PDA

View Full Version : Waar kan ik grafiet kopen?



Punt
15 mei 2004, 13:51
Mijn snaren lopen te stug door de topkam.
Grafiet moet een oplossing zijn.
Enig idee waar ik dat kan kopen?

Dank !

Negative K3 fan
15 mei 2004, 14:36
een potlood met een hoge b aanduiding, B4 ofzo, daar zit veel grafiet in, ik vraag me trouwens af of het erg veel zal helpen, als het echt stug is moet je hem misschien opnieuw laten vijlen of een hele nieuwe topkam erin laten zetten.

maarten
15 mei 2004, 14:42
bij elke doe het zelf zaak kun je grafietpoeder krijgen.

Jeroenvanhulsteijn
15 mei 2004, 15:42
mss moet je topkam bijgevijld worden?? er bestaat ook olie met grafiet erin. wordt ook voor smering gebruikt.

BartL
15 mei 2004, 18:19
Of zo eentje die in een Strat Plus zitten...
:cool:


Alleen geen idee hoe zo een ding heet :-D

Marco5150
15 mei 2004, 23:53
Dat zijn Graph Tech nuts. O.a. te koop bij Vox Humana. (www.voxhumana.nl)

Deze zijn gemaakt van grafiet. De snaren glijder er dan makkelijer door.

Punt
16 mei 2004, 03:04
Bedankt voor de reacties!
Ik ben vanmiddag een zaak voor kunstschildersbenodigdheden binnengelopen en die verkochten geen grafiet.
Ze hadden echter wel een flacon vloeibare grafiet in de meterkast staan voor eigen gebruik en die hadden ze gekocht bij een doe het zelf zaak :)
Volgende week ga ik maar eens kijken bij zo'n zaak, maar eers ga ik naar een gitaar tech voor ik zelf begin te hannessen...

birt
16 mei 2004, 11:44
een potlood met een hoge b aanduiding, B4 ofzo, daar zit veel grafiet in, ik vraag me trouwens af of het erg veel zal helpen, als het echt stug is moet je hem misschien opnieuw laten vijlen of een hele nieuwe topkam erin laten zetten.

hoe vetter de potloden hoe meer klei erin zit, niet hoe meer grafiet :)

grafiet kan je kopen in flesjes, vroeger werd het poeder gebruikt om scharnieren te smeren

Negative K3 fan
16 mei 2004, 12:52
juist niet, de klei in het potlood zorgt voor de sterkte, potloden gaan van zoveel H naar zoveel B, standaard tekenpotloden zijn volgens mij 2H, ik heb wel eens een 4b potlood gehad en die was heel erg zacht en donker etc.

schizo910
16 mei 2004, 13:53
I?B"TNegative K3 fan"]juist niet, de klei in het potlood zorgt voor de sterkte, potloden gaan van zoveel H naar zoveel B, standaard tekenpotloden zijn volgens mij 2H, ik heb wel eens een 4b potlood gehad en die was heel erg zacht en donker etc.[/quote]

Klopt als een bus hoe meer klei hoe harder het potlood, hoe meer grafiet hoe zachter en donkerder (en sneller slijtend) het potlood, een standaard potlood is HB. Ik zelf heb op een van mijn gitaren gebruik gemaakt van grafiet voor het soepeler laten lopen van snaren. Het werkt echt heel goed, als het probleem i.i.g. niet heel groot is, want dan moet er inderdaad waarschijnlijk gevijld worden. Is het echter om bijv. een snaar tijdens het stemmen wat soepeler te laten glijden werkt het uitstekend.

Neem gewoon een HB potlood of zachter pak een stanley mes en schraap wat van de punt af tot je een hoopje grafietpoeder hebt. Pak een wattenstaafje en dip hem in het grafiet en breng het d.m.v het staafje aan op de te behandelen plaatsen. That's it, kind kan de was doen.

Succes

birt
16 mei 2004, 14:41
juist niet, de klei in het potlood zorgt voor de sterkte, potloden gaan van zoveel H naar zoveel B, standaard tekenpotloden zijn volgens mij 2H, ik heb wel eens een 4b potlood gehad en die was heel erg zacht en donker etc.

grafiet is een pak harder dan klei, ik heb wel degelijk gelijk



(ik volg een kunstopleiding, ik weet waar ik het over heb :) )

Punt
16 mei 2004, 14:55
Maar in die zaak hadden ze vloeibare grafiet!
Hoe zit dat dan?

birt
16 mei 2004, 17:18
Maar in die zaak hadden ze vloeibare grafiet!
Hoe zit dat dan?
geen idee, dat zal wel olie met grafiet in ofzo geweest zijn, poedergrafiet is namelijk iets dat heel snel gat rondvliegen en alles zwart maakt, en tussen een scharnier of iets dergelijks werk grafiet zoals kruipolie, het gaat er vanzelf overal tussen, maar als er wat te veel aan is kan het dus ook een heel vuil zootje worden

bert k
17 mei 2004, 12:16
juist niet, de klei in het potlood zorgt voor de sterkte, potloden gaan van zoveel H naar zoveel B, standaard tekenpotloden zijn volgens mij 2H, ik heb wel eens een 4b potlood gehad en die was heel erg zacht en donker etc.

grafiet is een pak harder dan klei, ik heb wel degelijk gelijk



(ik volg een kunstopleiding, ik weet waar ik het over heb :) )
Ik ben fijnmechanikus, ik weet ook waar ik het over heb :D In B-potloden zit meer grafiet, in H potloden is het meer klei. Of grafiet harder is dan klei boeit niet, het is wel een stuk zwarter.

birt
17 mei 2004, 12:39
juist niet, de klei in het potlood zorgt voor de sterkte, potloden gaan van zoveel H naar zoveel B, standaard tekenpotloden zijn volgens mij 2H, ik heb wel eens een 4b potlood gehad en die was heel erg zacht en donker etc.

grafiet is een pak harder dan klei, ik heb wel degelijk gelijk



(ik volg een kunstopleiding, ik weet waar ik het over heb :) )
Ik ben fijnmechanikus, ik weet ook waar ik het over heb :D In B-potloden zit meer grafiet, in H potloden is het meer klei. Of grafiet harder is dan klei boeit niet, het is wel een stuk zwarter.

bleh, ik zal dat bij mij op school toch maar niet zeggen want dan zouden mijn atelierdocenten wel hard lachen
anyway, denk wat je wil

Negative K3 fan
17 mei 2004, 13:43
b potloden daar zit toch echt meer grafiet in en zijn een stuk zachter en zwarter.

alstu: http://nl.wikipedia.org/wiki/Potlood

bert k
17 mei 2004, 19:45
juist niet, de klei in het potlood zorgt voor de sterkte, potloden gaan van zoveel H naar zoveel B, standaard tekenpotloden zijn volgens mij 2H, ik heb wel eens een 4b potlood gehad en die was heel erg zacht en donker etc.

grafiet is een pak harder dan klei, ik heb wel degelijk gelijk



(ik volg een kunstopleiding, ik weet waar ik het over heb :) )
Ik ben fijnmechanikus, ik weet ook waar ik het over heb :D In B-potloden zit meer grafiet, in H potloden is het meer klei. Of grafiet harder is dan klei boeit niet, het is wel een stuk zwarter.


bleh, ik zal dat bij mij op school toch maar niet zeggen want dan zouden mijn atelierdocenten wel hard lachen
anyway, denk wat je wil

He Birt, ik zit je niet af te zeiken of zo, hoor. :D Ik heb het vanmiddag nog ff gevraagd aan wat mensen, en die waren allemaal 100% dat ik het bij het juiste eind had.
Verklaring: grafiet is zwart, en geeft af. Klei is lichtgrijs en geeft niet af. (probeer maar met klei te tekenen) Hoe zwarter een potlood schrijft, hoe meer grafiet er dus inzit. Check maar bij je docenten.

schizo910
17 mei 2004, 21:56
Veel grafiet weinig klei = zacht potlood
Weinig grafiet veel klei = hard potlood

check deze links maar even:
http://oud.refdag.nl/weet/010605weet03.html

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll095/ned/information/art_course/004.html

Punt
17 mei 2004, 22:41
Hey, ik wilde alleen weten waar ik het kan kopen! :)

Is er geen leuk forum voor creatievelingen waar je over potloden kunt babbelen? ^^

marc_o
17 mei 2004, 22:49
oeoeoeoeoeooe!!!

Boze schildersleerling............het wordt mij te dol hier......

schizo910
17 mei 2004, 22:51
even voor de duidelijkheid, waar het om gaat. Als je gebruik gaat maken van een potlood om grafiet vanaf te schrapen heb je een zacht potlood nodig, vandaar dat het handig is als je zeker weet waar het meest grafiet in zit. Dit is dus niet om iemands gelijk te halen. maar om goede info te verstrekken...

Negative K3 fan
18 mei 2004, 15:09
ik heb het gisteren gedaan met een 4b potlood, die dingen geven al ommeunig af en ik hoefde het er niet eens af te slijpen, ik ging gewoon een paar keer met dat ding over de nut heen en er bleef al een heleboel van die zwarte troep zitten.

Jeroenvanhulsteijn
18 mei 2004, 18:41
ik denk dat het zo is:

Grafiet is harder dan klei. Dat is een feit.

Echter, het principe van potloden is dat je een laagje afschraapt van de stift en dit blijft achter. De stift van de potlood is een mengsel van klei en grafiet, waarin de grafiet in lamelvorm voorkomt. Lamellen zijn hier hele kleine heeeeeeeeeele dunne plakjes. De klei houdt het grafiet bij elkaar door het te omsluiten. Echter wanneer het percentage grafiet hoog is zul je dus geen volledige omsluiting van de grafiet lamellen krijgen. Deze kunnen hierdoor makkelijk van elkaar afschuiven. Dan krijg je een dikke vette streep. Klei biedt veel meer weerstand tegen afschuivende krachten. Bij een hoog kleigehalte zal er dus niet zoveel "slijtage" van de stift ontstaan. Resultaat: dunne lichte streep.

Dit is mijn mening. Gebaseerd op de theorie die van toepassing is op composietmaterialen.

Maar je zou eens kunnen proberen zo'n graph tec nut te installeren of zo'n rollernut (iemand wist niet hoe dat heette, maar ik dacht dat het een rollernut was) die fender ook wel gebruikt. Yngwie malmsteen gebruikt geloof ik gewoon was of vet. Mss roomboter gebruiken, krijg je wellicht een vette toon :-D en iig vette handen.