PDA

View Full Version : coole geluiden



birt
16 mei 2004, 18:07
in het gitaristenforum is een topic over jimmy page en dat deed er mij aan denken dat die in whole lotta love met een vioolboog speelt en zo vreemde geluiden maakt..


wat zijn de coolste en vreemdste geluiden die je met een gitaar kan maken en welke gebruik je zelf??

ik duw op mijn snaren achter de nut als tremolo, sla de snaren aan achter de nut, sla met mijn duim op de achterkant van de nek ter hoogte van de 2de fret, zappen naar je pu's met de zapper van m'n radio klinkt ook leuk

Casseman
16 mei 2004, 19:49
In whole lotta love gebruikt jimmy page en theremin
In dazed and confused gebruikt hij een strijkstok

Mithrandir
16 mei 2004, 20:30
Uit de categorie rare geluiden:

http://home.hccnet.nl/e.duinsbergen/noise.mp3

GuitarMaster
16 mei 2004, 21:25
Hoe heb je dat geluid gekregen? Het lijkt wel op een Motor GP ofzo...

birt
17 mei 2004, 11:38
In whole lotta love gebruikt jimmy page en theremin
In dazed and confused gebruikt hij een strijkstok

zou kunnen, maar ik hb hier een filmpje van whole lotta love en daar gebruikt hij dus een strijstok in

Ronald
17 mei 2004, 13:37
een vreemd geluid wat ik zelf gebruik is een mengeling van modulation reverb, een hele korte delay maar met bijna oneindige feedback en ik geloof nog een chorus

tja ik weet nie goed hoe ik geluid moet omschrijven , een beetje een heilig syntesizer geluid zeg maar. het klinkt in ieder geval nie meer echt als een gitaar. is ook alleen maar als introotje bedoelt

dejohan
17 mei 2004, 19:42
al eens een ebow geprobeerd?

Ronald
18 mei 2004, 23:11
ja wat is da eigenlijk? ik weet dat opeth da veel gebruikt in de studio maar ik heb geen idee wat het is

Mithrandir
18 mei 2004, 23:15
Een e-bow is een apparaat dat een magnetisch veld veroorzaakt als ie aanstaat en zodoende je snaren kan laten trillen. Je houdt hem meestal boven 1 snaar en daardoor blijft deze door trillen (oneindig lange sustain dus). Door dan een beetje creatief met je linkerhand te spelen en van snaren te wisselen kun je leuke (viool-achtige) geluiden maken. Met nog wat meer creativiteit kun je er nog wel andere geluiden mee maken ook.

Mijn geluidje hierboven was trouwens een scheerapparaat boven de elementen van mijn gitaar met een delay erop.

Bigfoot414
19 mei 2004, 13:00
Mith, dat geluid lijkt wel een beetje op een F!-wagen :D

Kjiratsiekoedel
19 mei 2004, 15:04
satestokje tussen je snaren van je klassieke gitaar vlechten, zo'n centimeter vanaf de brug => klinkt erg chinees

schaap
19 mei 2004, 16:24
Daarvoor kan je ook gewoon aan het begin van je brug spelen :roll:

Blijepanda
19 mei 2004, 16:45
Mith, dat geluid lijkt wel een beetje op een F!-wagen :D

Inderdaad zeg, het klinkt wel heel cool.

daron_kurt
20 mei 2004, 20:20
je telefoon een ringtone laten afspelen boven je PU's, distortiontje, delaytje, whammytje en klaar is kees, beetje experimenteren met andere effectjes enzo, kan best cool zijn :)

Luca P
20 mei 2004, 21:50
Een walvis!

Echo aan.
Volume op de gitaar dicht.
Snaar aanslaan en optrekken en je volume van de gitaar opendraaien.
Volkomen nutteloos, maar je moet toch wat.

Kjiratsiekoedel
21 mei 2004, 10:23
Daarvoor kan je ook gewoon aan het begin van je brug spelen :roll:

nee, klinkt anders

dejohan
30 mei 2004, 23:58
snel op en neer pickend een harmonic spelen op de 12e fret op de D snaar, en dan langzaam naar de 3 de fret "sliden" (wel harmonics blijven spelen, niet induwen) en terug "sliden" naar de 12e, enzovoort.
Gebruik effecten naar believen. Andere snaren gaan ook, er zijn eigenlijk honderden mogekijkheden.


Ook: zet je amp op "gaat net niet/wel feedbacken". Sla harmonic aan op vb 12e fret dikke E (zorg dat je je andere snaren afdempt), hoor de feedback komen, speel constant met je volume op je gitaar om de feedback te controleren zodat hij niet te hard opkomt, en gebruik trelemo (zachtjes) om extra effect. Klinkt nogal moeilijk, maar na even oefenen heb je het onder de knie, en dit is echt fun!!!

dejohan
31 mei 2004, 00:10
Met dit kan je gitaar spelen zelfs al kan je er niks van, maar ook gevorderden kunnen er wat mee doen. Het blijft echter een enorm leuke sound:

-haal de hoge B en E van je gitaar, zodat je maar 4 snaren hebt.
-Stem je lage E 2 vakjes lager, naar D
-A blijft A
-D blijft D
-stem de G 2 vakjes hoger, naar A

Je hebt nu dus als stemming
A
D
A
D

Tataa!!! Gewoon een vinger barré en je hebt het perfecte power akkoord!!!!
Gebruik je vinger of een bottleneck om te sliden, gooi er wat overdrive doorheen, en je hebt een ruwe rauwe metalblues sound.
Bovendien: door telkens 2 vakjes hoger vingetjes bij te zetten kan je enorm toffe akkoorden maken.


Morphine en The Presidents of the USA werken op gelijkaardige wijze.

defecto
31 mei 2004, 00:22
Kun je dat dan ook met een bas doen en dan wat leuke (hele) snelle loopjes uitvoeren ofzo? Dan dus alleen zonder dat snaren erafhalen gedeelte.. 8)

dejohan
31 mei 2004, 09:32
Kun je dat dan ook met een bas doen en dan wat leuke (hele) snelle loopjes uitvoeren ofzo? Dan dus alleen zonder dat snaren erafhalen gedeelte.. 8)

Geen probleem. Ook die gast van Morphine gebruikt een gelijkaardige stemming op z'n bas, en slide daar dan op met een bottleneck.

Of check dit interview met The Presidents of the USA, zij leggen daar uit ook een gelijkaardige stemming te gebruiken (maar dan in C# in plaats van D), ze gebruiken dat zowel op gitaar als op bas dacht ik.

http://www.guitarworld.com/artistindex/9605.presidents.html

defecto
31 mei 2004, 15:34
Cool. Even aan een vriend vertellen die bas speelt.. 8)

hoofd
31 mei 2004, 16:57
Maar die Morphinegast deed (hij's dood, overleden op 't podium) 't nog simpeler, haalde ook 2 snaren van z'n bas eraf :D. Geweldige band trouwens.

Negative K3 fan
31 mei 2004, 17:21
of zon evh truukje, open snaar picken, dan hammer ons op vakjes 3 en 5 (ofzoiets, maakt niet precies uit welke vakjes zolang het maar snel gaat), op goede snelheid en dan met je pnk van de rechterhand over de snaar glijden zodat er allemaal lijpe harmonics ontstaan, vergt wel wat oefening om het goed te krijgen.

schaap
31 mei 2004, 21:12
Hmm, lijkt wel heel erg veel op wat Satch vaak doet, door zn plectrum op de snaar te leggen waardoor die dus korter wordt en dan beetje heen en weer gaan. Heb je wel veel gain voor nodig, bedoelde je dit ?

Negative K3 fan
31 mei 2004, 21:23
nee, echt met je pink van achter naar voor gaan op de snaren terwijl je aanslaat en legato's speelt.

schaap
31 mei 2004, 21:27
Ja dat doet Satch dus met zn plectrum, legde het niet helemaal goed uit, vergat een deel :oops:

dejohan
1 juni 2004, 00:43
Hmm, lijkt wel heel erg veel op wat Satch vaak doet, door zn plectrum op de snaar te leggen waardoor die dus korter wordt en dan beetje heen en weer gaan. Heb je wel veel gain voor nodig, bedoelde je dit ?

Hej, dat kende ik nog niet. Eens proberen.

dejohan
1 juni 2004, 00:43
Hmm, lijkt wel heel erg veel op wat Satch vaak doet, door zn plectrum op de snaar te leggen waardoor die dus korter wordt en dan beetje heen en weer gaan. Heb je wel veel gain voor nodig, bedoelde je dit ?

Hej, dat kende ik nog niet. Eens proberen.

Zou dat iets leuk zijn om met een ebow te doen?

schaap
2 juni 2004, 01:40
Daarvoor kan je ook gewoon aan het begin van je brug spelen :roll:

nee, klinkt anders
Net uitgeprobeerd, mijn manier klinkt eerlijk gezegd toch beter vind ik, of heb je ook even een stukje waarop jouw manier cool klinkt ?

Stratman70
3 juni 2004, 14:34
Ik blijf Steve Vai de meester van de gekke geluiden vinden. Wat is dat trouwens voor een element, waarbij hij met zijn tong over de snaren glijdt en toon blijft houden? Is dat ook een soort e-bow principe? Moet haast wel.

Ritchie Blackmore doet ("heel simpel") met alleen zijn volumeknop aanzwellen (en reverb) perfect het geluid na van een cello op het nummer "Fools" van het Fireball album. Helemaal te gek.

hé Mithrandir, vertel eens hoe je Schumacher imiteert op de gitaar. Of is dat het geheim van de kok?

Mithrandir
3 juni 2004, 14:41
Ik gok dat Vai zijn truukje met de tong een Sustainer heet....

Mijn F1 geluidje is een scheerapparaat voor mijn elementen houden en af en toe de afstand vergroten/verkleinen, niks bijzonders dus.

fenderfreak
3 juni 2004, 16:45
Trek je D-snaar over de A-snaar zodat ze gekruist over de hals liggen. Hou ze zo vast op de vijfde fret en tik met je vinger op de twaalfde fret...klinkt als een Friese staande klok.

Heb je dus geen fuck aan, maar goed...

birt
3 juni 2004, 16:48
vai heeft gewoon zijn duim op de hendel van zijn floyd :D

Stratman70
3 juni 2004, 18:06
Trek je D-snaar over de A-snaar zodat ze gekruist over de hals liggen. Hou ze zo vast op de vijfde fret en tik met je vinger op de twaalfde fret...klinkt als een Friese staande klok.

Heb je dus geen fuck aan, maar goed...

Ik heb het geprobeerd, maar ik denk dat je die klok beter even kunt wegbrengen als ie zo klinkt. :D

dejohan
3 juni 2004, 19:18
Heeft er iemand al gemerkt dat je een soort subliem flanger effect krijgt als je bijvoorbeeld heel dicht bij de brug aanslaat (vb zo'n surf pick), en dan (blijven picken) langzaam naar je neck gaat met je aanslag, en dan terug naar je brug. Klinkt vooral mooi als je een harmonic speelt op het 12e vakje.

dejohan
3 juni 2004, 19:29
Daarvoor kan je ook gewoon aan het begin van je brug spelen :roll:

nee, klinkt anders

The Drifter:

http://www.sonicyouth.com/mustang/eq/gtr01a.jpg

Sonic Youth gebruikt deze gitaar voor het nummer Eric's trip. Het zal wel geen verassing zijn dat deze gitaar vooral gebruikt wordt om achtergond noise mee te maken.

Negative K3 fan
3 juni 2004, 19:51
ik heb dat nummer wel eens gecovered op een open dag op school (incl een andere mongool op drums en drumstokjes op de gitaar), lui wisten niet wat ze overkwamen