PDA

View Full Version : nieuweling bij bas, info graag



wolfway
15 mei 2004, 20:07
hallo, ik ben hier nieuw, en mijn broer heeft juist een elektrische gitaar besteld en nu dacht ik aan een basgitaar

nu, ik ken niks van gitaren dus misschien dat jullie me een beetje kunnen helpen

ik heb al enkele FAQ's gelezen, toch wil ik het hier even vragen

met een budget van om en bij de 400 euro (max 500 euro :-D )
welke gitaar raden jullie me zo aan? kzag op een site da ibanez, yamaha en fender nogal te doen waren, van 250 tot 400 euro waren er toch

ook zou ik graag wat info hebben van wat je met bas kan doen enz enz

(zoals je ziet ben ik dus grote nOOb op vlak van gitaren)

alvast bedankt
:P :wink:

-No Acces-
15 mei 2004, 20:20
Yamaha heeft een goeie prijs/kwaliteit verhouding. Een mex Fender is ook niet slecht. Je moet gewoon zelf naar de winkel gaan en veel uitproberen enzow, dat is het beste.

MuNKeY
15 mei 2004, 20:52
yamaha en ibanez hebben bijde ZEER goede beginners/budget/backup bassen
dus die zijn echt aan te raden

ook klinken bassen van DEAN wel erg goed , maar je moet wel van het geluid houden

maar ik zou zeggen , ga naar een goeie muziek/gitaar winkel (dus niet zo'n klein winkeltje bij je in het dorp waar ze 2 bassen hebben :P )
en probeer er gewoon een aantal uit,want uiteindelijk is bespeelbaarheid net zo belangrijk (misschien zelfs belangrijker) als het geluid

JaZ86
16 mei 2004, 10:48
ik ben zelf ook nog niet zo gek lang bezig en heb als eerste (en momentele) bas een DeanPlaymate-edge9, die toen in de aanbieding was bij Feedback. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar ik heb er 120euro voor betaald! Gewoon simpel, zwart, vier snaren en ik ben er zeer tevreden over :P neem maar eens een kijkje op http://www.feedback.nl/

succes ermee :)

wolfway
16 mei 2004, 14:52
ik ben zelf ook nog niet zo gek lang bezig en heb als eerste (en momentele) bas een DeanPlaymate-edge9, die toen in de aanbieding was bij Feedback. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar ik heb er 120euro voor betaald! Gewoon simpel, zwart, vier snaren en ik ben er zeer tevreden over :P neem maar eens een kijkje op http://www.feedback.nl/

succes ermee :)

thx :wink: ben even op die site gaan zien, en deze viel me wel opYamaha - BB 404

mooie gitaar :)

ik hoor van vele mensen dat yamaha een goed beginnersmerk is, kan iemand me dan een niet te dure gitaar noemen? (op hun site staan geen prijzen :( ) gezien ik nog een versterk nodig heb, en welke raden jullie me daarvoor aan?

_____________

2e punt: kan je met basgitaar ook liedjes spelen die je met gewone elektrische gitaar normaal doet? (voorbeeld: nothing else matters van metallica 8-) ) enz? of gaat dat niet?

zou iemand me aub ook even een soundje (link) kunnen geven van een bas geluid?

dank :cool:

Primitive
16 mei 2004, 16:18
ik gok dat je beter even langs een gitaar zaak kunt gaan kunnen ze je daar precies uitleggen wat het verschil is......, en het is een groot verschil:D

MuNKeY
16 mei 2004, 17:12
thx :wink: ben even op die site gaan zien, en deze viel me wel opYamaha - BB 404

mooie gitaar :)

ik hoor van vele mensen dat yamaha een goed beginnersmerk is, kan iemand me dan een niet te dure gitaar noemen? (op hun site staan geen prijzen :( ) gezien ik nog een versterk nodig heb, en welke raden jullie me daarvoor aan?

_____________

2e punt: kan je met basgitaar ook liedjes spelen die je met gewone elektrische gitaar normaal doet? (voorbeeld: nothing else matters van metallica 8-) ) enz? of gaat dat niet?

zou iemand me aub ook even een soundje (link) kunnen geven van een bas geluid?

dank :cool:

punt 1 : yamaha BB 404 is wel een goeie bas kost waarschijnlijk 350 ofzo
en als versterker zou ik gewoon een klein 30 tot 100 watt oeffenversterkertje nemen een peavey/hartke/ashdown ofzo moet goed zijn

punt 2 : nou, bij nothing else matters zit een baspartij :)
maar als je het gitaar gedeelte bedoelt (en de solo :o) dan nee
een basgitaar is een compleet ander instrument dan een gewone electrische gitaar , is dus ook bedoelt voor andere doeleinden

paul15
16 mei 2004, 19:05
Ik heb zelf voor €400,- euro een Ibanez Soundgear gekocht met een versterkerje. Is een goede beginnersbas, heeft vooral een snelle hals. Een goedkope versteker is leuk voor als je nog twijfelt of je serieus wilt bassen. Nu ik een tijdje bezig ben (+- een jaar) ben ik wel aan een nieuwe versterker toe. Maar de ibanez bevalt me nog steeds prima!

Indiana Joost
16 mei 2004, 20:34
thx ben even op die site gaan zien, en deze viel me wel opYamaha - BB 404


Ik heb zo'n Yamaha BB404. Ik speel nu twee jaar bas en hij bevalt nog steeds prima! Als iemand anders erop speelt hoor ik vaak "zo da's een lekker basje" (winkeliers, m'n basleraar, vrienden) en als die dingen ter sprake komen is er altijd wel iemand die zegt dat de Yamaha budgetbassen gewoon erg veel kwaliteit geven voor weinig geld en dat is ook zo!
Bij mij is het trouwens ook ongeveer zoals bij jou gegaan: m'n (jongere) broer speelde gitaar dus mij leek basgitaar wel wat. Je zult zien dat het echt leuk wordt als jullie op een gegeven moment beide de basis wat te pakken krijgen en dan samen kunnen jammen.

MazeMouse
17 mei 2004, 00:34
Ik maak zelf gebruik van een Samick Fairlane FN1
Klinkt best lekker zeker gezien de prijs. Krijg er ook veel comlimenten over (en dat van mensen die al 40 jaar (bas)gitaar spelen dan neem ik het maar aan voor waar :p)
Voor de echte metal komt ie een klein beetje tekort maar voor de rest ragt het lekker weg :)

(verder is die BTB die genoemd wordt ook geweldig. Als ik 6 maanden terug er het geld voor had gehad dan had ik die gekocht ipv de fairlane. Misschien doe ik dat nog wel. Eerst de OLP MM3 die ik in gedachte heb :))

Bleak
17 mei 2004, 01:28
@mazemouse: die heb ik ook :D

ik gebruik hem eerlijk gezegd vooral voor funk en rock! ik krijg er inderdaad ook vaak complimenten over! Ik heb nu een nieuwe stack en daar klinkt hij nog veel bruter op!

frenske
17 mei 2004, 11:03
Vergeet niet dat je ook een versterker/combo nodig hebt.
Voor 400 euro kun je mooi een Milestone III met een Peavey Microbass en een tuner en zo'n tikding (raak ik m'n Nederlands kwijt) strap, studieboeken en enkele basgitaar lessen kopen. Dit is een betere combinatie dan al die starters pakketjes bij elkaar.

MazeMouse
17 mei 2004, 11:49
@mazemouse: die heb ik ook :D

ik gebruik hem eerlijk gezegd vooral voor funk en rock! ik krijg er inderdaad ook vaak complimenten over! Ik heb nu een nieuwe stack en daar klinkt hij nog veel bruter op!
Ik kocht em vooral om te beginnen :)
In mijn ene band vragen mensen altijd wat voor bas ik heb en dan staan ze me vreemd aan te kijken als ik zeg 'samick' (en ze kijken nog vreemder als ze vragen welke 'line6' ik gebruik en ze dan vertel dat het de V-amp Bass is :D)

MazeMouse
17 mei 2004, 11:51
Vergeet niet dat je ook een versterker/combo nodig hebt.
Voor 400 euro kun je mooi een Milestone III met een Peavey Microbass en een tuner en zo'n tikding (raak ik m'n Nederlands kwijt) strap, studieboeken en enkele basgitaar lessen kopen. Dit is een betere combinatie dan al die starters pakketjes bij elkaar.
Die peavey is wel een lekker versterkertje opzich.
Maar let bij het kopen er wel op dat als je een andere versterker neemt je er wel een hebt met een 10" speaker ipv een 8" (die geven het laag niet zo mooi weer)

Tikding? Bedoel je de metronoom? Die heb je niet perse nodig opzich. (tenminste, ik heb em nooit nodig gehad. Maar goed, volgens mijn leraar heb ik sowieso een eng gevoel voor timing)

Basgitaarlessen is WEL een goed plan en die studieboeken ook.

Razorhead
17 mei 2004, 17:05
Mijn eerste bas was een peavey milestone 3, goed bevallen en na een jaar een Ibanez sr700 gekocht omdat ik toe was aan een wat betere bas. Ik was er een beetje op uitgekeken. Ik heb toen een peavey TKO 115 S gekocht, deze bevalt erg goed en je hebt genoeg vermogen om in een bandje mee te spelen. Alleen die ligt een beetje boven je budget.

wolfway
17 mei 2004, 18:54
kan je met basgitaar ook akoestisch spelen (of hoe schrijf je het :))

bij elektrische gaat het, bij bas ook?

_______

die yamaha BB 404 is (voor mijn budget :-? ) toch al op het uiterste, welke niet te dure versterker raden julie me aan? kan je er al een krijgen voor 120 euro (ong?) want dan moet ik nog dingen als draden, versterker, kom ik ook al snel aan aan hogere prijs :-?

niels_r
17 mei 2004, 18:57
Die Yamaha zul je geen spijt van krijgen denk ik. Spelen ontzettend lekker! Zelf speel ik op een BB605 (5 snarige, actieve versie van de BB404) en ik heb geen bas in dezelfde prijsklasse kunnen vinden die zo lekker speelt. Geluid is ook wel in orde.

Blijepanda
17 mei 2004, 19:46
kan je met basgitaar ook akoestisch spelen (of hoe schrijf je het :))

bij elektrische gaat het, bij bas ook?

Je hebt akoestische bassen, dus je kan akoestisch spelen.

wolfway
17 mei 2004, 19:56
kan je met basgitaar ook akoestisch spelen (of hoe schrijf je het :))

bij elektrische gaat het, bij bas ook?

Je hebt akoestische bassen, dus je kan akoestisch spelen.

hmm, ik bedoel dan een elektrische basgitaar, maar dan zonder versterker 8-)

MuNKeY
17 mei 2004, 23:14
nee , in ieder geval hoor je het niet zo goed als met een electrische gitaar
ik heb wel eens , als ik net nieuwe snaren heb , een aardig geluid eruit , maar dit is zachter dan een strat of les paul bijv.

Venomer
18 mei 2004, 11:34
Wolfway, ken je niet iemand die een basgitaar heeft die je eens mag lenen? Dan kun je proberen of de basgitaar inderdaad iets is voor jou. Het zou jammer zijn als je een paar honderd euro uitgeeft om er achter te komen dat je misschien toch liever iets anders wilt.

(Misschien kun je op een muziekschool een proefles krijgen.)

wolfway
18 mei 2004, 17:54
Wolfway, ken je niet iemand die een basgitaar heeft die je eens mag lenen? Dan kun je proberen of de basgitaar inderdaad iets is voor jou. Het zou jammer zijn als je een paar honderd euro uitgeeft om er achter te komen dat je misschien toch liever iets anders wilt.

(Misschien kun je op een muziekschool een proefles krijgen.)

daar heb je het :) ik ben nog hard aan het twijfelen... en een muziekschool is hier ni in de buurt en ja :razz:

want het is idd een grote som geld dat anders weggaat :-?