PDA

View Full Version : Powersoak schema's?



Lacrymosa
10 april 2002, 11:08
Heeft er iemand een schema van een powersoak of iets in die geest?
kan ik die namelijk meteen in mn versterker gaan inbouwen.

CheerS!!

aadplagiaat
10 april 2002, 13:49
Je kunt een powersoak vrij eenvoudig maken d.m.v. vermogensweerstanden. Je moet dan een serie/parallel schakeling hiervan maken.
Heb je b.v. een 8-ohms speaker van 100Watt dan kun je met 3 weerstanden van 8(8,2)-ohm/25Watt je speakervermogen tot een kwart reduceren.
Soldeer 2 draden van 2 weerstanden aan elkaar, verbind de + van je speaker uitgang aan dit punt. Aan het uiteinde van 1 van de twee weerstanden soldeer je nog een weerstand. Aan het uiteinde van de andere weerstand verbind je de + van je speaker. Als het goed is heb je nu nog over: 1 uiteinde van een weerstand en de - van je speaker. Deze verbind je aan elkaar en dit gaat gezamelijk naar de - van je speaker-uitgang.
+________________
| |
8ohm 8ohm
| |
8ohm Speaker
-________|_______|

Met deze schakeling blijft je impedantie gelijk, n.l. 8-ohm (ongeveer).
Met een dubbelpolige schakelaar (geschikt voor 4 ampere) kun je kiezen voor wel/niet powersoak. Met de schakelaar moet je dan de draad met de twee 8-ohm weerstanden onderbreken en met de andere helft van de schakelaar de speaker doorverbinden aan de + uitgang.

+_______________________
| | |
o | o
schak | | | getekent
o | o in "soak" mode.
| | |
| | |
[8-ohm] [8-ohm] |
| |______|
| |
[8-ohm] [Speaker]
-________|_______|

aadplagiaat
10 april 2002, 13:50
Hmm dat komt er niet mooi uit helaas.

aadplagiaat
10 april 2002, 14:30
http://members.lycos.nl/aadplagiaat/powersoak.jpg
beter

Lacrymosa
10 april 2002, 15:36
Als et maar 3 weerstandjes en een schakelaar betreft, waarom zijn die krengen van Marshall en Koch zo verrotte duur dan?
Gaat me niet vertellen dat je 400 euro enkel en alleen voor de naam betaald.

maar i.i.g. bedankt voor jullie reacties.

CheerS!!

aadplagiaat
10 april 2002, 15:49
Als je het over Marshall of Koch of zo hebt heb je 't meteen over regelbare powersoaks en misschien wel een iets uitgebreider schakelingetje i.v.m. tooncorrecties o.i.d.

Een regelbare weerstand (potmeter) voor een speakeruitgang is niet zo eenvoudig als een gewone pot.

Maar ja 400 euro is wel pittig!

Echoes
10 april 2002, 16:30
mag ik vragen waar dit over gaat...ik ben technisch absoluut een 0..

aadplagiaat
10 april 2002, 17:01
powersoak gebruik je om het volume van je speaker te verminderen zodat je je eindtrap eerder overstuurt.

Je klinkt dus echt hard maar bent het niet.

Lacrymosa
10 april 2002, 19:54
Maakt het nog uit of ik koolstof of metaal film weerstanden gebruik?
en zijn 25 watt weerstanden makkelijk te krijgen?

CheerS!!

aadplagiaat
10 april 2002, 22:29
25Watt kun je alleen maar draadgewonden krijgen. Ik heb geen idee wat ze kosten, maar schat in zeker 5 euro per stuk. Zal wel veel te laag zijn ingeschat, maar ok zal het 10 zijn. Meestal is het fabrikaat Dale of Rohm ofzo.

Verstandig is om ze op een metalen plaat te monteren en vast te zetten in je combo of speakerkast. 100Watt wordt warm!!!! De warmte wordt weliswaar verdeeld over 4 units maar toch. Ik heb geen idee hoe warm het wordt, nooit getest. Als je de zaak gebouwd hebt zou ik het wel even een poosje testen voor je gaat hakken in je amp.

Weerstanden enzo bij b.v. Conrad

Robbert
10 april 2002, 23:37
Kun je niet bv. 8x25 watt nemen? Dan zit je op zo'n 200 watt max.

Wordt de warmte dan niet verdeeld over de weerstanden? Is misschien wel safer.

Robbert

Lacrymosa
11 april 2002, 10:13
Je bedoelt gewoon 2 weerstanden van 4 Ohm serie zetten, in plaats van 1 van 8? is et da nie handiger om gewoon een 50 watt weerstand te kopen, of zelfs 100 watt? ik heb zelf geen idee of dat iets uitmaakt, kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
die draadweerstanden zijn trouwens nie zo super duur, bij conrad zijn ze zon 3 euro per stuk. Potmeters wordt alleen een ander verhaal.

CheerS!!

aadplagiaat
11 april 2002, 11:47
Je kunt idd voor elke 8-ohm weerstand 2 4-ohm weerstanden nemen. Dat heeft als effect dat het vermogen (en dus de warmte) verdeeld wordt over twee keer zoveel weerstanden. Het totaal aan vermogen en warmte blijft dan gelijk.
Ik ben in mijn schema uitgegaan van 100 Watt maximaal, maar dit kun je natuurlijk eenvoudig uitbreiden naar 200 of 400 etc.
bijv: 200W-> neem voor elke weerstand een 50 Watt type of 2 x 4-ohm bij 25W.

Als je een 4-ohms systeem hebt kun je eenvoudig in mijn schema alle weerstanden 4-ohm nemen. Bijgevolg wordt dan de onderverdeling van 1 weerstand natuurlijk 2x2-ohm.