PDA

View Full Version : slide



suzanne
9 april 2002, 19:53
wie heeft er een paar tips om om te gaan met zo'n bottleneck of hoe heet zo'n slide- ding?
ik heb er nl voor de gein een gekocht maar erg mooi geluid krijg ik er niet mee.........

sebass
9 april 2002, 20:41
Niet te hard duwen. De snaren moeten niet ingedrukt zijn. Verder krijg je het beste geluid als je precies boven het fretdraad blijft hangen. Ook is het beter om elke keer nadat je klaar bent met een slide die snaar te dempen eer je aan een nieuwe slide begint, anders wordt het zo'n bagger zooi. Je kan ook je gitaar anders stemmen zodat je bijvoorbeeld in open tuning een f akkoord hebt. Dit is wel handig kun je lekker alle snaren aanslaan en dan een beetje sliden zo kom je allemaal akkoorden tegen.
Nou hier moet het wel mee lukken toch?

pimmetje
10 april 2002, 00:40
Belangrijke tip voor alle slide beginners: probeer er eerst mee te spelen alsof je NIET slide-gitaar speelt. Hiermee bedoel ik dus de box oefenen en alle tonen direct pakken; zonder naar de gewenste toon te sliden. Daarna pas de speciale slide-truukjes toevoegen.

Ook onontbeerlijk voor goed geluid is het dempen ACHTER de slide. Als je een toon aanslaat, dan moet die snaar liefst zo dicht mogelijk bij de slide gedempt worden. Het komt echter niet op de millimeter aan.

Verder nog een paar details:
1. goede slide; hoe zwaarder hoe beter (voor sustain). Messing is vaak wel een goede keuze.
2. Ga je met de hele slide over de hals spelen of meer met de punt van de slide spelen.
3. Aan welke vinger ga je de slide doen?

Nrs 2 en 3 hebben ook te maken met hoe je de ongewenste snaren wenst af te dempen. Dan zijn we weer terug bij het begin van deze reactie: probeer gewoon droge, goede tonen zonder bijgeluiden eruit te krijgen.

suzanne
10 april 2002, 19:44
ok thanx ik ga het is ff uitchecken!!

JM-150
20 april 2002, 18:56
Stem naar een open D akkoord.

diederik
10 mei 2002, 15:00
Of stem je gitaar naar nashville-tuning
(E B E G# B e)

Eddie van Halen
10 mei 2002, 21:19
Op 2002-05-10 14:00, schreef diederik:
Of stem je gitaar naar nashville-tuning
(E B E G# B e)


Dat is dan toch gewoon een open E? je kan dan toch ook in open C stemmen? enz...

Luca P
14 mei 2002, 21:46
Gebruik á la Danny Gatton een bier flesje.
Die speelde (hij is in de hemel) boven de hals langs.

Kjiratsiekoedel
10 september 2002, 17:54
Ik heb net een slide gekocht.
Ik heb net wat blues-dingetjes gedaan in een open tuning (E en A).

Kennen jullie wat nummers met een leuk/mooi slide stuk erin, dan kan ik daarop oefenen.
Verdere tips over hoe en wat met een slide zijn ook welkom.

sash
10 september 2002, 17:59
Op 2002-09-10 16:54, schreef Kjiratsiekoedel:

Kennen jullie wat nummers met een leuk/mooi slide stuk erin, dan kan ik daarop oefenen.
Verdere tips over hoe en wat met een slide zijn ook welkom.


Clapton Unplugged staan er een aantal op.

pimmetje
10 september 2002, 18:05
I can't be satisfied van Muddy Waters is natuurlijk een must. Verder kan je de hele CD "Muddy Mississippi Waters Live" beetpakken. Daar staan prachtige blues slide partijen op.

Ook ZZ top heeft in de jaren 70 hele leuke dingen met de slide gedaan. Eric Sardinas (schrijf ik 't goed) heb ik geloof ik ook nog wel 'ns wat zeer kundig slide-werk van gehoord... maar dat was wel wat meer voor de techniek-fans.

Je kan ook nog naar Hound Dog Taylor zoeken. De man met de 6 vingers :grin:.

sash
10 september 2002, 20:38
Gwyn Ashton, een australier, kan er ook wat van. Afgelopen weekend nog gezien in L'Esprit in Rotterdam en de Keijzer in Spijkenisse, was erg vet. Hij begon eerst akoestisch op een dobro en het eindigde in een vet AC/DC rock spektakel, echt retegoed.

sPacEcACE
4 oktober 2002, 21:25
Op 2002-09-10 16:54, schreef Kjiratsiekoedel:
Ik heb net een slide gekocht.
Ik heb net wat blues-dingetjes gedaan in een open tuning (E en A).

Kennen jullie wat nummers met een leuk/mooi slide stuk erin, dan kan ik daarop oefenen.
Verdere tips over hoe en wat met een slide zijn ook welkom.

de solo's van scar tissue. zijn aleen geen blues. wel super makkelijk

Bouke
26 oktober 2002, 20:32
Hey,

Dave Hole, powerslide uit Australie. En wat dichter bij huis, Aynsley Lister uit GB. HIj heeft een acoustische cd gemaakt waarop hij solo slide nummers doet. Wel lekker om te luisteren, maar je moet hem dat eigelijk live zien doen. Hij doet ook veel percussie slagen/dempen tussen de gespeelde noten, erg leuk.

Bouke