PDA

View Full Version : compressor



JV
13 mei 2004, 20:07
ik ben toch wel enorm bezig met recording in onze bandruimte. staat een hele pc met mixer, 8 mics, goede geluidskaart en goede software.

nu zijn de geluidsopnames wel goed te noemen, we zijn nog aan het werken aan de acoustiek in de ruimte en het klinkt allemaal wel ok.

maar ik zit toch nog met het probleem dat ik de levels niet lekker omhoog kan draaien doordat er gewoonweg teveel pieken in het geluid zitten, vooral met de bassdrum en de snare heb ik hier last van. nu wil ik dus proberen om een compressor aan de mixer te hangen naar de computer toe.

mijn vraag: is dit wijsheid, of is het ook goed mogelijk om dit softwarematig aan te pakken. zou dit enorm nut hebben en blijft het geluid hierdoor ook goed intact. en in welke prijscategorie kom ik dan ongeveer terecht?

bij voorbaat dank voor alle hulp :)

JV
13 mei 2004, 20:08
doe het

bert k
13 mei 2004, 23:02
Ik zou geen compressors gebruiken op bass en snare. (je moet sowieso per microfoon een aparte compressor gebruiken.) Regel af op de hardste klap van de bassdrum/snare. Later kan je in cool edit normalisen, compressen, limiten en eventueel een noise gate gebruiken. Als dat niet klinkt klik je op undo en je probeert wat anders. Als je het bij de opname niet goed doet kan alles overnieuw, das een hoop extra werk.

guhlenn
1 juni 2004, 12:40
normalisen en compressen haalt alleen maar de noise drempel omhoog. Compressen voor de AD conversie is verstandiger. Het verstandigst is een drummer die daadwerkelijk even harde klappen geeft .

Stitch
1 juni 2004, 21:06
Stel dat je het wel software matig doet, wat is dan een beetje de gangbare volgorde van compressen, limiten en normalisen. En wat is de functie voor limiten in cubase?

guhlenn
2 juni 2004, 09:59
Hmmm, weet je wat de dingen eigenlijk doen? idg. compressie... De rest is niet zo heel zinvol in een studio. normalisen betekend gewoon dat je de grootste piek opzoekt en die even onder 0 db zet en de rest meetilt, limiters beperken het signaal op een bepaalde waarde, meestal ook even onder nul, maar dat gebruik je naar mijn inzien alleen bij tracken, en dan meestal alleen in live stituaties.

harrie-beton
2 juni 2004, 11:30
heel veel goed opgenomen platen stikken van de compressie.

Maar: Neem je mulititrack op of neem je de eindmix op?

Bij multitrack - compressie achteraf per kanaal - kun je lekker varieren.
Bij eindmix - compressie vooraf instellen en hopen dat ie goed is.

skanky
2 juni 2004, 17:28
[quote="harrie-beton"]heel veel goed opgenomen platen stikken van de compressie.

Slechte platen hebben vaak nog meer compressie ;)