaat.

marc_o
18 mei 2004, 21:25
Nou, zo diep wil ik er niet op ingaan, maar toch altijd grappig dat mensen vele vele euro's voor een Class A buizenamp betalen en er daarna een ts-9 voorzetten, maar ik zeg niet dat het er slecht van wordt.
De Yamaha-benadering vind ik ook prima inderdaad....ik reperteer regelmatig met zo'n DG-Stomp direct in de mengtafel, en eigenlijk is dat een prima soundje hoor. Ik vind die grotere DG-100 combo's echt wel goed klinken....heb wel buizenversterkers gehoord die heel slecht klonken ook, neem bijvoorbeeld de walgelijk dure Peacemakertop van Ashdown, 1 kanaal voor dik 2500 euro en dan nog beroerd ook...ach, het blijft een smaakverhaal...en ik wil toch nog een Rivera erbij...