PDA

View Full Version : Weer een nieuwe gitaarverkrachter erbij!



MIDIoot
16 mei 2004, 18:26
Hallo medegitaristen!
Ik ben nieuw hier.
Zoals mijn nickname al doet vermoeden ben ik veel met MIDI, pc en synths bezig. Ik ben dus ook lid van Synthforum.nl.
Maar m'n eerste instrument was gitaar, 14 jaar geleden begonnen met spelen. M'n favoriete stijl was blues, bluesrock en rock (Van Halen, Steve Vai enz). Ik heb nog een korte tijd in een band gespeeld maar we zijn niet verder gekomen dan repeteren, maar het was wel een goeie tijd.
Daarna heb ik flamenco gespeeld en heb nog les gehad van een heuse Spaanse sigeuner.
Maar de laatste 5 jaar heb ik eigenlijk niks meer gedaan met gitaar, en dat wil ik nu veranderen, vandaar dat ik nu hier ben aangezeild.Ik heb dan ook gelijk een vraag aan jullie:

Ik wil m'n elec gitaar gaan opnemen op de pc. Ik heb al geprobeert om de line output op m'n Audigy geluidskaart aan te sluiten maar dat geluid was best wel niet om aan te horen. Ik heb ook nog een andere pc met een Terratec EWX24/96 en een Samson C-Control. Maar nu heb ik al de tip van iemand gekregen om niet met de line out maar met een mic vanaf de amp op te nemen, maar ik heb geen goede mic.
Dus hopenlijk kunnen jullie mij goede tips geven hoe ik het beste kan opnemen.
bij voorbaat dank!

Barret Wallace
16 mei 2004, 22:18
Als je cheap cool wil opnemen moet je een v-amp 2 kopen ( kost maar 160 € ) Je kan em zo in de line in van je geluidskaart prikken en je hebt meteen al een goed geluid. ( wel beetje tweaken natuurlijk ;) )


Luister maar eens naar deze kerel ( opgenomen met v-amp 2 )
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31397

MIDIoot
17 mei 2004, 00:46
Bedankt voor de tip!
Ik heb eens gezocht naar die V-amp maar ik zag dat er allerlei effekten in dat ding zitten die ik niet nodig heb, want ik heb al genoeg effekten op m'n pc. Dat is dus weggegooit geld eigenlijk.
Ik heb al ergens anders op dit forum gelezen dat een mic voor de amp beter werkt dan rechtstreeks vanaf de line out in de geluidskaart.
Zou een Sennheiser E835 hier geschikt voor zijn?

bert k
17 mei 2004, 12:06
Meest gebruikte mic is een Shure SM57, een dynamische mic is dat. Je moet wel je versterker een beetje flink hard zetten, anders klinkt het nog steeds niet. Wat voor amp heb je? Dat kan veel schelen.
Andere optie is de guitarport van Line6, soort audio A/D converter, met ersterkersimulatie. Laat ook het idee van een V-amp niet zomaar varen. Met een microfoontje en wat PC-effecten krijg je het niet snel zo goed.

guhlenn
18 mei 2004, 12:30
Als je geen fortuin aan gitaar, versterker, speaker, mic, preamp wil uitgeven is die V-amp geen slechte keuze. als je al goede spullen hebt moet je een sm57 ervoor hangen, placenent en dat soort dingen moet je gewoon zelf uitzoeken... proberen...

Glenn

die EWX is ee prima kaart, gebruik die!

MIDIoot
18 mei 2004, 15:30
Ik heb inmiddels begrepen dat als je de de klank van je amp perfect wilt opnemen je het beste een mic (sm57) kunt gebruiken.
Maar de klank van m'n amp (Marshall valvestate) is niet zo belangrijk.Ik kan namenlijk op m'n pc Warp of Amplitube gebruiken.
Wat wel belangrijk is. is dat ik m'n Ibanez ts808 goed opgenomen krijg.Is dat dan vanaf de line output geen goed idee?

Bouke
21 mei 2004, 13:26
Hey,

Voordat je je geluid met een mic/amp combi net zo goed hebt als de huidige modeling technieken ben je wel even een tijdje verder. Een V-ampje is net zo duur als een SM57 (nou ja, ongeveer dan) en voor een POdje betaal je nog ietsje meer, maar dan kun je je gitaarwerk zeker goed opnemen. Het gaat in die dingen niet eens zo zeer om de effecten, maar vooral om je een goed gitaargeluid te geven. Er wordt dan geprobeerd om letterlijk bekende amps na te doen. Dat lukt aardig, maar je eigen geluid maken met zo'n ding is veel leuker.

Serieuze optie dus voor homerecording. Een beetje buizenamp (tenminste die van mij wel) moeten op een megavolume om lekker geluid te produceren. Voor livewerk niet zo'n probleem, maar voor de meeste buren wel. Met een modeller heb je daar geen last van. En je gaat op line-level naar je soundcard in een meer dan goede kwaliteit.

Succes ermee!

Groets,

Bouke