PDA

View Full Version : 2e stem op gitaar... hoe ontdekken?



e_lukather
13 mei 2004, 21:58
plectra

e_lukather
13 mei 2004, 21:59
Is er een theoretische formule hoe je een 2e stem op je gitaar kan spelen? Dat klinkt zo gaaf! Of moet je eerst 2e stem kunnen zingen voordat je het op je gitaar kan. Of is het puur gevoel. Bij mij is het soms dan heb ik hem maar dan ook weer niet.

Bestaat er niet een feitelijk iets net als bv. de stelling van pythagoras die je dan kan toepassen?

Barret Wallace
13 mei 2004, 22:06
meestal speel ik iets gewoon een octaaf hoger dat is de simpelste manier. MAAR als je het cooler wil laten klinken moet je het zo doen
Je hebt bijvoorbeeld een C majeur ladder

akkoord van c majeur bestaat uit:

C

E

G

Over die c majeur kan je dan een E mineur ladder spelen want C E G dan krijg je dus als je 2 stemmig speelt, bijvoorbeeld een arpeggio ofzo:

C

E

G


over


E

G

B

schaap
13 mei 2004, 22:19
Ik zit meestal gewoon te experimenteren, kijken wat voor een sfeer je krijgt door bijvoorbeeld een pitchshifter te gebruiken, en dan dus vanuit die toonverschil gaan werken alleen dan weer met aparte gitaren.
Er zijn wel standaard dingen die werken zoals barret al postte maar dat is nooit zo leuk en erg veel boeiender wordt je dan niet :razz:

Barret Wallace
13 mei 2004, 23:16
Ik zit meestal gewoon te experimenteren, kijken wat voor een sfeer je krijgt door bijvoorbeeld een pitchshifter te gebruiken, en dan dus vanuit die toonverschil gaan werken alleen dan weer met aparte gitaren.
Er zijn wel standaard dingen die werken zoals barret al postte maar dat is nooit zo leuk en erg veel boeiender wordt je dan niet :razz:

hehe speel maar eens arpeggios met 3 gitaristen tegelijk c e g, b g a en g b d En kom me dan vertellen of het niet boeiend klinkt. :evil:

e_lukather
13 mei 2004, 23:44
Ik zag het op de dvd van toto (a'dam) dat klinkt volop gaaf! Ik heb wel eens m'n harmonizer gebruikt maar dat is zo nep. En het klopt bijna nooit.
Yo barret.. je theorie klinkt heel logische. En als de 3e stem erbij komt is dan gewoon de g mineur erover heen? Of krijg je dan weer te maken met de grote en kleine terts die erg onafhankelijk zijn?

Barret Wallace
14 mei 2004, 00:30
Ik zag het op de dvd van toto (a'dam) dat klinkt volop gaaf! Ik heb wel eens m'n harmonizer gebruikt maar dat is zo nep. En het klopt bijna nooit.
Yo barret.. je theorie klinkt heel logische. En als de 3e stem erbij komt is dan gewoon de g mineur erover heen? Of krijg je dan weer te maken met de grote en kleine terts die erg onafhankelijk zijn?

je wisselt gewoon telkens af mineur/majeur/mineur/majeur and so on..

Vanuit a mineur bekeken : a mineur, c majeur, e mineur etc.

tip: neem je zelf es op en speel dan de 2e stem eroverheen, het zal je verbazen wat voor een wereld er voor je open gaat :D

edit: bij ( c e g, e g b etc.) derde stem die er dan bijkomt is g majeur,omdat daarvoor al e mineur geweest is.

e_lukather
14 mei 2004, 08:53
Whoo Barret bedankt! Ik ga meteen wat uitproberen.. hier heb ik echt veel aan! Bedankt!! :)

Barret Wallace
14 mei 2004, 12:39
hehe you're welcome, er zijn nog een paar coole manieren maar die weet ik nog niet. Ik zal het volgende week wel even aan mijn gitaarguru vragen. 8-)

e_lukather
14 mei 2004, 20:30
ooow..dat zou ik wel op prijs stellen. ik heb vandaag wat toegpast bij Bodhistava van toto/steely dan klinkt echt SUPER GAAF!!! Ben benieuwd naar de andere methodes. :)

theo!
30 augustus 2004, 16:32
als je het bedoeld met bijv 2 gitaristen, wat in bijv. inflames veel gebruikt, dan kan ik je wel helpen denkik....dus niet bitsjen als ik je verkeerde info geef:P


wat ik zelf altijd doe is: de eerste 2 tonen van een acoord, als je bij voorbeeld het losse "g" accoord hebt, pak je "g" op de e snaar, en dan pakt bijv n andere gitarist de "b" op de a snaar.
het is wel belangrijk dat beide gitaristen alleen die toon laten horen, anders krijg je niet zo'n mooi effect.
je kan dan verder zelf met andere acoorden die er mooi achter klinken gaan stoeien.
zo kan je van alles proberen, ik gebruik hierbij vaak zogenaamd inverted power chords als basis.

Raffel
30 augustus 2004, 16:49
je kunt natuurlijk altijd een 3e of 4e (of heet dat een terts of zo?) boven
de grondnoot spelen, dat klinkt (afhankelijk van de toe te passen toonladder) over het algemeen wel goed.

sneez0r
31 augustus 2004, 17:03
Over het gebruiken moderne bands een terts of sext om te harmoniseren. Een melodie in D-groot dat als volgt gaat - d fis g a e - kan met een (boven-)terts als volgt geharmoniseerd worden: - fis a b cis g -. Met een bovensext als volgt: - b d e fis cis -.
Het voorbeeldje van de terts:

e-2-5-7-9--3------
B-3-7-8-10-5------
G-----------------
D-----------------
A-----------------
E-----------------

(In de klassieke muziek wordt trouwens een andere definitie van harmoniseren gebruikt.)
Een kwart klinkt vaak wat wrang. Een kwint klinkt iets klassieker. De secunde en septime zijn ongeschikt. Het octaaf klinkt heel ongecompliceerd en geeft enkel een extra laag. Je kan de hiervoor genoemde intervallen ook een octaaf omhoog schuiven, zodat je een decime etc. krijgt.

Kijk wel uit dat je het niet overdoet. Dit gebeurt nogal bij amateur-shredders en beginnende metalbands.

sneez0r
31 augustus 2004, 17:09
meestal speel ik iets gewoon een octaaf hoger dat is de simpelste manier. MAAR als je het cooler wil laten klinken moet je het zo doen
Je hebt bijvoorbeeld een C majeur ladder

akkoord van c majeur bestaat uit:

C

E

G

Over die c majeur kan je dan een E mineur ladder spelen want C E G dan krijg je dus als je 2 stemmig speelt, bijvoorbeeld een arpeggio ofzo:

C

E

G


over

E

G

B
Je ziet het verkeerd. Dit klopt niet. Je hebt alleen mazzel dat deze harmonisatie uitkomt, maar dit is niet de goede methode. Iedere gitaarleraar die geschoold is zal dat beamen. Jouw idee van majeur en mineurtoonladders omwisselen is totaal willekeurig. In principe zijn de noten in goede harmonisaties altijd laddereigen. Modulaties mogen alleen met beleid worden toegepast.

sneez0r
31 augustus 2004, 17:13
Ik zag het op de dvd van toto (a'dam) dat klinkt volop gaaf! Ik heb wel eens m'n harmonizer gebruikt maar dat is zo nep. En het klopt bijna nooit.
Yo barret.. je theorie klinkt heel logische. En als de 3e stem erbij komt is dan gewoon de g mineur erover heen? Of krijg je dan weer te maken met de grote en kleine terts die erg onafhankelijk zijn?
De derde stem is in dit voorbeeld gewoon een kwint boven de oorspronkelijke toon. Niets geen g-mineurladder.


In C-groot geldt het volgende:
Oorspronkelijke noot: c - d - e - f - g - a - b.
Boventerts: e - f - g - a - b - c - d.
Bovenkwint: g - a - b - c - d - e - f.

sneez0r
31 augustus 2004, 20:41
zo kan je van alles proberen, ik gebruik hierbij vaak zogenaamd inverted power chords als basis.
Wat zijn inverted powerchords?

theo!
1 september 2004, 18:21
e-2-5-7-9--3------
B-3-7-8-10-5------
G-----------------
D-----------------
A-----------------
E-----------------


dit idee:)

maar dan meer gespeeld op de lagere snaren

jorrit
2 september 2004, 16:32
:???:

jorrit
2 september 2004, 16:32
:???:

jorrit
2 september 2004, 16:33
:???:

jorrit
2 september 2004, 16:33
:???:

theo!
2 september 2004, 19:30
hallo jorrit, bedankt voor deze bijdrage:)

Das Schaap
2 september 2004, 19:40
Zijn inverted powerchords niet gewoon de noten in omgekeerde volgorde gespeeld ?
Dus euhm bijv. dan een E5:
Normaliter
A:2
E:0

Nu
D:2
A:2

Gewoon dus ipv E en dan B spelen nu dus eerst B en dan E.
Geen flauw idee of dit ergens op slaat maar ja boeiend :lol:

theo!
2 september 2004, 20:18
ik heb ook geen idee of het ergens op slaat:)
maar ehmz, ik weet geeneens of inveted powerchords wel n bestaande term is...ik heb het ooit gehoord, en daarmee kan ik mijzelf dan soms verduidelijken:)

sneez0r
2 september 2004, 22:08
Inverted powerchords zijn niet een echt erkende term in de muziektheorie. Het powerchord is an sich al een geval apart. Ik ben het wel eens tegengekomen op de wijze van Das Schaap, maar dan is B4 of E5/B duidelijker. Theo! kan zijn tweeklanken beter tertsen noemen. Dat zijn op zichzelf ook nog geen akkoorden.

Das Schaap
2 september 2004, 22:54
Nee ik gokte ook maar wat, want inverted chords heb je wel, op meerdere manieren zelfs dacht ik ooit gelezen te hebben. Maar ik weet geen ene fuck van theorie dus het feit dat ik niet compleet fout zat is al cool. 8-)

sneez0r
3 september 2004, 17:33
Nee ik gokte ook maar wat, want inverted chords heb je wel, op meerdere manieren zelfs dacht ik ooit gelezen te hebben. Maar ik weet geen ene fuck van theorie dus het feit dat ik niet compleet fout zat is al cool. 8-)
Je zit niet compleet fout hoor :)

Ik vind het alleen wel vreemd/vervelend dat iedereen hier alleen de Engelse woorden voor muziektermen kent. Natuurlijk wel logisch. Ik zou alle forummers willen aanraden een simpel boekje over muziektheorie te kopen. Vaak zijn die (ramsj?) niet al te duur, en er zal een wereld voor je opengaan.

theo!
5 september 2004, 15:12
Inverted powerchords zijn niet een echt erkende term in de muziektheorie. Het powerchord is an sich al een geval apart. Ik ben het wel eens tegengekomen op de wijze van Das Schaap, maar dan is B4 of E5/B duidelijker. Theo! kan zijn tweeklanken beter tertsen noemen. Dat zijn op zichzelf ook nog geen akkoorden.

powerchords zijn zowieso niet echt accoorden, gwoon een mooi handig truukje voor bij punk oid:)

sneez0r
6 september 2004, 17:11
Om het geheel iets te verduidelijken, heb ik de volgende tab opgeschreven. Degenen onder jullie met broertjes/zusjes of zoons en dochters zullen de melodie vast wel herkennen; het is het thema van Ratjetoe! (Rugrats in het Engels). Hier worden dus alleen parallele of harmonische tertsen gebruikt. (De basnoten zijn een beetje willekeurig, die heb ik er alleen in geplaatst om het geheel iets leuker te laten klinken.)

De Powertab-file (http://home.planet.nl/~hogerjmw/rugrats.ptb)

Voor degenen onder jullie zonder Powertab:
De midi-file (http://home.planet.nl/~hogerjmw/rugrats.mid)
http://home.planet.nl/~hogerjmw/rugrats.jpg
De notenlezers onder jullie zullen de tertsen wel herkennen.

Speelt en vermaakt uzelve!