PDA

View Full Version : Hoe reggae geluid te maken



abbys
14 mei 2004, 21:08
llo

hou wel zowat van reggae, kan iemand me zeggen hoe ( in heel simpele termen gezegd ) ze het "tsjak tsjak tsjak" geluid maken op gitaar dat je regelmatig hoort als rythme in reggae als bob marley, gewoon muten lukt niet

thx

Kjiratsiekoedel
14 mei 2004, 21:16
verplaatst

mr.freeze
14 mei 2004, 21:29
verplaatst

:???:



llo

hou wel zowat van reggae, kan iemand me zeggen hoe ( in heel simpele termen gezegd ) ze het "tsjak tsjak tsjak" geluid maken op gitaar dat je regelmatig hoort als rythme in reggae als bob marley, gewoon muten lukt niet

thx

Barré-akkoorden, en op de 'tsjak' muten. Denk ik.

defecto
14 mei 2004, 23:14
Yep, direct na de aanslag met je hand dempen.. een een lekker scherp/fel geluid eruit krijgen.

Edit: Oja.. net buiten de maat spelen.. 8)

hoofd
14 mei 2004, 23:21
ff zoekfunctie gebruiken, is een keer een topic over geweest waarin het goed werd uitgelegd, dacht ik...

edit: ja dus: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=21996&highlight=reggea+aanslag

Belangrijk is om gewoon erg goed te luisteren naar de muziek, dan krijg je het vanzelf wel door, timing is belangrijker dan de aanslag.

defecto
14 mei 2004, 23:45
Yep, je kan ook met je linkerhand (voor rechtshandigen dan) dempen, maar dan moet je dat wel goed doen.. anders kraakt het ontiegelijk.. 8)

Maar kort/snel aanslaan en dan dempen geeft al een goede reggea sound

birt
15 mei 2004, 11:43
Yep, je kan ook met je linkerhand (voor rechtshandigen dan) dempen, maar dan moet je dat wel goed doen.. anders kraakt het ontiegelijk.. 8)

Maar kort/snel aanslaan en dan dempen geeft al een goede reggea sound

dat is de manier, als je de hoge snaren met je rechterhand gaat dempen klinkt het niet

abbys
15 mei 2004, 12:38
k, thx allemaal!

dejohan
17 mei 2004, 19:41
1.een losse vuist te maken
2. uit de losse pols je vingers vliegensvlug strekken zodat de nagels de snaren raken
3. net daarne ja muis van je hand op je snaren laten vallen, zodat uw snaren gemute zijn

tussen 2 en 3 heb je de optie om onmiddelijk te muten, of héél even de snaren vol te laten klinken, een tiende van een seconde maar hoor. Dat laatste klinkt voller.

Kjiratsiekoedel
17 mei 2004, 20:00
verplaatst

:???:

stond eerst in algemeen

Stratman70
18 mei 2004, 09:38
Ook ff experimenteren met up en downstrokes. Met upstrokes krijg je weer net iets meer attack.

Shaggy
1 juni 2004, 06:08
Ook ff experimenteren met up en downstrokes. Met upstrokes krijg je weer net iets meer attack.

idd


Het beste kun je je dempen met je hand waarmee je de akkoorden pakt (niet met je slaghand-palm zoals de meeste denken, het kan wel maar je maakt het jezelf onnodig lastig). Je moet wel snel kunnen dempen of je pakt alleen de akkoorden zonder ze in te drukken.
Je sound moet ook goed zijn ingesteld. Een goede instelling is afhankelijk van je amp en gitaar maar een richtlijn is weinig bas, meer mid dan bas en vooral treble. Je moet ook reverb gebruiken want anders krijg je ielige reggae soundjes..

geheim van de smit :

Gebruik een wah, zet em aan en hou em op een stand, dan zul je merken dat je snel een bob marley achtige reggae sound krijgt.